Separation, barn, skuldsanering. Lämnad. Hur ska jag klara och leva genom detta?

Hej alla! Läser mycket här och ni ger kloka och bra råd.

Nu är det min tur. Jag blev lämnad i februari kom bomben efter över 10 år tillsammans, kännt varandra 13 år. Jag är 33 och hon 37 .

Två barn, 8 år och fyra.

Förhållandet har varit upp och ner. Jag kom in med skulder från början som jag berättade om efter ett tag och genom går en skuldsanering med ett år kvar som varit påtagligt genom åren då knappt någon vetat om det.

Allt har bara blivit tokigt hela tiden. Hon känner att hon inte vågar lämna barnen själv med mig, att jag är kontrollerade osv. Fast är nog mitt sätt att prata och kommunicera som gjort att hon känt kontroll behovet, vilket jag får hjälp i kbt behandlingen nu.

Under separationen kom de fram en ny kille en kollega, de skiljer över 15 år. Men han har varit hemma oss oss ett par gånger och de har varit ute och ätit. Men barnen fick inte säga till mig då hon var rädd att jag skulle bli arg? Men 8 åringen berättade endå denna hemlighet…… så allt har verkligen kommit fel väg och han är kanske bara ett stöd och vän då han genomgått en separation sjölv.

Hon kan bli irreterat när jag pratar mycket mig mig , men stor del av detta har orsakats pga mig. Därför pratar jag så.

Då jag skämts och hatat mig själv har jag slagit och tyckt illa om mig själv genom åren vad jag utsatt mig och sambon för, då hon fått dragit ett stort lass ekonomiskt med. Soppar allt under mattan.

Då jag stängt av och bara focerat fram utan att vilja berätta för mina föräldrar eller andra närstående, hade kunna ringt ett samtal för att släppa denna bomb för min pappa så hade kanske han kunna hjälpa så man aldrig hamnat där man var ekonomiskt men vågade inte.

Denna stress och argsintjeten mot mig själv har gjort att man fått kort stubin och varit arg lätt.

Förhållandet har varit jätte bra och ibland dåligt, när de varit dåligt har de varit nära dysfunktionellt. Vi har lagt jätte mycket tid på barnen och göra upplevare med dem, och glömt oss själva på vägen, tror vi lämnat bort dem två gånger under 8 år . Mina humörs svängningar vet jag om och de har vi börjat jobba med, de har kommit genom denna stress med skuldsanering och hur man svikit henne i det , alla drömmar hus brölopp osv som kan komma sen som man inte kunde ge just nu. Hon uttrycker ibland att alla dessa år varit falska? Men när kat berättade om allt valde hon ju att stanna kvar hos mig, hon visste att de blir 5 tuffa år med saneringen. Äldsta sonen har inte heller haft det lätt genom åren med mitt humör men vi har verkligen hittat varandra detta år. Ordnat så han går hos en kurator i skolan och kan få prata fritt utan mamma och pappa.

Jag ville verkligen rädda upp detta. Jag har tagit hjälp av pyskolog team och kbt träning nu. Små steg som redan gett mig en helt annan syn på livet. Första gången jag känner mig fri från argsintheten och allt annat. Öppnat mig för släkt vänner bekanta som känner till allt, bara detta föll flera kg från axlarna. Små steg redan nu på en lång resa. Första gången denna månad man känt ett lugn inom sig, känna känslor och tårar är väldigt fint? Skönt att visa känslor och känna dem.

Jag vet att hon är arg. Hon behöver få vara arg. Men genom separationen har jag svårt att släppa att det är färdigt som hon säger, hon är klar. Finns inga känslor kvar. Hur ska jag tänka och agera där? Hon känner sig liksom tom och strymt när jag pratar om framtiden.

