Ta över huset efter uppbrott - Har lite frågor

Nu är detta inte en skilsmässa utan ett samboförhållande med gemensamt hus som upphör.

Jag och min sambo bor idag i ett hus tillsammans. Vi köpte det för mindre än ett år sedan och har endast bott ett par månader ihop i huset. Men det funkar inte och vi vill flytta isär. Tanken är att jag ska ha kvar huset och att min sambo flyttar ut till eget.

Idag så har vi lån på ca 1MSEK vardera. Sambon har satt in ca 75k i kontantinsats när vi köpte huset.

Har nu lite frågor till er som vet…

  • Vi skriver ett bodelningsavtal där det framgår att jag har för avsikt att ta över huset 100% med hjälp av ny lagfart genom att jag tar över min sambos del av lånet. Vi skriver upp vilka saker som vi äger tillsammans och hur dessa ska fördelas.
  • Vi värderar huset och ser hur värdet på huset är i nuläget (bör vara ganska lika som vi köpte det för då marknaden har stått ganska stilla)
  • Vi träffar banken och gör lagfartsändringen tillsammans, där vi överlämnar signerat bodelningsavtal.
  • Jag tar över min sambos del av lånet vid detta mötet och betalar sambons del av de saker som jag ska behålla, samt att min sambo betalar för de saker som min sambo ska behålla (bodelningen).

Ser ovan korrekt ut till att börja med? Sedan till frågorna…

  • Min sambo lade in en kontantinsats när vi köpte huset som sambon bör få tillbaka från mig, korrekt?
  • Hur kommer kostnaden för lagfarten att beräknas? Det är ju en procent på värdet av huset. Blir det endast för 50% eller får jag betala för 100% av värdet igen?

Är det några mer saker att tänka på?

1 gillning

Vet inte om det är samma vid sambos men när man är gifta och någon ska ta över boendet (och lånen) så brukar man skifta fastigheten, då utgår ingen stämpelskatt. Lagfart utfärdas inte av banken utan av inskrivningsmyndigheten och skiftar man ägande så stryks bara en part från den befintliga lagfarten och sen är det klart. Man betalar bara en administrativ avgift för detta.
Ja, kontantinsatsen är ju att jämställa med en handpenning och om inte hälften kom från dig så bör han få tillbaka den.
Viktigt att först få lånelöfte från banken för att se om du verkligen får ta över lånen och därmed fastigheten.

Tack för snabbt svar. Jag satte in ca 500 KSEK i kontantinsats medan min sambo satte in 70 KSEK ca. Hur gör man då? Blir det inte automatiskt att kontantinsatsen min sambo satte in på 70 KSEK skall betalas ut till min sambo när jag tar över hela huset? Eller tänker jag fel?

Om värdet på huset vid köpet var 2.5 MSEK varav vi belånade 1 MSEK vardera och sedan handpenning på totalt 570 KSEK där jag satte in 500 av dessa. Då borde min sambo nu vid mitt övertagande få tillbaka dessa 70 KSEK?

Jag fick OK på att köpa huset själv när vi gjorde lånelöfte och har idag ca 20,000 kr över efter att alla omkostnader inkl lån, mat etc är betalda. Min sambos del av husomkostnaderna ligger på ca 4,500kr/mån inkl allt så jag förväntas ha ett utrymme kvar på runt 15,000 kr/mån efter övertagandet.

Då jag och min sambo flyttade ihop var vi hos Fonus och skrev ett samboavtal. Jag gick in med 700 000 i kontantinsats och min sambo inget. Detta gjorde att jag ägde en större procent av boendet. Om jag tolkar dig rätt räknar du krona för krona gällande kontantinsatsen men har värdet ökat på boendet bör insatsen bli procentuellt högre. Bara en tanke, bästa är att kontakta en mäklare, jurist eller banken så allt blir rätt.

Om ni kommer överens så får ni göra vilka uppdelningar ni vill. Nyckelord - komma överens.

Banken kräver ett bodelningsavtal för att du ska få ta över. Min bank hade egna värderare. Att ta in mäklare som värderar kan ju tyckas onödigt om ni nu köpte nyss, men det kan ju ha gått ner i värde?

Är ni överens så gör precis som ni vill som flera redan sagt. Rent juridiskt ska bostaden delas lika oavsett kontantinsats, om ni inte skrivit något särskilt angående detta.