Skild, läkt - och nydumpad igen

Behöver du verkligen fråga om vem som sa det? :flushed:
Har bara inte vågat göra det själv ännu.

Själv tänker jag spontant “Men herregud, hatar du mig eller?!?!?!”
Men det har jag heller inte vågat säga högt ännu. Men varför skulle någon vilja att jag utsätter mig för allt det igen? Varför skulle jag vilja curla och offra mig själv för någon otacksam person igen? Är jag inte värd mer än så?
Ungefär så tänker jag.

Helt sant, tänk om alla förstod det. Eller tänk om jag själv förstått det förut, istället för att ha försökt satsa på en djupare gemenskap.

4 gillningar

Jag har tidigare inte helt känt igen mig i dina beskrivningar i att trivas/må bättre/ha roligare som singel, @trassel, men jag känner att något vänt i mig sista tiden som gör att jag förstår det resonemanget så mycket bättre, känner igen mig i dina tankegångar mera. Om jag skulle gå in i en ny relation så skulle jag vilja att mannen var lika rolig, beläst, reflekterande, nyfiken och intresserad som mina väninnor! Finns det ens/kommer det att ske?

Helt ärligt så har jag inte sett den tendensen alls - istället är risken att det kommer nån jäkla kärlek in o förblindar och slätar över och så står man där, igen, besviken. Så - det som hänt i mig är att jag har mera kommit till den punkten att jag sitter o tänker på resor och upplevelser i framtiden - men med väninnorna, ingen energitjuv som är motvillig eller i bästa fall medgörlig i att göra nåt som jag arrangerat och tycker är spännande. Nä - slut med krusandet och pockandet om önskn att vilja dela min värld, jag tänker skippa det steget helt! Bättre att åka ensam, eller med likasinnande, annars får det vara. Har även tänkt på det där med dejtande, vad man söker… jag har kommit på att jag ju inte söker nåt alls, så det där med dejting blir ju en ickefråga helt o hållet. Skön insikt :slight_smile:

3 gillningar

Det där är väldigt intressant!
Av någon anledning har jag alltid tänkt att jag inte kan kräva det. På mina kvinnliga vänner har jag vissa krav för att känna att jag kan få ett utbyte av det. Men med mina partner har jag fått nöja mig med betydligt mindre.
Jag vill ju också ha reflekterande, belästa och roliga människor i mitt liv - män som kvinnor! Jag vill kunna bli utmanad intellektuellt, och jag vill ha någon som kommer med nya insikter och tankar. Och jag vill kunna ha roligt ihop, och känna mig trygg i att vi finns för varandra och kan lita på varandra.

Så varför har jag högre krav på vänner en partners?
Mycket bra fråga

3 gillningar

OK, the race is on! :grinning:
Och bara därför kommer ingen, absolut INGEN fråga mig något om ev pojkvänner…

1 gillning

Kanske för att med en partner så får du “så mycket mer”.
Du är i ett förhållande och bara det höjer dina aktier rejält! Och då är det mycket möjligt och förmodligen med all säkerhet så att du sänker dina krav utan att ens reflektera över det.

Nästa potentiella partner…då ska jag fundera på om jag vill ha honom som vän.

1 gillning

Ja, i omgivningens ögon är ju en partner tillräckligt i sig för att höja aktierna och statusen.

Men för mig del beror det nog helt ärligt på gammal hederlig sexism också. Jag har nog omedvetet tänkt att man inte kan ställa samma krav på män när det gäller relationsarbete, kommunikation, ömsesidighet, reflektionsförmåga etc. Jag förväntar mig inte att de ska vara lika belästa eller intressanta heller.
Detta är ju en förolämpning dels mot män, av uppenbara anledningar, och dels mot mig själv, för att jag inte tror att jag förtjänar bättre.

Skämskudde, alltså

2 gillningar

Ja, gång på gång slås jag av hur lätt det är att fixa ett arrangemang med tjejkompisarna. En resa, en utflykt, ett besök på någon kul utställning, en hemmafest… Alla är positiva, alla bidrar med något ätbart och ingen tycker att jag är väldigt krävande och jobbig som vill ha sällskap. Visst är det lustigt?

