Vad gäller vid ansökan?

Om man lämnat in en gemensam ansökan (med barn inblandade) eller om den ena parten ansökt på egen hand och man under betänketiden vill gå skilda vägar. Kan man då, var för sig, få bolån för att köpa en egen bostad? Eller måste man vänta in att dom ska falla innan man har möjlighet att ta ett eget lån?

Bestäm vem/om någon ska bo kvar, köpa ut osv. Fixa bodelningen så det blir klart vad du har för kapital. Boka tid på banken för lånelöfte.

Jag har för mig att banken fick kopia på ansökan om skilsmässa och skrev något papper där det klart och tydligt framgick att jag var ensamstående, för att få lånet, men minnet är lite dimmigt (det var typ en vecka efter att X meddelade att han ville skiljas), någon annan kanske vet?

Det var inga problem att få lånelöfte/lån iallafall.

Tack!
Hade det någon annan praktisk påverkan att ni bodelade innan betänketiden hade passerat och dom fallit?

Det enda praktiska jag kan komma på är att skilsmässa är extremt ojämställt.

Banken ger lånelöften helt utifrån inkomst. Och min lön var lägre än exets, så han fick ett väsentligt högre lånelöfte än vad jag fick, trots att det i praktiken var jag som hade mer pengar över varje månad när allt var betalt. Hur kom det sig? Jo, han hade högre kostnader för en dyr bil, dyr livsstil, uteätande osv. Men det tog storbanken ingen som helst hänsyn till utan mitt lånelöfte var avsevärt snålare. Det var riktigt surt att inse att jag knappt hade råd att köpa ett boende på min ort, trots att jag har en bra lön (tycker jag). Nu löste sig det till sist och som räntorna är nu är jag i det närmaste tacksam för att jag bor för litet. Betalar iallafall inte för onödiga kvadrat.

1 gillning

Jag har en väninna där de löste det genom att gemensamt köpa två bostäder innan de bodelade. Annars hade hon nog inte kunnat köpa något.

2 gillningar