Skilsmässa med äktenskapsförord, socialtjänstutredning, spelmissbruk m m

Ja, det är förvirrande och inte entydigt på nätet men jag tycker du ska vara lugn när det gäller bostadsrätten. Har ni skrivit ett avtal att bostadsrätten är din enskilda egendom så är det något som ni är överens om. Sedan kan det rent lagligt med och utan äktenskapsförord bli hur tillkrånglat som helst. Och börjar kronofogden komma smygande med utmätningar så kan det lätt bli jobbigt. Speciellt om det är bortspelade pengar, dvs det finns inget att “mäta ut”.

Ta hjälp. Familjerådgivning brukar vara lätt att komma till. Kommunens ekonomi/skuld-rådgivning om du har tur att det inte är lång väntetid där. Mitt förslag är att direkt påbörja en “bodelning under äktenskap” för att säkra din bostadsrätt och dina sparade pengar. Det skapar en entydig markering vad som är din enskilda egendom. Allt det går att göra utan jurister om man är överens.

Det ger dig lite andrum. Men spelberoende är inget lätt problem för en familj. Ta all hjälp du kan hitta så att du och hon får stöd från någon annan än dig. Googla så hittar du forum som kan lotsa dig vidare.

2 gillningar

Jo det var en chock! Vi hade skrivit ett färdig skrivet ätenskapsförord som vi hade registrerat via tingsrätten. Allt enligt konstens regler…
Så samma sak för bodelningen.

1 gillning

Jag skilde mig 2017 så allt är klart. Men jo det kan tyckas vara märkligt men så var det. Vi hade upprättat ett äktenskapsförord enligt konstens regler och registrerat det i tingsrätten.
Samma sak med bodelningen sedan. Registrerar man inte bodelningen så får man heller tex inte höja några lån eller kan sälja bostaden då det enligt äktenskap skall gemensam bostad delas oavsett äktenskapförord. Så det kunde blivit en jobbig historia…:grimacing:

Gick ni via jurist eller varifrån kommer den information du har? Det låter felaktig men det ligger kanske mer bakom än som framkommer här?

Min systers ex hade lägenheten som enskild egendom. De flyttade in i den för gemensamt bruk när hon var gravid. När de separerade hade hon ingen rätt till lägenheten eller pengar för att bli utlöst.

I vilket skede av skilsmässan är det du avser?
Det är upp till parterna hur man väljer att dela bostaden så länge man är överens.
Enda gången jag behövt bodelningsavtalet (som inte är registrerat) var när jag skulle skifta bostaden för att de skulle se vilka lån jag skulle ta över. Samt för att ändra lagfarten.
Andra banker eller låneinstitut kanske kräver att det är registrerat. Min bank gjorde det inte, de la inte sig i det juridiska heller.

1 gillning

Jo det var vi ju när äktenskapsförordet skrevs. Jag är dock orolig att hon ska se det som en möjlighet att få loss pengar från mig för att lösa sina lån som uppstått p g a hennes spelmissbruk, samt möjlighet att spela mer.

Tack! Jag har varit i kontakt i rollen som anhörig med stodlinjen.se som gett mig bra stöd. Varit i kontakt med beroendecentrum o s v för att få information hur det går till o s v för att kunna berätta för henne. Problemet är att hon själv inte vill ta hjälp och då faller ju allt :frowning:

1 gillning

Det är här du har den ekonomiska fördel. Du har pengar som hon behöver. När ni bodelar så kommer hon få hälften av det som du inte lyckas få undan som enskild egendom. T.e.x. pengar på ett bankkonto delar man på oavsett vem som tjänat pengarna. Personlig pensionssparande är ett bra sätt att göra pengar till enskild egendom. Lösa tillgångar som inte kan hänvisas till att tillhöra en av er ska delas. Ett smycke kan vara en enskild egendom men inte en hemmabioanläggnin osv.

Så gör allt du kan tänka dig för att hon ska godta en bodelning så som du vill ha den. Ge henne så mycket pengar du vill men gör det till ett krav att pengarna går till att betala av på hennes skulder. Det kan vara ett bra sätt att få henne att acceptera bodelningen.

Ge henne ett hyresavtal så att hon kan bo kvar hos dig tills hon har ekonomi att bo själv. Kravet för det kan vara att hon går till kommunens ekonomi och skuldrådgivning. Gå med henne dit. De kommer vara hårda mot henne när det gäller spel så slipper du vara det.

Men nu tänker jag fritt. Så lätt vet jag att världen inte är men se det som möjliga förslag.

1 gillning

Men för att få pengar från bostadsrätten vid en en bodelning så måste hon bestrida äktenskapsförordet i rätten. Och det kostar pengar som hon troligen inte har. Dessutom bör hon inte lyckas.

1 gillning

Vi har inga gemensamma konto, bilen står på mig etc så jag utgår från att detta inte är ett problem. Bohaget är inte av något större värde, men om hon vill ha hälften av möblerna, någon TV o s v så har jag inga problem med det.

@Mister

Hmmm… skulle nog föreslå att du söker lite konsultation gällande ditt/ert äktenskapsförord, men även andra tillgångar - utifrån perspektivet - bodelning.

Om inte bilen är upptagen i äktenskapsförordet, som enskild egendom, så spelar det i sak ingen roll att du står som ägare till bilen (eller står som låntagare på ett ev. bil-lån), rent formellt i registreringsbevis, eventuell lånehandling. Tillgången skall upp i bodelningen, och då enligt principen 50/50 - gällande tillgångens värde (men även gällande eventuell skuld). Däremot så har du rent praktiskt större rätt att få behålla (just) din bil, men värdet skall avräknas mot din lott…

Det är lätt att tro att bara för att man står som “ägare” så är det “enskilt” men så är icke fallet.

Likaså detta med inga gemensamma konton - sitter du på ett kapital/konto/fonder/aktiedepå - som inte är upptaget i ett äktenskapsförord. Samma där. Dagen man inträder äktenskap så blir tillgångar och skulder gemensamma, och i sak, giftorättsgods - så länge inget annat är avtalat.

mvh

2 gillningar

Sorry, ser att du skrev detta i din inledande post. Men, mitt “tips” om att ändå söka lite konsultation kvarstår… så du har torrt på fötterna.
mvh

2 gillningar

EDIT: Lägger till citat och förtydligar det jag skrev om

Jag är ganska säker på att man [även] inte kan äktenskapsförorda att alla framtida intäkter och sparande är enskild egendom. De kommer vara [eller bli] gemensamma oavsett hur lite hon bidragit till hushållet. Varje sak som man vill ha som enskild egendom måste skrivas in i äktenskapsförordet.

Så se till att få henne att skriva på en bodelning till din fördel utan att blanda in jurister. Gör det genom att locka med pengar för att betala av hennes kortsiktiga skulder. Går hon inte med på det så får hon ta det till rätten för att få mer pengar. Då ska du ta hjälp av jurister som ser till att säkra så mycket det går,

2 gillningar

Om ett specifikt konto finns med i äktenskapsförordet ska det också specificeras vilken saldo kontot har vid upprättandet. Avkastning och framtida insättningar är gemensamma och ska ingå i bodelningen. Annars skulle man i princip kunna sätta in alla sina pengar på det kontot och hålla det borta från bodelningen.

1 gillning