Sexdrift efter skilsmässa = noll

Kände att detta inte behövde stå med i “min historia” så skapar ett nytt ämne.

De har gått 8 månader sedan skilsmässan blev undertecknad med mitt ex som hade gått bakom ryggen på mig med en nu mera föredetta vän och kollega. Bott ifrån varandra i 7.

Skulle säga att jag var över k*t som de flesta karlar innan.
Och det satt inne väldigt länge, kanske till årsskiftet att jag, trots allt hon gjort, kände en attraktion till henne, spanade in och tänkte på sexuella stunder när vi sågs, men ju mer jag fick upp för mig att hon gått vidare utan större problem på den biten ju mer dog attraktionen av och de är ju sunt… men, den är borta helt? Knappt så den finns på egen hand så att säga.
Andra kompisar, singlar och ny separerade verkar rent av desperata att de måste få till det, typ att de är den stora grejen att leva för.

Jag flirtade endel i början med tjejer, men jag skulle säga att de var i någon sorts chocktillstånd.
Nu orkar jag inte engagera mig i det, har inget driv. Var på en träff/dejt förra veckan, de var trevligt, vänskapligt, men jag kände inte alls någon attraktion och ville inte försöka med något.

Är jag 33år gammal och har tappat min testosteron nivå helt eller vad är de frågan om, rent av funderat på att gå till läkaren.

2 gillningar

Men snälla du, din starka attraktion och affektion till ditt ex höll i sig till årsskiftet skriver du och därefter har det gått två månader och du börjar nu äntligen komma över henne…

Cut your self some slack :sweat_smile:

2 gillningar

Haha aa ja kanske för bråttom. Kanske för mycket “påtryckningar” och “normer” man tror att man ska följa.

Många kommentarer att “du ser ju bra ut och tränar och grej, ut och lev loppan, sänk dina krav och sluta vara feg” kanske är mitt umgänge jag ska kolla över lite då de inte verkar köpa att jag inte känner mig sugen :laughing:

4 gillningar

Vill verkligen thread carefully här…

Ge dig en härligt grabbig ryggdunk! Och varför inte, här har du den @A.N :people_hugging:

Du är nyskild! Mmm, där tror jag att du har svaret! Det, och faktum (som @Noomi) påtalar, och påminner (!) dig om, dina starka känslor för ditt ex…

Ja, jag har följt din historia. Ditt ex och den där nya, din fd vän och kollega…

Och allt som du tvingats rådda med gällande hus, barn, ditt ex varande och icke-varande, den där fd kollegan som du också på ett målande sätt beskrivit…

Se tiden an! Nu nalkas våren! Kanske behöver du bli lite k*'t på livet först! Och, missförstå mig rätt, k*'t på dig själv!! Därefter på, tja, du vet vad… Allt i all, seriös, välmening!!! :sweat_smile:

Kan det spritta till i den här gamla gubb-kroppen (min dvs!!) så är jag tämligen övertygad om att du inte ska vara för orolig för din egna “testo-hälsa!”. Men se till att sköta din kost, din sömn, ditt “liv”.

En vänskaplig dejt är det heller inget fel med! Plötsligt så händer det…

:muscle: :sun_with_face: :sunflower: :sunglasses:

2 gillningar

Att gå igenom en separation/skilsmässa med otrohet med bilden som det var för din del utsätter kroppen för enorm stress. Man går väldigt länge med förhöjt stresspåslag. Man vill fly, man vill kämpa, kortisol och adrenalin skjuter i höjden. Kraftig stress kan absolut sänka testosteronnivån. Testosteronnivån är inte konstant, tex så har man sett att den sjunker hos nyblivna fäder.

Men nu är du förbi den akuta stressen. Styrketräning och bra mat hjälper mycket för att höja/stabilisera testo.nivån.

Peter Attica och Andrew Hübermann pratar mycket om mäns hormoner och hälsa på youtube. Kan verkligen rekommendera dig att kolla upp dem.

Sen är det ju så att hur skönt och härligt det än är att ligga så finns det fler känslor och behov att ta hänsyn till, speciellt efter en skilsmässa. Och att du inte känner attraktion till någon just nu är troligen helt normalt. För mig tog det säkert ett år innan jag började bli kåt på andra män igen.

