Vad moderator kan hjälpa till med

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om vad en moderator kan hjälpa till med.

Dels så kan jag [B]flytta hela ämnen[/B] från ett delforum till ett annat. Jag försöker dock att inte röra till det allt för mycket även om jag ser att vissa ämnen passar bättre i andra forum men funderar lite på om jag ska bli lite “tuffare” så att hela forumet (=alla delforum) ska bli mer aktivt men jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på det.
Ska jag börja “städa” bland ämnena mer så att saker hamnar mer under rätt rubriker?

[B]Flytta eller kopiera inlägg[/B] till andra ämnen. Om t.ex. någon medlem skrivit inlägg om sin situation i “andras” trådar och nu gärna vill ha sin egen tråd så kan jag enkelt flytta alla (eller vissa) av dessa inlägg till en egen ny tråd utan att den kronologiska ordningen försvinner.

[B]Dölja inlägg[/B]. Ibland har vi sett att medlemmar “ångrar” inlägg eller plötsligt “hittats” av sin partner och därför hotas. Dessa medlemmar har tidigare raderat sina inlägg som nu finns kvar som tomma inlägg med några få obegripliga tecken. Jag kan enkelt dölja alla dessa inlägg så att de finns kvar utan att synas om medlemmen senare skulle vilja ha tillbaka dessa.
Någon som är hotad kanske vill att texten skall finnas kvar även om den inte syns…

[B]Blockera [/B]eller [B]stänga av[/B] användare är också en möjlighet. I dagsläget har det inte behövts men jag kan rent teoretiskt se att det skulle användas om någon antagonist till en medlem registrerar sig och börjar trakassera eller om någon medlem beter sig olämpligt mot andra. Vid varje inlägg finns en liten anmälningsknapp för olämpliga inlägg (längst ner till vänster i varje inlägg) som gör att en moderator kan granska inläggets lämplighet.

[SIZE=3]Jag blir otroligt tacksam för synpunkter och förslag på hur detta fantastiska forum skall kunna bli [B]ännu [/B]bättre! [/SIZE]

/ Moderator

P.s Jag försöker att alltid skriva när jag skriver i moderatorrollen för i alla andra inlägg är jag medlemmen AII med samma behov av kramar som alla andra! :wink:

Ytterligare en sak som moderator kan göra (även om det är väldigt tunnsått med kommentarer) är att jag har möjlighet att [B]ändra rubriker[/B] eller [B]lägga till text[/B] i rubriker.
Ska vi försöka lägga till parenteser i rubrikerna på vissa “gamla”, långlivade trådar? Ett exempel: Saxmans tråd “Här har ni en till i livskrisens öga” skulle kunna kompletteras och bli “Här har ni en till i livskrisens öga (lämnad, må bra snabbt)” min egen tråd skulle kunna få tillägget (otrohet, hitta tillbaka).

Vad säger ni? Förslag? Förslag på nyckelord? Förslag på trådar som i så fall kan ha nyckelord? Naturligtvis så kommer jag att kolla med varje trådstartare om de själva är med på att få korrigerade rubriker.

Ett annat alternativ är att vi skapar ett nytt ämne som jag låser så att den hamnar överst i forumet där vi fyller på med länkar till “bra” trådar i olika kategorier…

Vad säger ni?

Har inte fått några kommentarer från er andra medlemmar.
Jag är - som jag tidigare skrivit - [I]också[/I] en helt “vanlig” medlem men med förtroendet att kunna moderera forumet.

Jag vill som sagt inte klampa “för mycket” bland andras trådar men har ändå efter egna funderingar börjat “rensa” i de delforum som är [I]minst[/I] använda. Kanske kan en liten upprensning få fler att skapa diskussioner i dessa delforum om t.ex. Ålderskriser? Och förhoppningsvis kan den som vill läsa om ekonomi vid skilsmässa lättare hitta informationen de söker.

De allra [I]flesta[/I] trådar som jag flyttat är “gamla” och skrivna av medlemmar som inte varit inloggade på länge. Vissa har endast skrivit ett fåtal inlägg men [I]alla[/I] har en hänvisning till den nya platsen i forumet som ligger kvar i en månad.
Endast två trådar har raderats då dessa startades om i rätt forum av respektive användare och därmed annars blivit dubletter.

/ Moderator AII [I]som mer än gärna tar emot förslag, kommentarer, ris och ros[/I].

Tackar för insatsen! Denna avdelningen brukar inte läsas av många. Vill du ha tips så får du nog slänga upp en tråd i allmänna, fastän det inte är rätt del.

Starta en avdelning “Bra saker jag gjorde efter skilsmässan”

Uppdatera klockan, så att den visar rätt tid … :stuck_out_tongue:

— Begin quote from Juli1;43724

Uppdatera klockan, så att den visar rätt tid … :stuck_out_tongue:

— End quote

Hej Juli1,
jag har i som moderator inte behörighet att gå in i det programmeringsläge som krävs för att ställa om klockan men jag ändrade redan innan jag var moderator mina egna inställningar så att klockan visar rätt tid (för mig när jag är inloggad) så det kan alla ni andra “också” göra tills administrator (forumets ägare) ändrat de generella tidsinställningarna.

Kram!

Så här gör man ändringen själv:
[LIST=1]
*]Logga in
*]Välj “inställningar” (menyraden högst upp: “Välkommen - Ditt eget användarnamn - Aviseringar - Min profil - [B]Inställningar [/B]- Logga ut”)
*]Scrolla ner till rutan “[B]Mina inställningar[/B]”
*]Välj “[B]Mitt konto[/B]” och sedan “[B]Generella inställningar[/B]”
*]Din skärm fylls nu med olika alternativ och om du scrollar ner så ser du “[B]Alternativ för datum & tid[/B]”
*]Välj där “[B]Tidszon[/B]” och “[B]GMT + 1:00 timme[/B]”
*]Ändra sedan “[B]Alternativ för inställning av sommartid[/B]” så att det är markerat “[B]Justering av sommartid alltid på[/B]”
*]Scrolla dig nästan längst ner och tryck på “[B]Spara ändringar[/B]”
*]Klart! När vintertiden kommer så behöver sommartiden ändras men det tar vi den dagen om klockan fortfarande går “fel” . :slight_smile:
[/LIST]

Åh tackar underbara AII. Funkade “klockrent” :stuck_out_tongue: