Trasig och förvirrad

Hej, googlade runt lite och hittade detta forum.

Min historia är helt ny och främmande för mig.

Är en kille som levt i ett förhållande i 23 år, bor i ett mysigt hus i en villaförort, vi har två underbara tonårsbarn tillsammans, välordnad ekonomi och bra jobb. Våra år har fram till nu, varit fantastiskt, givetvis är man ju oense o grälar emellanåt, men inga konstigheter.

För lite dryg ett år sedan fick min sambo diagnosen bröstcancer, den elaka varianten, detta slog givetvis undan benen på oss alla. Jag tog tjänstledigt för att kunna stötta min livskamrat så mycket det gick. Efter ett års jobbig behandling, så lyckades vi mota bort cancern och hon blev friskförklarad för några veckor sedan. Helt plötslig kände jag en våg av glädje och ljus stråla över vår familj, som under årets gång varit i upplösningstillstånd. Vi började äntligen planera framtiden igen, vi körde i gång att planera vad vi skulle hitta på. Nu fanns det inga gränser längre, och stora tunga stenar lämnade allas våra hjärtan. Vi började planera sommaren semestermål och vad vi nu ska göra för att fira det hela.

Sen för en vecka sedan, som en blixt från klar himmel, när vi sitter och äter frukost, får jag köra att kvinnan i mitt liv inte har några känslor för mig länge och vill separera?! Jag satt som en flämtande hund, jag kunde inte ens ta in vad hon sa, jag hade inga ord.

Jag frågade hur detta har uppstått på bara en vecka, när det inte var mer än en vecka sen vi kelades och verkligen hade glädjetårar, hur vi nu kan satsa fullt på framtiden. Det hade hon inget svar på, hon sa bara att det var så hon kände nu. Jag frågade igen om det fanns någon annan, en anledning, eller om jag själv missat några signaler. Fick bara till svar att hon inte hade några svar på frågorna.

Hon ville sedan att jag skulle flytta ut från vårt gemensamma hus några månader så skulle hon senare berätta om känslorna kom tillbaka eller inte. Då vände det sig i magen på mig, började nästan kräkas. Jag tänkte att detta måste vara planerat, men hur kan jag ha missat alla signaler till att det skulle hamna i vad som nu händer.

Jag sa då att jag aldrig kommer sitta och vänta på någon som “kanske” ändrar sig, utan jag ville boka mäklare direkt, värdera huset, sälja det och sedan hasta la vista. Då blev jag elaka Måns, jag var okänslig till att hon inte kunde fixa till sitt nya liv så fort som jag. Och jag frågade då “hur kan det helt plötsligt bli mitt problem…”

Sen var helvetet löst… jag orkade inte höra alla ord om hur okänslig och elak jag var för att inte ge henne tid att planera hennes nya framtid. Så jag packade ner två stora väskor med kläder och tillbehör, och har nu bott på hotell sen 4 dagar tillbaka. Våra barn blev ju givetvis bedrövade, och jag pratar med dom varje dag, och säger hela tiden att dom inte ska kasta mamma under tåget, då det är jobbigt för oss alla.

Vi var det perfekta paret (trodde jag), men inga varningssignaler vare sig finns eller har funnits. Jag har ett välbetalt yrke, vi delar på det mesta i hushållet, även om jag ofta jobbar över. Sista 3 månaderna så har hon sakta kommit tillbaka och vill vara till nytta, helt ok, men inget krav, då en cancerbehandling är tuff.

Men hur jag än vrider och vänder på det så upplever jag ett svek jag inte kan hantera. Jag har gjort allt för denna kvinna i alla år, jag älskar henne mer än livet själv. Och om det nu är så att hon vill detta så kommer jag inte på något sätt hindra henne, även om det är jävligt svårt at ens se en timme framför mig.

Nåväl… här sitter jag nu på hotellrummet, jag vet inte ens hur jag ska kunna ta mig ner till restaurangen och äta (vilket jag inte gjort på 2 dagar). Klockan är snart lunch och panikattackerna avlöser varandra, för mig är det helt nattsvart och det känns som livet nu är slut, jag har upphört att existera. Jag sitter här och fattar absolut ingenting …

10 gillningar

Med all sannolikhet har hon träffat någon annan

2 gillningar

Jag skickar dig all min sympati i en otroligt svår situation.
Ett litet förslag från mig, som själv fått ett antal smällar i livet.
Det kan ibland vara klokt att bjuda den andra på förståelse ett tag, om man känner att man orkar vara så ”vuxen och klok”. I ditt fall skulle det kunna vara så at5 du accepterar att flytta ut ett tag och låta henne tänka. Visst, det gör fruktansvärt ont i dig, men du kommer ändå att lida av det här. Lidandet finns liksom redan där nu.

Det här handlar inte om att hon ska få behandla dig som en dörrmatta. Bara att du ett tag till fortsätter den förstående stilen du haft under hela sjukdomsperioden ett tag till. Kanske hör det här ihop med sjukdomen.

Om du flyttar ut ett tag och ser vad som händer, så kan ni antingen hitta tillbaka igen eller så måste ni ändå skiljas. Det finns egentligen ingen anledning att stressa fram skilsmässan väl? Förutom dina sårade känslor som är fullständigt begripliga, men kanske inte de som du måste agera utifrån så här direkt.

Kram och lycka till och fortsätt gärna skriva här för att skriva av dig och möta andra som genomgått svåra situationer

2 gillningar

Jag är i exakt samma sits. Vi hade allt, vi var det perfekta paret som skulle skaffa ett tredje barn i år och gifta oss i sommar men i januari ville hon separera och nu ska vi sälja huset… Helt sjukt… Inte fått någon anledning dock skrev hon: När jag tänker tillbaka på våra 13 år har du alltid varit kontrollerande och det finns inga ord, bilder eller handlingar som kan gå mig att ändra på mig. Och jag som aldrig gjort något för mig själv mer än att jag spelat fotboll annars inget… Helt sjukt och förstår inte och kommer troligen aldrig förstå men nu ska huset säljas och hon har redan landat i sin egna lägenhet. Nu behöver jag hitta nytt boende… Och hon kunde inte rucka på en enda krona så att jag skulle kunna ha kvar huset. Och då fick vi huset SKIT billigt av mina föräldrar… TACK FÖR DEN…:broken_heart:

6 gillningar

Hmm… det var en besvärlig och chockartad sits du plötsligt hamnade i.

Men jag skulle råda dig att söka kontakt med någon som har erfarenhet av sena krisreaktioner efter svåra sjukdomsbesked. Min tanke är att din fru har genomgått ett års tuff behandling, haft dödsångest och nyss fått ett till synes positivt besked och NU, så kommer alla känslorna… på en och samma gång.

Ett år är en väldigt kort tid och friskförklarad i egentlig mening blir man först efter fem år utan några recidiv, så i det här läget är det bara tiden som kan utvisa hur och på vilket sätt som den framtida resan kommer att gestalta sig.

Min tanke är att det förmodligen finns en speciell kontaktsjuksköterska för bröstcancerpatienter, du kan troligen ha träffat den typen av yrkespersoner under det år som varit. Ring dit och be om tips på någon som du som anhörig skulle kunna prata med. Om dig själv såklart och vad man som anhörig kan förvänta sig för efterdyningar till ett sådant här livstrauma. Naturligtvis skulle din fru behöva prata med någon oxå, men det kan du inte råda över och du kan inte heller förvänta dig att de kan/får diskutera hennes tillstånd med dig… men kanske har de någon anhörigkurator eller liknande kopplad till kliniken som kan ge lite stöd och vägledning till dig i den här omtumlande situationen.

