Underhållsbidrag

Hej,
Tänkte fråga hur ni andra gjort med underhållsbidrag.
Jag kommer få min son boende på heltid hos mig inom snar framtid. Försöker räkna fram kostnaden per månad men den är ju så svår att få fram då tex aktiviteter är svårt att beräkna med tex hotellövernattningar etc.

Finns det någon här som har tips på hur ni gör. Betalar någon en fast summa i månaden samt delar på olika tillkommande kostnader som är svåra att förutse? Eller kör man bara en klumpsumma ?

Skulle ju helst slippa ”be” om hälften av kostnader som är svåra att förutse också utöver underhållsbidraget.

Tacksam för input

Försäkringskassan har en mall för uträkning. Försök till varje pris komma överens, för gör ni inte det så är schablonen som bestäms vid oenighet skämmigt låg.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsbidragslank

Jo jag vet ang försäkringskassan. Har kikat där och reagerat över beloppen.

Vi har sagt att vi skall försöka komma överens, men återstår väl att se när vi sätter oss ner för att räkna.

Nu har vi haft möte om underhållsbidrag. Vi använde fk snurran. Jag höjde upp matkostnaden, annars allt som det var enl schablom.

Han vill betala så lite som möjligt så klart. Var inte nöjd med summan och ville återkomma.

Jag inväntar hans ” motbud” och sen kontaktar jag fk om han kommer med ngt ”skambud”.

Ja barn kan man sätta till världen men blir jobbigt tydligen när man behöver försörja dem efter en skilsmässa :woman_shrugging: