Självmordsförsök

En nära vän som behöver akut hjälp!

Han och hans fru har varit gifta i 6 år och har 2 barn tillsammans.

Frugan har varit otrogen 3 gånger. Första 2 gångerna förlät han henne pga barnen för han ville inte separera men 3:e gången tänkte han att detta kan inte fortsätta så han sa till henne att han vill skiljas och klarar inte av det längre.

Då sa han som vanligt ”förlåt jag kommer inte göra om det”. Han sa nej vi kan inte bo tillsammans längre, antigen lämnar jag nu eller får du lämna. Hon hotade honom att hon kommer begå självmord om något av det händer. Han trodde ju inte på det så klart. Han svarade att han kan inte va kvar i den relationen längre.

Hon gick direkt och drack en hel flaska av klorin.
Hon hamnade på sjukhuset men överlevde, nästa dag läkaren ringde hennes man och sa du kan komma hämta din fru nu, så förklarade mannen situationen att han kan inte bo med henne längre att han är rädd, att hon kan göra vad som helst.

Ändå var frugan hemma inom en timme. Hon fortsätter hota om han lämnar så kommer hon göra något dumt.

Han har pratat med polisen att han känner sig hotad, hon kan skada sig själv , mig eller mina barn.
Polisen sa att de kan inte göra något så länge en situation inte pågår.

Han har ingen aning vad han ska göra och mår jätte dåligt.

Jag är orolig för hans hälsa också.

Snälla någon som vet vad han kan göra för skilja sig? För han kan inte bo kvar en enda dag till.
Han vill dock ha sina barn för han tycker inte en kvinna som är kapabel till ta sitt liv ska ha hans barn.

1 gillning

Här låter det som att det kan finnas en rätt avancerad historik i form av psykisk ohälsa, eller kanske i kombination med någon diagnos med instabil och svajig personlighet som följd.

Låter inte friskt på en enda fläck att på stående fot kuta iväg och halsa en flaska Klorin för att man får nej till att fortsätta att hålla i taktpinnen… mitt råd är att han tar sig ur den där knäppa relationen asap och inte låter henne tro att hon kan hunsa honom, hur svårt det än kan låta. För ju mer han viker ner sig, desto längre kan hon gå i förvissning att han kommer att hålla koll på henne av rädsla för vad hon ska ta sig till. Men någonstans kan en människa inte tillåtas att terrorisera sin omgivning hur långt som helst, hon är vuxen och antingen söker hon hjälp eller så hanterar hon sina pendlingar på annat sätt.

Han måste titta åt andra hållet…

2 gillningar

Det din vän har råkat ut för kommer ta hårt på honom innan det är över. En människa som hotar med att ta sitt liv på det viset hamnar oftast mellan stolarna mellan vård och andra myndigheter. Det är verkligen så att den ena myndigheten skyller i från sig och hänvisar till nästa. “det är inte vi, det är xx som har ansvaret”.

För det första måste han distansera sig känslomässigt i den här frågan. Han är INTE på något vis ansvarig för vad hon gör! Väljer hon att ta sitt liv så är det hennes ansvar enbart! Jag vet att det låter extremt hårt men det är verkligheten.

För det andra, barnen. Han är vårdnashavare och är skyldig att hålla barnen säkra. Anser han att det finns en risk att de far illa hos mamma så har han all rätt (laglig sådan) att inte låta henne träffa dem.

För det tredje, barnen har rätt till sina föräldrar. Så även om han, för barnens bästa, håller dem borta från mamman så måste det finnas en vilja att barnen ska ha en relation till sin andra vårdnadshavare.

Mitt råd är att ta kontakt med socialtjänsten och även hitta någon att prata med för egen del för att mäkta med. Om sjukhuset har följt sina procedurer korrekt så borde det redan vara gjort en anmälan om oro för barn till soc eftersom vårdnadshavaren kom in för ett självmordsförsök. Att vända sig till soc nu vore klokt för att ta reda på hur han håller barnen säkra samtidigt som han gör sitt bästa för att barnen ska ha en så god relation till sina barn som möjligt.