Jag tror det är dels kemin som ställer till det, och dels könsrollerna. Attraktion har en förmåga att slå undan våra normala mallar. Vi ursäktar mycket mer dumheter eftersom vi tror att känslorna ska väga upp det. Och så könsrollerna på det då. Vi är ofta inställda på att män inte vill “älta”, som de gärna kallar det. Så vi förminskar vårt behov av emotionell närhet med djupa samtal, och viftar bort det som lite fånigt och onödigt.

Trots att ingen relation kan bestå utan den ingrediensen.

2 gillningar

Hej, vill bara säga att jag känner precis som Du!:pray::heart:
Lämnade en våldsam relation, men som också innefattade mycket kärlek, vänskap och fint liv också.
Den slutade dessvärre (men nödvändigt) i att h dömdes för sina gärningar. Svårt, och oerhört smärtsamt för alla inblandade.

Jag har bearbetat detta trauma ensam. Jag är fri, frisk och lycklig nu. Det tog 4 år. Men jag bestämde mig för att det fick ta sin tid.

Jag skulle vilja träffa en man, livskamrat, men är kan inte tänka mig att utsättas för den granskning och ”allt skit” på dejtingappar. Där sätter jag mig själv på en högre nivå (förlåt, dömer ingen annan) men det är inte min grej. Det vet jag.
Det som hände mig var i mitt andra äktenskap. Mitt första tog slut av helt andra orsaker.
Det som gör livet fint idag är 2 underbara, vuxna barn, som givit mig 3 härliga barnbarn…:heart::heart::heart:
Men visst, jag saknar en livskamrat…

3 gillningar

För ett par dagar sedan flaggade mitt ex för att han hade lite ärenden till min stad till helgen och undrade om det var okej om han tittade in på kaffe hos mig i förbifarten.

Jag har kommit skapligt långt i min neverending personlighetsutveckling så jag tillät mig själv fundera och känna efter några sekunder innan jag svarade. Det finns ju flera aspekter i ett besök som kan riva upp oönskade känslor hos mig. Inte enbart att träffa honom, för det har jag ju gjort många gånger sedan vi bröt upp.

Utan kanske mest risken att han får förhinder och inte kommer, trots att han har sagt det.

Nu tycker alla normala människor att det kan ju inte spela någon roll. Särskilt inte som jag inte ens är säker på att jag vill träffa honom alls. Vad skulle det då ha för betydelse om han säger att han ska titta förbi, men sedan kommer på i sista stund att det inte gick ändå? Vad vore det att bli besviken över? Eller lägga någon som helst energi på?

Jo det ska jag tala om. Nämligen triggervärdet i gamla besvikelser! Han gjorde ofta så mot mig när vi var tillsammans. Han kunde säga på tisdagen att han skulle ta ut komp på fredag eftermiddag för att hinna åka till mig. På onsdagen kunde han ringa och säga att han även skulle passa på att göra något annat i samma veva, för det låg ju ändå på vägen och det skulle bara ta en kvart.

På fredagen kom vanligtvis nästa samtal lagom tills jag började spana efter honom. Då fick jag ofta höra något i stil med att saker och ting dragit ut lite på tiden och att han skulle bli lite sen. Här brukade jag förstås fråga vänligt om det hade tagit extra lång tid att fixa den där saken som bara skulle ta en kvart.

Och inte sällan fick jag då ett svar som gick ut på att han inte ens kommit iväg från jobbet ännu. Än mindre gjort den där 15-minutersgrejen på väg till mig. Om jag ska vara krass så var detta nästan mer regel än undantag. Det gick helt enkelt inte att räkna med att han skulle komma när han hade sagt det. Eller ens att han skulle komma alls. Ibland fick jag ett samtal vid 22-tiden att alltihop hade gått åt fanders och att han inte orkade köra hela vägen till mig, men nästa helg skulle det nog bli bättre…

I början var jag alltid förstående över sådana här fördröjningar. Saker och ting kan ju hända. Allt går inte att planera. Och det är inte alltid så lätt att neka om chefen ber en göra “bara en grej till” innan man går hem för helgen. Men ganska snart såg att det här var ett mönster hos exet. Ett mönster som byggde på hans usla tidsuppfattning i kombination med hans svårighet att säga nej, plus den oroväckande faktorn att jag kom långt ner på hans priolista.

