Sömnen under separation

Jag är mitt i en separation och jag märker att jag får svårare och svårare att sova ordentligt. Först vaknade jag alltid vid 4 och vred mig, ältade, svettades och hade ångest. Sen började jag vakna 3, nu 2… blir bara värre och värre. Det påverkar ju psyket ännu mer.

Jag ska kontakta vc för sömntabletter.

Men är det någon som har tips på hur man kan minska nattältandet/ångesten?
I mitt huvud spelas minnen upp med olika låtar och har gjort nu i 7 veckor, jag håller på att bli tokig av den konstanta ångestklumpen i magen. Jag är rädd att jag fastnat i en ond spiral för jag kommer inte någonstans med dessa tankar. Det är bara plågsamt.

3 gillningar

Hej.
Ångesten är hemsk.
Jag fick utskrivet ångestdämpande av vårdcentralen. Jag är försiktig av mig och tog en halv inför natten när det kändes som värst. Det hjälpte mig att sova hela natten. Man måste få sova, som du skriver mår man annars bara sämre psykiskt.
Det har även hjälpt mig att skriva av mig här. Det är läkande.
Lycka till!

1 gillning

Träning, mycket frisk luft under dagen och mindfullness innan du lägger dig. Det är mina allra bästa tips! Träning ger energi men gör kroppen trött. Frisk luft o natur ger ditt sinne lugn och ro. Mindfullness och andningsövningar.

Jag träffade för många år sedan en otroligt skicklig psykolog som berättade hur hjärnan fungerar och varför mindfullness är det bästa sättet för hjärnan vid ångest depression och utbrändhet. Hjärnan går i högvarv och kan inte av sig själv lära sig gå ner i varv. Jag fick göra korta mindfullness 5-8 gånger per dag under min värsta fas. Därefter hade jag byggt upp en rutin och minskade och märkte tydlig skillnad på mitt mående! Det här är också det jag lärt mina barn och jag anser alla borde få lära sig varför mindfullness är så viktigt.

Sömntabletter är förstås ett alternativ när inget annat fungerar.

2 gillningar

Tack för svar! Vad hade du för ångestdämpande? Jag har fått artarax utskrivet som jag mest tagit på dagen men ska nog ta det när jag går och lägger mig…

Oxascand 5mg.
De är väldigt effektiva och kan skapa beroende. Men jag tog bara när jag var i värsta chocken, inför natten, och inte nu mer.

Fick även atarax utskrivet när jag uttryckte lite rädsla för oxascand, men har inte provat dem. Jag sover hela natten nuförtiden. Men känns skönt att veta att man har något om det blir svårt igen.

1 gillning

Jag fick först Atarax men tycker att jag bara blev slö av det. Inte sov jag bättre…
Fick senare Propavan och det körde jag under någon månad tills jag kommit tillbaka till bra sömnrutiner och kunde sluta med dem. Nackdelen var att jag blev seg på morgonen av tabletterna oavsett hur tidigt jag tog dem. Funkar ju inte att sova till kl 10 när en jobbar kontorstid…

Träning, frisk luft och ett regelbundet liv (och lite tråkiga kvällar) är nog det som hjälpt mest på lång sikt.

Jag får fortfarande “återfall” i dålig sömn ibland när jag blir stressad. Jag är hjälpt av att lyssna på någon avslappning/guidad meditation på youtube (sök till exempel på “Vägledd meditation till djup sömn”). Är det riktigt riktigt illa kan jag ta en melatonintablett för att snabbt komma tillbaka till min rutin.

1 gillning

Åh!! Så tufft! Minns de svettiga nätterna i början. Sov också så otroligt dåligt de första månaderna. Vaknade med ångest och domningar i händerna. Tankarna for och det malde i kroppen och upplevde ett stort spann av känslor, stress, sorg, ilska, oro om vartannat.
Sova behöver man för att orka.
Jag hade dock precis brutit ett beroende av insomningstabletter och stesolid.
Jag tar endast Atarax sedan 3 år tillbaks vid behov, den lägsta styrkan, 10-20 mg. De är icke vanebildande och klassas inte som beroende-framkallande och har funkar för mig.
Men jag skulle också varmt vilja rekommendera att meditera innan du ska sova. Försöka stilla allt som surar.
Du kan också testa att skriva av dig innan du ska sova. Så du får ur dig det värsta.
Undvik allt som kan pocka på uppmärksamheten i form av digitala medel, telefoner, paddor.
Läs en stund.
Gå en kvällspromenad och se till att du rör på dig regelbundet om du inte gör det redan…
Har du sökt läkarhjälp för dina sömnsvårigheter?

Tack för svar, ska fortsätta med artarax för sömnen. Sov aningen ”bättre” inatt när jag tog det, vaknad dock vid 3 och behövde ta en till…
Försökte meditera häromdagen men började bara gråta :frowning: att jag ligger back på mat och sömn gör det inte lättare att röra på sig. Kommer nog bara kunna börja ta tag i det på riktigt när vi flyttat ifrån varandra. Nu när vi ses varje dag går det inte att ta sig vidare.
Men ska ta till mig tipsen så gott det går <3

2 gillningar

Skönt att du fick sova lite iaf! När flyttar ni ifrån varandra. Att du börjar gråta när du ska meditera är ju inte konstigt. Och du behöver nog få ur dig de tårarna. Men det kan ju vara tufft precis innan man ska sova. Eller så är det vad din kropp behöver just nu även om det är jobbigt. Har du något samtalsstöd?

Jag har tagit atarax på kvällen för att slippa vakna under natten med den där gnangande ångesten. Hjälpte mig verkligen när det var som värs, och att få sova ordentligt gör mycket för välmåendet

1 gillning

Medan vi fortfarande bodde i samma hus, så fanns det bara en sak som hjälpte för mig, och det var att byta sovplats. Jag varvade mellan att sova i TV-soffan och i kökssoffan, och då kunde jag sova hyfsat. Inte bra, men mycket bättre än i dubbelsängen.

Lägenheten är till salu så i bästa fall om ca 3 månader…
Jag har kontakt med psykolog på vc och Mindler.
Ska om två veckor få prata med läkare igen, vill ha något mer än artarax för jag vaknar ändå och sover så ytligt.
Meditationen får nog vänta. Jag kan inte riktigt utföra den just nu :confused:

1 gillning

Kanske ska varva med soffan och den säng jag sover i lite. Vi har inte delat sovrum sen en tid tillbaka även när vi var tillsammans då någon alltid sovit med sonen… nu ligger jag och ångrar det.

1 gillning