Statistik om skilsmässor

Fast bara för att kvinnan tar initiativ till skilsmässa betyder det inte att A) förhållandet sen länge varit på glid men att den andra parten inte gjort något, B) mannen inte varit otrogen, C) kvinnan blivit utsatt för någon form av misshandel, D) mannen var en soffpotatis som gjorde att kvinnan tröttnade…
Ja, listan till VARFÖR man lämnar ett förhållande kan göras extremt lång. Men bara för att en part har valt att lämna betyder det inte att den parten är skurken. Det krävs två att ha ihjäl ett förhållande.
Här på forumet har jag läst flera gånger där kvinnan har gjort allt, nästan drämt en slägga i skallen på mannen för att få honom att fatta att förhållandet var dödsdömt om de inte gjorde något. När hon sen gav upp och gjorde slut/valde skilsmässa då stod mannen som ett fån och fattade inget för det kom som en blixt från klar himmel.

Man kan inte bara stirra sig blind på vem som tog initiativet till skilsmässa.

6 gillningar

Jag försökte få Tailor att förstå att feminism inte ligger bakom till vad/hur vi attraheras av andra, det var den enkla vägen :see_no_evil::smile: Det är självklart mer komplext än biologiskt.

2 gillningar

Detta är förvisso en finsk studie men den hänvisar till västvärldsförhållanden också. Och ja, kvinnor initierar oftare skilsmässa MEN inte för att mannen har blivit en mes, men att kvinnors förväntningar på ett gott parförhållande har förändrats men männen har inte förändrat sina förväntningar. Och där tror jag skon klämmer mer än dina förklaringar @Tailor

6 gillningar

Exakt min åsikt, dvs. rent generellt och i ett relativt normalfall.

Dristade mig till att nämna den i mitt tycke tämligen självklara slutsatsen för någon dag sedan, men det föll inte i god jord.

1 gillning

Det kanske var ditt ex som förförde “latinon”…

3 gillningar

Vem vill inte bli förförd av en spanjor? Padelns mecka!

Ahaaaaa… det är därför du sjunger Padelns lov i både dur och moll :sweat_smile:

3 gillningar

Ja, ditt ex hade iaf inte ägglossning med fungerande ägg mer än max 24 timmar under hela förförelseproceduren.

Så blev det inte momentant skottläge såpass att hon inte ens hann formulera sitt nej, då hade även hon många chanser att ta sitt förnuft till fånga :smirk:

1 gillning

Det här var nog bannemig det dummaste jag läst!

4 gillningar

Jag kan inte låta bli att förundras över alla slutsatser som dras här kring hur kvinnor respektive män överlag är, inte bara på denna tråd.

Det upplevs som om det är väldigt provocerande att kvinnor numera har makten att bestämma över sina egna liv, och kan agera på samma villkor som männen alltid gjort. Jag förstår att man bär med sig sina egna erfarenheter och att det sedan präglar en i ens relationer och att det också påverkar ens syn på andra människor, men då är det det man behöver jobba med. Man kan inte automatiskt placera in alla andra människor i fack, utan att veta historian.

Det finns så många olika varianter av människor, relationer, och därmed också separationer, och tillhör man den skaran kvinnor som faktiskt lyckats stå emot många stormar och till slut lyckats ta sig ur en destruktiv relation, så blir det väldigt provocerande att läsa om dessa slutsatser som dras, om hur den moderna kvinnan upplevs vara.

Varför denna eviga uppdelning i kön, varför kan man inte se till varje individ och situation enskilt? Varifrån kommer detta behov av att vilja dra slutsatser om hur alla kvinnor respektive män generellt är och agerar? Det känns gammaldags och omodernt att se det på det sättet.

Ursäkta, nu bubblade det ur mig. Men jag är själv evigt tacksam för att jag kunde bryta upp från en destruktiv relation som var ohälsosam inte bara för mig, men också för mina barn. Jag har i min resa blivit mycket utsatt för bl a härskarteknik, inte bara från mitt ex, utan också från hans föräldrar och syskon, både kvinnor och män. Det är inget roligt. Men hade jag varit i ett svagare läge mentalt, kanske jag inte hade mäktat av att lämna. Hade jag levt i en annan tid, hade jag inte heller kunnat lämna. Nu är jag tacksam för att jag just då både vågade och orkade, och även hade möjligheten…

9 gillningar

Word, syster, word!
Utmärkt skrivet!
Du formulerade vad jag tänkt men inte förmått sätta ord på!