Jag försökte på oräkneliga vis hitta lösningar till det. Ge honom tips hur han skulle planera tiden, uppmuntra honom att våga stå på sig mot chefen osv. Sedan gick jag in på det känslomässiga. Jag försökte förklara för honom hur den här sortens återkommande händelser drabbade mig.

Men det gick förstås inte. Den gamla hunden kunde inte lära sig sitta. Och de här evigt återkommande stressmomenten i form av besvikelser över förlorad tid tillsammans var det som fick mig att börja ifrågasätta relationen flera månader innan exet avslutade den.

Så när han nu på kamratlig basis föreslog samma upplägg som förr, triggade det hela mitt stressmaskineri.

-Jag slutar tidigt på fredag och har lite grejer att göra i dina trakter, sa han oskyldigt. Bjuder du på en kopp kaffe?

Under de där sekunderna av funderande hann jag tänka allt ovanstående. Fredag? Slutar tidigt? Ärenden? Jag vet ju redan vad det betyder i praktiken. Att det handlar om ett tidsintervall mellan kl 15 och 23, för det är så mitt ex fungerar.

Men så slog det mig: Jag bryr mig faktiskt inte längre! Min fredagkväll kretsar inte runt honom nu för tiden. Jag behöver inte vänta, inte anstränga mig, inte anpassa mig. Hans förehavanden angår inte mig! Jag kände mig äntligen trygg med att han inte längre kan framkalla den där besvikelsen hos mig. Så jag sa att det var okej. Dyk upp om du har lust!

Och jodå, han kom. Gravt försenad! :joy: Men det gjorde ju inget för mig. Jag hade knappt tänkt på honom! På något sätt känns det som att den här besvikelseförbannelsen äntligen är bruten. Som att jag har lyckats släppa taget om den.

Nu blev det dessutom omvända roller, helt oavsiktligt. Innan han åkte från mig sa han att han skulle ringa när han var hemma igen. Det var vår tradition förr. Vi hörde alltid av oss för att meddela att vi var tryggt framme. Men nu glömde jag det, la ifrån mig telefonen nånstans och somnade…!

Jag hade både missade samtal och sms från honom när jag vaknade i morse. Aj då. Det var ju inte medvetet av mig att vara otillgänglig. Men det undermedvetna avslöjar också en hel del.

Mer och mer börjar jag tro att mitt ex var sänd för att lära mig saker om mig själv. :upside_down_face:

13 gillningar

Jag förstår känslan fullständigt

Att sitta med kallnad och förstörd mat och vänta på någon som kanske eller kanske inte dyker upp som han lovat är faktiskt väldigt sårande.
Speciellt om det upprepas

Men jag kan inte låta bli att undra - varför ens låta honom komma och gå längre? Är hans vänskap viktig för dig fortfarande? Eller är det för hans skull, mestadels?

1 gillning

Det är något av det mest sårande och förödande man kan tänka sig. Snacka om att bli osynliggjord!

Som musikkompis är han viktig för mig. Vi hade ju en sån relation i åtskilliga år innan vi blev ett par. Jag har inte riktigt råd att kasta bort en sådan kontakt… Människor som jag spelar mycket med frågar efter honom i diverse sammanhang. Så nu i efterhand förstår jag principen “ät inte där du skiter”. :grin:

Fast samtidigt har det varit min enda partner-arena hittills. Det är via musiken jag träffar nya människor. Singelskapet permanentas allt mer, inser jag!

Men i övrigt måste jag nog medge att det mest är för hans skull. Han låter så förväntansfull när han ringer och föreslår något. Jag har galet svårt att värja mig mot sånt. Oavsett vem det kommer ifrån, ska sägas. Och så länge som jag inte far illa av det så känns det okej.

Det har även slagit mig att jag eventuellt ger honom falskt hopp på något vis. Att han vill ha en återförening, och att jag ger sken av att vara med på det. Jag tror det inte, men jag kan inte utesluta det. Och oavsett… Frankly, my dear, I don’t give a damn. :sunglasses:

1 gillning

Ärligt talat, jag blev väldigt provocerad när mitt ex ville vara vänner.
Jag höll på att ge honom hans livs utställningen. Och mitt livs också, för den delen.

