Svartsjuka

Det kanske det kallas. :thinking:
När man har pratat med andra i samma situationen så verkar det som dom har dålig självkänsla och hela tiden behöver bekräftelse på nått sätt och när dom själva agerar ut på det sättet så tror dom att deras partner gör samma sak.

1 gillning

Är inte svartsjuka i grund och botten en brist på tillit? Om man litar på sin partner finns ju ingen anledning till svartsjuka tänker jag…?

Jag är inte särskilt svartsjuk av mig. Jag tänker att om någon vill/kan/försöker bedra mig så lär denne ju inte sluta för att jag säger till? Jag orkar verkligen inte lägga en massa energi på att kontrollera och tolka allt min partner gör och säger. Antingen har hen rent mjöl i påsen- då är det bra! Annars har hen det inte- då lär jag märka det…

Och bristen på tillit bottnar nog ofta i dålig självkänsla? Men som det sades tidigare i tråden så finns det nog olika former av svartsjuka. Själva känslan är ju äkta och inte konstruerad. Den finns där för ett syfte, iaf ursprungligen.

Jag tror jag har dålig självkänsla när det gäller förhållanden och att det är därför den uppstår. Dessutom vet jag att min pappa uppvisade lite sådana tendenser. Så jag har kanske lärt mig lite? Att sedan min partners uppträdande inte kanske hjälper mig i rätt riktning är en annan sak. Men jag ska ta upp detta med henne. Vid lämpligt tillfälle. Mellan 15-16 på måndag kanske.

Jag kämpar med svartsjuka just nu. Min fru är på väg att flytta och har sedan i somras uppträtt skumt. Hon blånekar till otrohet och låter trovärdig men det gnager något i mig. Men man kan ändå vara svartsjuk på känslan av att vara bortvald och passé, även om ingen ny filur är inblandad. Hon smyger med att hon handlar till sin lägenhet tex. Det känns tungt.

3 gillningar

Låter jag saklig i alla känslor… Men fastnade vid att hon smög med att handla till lägenheten. Om ni har gemensam ekonomi se till att dela upp den direkt, så att ni har varsin budget att förhålla er till, gemensam utgifter och sedan era egna pengar. Desto snabbare desto bättre, både för att inte senare skapa konflikter, där ngn börjat “handla på sig saker” för att man vet att ekonomin kan bli tyngre i och med skilsmässan, samt att själv få koll på utgifter och inkomster.

Så fort X:et hade bestämt att vi skulle skiljas så var den första åtgärden att slå isär ekonomin, vilket i vårat fall hon höll med om.

Ta hand om dig @FreeFalling

2 gillningar

Snårigt för vi kommer inte att skilja oss på ett tag. Helt med på hur du tänker annars. Ser redan tecken på att ekonomifrågor kan bli ett problem. Hon har börjat fråga efter småutgifter som hemförsäkring och sparande till barnen. Löjligt då hon hon har ca 10000 mer än mig i lön. Samtidigt som jag har fått säga upp en massa abbonemang, betalt studielån, lagt om räntor m.m. för att jaga hundralappar.

Nesten samme situasjon som meg, x’en har 20000 mer enn meg. Dritkjipt å snu på hver krone, men sånn er det akkurat nå … :persevere:

Aah föll ner i ett hål nu. Vet inte hur jag ska hantera detta. Min fru ska flytta nu i januari. Vi har i samförstånd väntat med det till julen är över. Nu är den det och verkligheten kryper på mig.

Fick ett sådant sting av svartsjuka nu. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag misstänker sedan länge en sliskig kollega till frun som boven i dramat. Jobbigt.

Skulle så gjerne fått deg opp igjen :cry:
Sjalusi er grusomt, og krydret med uvisshet er det nesten uutholdelig.

Sender deg masse varme tanker og styrkeklemmer :hugs::hugs:

2 gillningar

Hvordan går det med deg, FreeFalling?

Klemmer :hugs::hugs:

Åh tack för att du frågar! Jag har det bättre nu. På nästan alla plan. Tiden går och man hinner sansa sig.

1 gillning