Skilsmässa

Det fina är att som singel kan du hinna med allt detta, utan större problem! Det är förstås helt annorlunda att semestra ensam än i par, men det är ju inte alls enbart sämre.

Sen väljer man väl aktivitet och resmål utifrån vad man kan tänka sig att göra ensam. Jag skulle t ex inte åka på storstadssemester ensam, det skulle kännas helt meningslöst för mig. Jag har redan tillbringat för många ensamma kvällar på hotell under de år när jag reste mycket i jobbet.

Men jag åker mer än gärna och campar ensam, det ger mig ett otroligt lugn. Tillfälliga aktiviteter, som utställningar, vinprovningar, konserter och liknande, det gör jag också gärna ensam. Det känns inte ett dugg konstigt för mig. Gå ut och äta - njae, där vill jag ha någon att diskutera med över maten.

Man är ju helt olika, och som singel med stora barn kan man verkligen passa på att lägga upp ledigheterna precis som man själv vill. Mitt senaste ex var skittråkig att ha sovmorgon med. Ska man behöva stå ut med det? :smile: Att fixa en lyxig frukost var totalt bortkastat, för han skulle ändå bara äta sin fil. Om jag hade bakat färskt bröd avstod han, det var den vanliga knäckemackan som gällde.

Nu älskar jag att ha sovmorgon för mig själv! Jag kanske köper hem croissanter eller bakar något nattjäst bröd, jag kan köpa ostar och marmelader och koka ägg och tycker att jag har det så oförskämt bra. Tidiningen i pappersformat, P1 på radion och en rejäl kanna kaffe medan jag funderar på hur jag ska tillbringa dagen. I’m in heaven!

8 gillningar

Åh fast att drömma igen! Visst är det underbart och ett hälsotecken!

Om inte jättelång tid kommer dina barn att vara stora och inte bo hemma längre, det innebär den största löneförhöjningen ever, säger mina kollegor. Då kan din (och min) bli sann! Sen gör du precis som du vill! :yellow_heart:

Kom hem från jobbet och här låg 4 ungdomar och kollade F1 . Har sagt till sonen att nu just är det inte ok att ha vänner här. Ingen vaccin ännu.
Nå tog inte länge så for de någonstans.
Jag har varit länge ensam . Sedan kom yngsta plötsligt hem pga distansstudier och han tyckte det var onödigt att betala hyra för att bara sitta ensam. Helt bra för mig, får lite husljud. Det känns tryggt att någon finns här. Men … jag som hade sådan ångest över det att barnen flyttar hemifrån så är det just så @Caro att det är så skönt sedan efter en tid.
Nu just känns det ändå så bra att ha någon här.
På hösten flyttar han ut igen…

2 gillningar

Välj ut en bra bok och ta med…går finfint att äta, läsa och avnjuta ett glas vin :wine_glass:
(Och så kan en slänga en blick på alla de par som sitter tysta och äter utan att ha något att säga varandra)

4 gillningar

Förstår att/ om förlåtelse inte kommer har gått drygt 4 år för mig och känner fortfarande att jag inte kan förlåta.
Mitt ex bor fortfarande med ungtjejen hur det går ingen aning vi har ingen kontakt och våra vuxna barn har nästan ingen kontakt heller.
Men våra ex blir äldre också :wink:

1 gillning

Kämpar också med att hitta någon slags acceptans, men det är svårt.
Igår åkte jag till IKEA för att köpa nytt skrivbord, och åker då förbi området de ska/har flytta till. Jag blir så arg att de inte kunde hålla sig på andra sidan stan. Att de ska bo där, att hon flyttar så långt ifrån sin sons pappa, ja allt. Så grät i bilen på vägen hem över att livet blev så här.

Förlåtelse har jag inte ens tänkt på, inte honom eller henne aldrig. Men det var någon som beskrev det rätt bra i nån annan tråd.

2 gillningar

Oj, har det redan gått en månad? Min hjärna är helt luddig idag, beroende på tidsomställningen och en aningen överbelastad arbetssituation, men vi gör ett försök!

Situationen just nu: Åtta i stavar står för snabba ryck, förflyttning, förändring. Det handlar ofta om en ny inriktning i livet och att saker och ting går lite snabbare än vad man kanske är bekväm med. Men det är generellt ett relativt bra kort, det symboliserar att saker och ting rör sig i rätt riktning och att man gör framsteg.

Nära framtid: Djävulen handlar inte helt oväntat om lite dunklare sidor. Ofta står kortet för att man vill agera mot sin egen moral. När man vet vad som är rätt, men man frestas ändå att välja fel. Det symboliserar känslan av att vara maktlös fast man egentligen är fri att göra vad man vill. Det finns inga fysiska hinder - bara den egna viljan som drar åt andra hållet…! Det kan alltså vara lite av ett martyrkort. Typ någon som säger “Jag hade inget val, det bara blev så!” fast det egentligen fanns gott om andra alternativ.