Vadå vänner??
Så att han ska fortsätta ha mig som sin long-suffering bekvämlighetsinrättning? Så att jag ska fortsätta bli utnyttjad för allt han önskar, utan att han behöver ge något tillbaka? Så att han ska fortsätta ha mig i bakfickan när han ids komma ihåg att jag existerar?

Jag höll verkligen på att krevera, för så som han behandlade mig i förhållandet behandlar man inte en vän. Det var bara utnyttjande sista tiden, och det frikortet ville han nog ha kvar

1 gillning

Det är den grejen som är så najs för mig nu!

Förr stod jag alltid på pass när exet krånglade med sina fredagar och helgbesök, och ingenting blev som han hade sagt att det skulle bli. Jag vände ut och in på min tid för att få den att matcha med hans.

Jag kanske också hade gått tidigt från jobbet för hans skull, jag hade kunnat förbereda mat osv - helt i onödan. För det hände ju alltid något som gjorde att jag måste prioriteras ned. Det där var en extrem stressfaktor för mig. Det tog lång tid innan jag förstod hur fruktansvärt mycket energi hans kassa planering dränerade mig på.

Jag var så drillad i att vara förstående, tolerant och icke-krånglig att jag knappt kunde formulera problemet ens för mig själv. Det satt långt inne att definiera min RÄTT att bli besviken, arg och frustrerad över alltihop.

Och därför känns det så bra idag. När han ringde tidigare i veckan och frågade om han fick hälsa på, var det jag som satte villkoren. Jag sa att fredagen går bra, för då kommer jag ändå vara hemma. Men på lördag och söndag har jag annat inbokat!

Sedan ringde han en gång till under resan. Då klargjorde jag när jag tidigast skulle vara hemma. Utan att ens fråga hur han låg till tidsmässigt. Det var mitt schema som styrde. Inte hans. Take it or leave it.

Det här är förstås bagatellartade detaljer för majoriteten som redan vet hur man inte blir utnyttjad. Men för mig är det helt avgörande skillnader i mitt eget beteende. Att jag inte anpassar mig det minsta längre. Att bekvämlighetsinrättningen har stängt, och nu är det han som får anpassa sig efter mig. Att om han kommer dragandes med sin vanliga visa om fördröjningar så kan jag lugnt säga “jaha, ja, en annan gång då kanske, hoppas det löser sig, hejdå!”

Jag skäms nästan för att avslöja hur tillfredsställande det är för mig. Men precis så är det. Jag mår löjligt bra av att få vara den som är efterfrågad och som kanske har tid, eller kanske inte.

Det handlar inte om hämnd. Den känslan har släppt. Jag har inget behov längre av att sätta dit honom av princip. Men jag har ett outtömligt behov av att få identifiera min vilja, mina önskningar och mina behov, och att förmedla dem.

Och exet har av någon anledning blivit ett perfekt övningsobjekt. Intresset av att vara honom till lags är borta. Han har tömt de resurserna redan. Kvar finns bara drivkraften att sätta mina egna behov främst.

8 gillningar

[quote=“Trassel, post:2033, topic:11345”]
Jag var så drillad i att vara förstående, tolerant och icke-krånglig att jag knappt kunde formulera problemet ens för mig själv. Det satt långt inne att definiera min RÄTT att bli besviken, arg och frustrerad över alltihop.

Så igenkänning på detta, sååå jag anpassade mig för att få hela projektet familjen att fungera…och så mycket slit och stress och inte fick så mycket tillbaka på det jag gjorde.

Det är väl därför jag tycker det är skönt att vara själv just nu, att jag slipper anpassa mig, jag går och lägger mig när jag vill, jag äter middag när jag vill, jag går och tränar när jag vill…tidigare tränade jag alltid tidigt på morronen för att kunna finnas till hands för familjen resten av dagen, medans X ofta stack ut på sitt träningspass när middag skulle börjas tillagas och kom hem till ett framdukat bord…ja ni hör ju :see_no_evil:

Därför jag drar för att ens fundera på nytt förhållande, jag litar inte på mig själv :sweat_smile: Fast sanningen är väl mer att jag just nu inte har något att ge någon annan, varken energi, emotionellt eller själsligt. Men när den dagen kommer så ska jag ta med mig “Det är mitt schema som styr” , fast förhoppningsvis träffa någon där det är en självklart att dela/hjälpas åt.

