Utpressning vid bodelning!?

Hej alla kloka därute!

Jag och min man ska skilja oss, och håller på med bodelningen nu. Det finns inga äktenskapsförord mellan oss. Vi äger ett kedjehus tillsammans som vi köpte för 5 år sedan. Radhuset ligger i ett område som ingen av oss egentligen vill bo i. Men min man kan tänka sig att bo kvar för barnens skull, dvs, köpa ut mig. Jag misstänker att han tänker att det inte är läge att sälja nu, för han har också sagt att han inte vill bo kvar på sikt, utan kommer sälja inom 2-4 år.

Det som är nu är att vi inte kommer överens om värderingen på huset. Han vill downplaya värderingen genom att, på förhand, tala om för mäklarna att det rör sig om skilsmässa, en marknadsmässig värdering ”ingen drömvärdering” osv. Jag har fått läsa hans mail till dem och upplever att han inte är helt schysst i hur han uttrycker sig, och har sagt att jag bara vill att vi säger att vi vill ha en värdering.

Han vill också dra av för kommande takbyte. En besiktningsman har bedömt att det behöver göras inom 5år (hösten -22). Men det tycker jag inte är rimligt, eftersom det inte är akut och dessutom förmodligen värdehöjande som jag inte kommer få ta del av.

Han tycker det är orättvist att ta med min CSN-skuld och hävdar att det finns en ”moralisk rätt” också, inte bara juridisk. Men jag vill göra detta rätt. Han kommer säkerligen sälja huset när det är läge igen (jag har ej råd att köpa ut honom) och tjäna på det.

Utifrån ovanstående så vill jag ta hjälp av en utomstående part. Men han totaltvägrar, alltså aldrig sett honom SÅ upprörd när jag föreslog det. Jag vet att jag kan få det ändå genom att ansöka. Men han utövar utpressning genom att han säger att då kommer vår föräldrarelation gå åt skogen och det känns så jobbigt. Han känner så sjukt starkt över detta, så jag undrar, varför gör han det? Vad kan vara så ofördelaktigt för honom att dela 50/50?

Är det någon av er som använt en bodelningsförättare, vad kostar det cirka? Och hur lång tid tog det?

Helst skulle jag vilja sälja huset nu, och dela på vinsten och alla kostnader. Kan jag tvinga honom till försäljning?

Ta in värderingar från två mäklare vardera och kom på överens om att ni tar medelvärdet av värderingarna som värde på huset. Han beter sig inte schysst. Att huset behöver ett takbyte får såklart mäklaren ta hänsyn till in i värderingen av huset.
Angående resterande ekonomi är mitt råd att ni tar hjälp av en utomstående familjerättsjurist (gärna bara en, inte en var…) för att se till att allting går rätt till med hur man räknar ihop skulder osv.
Stå på dig.
Bodelning kan kosta från 5-6000 och uppåt beroende på hur mycket jobb det är för juristen. Har ni alla papper i ordning så bör det inte bli så dyrt. Krånglar ni och behöver leta papper osv så blir det dyrare.

2 gillningar

Tyvärr går han inte med på att använda någon utomstående och pressar mig att han inte kommer vilja vara vänner om jag gör det. :frowning:

Går inte med på? Well, du har väl rätt att ta hjälp om du själv vill. Syna bluffen.

1 gillning

Låter ju märkligt att han är så passionerat emot utomstående professionell involvering. Han försöker styra mäklarvärderingen (inte för att jag tror att han lyckas men iaf) och därutöver så tycker han att din CSN-skuld är orättfärdig medan du tycker att hans krav på kompensation för kommande reparationer är orättfärdiga… de två sistnämnda företeelserna tar väl ut varandra rent emotionellt (om än inte juridiskt, men här handlar det om känslor mer än om juridik som jag uppfattar det du skriver) kan jag tycka, så då blir ju frågan om han mörkar nåt som du i nuläget inte har grepp om och som han vill låta dig fortsätta att vara ovetande om :thinking:

Har han dolda besparingar, har han dolda skulder som han inte vill att du ska känna till… eller känner han sig så tvingad att bo kvar i huset för barnens skull… eller vad är det?

För nåt verkar det vara som skaver?

3 gillningar

Enig med @Noomi här.
Känns som det finns något dolt i detta eller så är det någon form av affekt?

Under min bodelning berättade mäklaren som värderade vårt hus att det är vanligt att ena parten försöker påverka värderingen, men han var också tydlig med att det inte påverkade. Handlade om yrkesstolthet.

Det sägs så mycket dumt i affekt i en skilsmässa men det här är inte schysst. Jag tycker du kan säga just det, att det här inte är schyst och du vill något annat. Att en person som vill vara ens vän hotar någon med att inte vara det om man inte får som man vill är inte ett logiskt beteende från någon som bryr sig om dig.
Om inte det hjälper hade jag anlitat en jurist. Men jag har full förståelse för att det är något du inte vill, samtidigt om du viker dig nu, vad säger att samma beteende inte kommer återupprepa sig längre fram.

1 gillning

Håller med! Han hade ett eget fondkonto ett tag, men det har han sålt säger han. Jag funderar på om det inte är sant.