Om det är du själv som kan hamna i den här sitsen där din moral prövas, eller om du kommer behöva handskas med någon annan som kör den här “jag-var-faktiskt-maktlös”-metoden, det vet jag inte! Var beredd på båda varianterna! :grinning:

Resultat: Ödeshjulet/Lyckohjulet står också för förändring, utveckling, livets gång… En uppmaning att släppa kontrollen och hänga med. Det har ganska mycket av karma över sig. What goes around comes around. Eller det man sår får man skörda. Inte i negativ bemärkelse, utan mer som en påminnelse att allting går igen, men att man i hög grad kan påverka sitt eget öde genom sina handlingar. Jag vill förstås gärna läsa ihop det med Åtta i svärd och Djävulen och se hela den här lilla sviten som en uppmuntran att kloka val kommer löna sig på sikt och leda till en personlig utveckling där du drar det längsta strået.

Som styrka och svårighet har du Page i bägare respektive Tre i stavar. Det positiva med pagen är det känslomässiga. Kortet står för någon som är varm och inkännande och är mån om sina relationer. Ett typiskt kort för den som är känslostyrd, och om man låter det prägla övriga kort blir rådet att du ska låta din känslomässiga, varma sida komma fram när du ställs inför offerkofte-situationerna som Djävulen bjussar på. Då kommer du kunna hantera dem galant. Ibland betyder Page i bägare goda nyheter inom familjelivet! Graviditeter, bröllop och liknande!

Tre i stavar som svårighet står för brist på initiativ och drivkraft. En känsla av att inte riktigt komma någonvart. Framtiden hägrar borta i horisonten, men den känns oåtkomlig. Rådet blir därför att samla kraft och börja agera. Kortet står för att du är på rätt väg, men det gäller att inte tappa sugen. Du behöver bygga upp lite jävlaranamma, helt enkelt! :smile:

2 gillningar

Jag våndades något fruktansvärt hur jag skulle göra med grattandet.
Hjälpte barnen att göra varsitt kort (som han såklart inte tackade för).
Tog mig en funderade hur jag vill ha det.
Kom fram till att han kan göra alla försök han vill att kapa bort vå historia.
Men jag tänker för min egen skull visa honom att han varit en stor viktig del av mitt liv och han är mina barns pappa så jag skickade ett grattis.
Himla nöjd över mig själv trots att det gjorde ont att inte vara en del av dagen.
Men sen då barnen frågade om jag grattat kändes det bra att med gott samvete kunna säga ja.
Jag förväntar mig inget av honom då jag fyller. Men det var inte heller därför jag sa grattis.
Så om det känns som att du vill säga grattis, gör det. Du kommer vara nöjd över dig själv. Tror jag.

4 gillningar

Hade det varit jag hade jag sett till att byta däcken själv eller via däckfirma. Han hade inte fått nöjet att hjälpa :speak_no_evil: han ville säkert visa dig snäll eller har dåligt samvete vilket han bör ha.

1 gillning

Nio i mynt på nuläget står för trygghet och stabilitet. En känsla av att ha landat helt okej. Det är fokus på hem och familj i det här kortet, att man mår bra i sitt vardagsliv och att saker och ting har ordnat upp sig efter en lång tids ansträngningar. Lite lön-för-mödan-kort. Skörda frukterna av slitet.

Djävulen kommer med någon form av utmaning eller frestelse. Tillsammans med resultatkortet Sju i svärd kan det handla om någon sorts bedrägeri eller att gå bakom ryggen. Att utnyttja en situation av något slag, kanske på ett lite fult sätt. Och med Styrkan på svårighetspositionen ser det ut som att du kanske inte kan uppbåda tillräckligt med styrka att stå emot den här situationen som korten speglar.

Det skulle kunna handla om att någon annan utsätter dig för någon form av prövning. Kanske genom att spela offer. Det handlar ofta om det med Djävulskortet. Nån som tycker att han/hon inte kunde agera annorlunda, att det inte fanns något val. Men kortet symboliserar att vi alltid har makten över våra val. Det är vi själva som gör dåliga val, helt enkelt. Och Sju i svärd stärker bilden av att någon väljer att bete sig falskt eller egoistiskt.

Det kan även vara du själv som ställs inför möjligheten att falla för frestelsen… Kanske genom en hämnd av något slag? En chans att få vara lite taskig mot någon som du tycker förtjänar det! Och så är du inte stark nog att låta bli. Ingen fara på taket i så fall, det här är inga katastrofkort. De är ganska mänskliga.