Halleluja! Amen!

1 gillning

Ja! Jag skulle tom. kunna sträcka mig så långt som till att säga att såvitt jag sett så är det där det inlägg som stuckit ut mest och ffa. tidigast i debattkarriären, på det här forumet.

Jag kan inte minnas att någon av det trots allt relativa fåtal av antinfeministdebattörer som hittat hit emellanåt, att någon öppet har skrivit ut något så urbota korkat, fördomsfullt och misogynt och därmed blottat sin obskyra agenda så fullständigt och så direkt :face_with_raised_eyebrow:

Men på många sätt så är det riktigt bra att den typen av män bekänner färg direkt, öppet och tydligt… för de finns ändå där ute och manosfären består inte av enbart en handfull harmlösa korkskallar direkt.

Vi kvinnor behöver kontinuerligt bli påminda om att de finns, existerar och sprider ut sig och sitt. Relativt många män som kontinuerligt och ihärdigt lobbar för den här typen av kvinnofientliga idéer och mha internet har unika möjligheter att skapa plattformar, communitys osv och där sprida sina irrläror.

Så kampen för jämställdhet och kvinnors lika fri&rättigheter blir egentligen aldrig färdig och uppnådda resultat kan aldrig tas för givna :female_sign: :muscle: :v:

5 gillningar

Exakt!

2 gillningar

Jag tycker att de blir fler och fler. Har upptäckt hur min yngsta som påverkas av dessa män via TikTok och Youtube. Jag får verkligen hålla tungan rätt i mun när han kommer med påståenden dessa gör. Senast i går kväll var det abortfrågan.

2 gillningar

Troll? :face_with_peeking_eye:

Vem menar du är troll?

Generellt är det nog rätt få troll på det här forumet. Det har förekommit psykiskt sjuka med vanföreställningar, men inte ens det klassas in som troll.

1 gillning

På ett sätt kan man väl kalla det för ett sorts troll… men det är ändå en riktig person bakom analytiker-nicket (den här gången) som garanterat hyser exakt de åsikter han för fram och förmodligen långt mycket värre oxå.

För jag utgår från att du menar att dataanalytikern som är ett troll?!

2 gillningar

Det är eg rätt skrämmande, min egen gudson som är 4 år yngre än mina egna döttrar har i flera år diskuterat och velat få mig att titta på Joe Rogan som är sååååå bra och så cool.

Så jag har faktiskt sett ett och annat avsnitt och det är ju så pinsamt tydligt hur ffa unga tonårsgrabbar adresseras och lockas in i kretsen. Som regel börjar det lite enkelt med träning, sport och såklart drogliberaliseringen, säkrare än ett brev på posten. Legalisera gräs, alla ska få köpa gräs i butik även i Sverige och yada yada yada. Sådana frågor är ju rena magneterna på många tonårskillar… och sen går det vidare. Just nu har han spetsat in sig på abortfrågan :face_with_raised_eyebrow:

Den här typen av extremt framgångsrika personer med gigantiska mediaplattformar går inte att avfärda som Troll… de har alldeles för mkt makt. Men ständig vaksamhet är av nöden krävande, inte minst bland föräldrar men även bland kvinnor rent generellt :muscle: :v:

1 gillning

Jag definierar mig inte som feminist.
Jag definierar mig som humanist.
Det som ts skriver får mig dock att starkt överväga att bli feminist.

4 gillningar

Trodde det var samma sak

Men oavsett vad, jag gör mig inga illusioner kring mänskliga rättigheter vare sig för kvinnor eller andra grupper som idag får se sina hårt framkämpandes förbättringar starkt ifrågasatta

Precis som @Masai förstår väl jag såväl som alla andra att detta beteende grundar sig i ett emotionellt behov. Likaså kommer bra och logiska resonemang bara få dem att dra sig ännu längre in i sin bubbla, ungefär på samma sätt som man kan se hos konspirationsteoretiker.

Men det jag har svårare att förstå är vad detta behov grundar sig i?

Vad kan få en människa att behöva dela in mänskligheten i vattentäta skott och sedan tilldela dem olika drömmar, mål, villkor och egenskaper? Och varför verkar detta behov lika livsviktigt för dem som luften de andas?
Och varför kan de uppleva ett sådant starkt motstånd och hat mot att andra personer får möjlighet att leva på samma villkor som de själva?
Vad får en sådan människa att fungera på det sättet?

6 gillningar