Tror ni jag har ngn chans att lösa ut honom - hur mycket ska han ha?

Jag har tidigare skrivit här med lite funderingar om nytt boende efter skilsmässa, jag var då arbetslös men hopp om att hitta nytt jobb. Nu har jag nytt jobb, med ganska hög lön, 54 000 i månaden. Jag velar mellan köpa lägenhet eller köpa ut ex ur huset. Helst skulle jag vilja ha kvar huset men tror inte det går. Jag skulle vilja göra en snabb överslagsräkning för att få ngn liten idé om var det skulle hamna - någon som kan hjälpa?

Antag (alla värden i miljoner):
Marknadsvärde 7
Lån 4,5
Inköp 5,5
Förbättringar 1

Så här tänker jag:
Övervärde 7-4,5=2,5
Underlag för vinstskatt 7-5,5-1=0,5
Vinstskatt 0,1 ca

Jag behöver dels köpa ut honom, dels kunna ta över lånen (det behöver jag kolla av med banken)

Stämmer det att han ska då ha ca 1,2 av mig? Jag skulle kanske kunna lösa det utan att låna upp mer på huset (sparat + hjälp av föräldrar).
.

Är bodelningen gjord? Ägde ni bostaden och var gifta så ska den som bor kvar lösa ut den andre enligt en rätt komplicerad beräkning, se min guide så får du både tips och räkneuppställning. Hur man räknar ut vinstskatten har du nog fått om bakfoten.

Bodelning ang allt annat är ok - vi är helt överens om att dela rakt av på banktillgodohavande etc. Har tjänat ungefär lika mycket, har varit föräldralediga ungefär lika mkt, hade ungefär lika mkt med oss in i förhållandet och har ungefär lika mycket pensionspengar.
Vi äger 50% var av huset och är gifta, har lämnat in om skilsmässa, har betänketid pga barn.

  1. så mäklararvode ska med även fast vi inte säljer?

  2. hur tänker du att jag har vinstskatt om bakfoten? Jag har tagit 22% på underlaget för vinstskatt som jag har räknat ut som marknadsvärde minus inköp minus förbättringar (ska ju dessutom vara minus mäklararvode då)

  3. jag har räknat ut vad han ska ha som hälften av (marknadsvärde minus lån minus vinstskatt)

Ja, mäklararvodet ska med för den dagen man säljer så måste ju den personen stå för detta.
OK, tyckte bara det såg lite ut med 100’ på ett så pass dyrt hus.
Tryck in siffrorna i min mall så får du exakta siffror.
Tänk även på att vinstökning på gemensamma fonder och aktier ska lösas ut av motparten.
Finns det latent skatt sedan tidigare husförsäljning ska den också räknas in.

Är det alltså lån på 4.5 miljoner + att du ska lösa ut honom utöver det? Det låter spontant som att du blir skuldsatt upp över öronen, även om du kan ordna utlösen med privata medel. Lånet blir ju jättedyrt, med en belåningsgrad på 64% måste du amortera en procent om jag kommer ihåg rätt.

Räkna, räkna och räkna innan du ger dig in i den affären. Man vill ha pengar till att göra annat än att bo.

Är det inte så att man får låna max 5 ggr sin årsinkomst? I så fall ligger du väl tyvärr risigt till även om du klarar att köpa ut honom kontant. Men kanske att banken kör “snällpris” när det gäller att köpa ut från befintlig fastighet?

Vad jobbar man med för att plocka ut 54k i månaden? :flushed:

T.ex. datakonsult med egen firma. Då blir det å andrasidan perioder utan uppdrag också.

Hmm, ja latent skatt finns ju också, den hade jag glömt. Men den är väl iofs bra för mig i det här fallet? Dvs den sänker summan som han ska ha?

100’ eftersom vi köpte ett ganska nergånget hus men mer eller mindre på toppen av marknaden, gjorde mycket med hjälp av hantverkare, sen sjönk marknaden. En del av det vi har gjort har höjt värdet rejält för oss så det har varit värt det, men det kanske inte har varit samma värdeökning för marknaden - alla gillar inte samma saker. Huset kan iofs vara värt mer än 7 miljoner, vi ska ta hit två olika mäklare så får vi se vad de säger (ska jag bo kvar kommer vi nog ha ytterligare ngn mäklare).

Fonder och aktier osv är vi ok med, det är bara huset som kan bli en diskussion. Säljer vi är det ju enkelt, då får vi hälften av vad det blir.

Ja, det blir rejäl skuld för mig. Jag funderar på om det skulle vara värt det. Jag är en person som trivs hemma och det är viktigt för mig hur jag bor. Jag vill gärna bo i hus och jag vill gärna bo i det här huset, vi har fixat så mycket så det är väldigt mycket som jag vil ha det (inte bara utseende utan framförallt funktion, t.ex. ett väldigt bra kök som passar hur jag lagar mat). Dessutom väldigt låga driftskostnader.