Genom saneringen och delad ekonomi har vi ju splittat rakt av på allt, jag har legat lite minus så en skuld har uppståt till henne på cirka över 200.000 som jag ska börja betala på till henne sen när allt är klart men de stressar som tusan de med att kunna hitta utrymme beroende på vad som händer och sker i livet, pojkarna går så klart först. Men allt hade varit så mycket enklare med att hitta henne igen och så sätt mycket enklare att inom familjen skapa ett konto där sånt läggs in på för henne……… känns som de kan bli bråk och stök om de där längre fram.

Jag kan ha fel men jag tror att de finns en känsla kvar i henne men att det är en mur uppbyggd, då hon ställt krav och vi har pratat om humöret tidigare men det var först nu poletten verkligen ramlade ner.

Känner ingen glädje, livsglädje. Har varit sjukskriven olika omgångar nu under separationen då jag inte ser morgon dagen. Har sett planerna exakt hur jag ska avsluta mitt liv, jag har tidigare sagt till henne om detta men aldrig haft såna planer som jag hade denna gång, tagit hjälp av Pysk av detta. Men hon skrattar typ bort det och förstår nog inte hur dåligt och att jag verkligen förstår nu. Men jag jobbar varje morgon med att mina två barn , finaste grabbarna måste ha sin pappa livet ut vid sin sida, jag hoppas jag blir stabil snart .

Hur tar jag mig igenom detta och kommer vi finna en väg att skapa kommunikation gällande barnen?

Jag gör denna resa nu och hoppas hon ser förändringen jag gör för mig barnen men även för henne.

När vi under separationen pratar om hur de varit nu pratar hon nästan bara om det dåliga och blir lätt irreterad vilket skapar en stress hos mig och våra samtal har ibland slutat med höga nivåer och att man gått ut och gått på varsitt håll. Vi är på olika plan. Hon vill inte kunna prata om att vi en dag kansken kan ligga och skratta åt denna mardröm? Sen valde hon att lämna och tycker ibland vissa stunder under separationen inte varit ok i våra diskutioner, de kan jag hålla med om men de blev väldigt pressat att bo tsm under samma tak tre månader.

Det är först nu jag verkligen förstår och verkligen kan göra något åt mig själv. Tidigare har jag aldrig sett eller känt så här som jag gör idag. Jag ser verkligen vad som varit fel och hur ett liv samt förhållande ska vara.

Som ni märker jag har jätte svårt att tänka idsg, jag svävar iväg…… men kan inte bara tänka på nu och idag, känner mig så jäkla värdelös.

Glömde en sak. Hon har dessutom i alla år skött ekonomin.

Men kännt sista året att något inte stämt. Kommit konstiga brev. Visade sig till slut efter att jag över 10 gånger frågat om hon tagit lån. Hade gjort det, mellan 70-90 tusen kanske mer. Får inte veta det.

För att ekonomin inte gått ihop månadsvis har hon då tagit lån och vågade inte säga för hon trodde jag skulle bli arg?

Jag skulle aldrig blivit arg och då hade vi löst den saken direkr. De har nog också stressar henne. Men vi sålde av bilen nu under separationen så de
Mesta av pengarna kunde hon betala av lånen.

Blev så ledsen att hon inte lärt sig av min resa med skulderna…. När hon haft facit framför sig.

Hon hävdar att de var för barnen skulle ha mat på bordet. Jag förstår det men de hade vi kunna lösa utan lån….

Tveklöst så har du det väldigt tufft. Jag förstår mycket väl att relationen har varit utsatt för extremt mycket påfrestningar genom åren och ffa du men även hon var väldigt unga när ni påbörjade er resa och har hunnit få två barn i ung ålder.

Men iom att du gick in med så pass mycket skulder redan vid 20 års ålder att du till och med har beviljats skuldsanering så undrar jag hur du tänker kring skuldernas uppkomst, dina stora humörsvängningar, svårigheterna att öppna upp till dina egna anhöriga om din problematik osv. så finns det ju en bakomliggande orsak till allt detta. Mkt bra att du tagit hjälp av en psykolog för att förhoppningsvis successivt komma till rätta med din inre problematik. Jag hoppas verkligen att du där oxå lyfter de tankar du har/haft på den “ultimata självskadan” samt håller kvar kontakten med Psyk-kliniken iaf under den närmaste tiden.