Innan dess hade jag så mycket annat att bearbeta. Jag tror du behöver ge dig själv tid. Tid att läka, tid att ägna åt dig själv och ditt egna mående.

Om jag får vara lite fördomsfull så verkar det vara en klassisk grej det där med att män aldrig ger sig tid till att läka. “Nämen jag mår bra, det är som det är”…typ. Och så jag jagar man ny tjej, nytt ligg och får en kortvarig boost. Så mitt råd är att inte jämföra dig med andra män.

I ditt fall har det inte gått så lång tid så ta ett djupt andetag och förlita dig på din kropp och själs förmåga att läka, men ge det tid. Det tar mycket energi och tid att dejta och ragga och det är kanske inte exakt vad du behöver nu.

6 gillningar

Lustigt hörrudu, jag känner igen mig.

I förhållandet var jag bannemig redo när som helst. En kram eller hålla handen kunde sätta fart på mig.
Jag vet inte om otroheten påverkat mig på den punkten, men nu efter 6 månader efter beslut om skilsmässa så känner jag absolut noll sug efter någon kvinna.

Har också vänner som trycker på och tycker jag ska skaffa tinder. Ut på one night stands med dig! säger dom. Jag ser verkligen inte poängen med det öht.

Tror inte det har med testosteron att göra alls. Du har nog bara mycket att stå i. Lite deppig och tankarna på andra ställen.

Låt tiden gå. Träna och njut av livet undertiden så kommer det säkert tillbaka. Vårsolen kommer göra sitt också :smiley:

7 gillningar

Lite samma här. Har sprungit och blivit guldmunk (12 mån utan sex) och känner ändå ingen attraktion till någon annan kvinna. Längre har det då ändå aldrig gått sedan svendomen förlorades på en luftmadrass hos min första kärlek.

Lust känner jag absolut men inte intresserad av någon annan kvinna än mitt ex. Men jag har ju inte kommit vidare ordentligt och ingen otrohet eller liknande i böckerna.

Mina vänner är på samma vis. Tinder hit och min kollega är snygg dit. Är helt enkelt inte där ännu. Men det kommer en dag när jag är redo att börja leta efter ett förhållande igen. One night stands hade jag nog av under mina singelår känner jag :man_shrugging:

7 gillningar

Om du är orolig och mår dåligt över ”sexdriften” så är det ju bara att prata med någon, men jag tror nog att det kommer tillbaka. Skilsmässa, bortvald, nytt liv att förhålla sig till osv. Sånt påverkar.

I övrigt känner jag lite lika angående sexdrift. Jag är inte alls sugen på att ragga upp någon eller komma ngn nära för att få sex. Även helt osugen på tillfälliga ragg. Jag tror dock sådant kommer tillbaka när en landat ordentligt- dvs hitta någon man trivs med (ej tillfälliga). Jag hade låg drift även tidigare … eller de senaste åren… och ännu mindre sedan X drog skilsmässokortet.

Vi (eller X) hade svåra förlossningar med skador och rekonstruktioner i omgångar i nedre regionerna. Det och småbarn påverkade sexlivet för mig redan under äktenskapet och de senaste åren. Successivt lärde jag mig (eller min kropp sig) att sex inte var allt. Senaste åren även spänningar i relationen. Det följt av skillsmässokortet har i princip gjort mig rätt osugen på sex. Men tror det kommer tillbaka med tiden - och gör det inte det så finns många andra saker som en kan njuta av i livet.

Tror senast jag hade sex var hösten 2021 och tänker att jag kanske inte kommer ha sex igen förrän kanske 2025, men kräver att jag träffar en kvinna jag vill satsa på först. Behöver släppa nuvarande först samt hitta ett liv och en trygghet i det nya först. Jag stressar inte.

8 gillningar

Jag tycker du låter fullt normal och det verkar sunt att du inte har bråttom osv.
När det känns rätt, då vet man :kissing_heart:

Jag tycker du resonerar helt sunt, det jag emellertid kan fundera lite över är detta;

Om ni båda fungerade på samma sätt så var det ju ömsesidig tolkning, tyckande, vilja och därmed väldigt lyckligt… men om inte båda är precis likadana så tänker iaf jag att en fler/mångårig relation består av de symptom du nämner som uttryck för tillgivenhet, kärlek, ömhet osv utan att det därmed alltid innebär att “en därmed är momentant redo för sex”.