Jag är ekonom/analytiker så jag räknar som sjutton :smiley:. Du har alldeles rätt i det du säger.

1 gillning

Jo det stämmer med max 5 ggr årsinkomsten, men det är så att de kan vara snällare när man köper ut. Alternativt om jag kan ha ngn som medlåntagare men det är inte självklart, mina föräldrar är pensionärer.

54k innan skatt, får ut ca 38k.
Jobbar som ekonom i Sthlm, inte särskilt hög nivå (=inte chef). De flesta jag känner i Sthlm med liknande jobb har högre lön, chefer betydligt högre.
Fast jobb, vanlig månadslön, ingen bonus eller så.

Testade Swedbanks kalkylator på deras hemsida, ett lån på 4,5 miljoner innebär räntekostnad på ca 5 900 (efter skattreduktion) och amortering på 3 750. Tillsammans med driftskostnad på 3000 (det har vi nu på 4 personer, lär minska en del. I den ingår all el och hemförsäkring) blir det 12 656 i månaden. Antagandet är då 1% amortering, det kan bli att jag behöver amortera mer. Teoretiskt sett innebär det alltså drygt 25 000 efter boendekostnad. Jag har ingen bil, inga andra lån så det ska alltså räcka till mat, SL, kläder till mig och barn, försäkringar, aktiviteter och nöjen.

Räknat på 2,25% ränta, den kan ju verkligen stiga. Jag har dock möjlighet till personallån, så jag hamnar nog lite lägre.

I nuläget kan du säkert få en bättre ränta, speciellt i Stockholm. Men de räknar, på den bank jag lånade på, att man ska klara en ränta på 7%.

Det stämmer. Bankerna räknar generellt med att du ska kunna orka med en ränta på ca 7% för att få nya lån och då ska det ändå finnas kvar pengar till annat som dom utgår ifrån i någon slags schablonmodell. Sen får man ha vilka åsikter man vill om den schablonen men bankerna är fullständigt oresonliga att ha att göra med om man hamnar utanför detta.
Och även om det rent praktiskt blir så att man tar över lånen så räknar bankerna dem som helt nytecknade och då råder vissa principer som dom inte går ifrån.

Jag har valt fel bransch!

Men du landar väl på 2% amortering? Mer än 4.5 ggr årsinkomst i lånebelopp = 1%, och över 50% i belåningsgrad = 1%. Jag ska inte svära på det då det var ett tag sen nu jag läste på…

Jag skulle vara försiktig med min ekonomi om jag var du. Hur gör du om du blir långtidssjukskriven? Arbetslös? Räntan chockhöjs? Eller om du av någon anledning står med barnen på heltid?

Vad är det förresten i driftskostnaden som minskar med barn på halvtid? Det som kostar mest för mig är uppvärmning, försäkring och sophämtning /VA. Inget som påverkas nämnvärt av om vi är fyra eller en i huset…
det skulle vara om man har tre långduschande tonåringar då :smile:

Förstår precis dina funderingar. Att bo på ett ställe där man trivs gör enormt mycket för välbefinnandet. Samtidigt vill man inte lägga sig så nära marginalen att det blir ett stressmoment som påverkar vardagen alltför mycket.
Jag läste på om bodelning och ringde också till Skatteverket och tragglade igenom alla siffror. (Gick smidigt) Dessvärre verkar jag ha förträngt det mesta för jag kommer inte ihåg hur man räknade iallafall. Men isllafall blev summan jag betalade min ex-make tillslut betydligt lägre än jag först befarade. Mäklararvode är till din fördel, uppskjuten skatt från tidigare försäljning kan du också välja att ha kvar för att minska summan. Det tar inte så många timmar att sätta sig in i det hela och sen har du koll!
Om jag förstått dina siffror rätt låter det onekligen lite tight. Men det beror ju också på hur oroligt lagd man är. Jag har lite lägre lån och lite högre lön men var orolig första året. Det har dock gått bättre än jag trodde.
Läs på så du har stenkoll och se var du landar. Bra om du har möjlighet att bygga en buffert och förstås viktigt att ta höjd för räntehöjningar. Att bo själv i ett belånat hus bygger ju helt på att man kan jobba. Det är svårt att ha reservlösning för. Men jag tänker att man får sälja och flytta om man blir långtidssjuk. Det går inte att preppa för allt…Hoppas det löser sig för dig på ett bra sätt!

Tack för alla bra svar. Jag ska skriva mer om några dagar när jag har möjlighet. Jag har fått mycket bra att tänka på!

2 gillningar