Utmärkt att du har hjälpt den äldre sonen till kuratorskontakt för att han ska få hjälp att bearbeta det som pågått i hemmet :family_man_boy: :clap:

På många sätt så är det ju bra i det här läget att ni har haft en helt delad ekonomi, för hennes och för barnens skull. Jag tycker att du ska göra upp en rimlig avbetalningsplan med henne som du sköter till punkt och pricka genom att hon öppnar ett speciellt konto i sitt eget namn såklart, där du sätter in pengarna för att betala av din skuld till henne. Minutiöst även om ni inte bor tillsammans. Hon förstår säkert att det måste bli i lite långsam takt iaf under det år du har kvar av skuldsaneringen, därefter kommer du att ha mer pen har att röra dig med under förutsättning att du inte återigen drar på dig nya skulder. När skuldsaneringen är avslutad så lever du inte längre på existensminimum och får mkt större möjlighet att betala av dina privata skulder till henne i högre takt.

Sedan det där med att hon tagit lån för att få månaden att gå runt med fasta utgifter, där du tänker att ni skulle löst det inom familjen utan lån.

Men hur skulle det gått till?

Du har redan en privat skuld till henne på 200’ och har ju därmed troligen inga extrapengar att skjuta till tänker jag mtp skuldsaneringen. Så hon har nog gjort vad hon kunnat, förhoppningsvis så är det inte snordyra sms-lån och liknande för isf behöver dessa betalas bort asap.

Ni har haft en extremt pressad situation pga dina skulder och ditt humör, så mitt förslag är att du nu börjar visa att du har ändrats, är redo att sköta den här skilsmässan på ett balanserat sätt.

  • Var extremt rädd om ditt arbete/anställning och sköt det väl så att du får in din månatliga lön så ograverad som möjligt och med så lite frånvaro som absolut möjligt.

  • Sök utökat stöd för ev “självmordstankar” och försök få tätare samtalsstöd för hela situationen, så du inte i affekt utsätter henne/barnen för utbrott om ditt dåliga psykiska mående och prat om suicid. Försök lösa den sortens tankar mha av professionen enbart.

  • Ta ett grepp om kontakten och kommunikationen med ffa din egen ursprungsfamilj. Lägg korten på bordet på vinst och förlust. Bara det är ett stort steg att inte fortsätta mörka och låtsas som det regnar. Troligen blir deras reaktion inte alls den du förväntar dig, utan du kan tvärtom få mkt mer stöd och hjälp än du någonsin vågat hoppas på.

  • Håll dig strikt på banan när det gäller utgifter och impulsiva inköp osv. så att du snart kan få börja bygga upp en stabil personlig ekonomi.

  • Visa din (fortfarande) sambo att du har kontroll över dig själv även när det gäller separationen. Hennes förtroende är nog ordentligt naggat i kanten och sådant byggs inte tillbaka i en handvändning. Så var uthållig även om hon fortsatt vill separera, visa att du klarar det och att du har dig själv och ditt inre känsloliv under kontroll så att det inte brinner av säkringar med jämna mellanrum framför henne och barnen.

Lycka till… du är på rätt väg. Alla tusenmilaresor börjar oxå med ett första steg :muscle: :v: :revolving_hearts:

5 gillningar

Tack för dina ord ska suga åt mig dem. :heart:

Skulderna uppkom när jag blev av med jobb, hyra och utgifter skulle betaladas. Istället för att be föräldrar om hjälp eller be om uppskriv så Tog ett snabb lån, sedan var jag inne i ett elkorehjul som man aldrig kom ut. Skulderna var på cirka 270-300 tusen när de blev löneutmätning hos kronofogden, på ett år hade ränterna byggt upp de till över 750.000 så löneutmätningen var bara att betala i ett stort svart hål tyvärr.