4 gillningar

Åh vad jag känner igen det du skriver om ditt ex som planerade men inte dök upp. Och samma som du skriver @Villebussen Känner att just den här typ av planerande som inte höll var väldigt vanligt i min relation. Och som jag försökte förklara att det handlade inte om den exakta tiden, vad som gjordes eller inte gjordes, utan om att jag kände mig nedprioriterad. Att när mitt ex ständigt kom sent till det vi hade planerat för att han först behövde göra x eller y (som han då inte hade gjort i tid) så handlade det för mig om att han prioriterade annat över “vår tid”.

Låter så himla skönt att du kan släppa det där nu! Heja dig!

3 gillningar

Mycket relaterbart! Jag får nästan lite panik vid tanken på en ny relation. Det sätter igång stressreaktioner hos mig. Och jag har det så otroligt bekvämt på egen hand, med barnen, släktingar och vänner.

Jag märkte hur exet genast försökte börja styra mig när han besökte mig i fredags. Inget märkvärdigt, han ville bara att vi skulle åka och fixa en snabb grej. Så där som han gjorde hela tiden under våra år tillsammans. Då gick jag alltid med på hans idéer. Men nu? Jag kände bara hur jag inte ville åka någonstans. Inte ens tre kilometer. Så jag sa nej. Fattar ni? Nej! Nä, inte inte ikväll, sa jag. En annan gång kanske, men nu har jag ingen lust.

Han såg… tja, snopen ut. Avspisad. Men inte ens det kunde ge mig dåligt samvete.

Precis så var det. Jag är ingen schema-Hitler. Jag är skapligt flexibel av naturen. Men jag gillar fan inte att min så kallade partner utnyttjar det till max och ständigt låter mig vara den som hamnar sist på listan.

Om det hande handlat om en halvtimmes försening, en schysst förklaring och en anständig dos förståelse till varför jag kände mig oviktig - då hade det inte ens funnits något problem.

Men sex timmars försening var och varannan gång, ingen vettig förklaring alls och en stor offerkofta från hans håll för att jag adresserade missnöjet - då har man plötsligt ett rejält problem.

Han har många fördelar, mitt ex, men det går tyvärr inte att ha en fungerande parrelation med honom och det är skönt att verkligen känna det på djupet.

5 gillningar

Det här är en av de viktigaste - och svåraste - lärdomarna i livet, att man kan säga nej! Det finns liksom i vårt sociala kontrakt att man inte ska säga nej, men man accepterar det ändå från andra. Det är en jättebra förmåga att ha i alla möjliga sammanhang, att våga säga nej! Det känns så mycket bättre i själen och är faktiskt lättare att säga ja sedan, för man vet att man gör det för att man vill och inte för att man inte kan säga nej!

1 gillning

Det är rätt konstigt att man ger andra rätten att säga nej, men inte sig själv. Som att jag vore mer tolerant än andra?

Lustigt nog verkar inte ens exet ha tagit illa upp över detta nej, även om han inte är van att jag nekar. Han ringde igen idag och lät himla glad och vänlig, så uppenbarligen inträffade ingen irreparabel skada av att jag var tydlig i fredags. :thinking: :laughing:

Det här behöver jag påminna mig om. Mitt ja blir ju värdefullare om jag även kan använda nej vid behov.

2 gillningar

Det slog mig att jag helt missade tvåårsdagen av vårt uppbrott, vilket var för nästan en vecka sedan.

Ifjol samma dag hade jag koll på dagen. Då kände jag en viss triumf, vill jag minnas. Jag hade tagit mig igenom ett år, och jag mådde riktigt bra.

Och nu efter två år tänkte jag inte en sekund på det! Visst är det konstigt hur hjärnan fungerar? Exet ringde tidigare idag och vi småpratade en stund men inte ens det fick mig att minnas smärtan från juni -19. Att jag faktiskt passerat tvåårssnöret poppade upp först nu på kvällen.

Jag tänker härmed tilldela mig pokalen för målgång. Nu är jag banne mig fri.
:trophy:

20 gillningar

Underbart, grattis till dig som blivit fri❤

1 gillning