Det är svårt att förhålla sig till så allvarliga saker som självmordsförsök. Men jag tror att man här ska se det som ett rop på hjälp - eller utpressning.
Klorin är inte särskilt giftigt. Det är typ bara hälften som dör av en liter Klorin (googla LD50) och jag håller det faktiskt för osannolikt att hon verkligen hade druckit så mycket. De som hotar om självmord genomgår det oftast inte. Motsatt. De som tar livet av sig pratar oftast inte om det innan.

Det låter ju som om det finns en underliggande psykisk sjukdom som gör att hon agerar som hon gör. En amatörgissning från mig är Boarderline, vilken innehåller just saker som självskadebeteende, problem med separationer, vanligt med externa sexuella relationer och vanligt att man växlar mellan att hylla folk till skyarna och tycka att de är djävulen själv.

Dock är det ju en helt ohållbar situation att stanna kvar för att den andre personen hotar med självmord. Jag ser det som att var och en har ansvar för sitt eget liv. Om man stannar kvar för att den andre hotar med självmord är ju som att man själv slösar bort sitt liv…

Jag undrar om det inte kan vara en väg framåt att prata med socialen. Kan ha fel dock.

Jag tror att jag hade tagit barnen och stuckit under sådana hot.

Det låter som din vän har det riktigt tufft.

Som du beskriver det så finns det grund för tvångsomhändertagande enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård. Be din vän att kontakta närmsta psykiatriska klinik. Regionerna har ambulerande team som kan komma hem till din vän och göra en bedömning av hans frus tillstånd. Ett annat alternativ är att kontakta er vårdcentral och säga att det gäller ett vårdintyg. En läkare på vårdcentralen kan göra en bedömning och skriva ett vårdintyg. Det är första steget mot ett tvångsomhändertagande.

Dessa råd hanterar ju bara det första omedelbara skedet, men kanske kan det ge din vän någon respit till att tänka på sig själv och nästa steg med separation osv. Inte minst för barnens skull måste det vara viktigt att få lite lugn i familjen så fort som möjligt.

Hoppas verkligen att familjen får någon slags ro snart.

1 gillning

Han behöver vända sig till socialtjänsten då familjen just nu är i en akut situation och barnen kan ta völdig skada så finns det vissa saker de kan göra snabbt. Sen måste han i längden skaffa en bostad, söka egen vårdnad. Men första steget är socialtjänst. Det är viktigt för barnens skull. Jag hoppas det kommer gå bra för dem. Förhoppningsvis kan frun få hjälp med så att hon ändå kan ha umgänge med sina barn men i detta akuta läge nu måste han se till att ta sig och barnen ut ur situationen.

Det skulle jag säga är direkt felaktigt. En myt.

Ok. Kan du visa mig på några fakta så jag får lära mig mer.

Jag tror inte man kan säga hur varje människa tänker när det gäller självmord. Jag har det enormt jobbigt själv och har ingen alls livskvalité. Lever för jag men mår skit. Jag har en god vän som tog livet av sig genom att kasta sig framför tåget och dagen efter fyllde hans son 15 år. Vissa pratar om det och andra inte. Om någon ropar på hjälp så brukar jag alltid hjälpa till men hur fånga dom som inte ropar på hjälp och mår skit som sen tänker ta sitt liv?

Det finns mycket okunskap och olika myter som lever kvar kring självmord. Alla har sin egen historia, men det är viktigt att inte låta den tala för den stora massan.

Du menar att om den enskilde känner på ett visst sätt så ska det inte gälla för alla, fattade jag dig rätt då?

Jag menar att det finns mycket okunskap kring självmord. Skickade en länk till en sida som har mkt bra information kring ämnet. Där tas också en del myter upp, en av dem är: den som tar livet av sig pratar inte om det innan.

Det är alltså en myt. Hoppas jag var tydlig nu.

Jag förstår vad du menar nu. Jag har varit med om händelser där människor pratar öppet om tankar som självmord men inte blivit tagna på allvar och efter tag så har de tagit livet av sig. Så fort jag tänker på självmord tänker jag på Avicii. Jag minns filmen om honom och direkt kunde jag se att det inte stämde inom honom. När jag gick in i min djupa depression efter skilsmässan och förlusten av min dotter så började jag lyssna på hans musik. Men efter en månad tog han livet av sig. Det kändes och känns fortfarande enormt tungt.