2 gillningar

Ja, räntesatsen på kortfristiga sms-lån, kreditkort osv utan säkerhet är helt hutlös. Det är väl därför människor hamnar i “Lyxfällan” för att de inte är kreditvärdiga hos vanlig bank, eller är i panik etc. och sen inte söker hjälp innan räntekostnaderna har hunnit explodera.

Detsamma lär drabba din sambo om hon inte betalar av de där lånen asap, på vilket sätt som helst. För den totala skulden är vanligtvis relativt liten sett till de räntekostnader som tickar iväg fortare än kvickt. Är det hon som skött er ekonomi så behöver hon gå till banken asap och be om hjälp med ett sammanslagningslån med mer rimlig ränta, gärna redan i morgon… innan totalsumman har vuxit henne alldeles över huvudet och hon hamnar hos inkasso eller än värre hos fogden. Om det nu inte är så att hon har en annan typ av lån, men det rimmar ila med det du skrev om att det kommer “konstiga kuvert” :cold_face:

Hjälp henne med detta om du kan, för allas er skull och inte minst för barnens.

Hjälp din sambo, du har skuldsanering och hon har varit tvungen att stå för omkostnaderna för er familj.

Så se till att hjälpa henne, för hon sitter oxå i skiten nu, mkt på grund av alla dina skulder :point_up:

Hur ska man komma vidare? 10 februari separerade vi då hon bomben och nu har man bott själv en stund och dagarna känns som de blir värre. Har pyskolog och kbt men jag vill så mycket att lösa och hitta tillbaka, jag kan inte släppa det.

Jag gråter hela dagarna och kvällarna. Barnen saknar jag så mycket när de inte är hemma.

Alla pratar om egna tiden är skön o bra men jag ser inget skönt eller bra med den.

Det gör man, men det måste få tillåtas att ta sin tid :v:

Hur har det gått med hela denna skuldproblematik/skuldsanering?

Vi flyttade, hade hjälp av flyttfirma men städet gjorde vi själva, det gick bra. Mycket känslor från henne och gråtande, skönt på ett sätt att se att
Hon har känslor inombords, vi hade djupa samtal de dagarna såna vi aldrig haft förut. Men så fort jag pratar om att hitta tillbaka slutar hon svara, hon blir pressad och trängd säger hon.

Jag har så svårt att släppa och inte tänka på framtiden, man vill så mycket .

Efter tiden med pyskolog och kbt sa hon att hon ser en ändring, vilket är skönt att höra. Jag ser annorlunda ut i ögon och pratar verkligen från hjärtat nu, och inte i stress. Jag hoppas allt jag säger och min ändring ska skörda frukt.

2 gillningar

Min skuldsanering håller på tills årskiftet, lämnar in omprövning när jag blir ensam.

Hennes skulder verlsr vi kunna betalat av de mesta med bilen när vi sålde. Jag hoppas de inte finns några mer hos henne.

Hon fick ett present kort från Ica att handla mat
För innan jag åkte iväg och jobbade.

Skickade även en bukett med rosor med en text att Tsck för du finns superkvinnan jag har verkligen förstått nu.

Kommer lägga ner all energi på mig barnen men även henne och hjälpa henne med allt jag kan om hon är villig att ta emot den hjälpen.

1 gillning

Idag tar jag äntligen ansvar och för första gången på länge visar mig sårbar, känslor. Att känna och ta på känslan är en fantastisk känsla men en stor sorg i dettta elände

1 gillning

Du är på rätt väg, men det som tog många år att rasera byggs inte upp på ett fåtal veckor/månader så ha tålamod :+1:

1 gillning

Sökt ett jobb som ger mig 17.000 kr mer efter skatt som jag kan börja i oktober. Kommer dock betyda att jag blir borta lite mer . Men viktiga pengar för mig själv att få in men även för henne att kunna betala tillbaka till henne av sånt hon legat ute med och även om de finns lån kvar. Men även kunna betala henne lite för mat osv när hon har barnen. Det känns fint.

Men de jobbigaste, att inte prata dagligen med den man pratat o lutar sig emot. Den tar hårt. Men barnen med som man prata med varje dag och träffa. Den e så tuff.