På styrkepositionen betyder Yttersta domen att du är bra på att hantera de förändringar som du ställs inför. Att du inte klamrar dig fast vid det gamla, utan accepterar att livet bär med sig sånt som vi inte råder över och att det t o m ofta leder till något bra. Du kan göra det bästa av tuffa situationer och komma ut på andra sidan med nya lärdomar, som en mognare person med insikter som du tar med dig i framtiden.

1 gillning

Det är nog inte lätt att leva med stor åldersskillnad. Inte åt något håll, tror jag.

Mitt ex var sju år yngre än jag, och även dert var ändå i mesta laget, insåg jag. Och då trodde ändå de flesta att jag yngre än han, eftersom jag ser ung ut, och jag var i bättre fysisk form och bättre tränad.

Men hur länge kommer hon orka med en gubbe? Och hur länge kommer han orka med hennes tempo? För att inte tala om att man är på olika ställen i livet och har olika livserfarenheter etc.

Nej, jag tror att båda gjorde ett stort misstag.

Bra där!

Läste jag rätt…?
Pallar han inte ens en enda dag med sitt eget barn?

1 gillning

Du betydde alldeles säkert något för honom, för annars hade ju häxan fått hänga med på studentfirandet utan att exet reflekterat över det det minsta lilla!
Din dotter är stark som vågar ställa frågor som hon måste veta är jobbiga för lilla pappsen att svara på… Bra tjej det där! :muscle:

2 gillningar

Här vet jag att exet kommer släpa med den nya i tid och otid.
Han tyckte ju inte alls det skulle vara några problem att de två skulle komma hem till mig där dottern fyllde år i höstas. För dotterns skull så klart. Det var ju “lågt” av mig att säga nej.
Exet bryr sig inte ett dugg om mig och har väl aldrig gjort, utan det är ju de två som gäller. Det ska man däremot bara respektera och acceptera.

Skönt att du slipper tänka på om häxan är med eller inte. Tar bort lite av stressen iaf.

1 gillning

Vad ledsen jag blir av att läsa detta. Då har hon lyckats nu, Häxan, att få ut dottern ur huset (dotterns barndomshem!) med sitt urlöjliga ultimatum/kränkning. Grattis till henne när hennes eget barn blir tonåring om det är hennes sätt att konflikthantera.

Och pappan lät det hända. Dels för att han inte var där, men dels för att han varit flat hela vägen mot häxeländet. Och dels för att han accepterar det nu, för det gör han som inte tar konflikten med Häxan. Han är förälder, det är hans uppgift att skydda och värna alla sina tre barn!

Gudskelov att dina barn har någonstans att ta vägen.

I det här läget hade jag inte dragit mig för att markera mot X att det han håller på med inte är OK. Han kan behöva höra det från någon han lyssnar på.

5 gillningar

Att du finns där för barnen, det är det viktigaste. Det är fortfarande ditt X’s val, vill han ta häxans parti och inte stå upp för sina val kan du tyvärr inte göra något åt det. Det är han som kommer stå ensam, inte du. Förstår att det gör ont att se sina barn bli behandlade så här och att dessutom inte förstå handlingen han gör.
Håller helt med @Caro! Markera, om inte annat för att visa dina barn din support.

4 gillningar

Ursäkta mig om jag låter hård men jag tycker nog allt att ditt x förtjänar ett annat smeknamn än just “x” Han låter som en riktig mes och skitstövel så han och häxan förtjänar nog varandra. Han satte foten i pottan och nu får han ta ansvar för konsekvenserna. Synd bara att dina barn drabbas.

2 gillningar

Åh vilket svar från honom sedan… Att slå ifrån sig är ju är ju inte gott nog. Men det sved nog lite i hans skinn att du sa ifrån. Bra gjort hursomhelst! :muscle: :yellow_heart:

1 gillning

Han ska “skämmes ta mej fan skämmes” :japanese_ogre:

2 gillningar

All styrka till dig!! Vilken resa och så otroligt imponerande att läsa din resa. Har du själv gått tillbaka och läst dina inlägg i från början? Du måste känna dig så otroligt stolt över dig själv. Det hade jag gjort. Du är dina barns trygga punkt i livet trots att det stormar runt omkring! Det kommer barnen att komma ihåg för resten av livet.
Själv är jag i början av min resa och har fullständig panik över att min man flyttar och jag blir själv med hus och barn. Men han jag hantera mitt livsöde till hälften så bra som du gjort så kommer även jag att vara nöjd om ett år eller två. Mitt ex sätter barnen först i allt så jag har det ändå inte alls på samma sätt som du. Följer dig och hejar på håll!!

1 gillning