Separera utan att begära skilsmässa?

Hej!
Förts och främst vill jag säga att jag är så himla glad att jag hittat till detta forum.

Nu till min fråga:
Är det klokt att separera utan att begära skilsmässa/skiljas?

Om man bestämmer sig för att separera utan att skiljas/begära skilsmässa så ser jag det som ett sätt att “skiljas på prov”. Är det någon mening med detta?
Min fru säger att hon inte kan bo tillsammans med mig just nu och därför undrar jag ifall detta är en möjlig väg att gå.

I så fall vad är en rimlig period?
Ett år?
Under vilka villkor premisser ska man besluta om separation utan skilsmässa?
Hur vanligt är det att man “hittar tillbaka” efter ett 1-års uppehåll?

Jag älskar min fru över allt annat och skulle göra allt som är möjligt för att vi båda ska kunna leva tillsammans lyckliga (särskilt då det är barn inblandade). Men jag vill inte utsätta mig för en “provseparation” ifall det är helt kört och hon absolut inte vill ge det en ärlig chans. För då tror jag att det är bäst för mig att begära skilsmässa och börja gå vidare med mitt liv och läka mina avgrundsdjupa sår.

Vad tror ni om detta med separation utan skilsmässa? Är det en väg till en möjlig försoning och ett sätt att hitta tillbaka?

Kram

Hej Rolle74, jag tror på det förutsatt man är med på lika villkor, att just få lite tid ifrån varandra men att man ändå kan tänka sig en fortsättning… kan ni båda tänka er detta? eller är det ännu så länge bara i dina tankar? den här provperioden som man har när man begär skilsmässa är ju också till för detta men den är ganska kort tyckte jag så kanske 1 år är mer rimligt än 6 månader.
Det finns de som hittar tillbaka till varandra men det verkar ju inte vara så vanligt. Eller? Här på forumet kan det ju vara fler men 2 som jag vet om, mammamu och dalian… Men visst går det och det vore ju hemskt att inte prova om man är i det stadiet då man är tveksam. Så jag tycker det beror på vad hon säger nu…

kram!

Tar upp den här gamla tråden för fortsatt diskussion. Min fru vill flytta men inte skiljas. Funkar bra för mig så att jag kan reda ut hur jag ska klara huset själv rent ekonomiskt. Jag skiter i hennes skäl.
Känns bara viktigt just nu att ha en fast hamn för barnen kvar. Kommer ändå inte dra ut på krogen. Bu eller bä för detta upplägg?

Hej .vi har varit gifta i nästan 20år och har barn ,plötsligt säger frugan att hon vill skiljas (separeras) och jag har svårt att förstå att hon tar de beslutet efter 1dag .Så min fråga är vad kan de va har hon varit otrogen eller har hon hittat nån annan

Har ni kunnat prata och har du frågat henne varför?
Det är inte ovanligt att den ene parten är missnöjd med förhållandet medan den andre inte märker detta trots att den missnöjda tycker att den uttryckt sitt missnöje.

De som hittar andra brukar ofta ha det gemensamt att de ändrar stil och framför allt vaktar sin mobil på ett nytt sätt. Oavsett, om hon har hittat en annan eller inte. Vill hon skiljas så vill hon.

Ja och hon säger hela tiden att det är ingen men jag tror inte på henne för hela tiden kommer nia saker fram typ mobilsamtal fler timmar o så vidare med en gammal kil kompis ,så min fråga är om hon har varit otrogen

Oavsett om hon bara har en vänskapsrelation eller om det är en kärleksrelation med den hon pratar i telefon med så står du inför faktum. Hon vill skiljas.

Det troliga är att om du försöker hålla kvar henne så kommer hon bara att dra ännu fortare och längre.
Ta henne på orden och se till att ni genomför skilsmässan civiliserat.