Större tonårsbarn

Hej! Hur har ni gjort ni som har barn som är lite större? Mina är 18 och 16 år och båda går i gymnasiet. Vi ska skilja oss ( ej inskickade papper ännu) och har ej berättar för barnen än. Har de fått bestämma själv var de vill bo? Vi kommer att behöva sälja hus och bo i var sin lägenhet. Hur gjorde ni?

Hej. Vi har nyligen separerat och våra barn är 17 och 19…dom får komma och gå precis som dom vill hos båda.
Har sagt att bådas hem är lika mkt deras hem.
Sen har det blivit att 17 åringen mest är hos mamma och äldste hos mig…men dom får välja fritt.

3 gillningar

Tack Tompa2!
Ja det är precis så jag tänker oxå, blir enklast att de får välja med rädslan finns oxå att de inte vill vara hos mig pga att jag sårar deras pappa, ja många tankar och funderingar just nu…

Det är väl ganska solklart att två så gamla barn bestämmer på egen hand. Den ena är ju till och med vuxen enligt lag så där kan ni inte ens styra :woman_shrugging:

2 gillningar

Nu förstår jag att det av rent praktiska skäl inte funkar så i alla förhållanden pga olika saker…men i vårt fall tar det 10 min att gå… så skulle dom vara hos den ena och känna man saknar den andra så kan dom bara gå… eller bli hämtad.
Men så tycker jag det skulle vara oavsett barns ålder… för det är väl ofta så att när man är med mamma så saknar man pappa och vice verca…den saknaden kanske skulle avta om man visste man hade ett val…men men
Men nu är dom ju vuxna… typ…så mamma å pappa är nog inte dom dom saknar mest :smile:

1 gillning

Jag bodde kvar i huset, och pappan flyttade direkt till sin nya kvinnas lägenhet. Hon ville inte ha några barn boende där, så det blev liksom inte så mycket att välja på. Vi hade en 20-åring, som valde att flytta i hop med sin pojkvän, men det skulle nog ha hänt ändå. 15-åringen bodde kvar med mig och tyckte det var skönt att slippa välja, för han ville verkligen inte flytta.

2 gillningar

Å där är det för mig obegripligt hur pappan går med på sånt…:point_right::dizzy_face:

3 gillningar