Skild med barnlängtan? (Donation)

Haha, jag vill vara tydlig med att jag inte behöver, eller är intresserad av pengarna. Jag vill bara vara en god samarit och ställa upp för att ni ska kunna få tillgodose era behov!

2 gillningar

Jag med! Man gör ju ändå sitt yttersta för att vara en god medmänniska.

@FaderStork, förlåt för allt raljerande, men ditt inlägg känns faktiskt väldigt märkligt.
Men som sagt, det kan säkert vara så att du menar väl på ditt sätt.

Jag kan förstå om ämnet känns pinsamt och privat för många. Kan vara en av orsakerna till att det finns långt färre donatorer än vad som egentligen behövs, vilket leder till långa köer. I vissa regioner är kötiden 4 år (!) för att så få män vill donera. Samtidigt gör de långa köerna att det blir lätt för vården att neka barnlösa om det är något som de inte är nöjda med, så det är långtifrån alla som ens får köplats.

Jomen jag håller med om att det är bra att män donerar. Att donera sperma är inte det minsta pinsamt enligt mig, jag likställer det med att lämna blod. Men då anser jag personligen att det ska skötas professionellt via en klinik.

Inte att någon ska göra en kontaktannons på ett skilsmässoforum och ”erbjuda sina tjänster”.

2 gillningar

Jag håller helt med @Fuzzy och @Rulle

Det finns inget pinsamt över att donera, och jag tänker inte komma med några moraliska synpunkter på fenomenet som sådant, men sättet som du hanterar frågan på är osedvanligt klumpigt och okänsligt.

Och dessutom, kan jag tycka, ansvarslöst. Vill du donera så finns det som sagt kliniker, vilket torde öka säkerheten för alla inblandade. Vill minnas att det gick ett avsnitt i P1 kropp och själ i ämnet för något eller några år sedan, och det var tydligt att dessa kliniker är seriösa och har höga krav på donatorn. Det är både kvalitetskrav och ålderskrav (eftersom även män har en biologisk klocka).

Att uppmana kvinnor att insemineras utan denna säkerhet och utan att det sker med anpassade verktyg är ansvarslöst.

Jag kanske är lite väl elak nu, men min spontana tanke kring att du inte längre vill använda kliniker är att du kanske helt enkelt inte uppfyller deras krav längre, och därför försöker på andra sätt istället.

1 gillning

Det är inte lätt för dig att veta när du inte själv donerat till landstinget, men det går till så att man först gör tester och träffar en psykolog/beteendevetare. Därefter gör man x antal donationer, beroende på hur många spermier man har dvs hur många inseminationsstrån de kan dra från varje donation. Sedan fryses de ner i portionerade strån. Efter ett halvår gör man ett uppföljande friskhetstest för att säkerställa inga infektioner legat vilande under donationsperioden. Först därefter börjar donationerna komma in i rotationen för de som önskar insemination.

Det går alltså inte till så att man droppar in hos fertilitetskliniker och lämnar en sats där och en sats här som man känner för det. Vilket är en himla tur. Dessutom finns det en snäv gräns för hur många familjer varje donator får ge upphov till genom insemination på klinik. Jag gjorde donationerna för flera år sedan, så de barnen är redan födda och det kommer inte bli fler.

Helt ärligt, om det finns en gräns på hur ofta man får donera på klinkerna så ser jag verkligen ingen mening med att du ska starta en egen liten donationsklinik. Du har gjort ditt, bra gjort, snällt att du ville ge barnlösa par möjligheten. Men det räcker ganska gott så.

Vill du fortsätta ge något till samhället så kan du som sagt donera blod eller plasma.

Inse att den här tråden bara ger sken av att du vill ligga.

1 gillning

Absolut, och det är just därför jag också anser att för allas hälsa och säkerhet är just dessa kliniker rätt väg att gå. Att önska donera utanför detta genomtänkta system känns ansvarslöst gentemot framförallt kvinnorna och barnen, eftersom det är de som löper risker. Du löper ingen risk alls, och kan därför säkert tycka att det är en ypperlig idé nu när kliniker inte längre är ett alternativ för dig, men jag har svårt att se att du verkligen har enbart samaritiska motiv om du förespråkar ett mindre säkert tillvägagångssätt för kvinnor och barn när bättre alternativ finns att tillgå.

Men du verkar känna för det…och väljer att skriva en ”kontaktannons” i ett forum som har ett heeeeelt annat syfte där medlemmar dessutom försöker förklara för dig att detta är stötande, men inte av anledningen du inbillar dig.

Kan kan man anmäla denna tråd och få bort avsändaren från forumet tro? Blir alltid skitförbannad då folk droppar in här på detta okänsliga sätt.

1 gillning

Men om man tycker det är stötande, varför då gå in i tråden gång på gång. Bara för att gräla, eller? Jag har redan fått kontakt med några som är intresserade och det var ju det som är poängen. Synd att du tycker så illa om mig att du vill ha bort mig. Jag vill ha min tråd ifred för de enstaka som önskar hjälp, hellre än att den blir en arena för grälsjuka vita riddare att förfäkta sin egen moraliska överlägsenhet.

1 gillning

Ja men så bra. Då fyller ju den här tråden ett syfte. Jag trodde inte att kvinnor som hängde här önskade en graviditet men har du fått kontakt med intresserade så fine. Då är det väl lugnt. Jag trodde kvinnor som hängde här inte riktigt var redo för det steget och att om de var det skulle de söka sig andra vägar men då hade jag fel.

1 gillning

@Rulle
Det gör de nog inte heller :wink: enough said =)

Kul med skilsmässoforum bebisar :thinking:. Bör mammorna berätta för barnen om denna specifika grund till deras tillkomst eller inte?

1 gillning

Jag tycker det låter konstigt men människor kan ju vara lite märkliga.

1 gillning

Gud :flushed: folk får väl göra vad de vill så länge det är lagligt. Killen är öppen och rak med vad det är. Tror ingen blir lurad in i ett sånt här beslut som nog är väldigt svårt att förstå om man inte är i den situationen. Låt han vara - tycker det är väldigt märkligt att ni hetsar upp er. Om det stör er - så undvik tråden. Finns många trådar jag skulle kräkas i om jag kollade. Så jag undviker dem.

2 gillningar