8 gillningar

Känner starkt med dig. Tycker Noomi ger bra råd. Jag tycker dock att din fru kan flytta ut ett tag, det är ju hon som driver på det.

2 gillningar

Jag håller helt med dig @Ullebulle, är det bråttom att ställa livet på ända för hela familjen (vilket man iof kan ha viss förståelse för ur det psykologiska perspektivet) så bör hon själv ta konsekvenserna av sina beslut.

Kanske/förhoppningsvis så kan även tydliga konsekvenskrav lägga lite välbehövlig sordin på förändringshastigheten, iaf till dess saker och ting har hunnit stabilisera sig lite mer för henne, på alla plan…

1 gillning

Haha, förlåt men det här var roligt att läsa, mitt i all bedrövelse.
Du tände direkt där. Bra tycker jag. Hade lite samma reaktion första gången jag och X hamnade i en likande situation.

Sen är svaren du fått från vår kloka @Noomi precis just det, kloka.

Förutom de kloka råden är du i chock. Helt normalt.
Åt och sov nästan inget första 7-10 dagarna vad jag minns. Allt var helt surrealistiskt.
Som att jag fått värsta hjärnskakningen.

Men man reser sig.
Det kommer du också att göra.
Men det kan ta tid. Låt det ta tid utan att fastna i destruktiva cirklar.
En stor och oväntad omställning bör ta en relativt lång tid att hantera.

Här händer det att vi skriver att det varit bättre att X dött än blivit den här nya och för oss lämnade svårligen omtyckta personen.

I ditt fall blir det dubbelt, hon kunde ha dött men väljer när hon är genom behandlingen att genast meddela dig att hon helst lever utan dig.

Tufft besked att ta in, även utan en tuff behandling som ni har gått igenom tillsammans.
Men visst, hon kan ha synpunkter även på den tiden?

Använd de närmaste dagarna till att sörja och älta er avslutade relation.

Det är sannolikt bra övning även om ni, viket jag kanske tror, kommer förbi just det här guppet.
Det känns lite oövertänkt men kan visa sig vara tvärtom.

I vilket fall: Styrkekramar till dig! :heart:

Komihåg: Även om barnen är stora kommer de att behöva dig. De är dina för alltid! :gift_heart:

1 gillning

Gör absolut inga stora beslut om hus och sådant ännu. I det skede du nu är i så blir det lätt fel beslut som du ångrar senare. Låt allting landa och ge det tid. Du har inte bråttom.
Styrkekram.

1 gillning

Jag funderar på om det inte är en trauma-reaktion på att nu vilja livet ”fullt ut” eller något sådant?
Noomis råd ovan verkar bra.

2 gillningar

Många goda råd, tack snälla ni.
Fick i går lite mer information, det hela visar sig att hennes bästa vän är skild sen 6 månader tillbaka.
Utan att veta (jag killgissar lite nu), så tror jag att hennes kompis har varit iaf delvis pådrivande.
Min ena son råkade överhöra en dialog, när dom kom hem efter en promenad - “hon ska vara stark och stå på sig, det är mycker roligare att vara singel samt tänk hur mycket mer tid vi kommer ha tillsammans”.
Jag kommer ihåg när detta hände för kompisen, då var det hon som tog ut skilsmässa för en 10 år yngre “kamrat”, hon ville testa nya vingar, hon ville ha mer passion och kärlek. Det höll i 4 veckor, sen var det äventyret över. Nu är hon singel och otroligt bitter, då hennes man skaffade en ny, och bor nu i deras gamla gemensamma bostad…
Men som sagt, jag gissar bara, jag kommer aldrig får något vettigt svar.

