Skilsmässa och jul

Jag och min fru har bestämt oss för att skilja oss på mitt initiativ. Vi har två gemensamma barn, 6 och 8 år gamla. Det börjar närma sig jul och vi hade bestämt oss för att inte berätta något om skilsmässa innan julen för att barnen skulle få en vanlig sista jul (så normal den kan bli i covidtider). Nu vill min fru åka med barnen till sina släktingar och fira jul mitt på dagen (och träffas utomhus) och sedan komma hem till middagen så att vi kan fira på kvällen tillsammans. Jag är orolig för att det kommer att bli konstigt för barnen att inte vara tillsammans på julafton men min fru tycker att det blir för jobbigt och vill inte att jag följer med till hennes familj. Alternativen är att hon åker till hennes familj eller så är vi hemma och firar jul tillsammans.

Hur skulle ni ha resonerat?

Jag tror inte det blir särskilt konstigt för barnen, givet dessa märkliga tider när allt uppochner ändå. Julafton utomhus, tillsammans med så få som möjligt, är ju det mest normala just nu. Barn som är 6 och 8 förstår det. De kommer att ha fullt upp med sina morföräldrar på dagen och sedan se fram emot kvällen tillsammans med er båda.
Om skilsmässan är på ditt initiativ kanske detta alternativ rent av blir det mest skonsamma för er alla. Kanske behöver din fru samla kraft i ett sammanhang som hon känner sig helt trygg i, för att på ett bra sätt hantera en jul på kvällen som hon vet är på lånad tid?

6 gillningar

Det kommer ändå inte bli en vanlig sista jul.
Det kommer vara er sista vilket kommer vara i princip det enda hon kommer att tänka på.

Jag tror att det minsta du kan göra är att tillmötesgå hennes önskan om att få åka till sina släktingar med barnen under dagen. För att hon ska samla kraft för att ens kanske orka vara med dig på kvällen.

När mitt ex och jag var på väg att skiljas första gången var det runt påsk. Jag bad om att få åka ensam med barnen till min pappa. Men det gick han inte med på antingen skulle han med eller så stannade vi hemma. Då jag inte orkade spela charader för min pappa med exet där, så stannade vi alla hemma. Jag satt och grät mig genom hela middagen, tvingade i mig ett halvt ägg. Gick och la mig tidigt och grät. Skitpåsk helt enkelt.
Denna gång stack han i mellandagarna förra året och flyttade direkt hem till en kollega. Expert på att sabba högtider är han iaf.

4 gillningar

Tack för era synpunkter.

1 gillning

Jag tycker det låter som en ganska bra uppdelning att hon får åka iväg en stund och träffa sin familj i lugn och ro men även att ni har ett firande tillsammans med barnen?

Jag tror inte barnen kommer reagera på det som underligt om inte ni själva framställer det som konstigt. De tänker nog mest att det är roligt att träffa släkten och att fira på olika sätt och få julklappar.

1 gillning

Även om du skriver att NI har bestämt er så skriver du även att det är på DITT initiativ. Mest troligt har du haft lite längre tid på dig att bestämma dig för att det här är vad du vill (jag gissar) och då har du bearbetat det lite längre. Din fru ligger efter i den här bearbetningen och behöver få ta saker och ting i sin takt och på sina villkor.
Som andra skriver så behöver hon mest troligt ladda för att orka den där sista julaftonen med dig. Det är något du måste ta hänsyn till. Det är ett sorgearbete som ska göras nu och det är fel tillfälle att ställa krav.

2 gillningar

Det kommer snart ytterligare 364 långt mer “konstiga” dagar för era barn.

Så länge de inget vet om skilsmässan så är det med all sannolikhet inte så mycket “konstigt” med denna julaftons upplägg, om än det är lite mer ovanligt och annorlunda. Men precis allt annat är ju oxå ovanligt och annorlunda detta år och det har med all säkerhet även era barn hunnit märka av.

Visa inget annat än god min och gott humör och hitta lättbegripliga och trovärdiga orsaker för dem till varför du blir hemma, förberedelser för när de kommer tillbaka etc. Se till att använda den tiden maximalt till att förbereda för en fin och mysig hemkomst som på alla sätt avlastar din fortfarande fru så långt det möjligt är.

2 gillningar

Ni ska skiljas på ditt initiativ.
Hur länge sedan är det som du meddelat henne ditt beslut?
Hur förberedd var hon på det?

Hur överens var ni att ni skulle fira julen tillsammans eller var det du som var mest drivande också där?

Hur konstigt tror du det känns för din fru att fira julen och låtsas att allt är som det ska?

Hur jag skulle ha resonerat är att hon och barnen får fira julen med hennes släkt så mycket och så länge som möjligt så skulle jag varit själver.

Du har fått många goda tankar från tidigare skribenter.

Amen på den.

2 gillningar

Tack så mycket för alla kloka tankar, skönt att få lite input!