Sådant blir ju oerhört pressande och nästintill kontraproduktivt i längden tänker jag, dvs om inte båda parter är precis likadana.

Bara en tanke och reflektion på det du skrev, ingen kritik what so ever :+1:

1 gillning

Nja tyvärr inte. Med det sagt tolkade jag inte en kram eller hålla handen som en invit till sex. Jag gjorde heller inga försök bara för det. Men inom mig sätter det fart på känslorna.
Ska tillägga att jag har rätt känsliga sinnen så fysisk närhet skickar starka signaler inom mig så att säga.

Men du har helt rätt, vi var en kraftig mismatch på det sättet. Hon kunde gå månader utan att ens tänka på sex, även om vi kramades och pussades varje dag. För mig var det tortyr och gjorde mig riktigt bitter.

För mig är inte sex en så stor grej heller. För henne var det mer pressat av olika anledningar både fysiska och mentala. Mismatch helt enkelt.

2 gillningar

@A.N precis som de flesta härinne tror jag inte att du behöver oroa dig ett dugg, utan det kommer att komma så småningom. Och även om det inte gör det? Tja, det är ju bara om det orsakar ett lidande som sexlust eller bristande sexlust egentligen är ett problem

Jag har varit i relationer där jag velat mer än ett ex och jag har varit i relationer där ex velat mer än jag. Och baserat på sådana erfarenheter tyckte jag snarare att det var skönt när sexlusten dalade efter uppbrott, eftersom jag då kunde anpassa mig helt efter min kropp och inte hade nån press eller krav på mig. Det var lite av en frihet, helt enkelt. Och livet består av så mycket annat också att jag aldrig kände att det påverkade min livskvalitet negativt

Så oroa dig inte, utan fokusera på att läka och bygga upp ditt liv igen. Allt har sin tid

3 gillningar

Nu är ju frågan om jag ska bli orolig :slight_smile:
Jag lämnade min man för snart 2 år sedan, fanns ingen otrohet med i bilden.
Jag har ingen sexlust överhuvudtaget, inget intresse för att hitta någon ny. Men jag tänker att en seperation är en sorg, man måste gå igenom den och hitta sig själv. Det tar tid. Jag låter det ta den tiden. Helt plötsligt står HAN där och alla lust är tillbaka :slight_smile:

3 gillningar

Jag är 37 och alltid varit sexuell i min senaste relation. Tidigare när jag varit i relationer som tagit slut har jag haft sex ganska snart efter att det tagit slut. Men denna gång har jag noll sug. Blir snarare äcklad av att vara intim med någon, att dejta och känner att jag aldrig mer vill vara i en relation. Jag vet inte om det beror på att jag blivit så sårad i relationen (ingen otrohet, men känt mig fel och oälskad). Har alltid gillat livet och haft relativt lätt att träffa å prata med män. Men det är som något i mig bara gått sönder. Skulle aldrig heller vilja vara intim med mitt ex.

3 gillningar

Otroligt vettigt skrivet! Jag förstår inte alls den där hetsen bland framförallt män! Finns bland tjejer också tycker jag! Manlighet sitter inte i sexdriften;den sitter i omtanke om andra, att ta hand om sina barn (om man har några), ta ansvar för sig själv och sin framtid. Det finns så mycket mer i sexighet än att bara ligga…att ragga upp någon för den skull kan vara lätt men hur jävla kul är det efter det 4-5e “tomma” ligget? Ta det lugnt bara! Känslorna kommer tillbaka! Svek måste läkas och det tar massor med tid!!

6 gillningar

Känner igen mig. Separation 2020, vi hade bara sex någon gång sista året. Han hade låg libido och ville inte lika ofta som jag, men jag kunde närsomhelst med honom. Efter skilsmässan har jag inte haft någon lust alls. Jag var så ledsen, även om det var jag som tog beslutet. Ingen otrohet inblandad.
För något år sedan träffade jag en man som jag blev attraherad av, men jag märkte att han skulle inte vara bra för mig så jag höll igen. Är inte intresserad av ONS, och undrar om jag kommer känna såhär resten av livet. Sex var otroligt viktigt med min exman. Kände mig så nöjd och mätt varje gång vi hade sex. Jag saknar det vi hade, känns som om sex med någon annan bara kommer att vara trist…men jag vill inte ha sex med honom igen…

1 gillning