Först och främst, det låter hemskt det som du går genom. Men där var en sak som också slog mig. Jag hoppas för er allas skull att det inte är så, men du skrev att hon nyligen gått genom cancer. Jag vet minst en person som också slagit cancer, men som ett tag därefter blev som personlighetsförbytt. Det visade sig vara cancern som hade återkommit och satt sig i hjärnan. Nu är detta jättehemskt och förhoppningsvis väldigt osannolikt, men var observant på henne. Har personligheten ändrats? Har något annat ändrats, kolla ifall det kommer tics eller hon säger att det luktar saker som du inte känner lukten av. Som sagt, det är kanske inte så sannolikt och kanske inget du ska fästa för stor vikt vid. Men om det händer grejer som verkar konstiga (utöver den plötsliga önskan om skilsmässa) så var lite på din vakt, bara för säkerhets skull. En skilsmässa är hemsk, men det behöver inte bli hemskare och allt sånt här elände är alltid bra att upptäcka så tidigt så möjligt. Även om sannolikheten kanske är liten är de potentiella följderna så illa att det kan vara värt att ha i åtanke och vara observant.

Men som sagt, hoppas att det “bara” är känslor och inte hälsa som vacklar. Oavsett vilket, härda ut, försök finna stöd i människor kring dig.

Om ni tycker att detta var okänsligt eller opassande så säg till så tar jag bort inlägget.

3 gillningar

Tack för rådet, tanken har slagit mig, man vill ju hitta anledningar. Hon går ju fortfarande på regelbundna kontroller, så vården har inte släppt henne helt.
Inga skillnader eller förändringar, mer än det som sker vid behandling som denna.
Du skrev absolut inget okänsligt.

2 gillningar

Usch, jag lider med dig. Vilken mardröm du befinner dig i. Men jag tycker att du ska försöka ge det lite tid.

Jag tänker också att det kan vara en reaktion efter cancern. Den paniken du lever i nu har hon levt i det senaste året/åren. Rädslan att förlora livet, missa tid med barnen, förlora den man älskar osv. Det förändrar en människa. Många av oss som blivit lämnade kan vittna om att man kommer ut som en ny (nåja) person på andra sida. Man förändrar eller fördjupar värderingar, självkänsla, drömmar om framtiden, personliga gränser osv. Någon som riskerat att dö pga sjukdom måste få hela livet uppochnedvänt och verkligen inse att allt kan tas ifrån en på en sekund. Det vore konstigt om hon inte skulle påverkas av det. Men jag förstår att du vill ha svar. Om hon inte berättar kan man ju bara gissa.

Kanske vill hon leva livet fullt ut och tror att det måste ske med någon annan eller på annan plats.

Kanske vill hon göra sig tillgänglig för livet och vill vara fri som en fågel.

Kanske älskar hon dig inte längre men insåg det först nu.

Kanske har hon träffat någon annan.

Hon kanske inte ens vet själv varför hon gör såhär. Hur som helst behöver ni prata med varandra. Jag hoppas ni kan ta hjälp i form av samtalsstöd, både egen och gemensam. Det är guld värt.

Kram

2 gillningar

Det är väl inte helt ovanligt att uppbrott ”smittar” av sig i t ex bekantskapskretsen, men samtidigt så är det ju något som gör att just det beslutet tas, det kommer ju inte från ingenstans. Det har en ”root cause” och sedan tippar det negativa med relationen över och man är beredd att bryta upp.
Det är ju faktiskt inte ett enkelt beslut eller enkelt att bryta upp.

2 gillningar

Hej, så ledsamt att höra din historia. Kan bara säga att cancer är från helvetet och ställer till med så mycket skit. Du kan läsa min nystartade tråd Livet 2.0?
Vår historia har samma beröringspunkter men från olika håll. Kanske vi kan hjälpa varandra att förstå hur det kunde sluta så här.

En teori som jag har är att man ofrivilligt hamnar i en roll när man utsätts som familj i ett trauma som sjukdom innebär och när faran är över och man inte behöver den rollen längre, vem är man då? Livskrisen kommer som ett brev på posten för somliga tyvärr och då gör man ibland förhastade (eller välgrundade) beslut.

1 gillning