Det är orimligt att bli så arg över en 50/50-uppdelning av någon utomstående.

1 gillning

Tack!
Jag håller med dig. Han säger att han värnar om att vi ska kunna vara vänner och måste man kunna samarbeta, enligt honom. Men jag tror han döljer något, men vet inte hur jag får reda på det.

Då bör han kunna visa försäljningen, vinsten och var pengarna är nu… går du in med full transparens över konton/tillgångar i ditt namn då bör han göra detsamma… simple as that :wink:

Att reagera som han gör leder ju bara till misstro och det bör han förmodligen fatta väldigt fort och enkelt om du förklarar det för honom :smirk:

Har du grava misstankar om att han undanhåller pengar/tillgångar som hör till bodelningen då kanske du ska snoka runt först. Upplever du att han är en hederlig person så kanske ett lugnt och öppenhjärtligt samtal biter bättre. I synnerhet om han verkligen är så mån som han ger sken av att ni ska vara vänner och jobba för barnen gemensamt.

Vill man det då sår man inte frön av misstankar omkring på det sätt han gör…

Jag vet. Men det här är ett tag sen, svårt att ta upp nu och be honom redovisa. Samtidigt som jag har god lust… nej, litar inte på honom. Han kan fulspela deluxe. Sitter tyvärr i samma boende pga värderingar osv som inte är klara så jag känner inte heller att jag vill tjafsa och bo under samma tak.

Hur lång tid tar det att få en bodelningsförrättare och ungefär hur lång tid tar dennes arbete?

2 gillningar

Argumentet är väl snarare: för att kunna vara vänner så tar ni in en tredje part så att allt går schysst till, både avseende värdering och bodelning.

5 gillningar

Jag vet!!! Exakt, och det sa jag också :sleepy:

@Aurelia

Och när hävdar han att han sålt fonderna?

Och vart har pengarna gått?

Som jag minns att du skrev förut så har ni båda bra löner och han skötte ERAT gemensamma sparande via ett fondkonto.

Då har han alltså stulit dina pengar eller hur?

Du vet genom att logga in på banken vilket fondbolag det är och du borde kunna se på hans deklaration om det är sålt.

Och varför ska inte ditt csn-lån räknas in i bodelningen då han betalat av sitt med era gemensamma pengar?

Om du räknar igenom hur mycket som sparats varje månad x antal år så kan det bli ganska mycket. Du vet ju själv hur mycket du har fått i lön och sen har han låtit dig behålla en månadspeng.

En hund eller förmögenhet är begraven här.

3 gillningar

Det var kanske 1 år sen som han sa att han gjort det, men minns inte helt. Men när jag frågade igen nu så hävdar han återigen att de är sålda. Kan dock inte veta 100 och frågar jag så börjar han såklart täcka upp (tror jag)

Jag har inte tillgång till hans deklaration.

Enligt honom är det omoraliskt att ta med det, även om det är juridiskt rätt.

Möjligen att jag kan försöka härleda pengarna… men han kan ju hävda att de minskat i värde osv

1 gillning

Du har ingen orsak att tro att er familjerelationen kommer att hanteras bra när han är villig att sätta den på spel genom att lura dig på pengar i separationen. Alltså är detta inget du ska gå med på.

Han sätter alltså sin egen ekonomi före barnens bästa!

4 gillningar

Men istället för att låta som att du tvivlar på att han faktiskt sålt så fråga var pengarna tog vägen därefter?

Har han konsumerat upp dem eller mer troligt stoppat dem på ett annat sparande…så bara att visa var de är NU oavsett var de var.

Men det ligger garanterat en hund begraven här, om det var ert gemensamma sparande så är det ju rent bedrägeri om han inte redovisar vad han gjort med iaf din halva…

Jag anar att han tror du är ekonomiskt helt omedveten och aldrig kommer fatta ett smack om vart dessa pengar tagit vägen. Kräva att han redovisar för dig och säg att du inte vill vara vän med någon som mörkar även dina pengar :facepunch:

3 gillningar

Det kanske var otydligt, men vårt gemensamma sparkonto har han delat upp 50/50. Men han har haft ett eget fondkonto när han försökte lära sig om fonder. Det har jag aldrig sett eller haft tillgång till, och det är de fonderna han hävdar att han sålt. Men det har jag ju ingen garanti på…

1 gillning

Jag vet inte säkert att han lurar mig. Det jag vet är att han reagerar orimligt starkt på en bodelningsförrättare. Hans argument om att det är onödigt dyrt, att hen kommer dela fel, att vi måste kunna komma överens även i framtiden känns liksom inte så viktiga att man blir högröd i ansiktet och arg och upprörd. Nåt är funky! Men vad??

1 gillning

Även hans egna pengar är giftorättsgods.
Självklart ska dina CSN-lån räknas in i bodelningen dessutom.

2 gillningar

Ja jag vet, det är en spekulation att han har mer än vad han säger :woman_shrugging: Men jag kan inte hitta en annan anledning till denna ilska över att ta hjälp utifrån med att dela tillgångar och skulder.

4 gillningar