1 gillning

Ta jobbet och cleara skulderna… samarbeta med exet om barnen och hjälps åt för detta kommer att gagna er alla, barnen mest :v: :revolving_hearts:

1 gillning

Det ska jag, ska göra allt för barnen och henne även om vi inte är tsm. Och de är jag väldigt öppen med till henne.

1 gillning

Sen känner mig helt annorlunda i humör o allt. Som man varit kidnappad eller gått i ett skal i flera år…. Så skönt att kommit ur det.

Men vet en sak som jag har svårt med som jag skrev tidigare att prata framtid hitta tillbaka, jag tar gärna upp de när vi ses o har avlämningar eller pratar k telefon. Vet inte varför det e så svårt att
Släppa???

Känslan säger att jag kommer kriga för henne hela tiden, nästan så känslan känns starkare för henne nu när vi separerat?

1 gillning

Dock innebär nya jobbet att jag ska jobba på Hurtigruten och jobbar 3 veckor och ledig 3 veckor.

De blir tufft för henne själv med barn, jag känner mig elak mot barnen o henne men pengarna som kommer in blir bra, över 51.800 så 42,43 tusen skattat o klart……

När jag e ledig tre veckor har jag barnen första veckan 7-9 dagar sen mellan vecka ensam o sista veckan barn 7-9 dagar vi håller allt lite öppet för att se

Men magont att va borta tre veckor men läget är
Som det är.

Till o med erbjudit henne att kunna gå ner i arbetstid till 80 procent så får jag betala mellan skillnaden, men hon verkade vela jobba 100 för pensionen skull då.

Dock hände en tråkigt sak, hennes mamma . Min svärmor då. Mormor till barnen skickade en orosanmälan på mig.

När jag blev sjukskriven och var under isen så mådde jag riktigt dåligt, ångestattacker osv, hade självmords tankar men tog mig genom de med hjälp av pysslingen och kbt träningen som verkligen gav effekt. Sen att jag då inte skulle kunna ta hand om barnen sjölv om jag fick såna attacker.

Sen hade ena sonen sagt att jag gått ut efter mamma, när hon gått promenad på stan, fast jag åkt upp på vinden för att hämta flyttkartonger när vi packade, vilket sonen sagt efteråt att de blivit fel, att mamma gick ut sen pappa med men pappa åkte till vinden, så kunde blivit så rörigt och tokigt allt, men de öppnade ingen utredning utan fick svara på telefon bara så det var skönt, och eftersom jag redan var under sjukvårdens radar med kbt o pyskolog så var det inget att gå vidare med, känns som de kunde förvärrat hela denna sits.

Svärmor har jag pratat med, gjorde jag direkt efter soc ringde. Väldigt besviken var jag men hon menade att jag inte var mottaglig att prata med just då därför gkorde hon så här.

Jag kan förstå att jag inte var mottagligt samtidigt visste hon att jag går hos sjukvården o hållit igenom någon dag för att sedan kontakta mig o verkligen kolla läget, än att socialamyndigheterna ringer. Men sak samma nu. Tänker inte låta de påverka mig negativt utan tar åt mig och gör verkligen något till verket nu, jag har mognat, jag agerar verkligen. Reflektera, handla och agera :slight_smile: fina ord det.

Men hur ska jag stoppa tankarna att inte hitta tillbaka?

De är så starka.

Frågade även under flytt städningen när vi pratade djupa saker vad hon vill ha och behöver i ett förhållande och alla de saker kan jag nu ge när man vaknar upp.

Men hon kanske behöver se handling och få tid, samtidigt stressar de mig om vi inte ses så kan hon ju inte se att jag verkligen handlar på allvar ?

Och som jag skrev innan känns de som känslan för henne blir starkare för varje dag nu efter separationen.

Varför blir de så?

Eller är de för att jag äntligen kan känna känslor och prata om de eftersom jag känner att jag varit kidnappat eller i låst i ett skal när jag ser tillbaka ett par år?