Skilsmässa vanligast med 3 barn?

Hej!

Här skilt mig i november 2019. Allt gick så fort, hon bara försvann. Jag som är den lämnade fick reda upp allt. Gick efter ett tag rakt in i väggen. Sjukskriven 6 veckor

Har sedan dess mest legat i soffan och läst detta forum. Har mig tyckt märka en trend. Väldigt många verkar ha 3 barn. I alla fall många av de som skriver här. Vi hade också 3 barn.

Är det vanligare med skilsmässor beroende på hur många barn man har. Eller är det bara en slump som finns på detta forum?

Vi har ett vilket jag vet att det är fler här som har.

Det finns de som inte inte har barn alls som hänger här.

Jag tror inte att den övervägande delen av dem som hänger här har tre barn.

Kan det vara så att du noterar de som har tre barn eftersom du har det själv?

1 gillning

Hej!

Ja det kan ju vars att jag ser mest 3 barnsfamiljer som splittras pga min situation. Fast tycker ändå att 3 barn verkar vara i majoritet.

Kan vara så men inget jag har noterat. Hängt här sedan 2017. Kan på rak arm erinra mig minst 5 användare som har mellan 0-2 barn förutom undertecknad. Däremot har jag noterat att det under tid kommit till minst två rätt aktiva trebarns föräldrar som skrivit en hel del.

1 gillning

Jag tror du kan ha rätt i det.
Majoritet såtillvida att det är fler 3-barnsfamiljer än andra familjer där de skilt sig och den ena parten har hamnat här.

Majoritet kan betyda 40% eller mindre som vi lärt av regering och riksdag.
Kanske är fördelningen som nedan:

5 barn eller fler 5%
4 barn 10%
3 barn 30%
2 barn 25%
1 barn 15%
Gifta utan barn 9%
Ogifta utan barn 6%.

Relativt oviktigt med eventuell majoritet eller ej sett till antalet barn i min ögon.

Men långvariga eller tämligen intensiva relationer där man har tagit på sig stort ansvar, många barn, och där den ena ledsnar och lämnar utan förvarning ger sannolikt stort psykiskt trauma ger möjligen följden att man hamnar här i den fasen?

Har den andre dessutom kärat ner sig i en part utan eller med få barn och därför mycket mer tid blir överslaget att noll barn varannan vecka för oss och 3 eller 4 varannan är mycket mindre barndagar än 3 för jämnan…

Shit vad mycket egentid vi får till vår förälskelse och självförverkligande tillsammans!! :open_mouth:

Lets do this! Då slipper jag mitt eget liv på halvtid! Skitfinurligt!

Men ju fler 3 barn ellerflerändåfamiljer som skiljer sig så ökar antalet barn med skilda föräldrar markant gentemot snittet som väl ligger på 1,3 barn/ per par i Sverige idag?

Lunchtankar…

Jag gick in på kategorin “Min historia”, gick in på de senaste trådarna, tog 10 unika användare som uttryckligen skrev hur många barn de hade, uteslöt en som tycktes inte ha barn med inte skrev det rakt ut.

Det var 3 st som hade 1 barn.
4 st hade två barn varav en hade dem från ett tidigare förhållande
3 st hade tre barn.

Förvisso en stickprovskontroll men kanske en fingervisning,

Ja kanske en fingervisning, men bara 10 ändå. Jag har i princip läst alla trådar i “Min historia”, och tycker mig där finnas fler med 3 barn än något annat antal. Kan iofs vara färgad av min egna erfarenhet.

Jag har faktiskt ingen aning hur det är ställt med statistiken kring detta.

Men jag tror du själv är nånting på spåren…

Köper du en viss bil så börjar du helt plötslig se precis likadana överallt… Blir frun/tjejen gravid så börjar du se småbarn o barnvagnar överallt… Osv, osv

Ja det stämmer, fast jag tror jag är något på spåren. Tänkte att ifall jag uppmärksammar det, så kanske fler reagerar på det.

1 gillning