Samarbetsutmaningar efter skilsmässan?

Vilka är era utmaningar för att få samarbetet om barnen att flyta på efter skilsmässan? Jag är själv separerad och lever numera i bonusfamilj där vi har barn som bor växelvis hos oss och deras andra föräldrar.
Jag är förundrad över hur mycket planering, logistik och fix som krävs för att vi ska få det att flyta friktionsfritt. Semesterplanering havererar när någon i sista sekunden vill åka på resa, ett födelsedagsfirande ska diskuteras i oändlighet och varje vecka är det någon pryl eller klädesplagg som försvinner. Det blir onödig friktion och tjafs när det är otydligt vad som gäller samtidigt som vi ofta känner att det inte blir schysst mot barnen om vi är för strikta med dagar, middagar och planering av allt flera månader i förväg.
Jag håller på att utveckla en app som ska underlätta samarbetet och planeringen om barn som bor under olika tak. Hjälp mig att göra en bra tjänst genom att berätta om era utmaningar, problem och inte minst bra lösningar ni hittat för att bespara barnen och varandra tjat och strul.
Med värme, Linda

1 gillning

Ja det är väl främst att jag fortfarande står på nästintill alla utgifter för barnen och sen måste försöka få pengarna från honom. Inte så att han precis vägrar men han “glömmer” det ju så att man måste påminna titt som tätt och ofta ligga ute med pengarna några månader. Tycker hela den processen känns förnedrande och ovärdig och vill inte hålla på med det egentligen, men annars får ju barnen inga aktiviteter, inga lämpliga kläder efter säsong och barnomsorgen, försäkringar och mobil blir inte betalda. Har försökt få till en delad räkning för barnomsorgen och det verkar ha gått igenom nu efter ett drygt halvår av att vänta på att exet ska maila dem, annars har jag tyvärr inga lösningar på detta.

Sen är det väl att han allmänt har svårt för att ge klara besked när det gäller planering etc samt ständigt glömmer den planering som ändå gjorts. Vi har ett gemensamt digitalt schema som han faktiskt föreslog och det är ändå en hjälp som funkar bra, löser inte hela problematiken dock.

1 gillning

Tack massor för ditt svar. Känner igen problemet med ekonomin där man egentligen är överens om att dela på utgifter men det blir oftast en som tar ett större ansvar och då också får “tjata”. Vi försöker bygga digitala lösningar så att om båda har appen kan tjatet skötas av “appen” snarare än att man själv ska behöva påminna gång på gång. Jättebra input för oss att ha med framåt. Stort tack och varmt lycka till!

När jag läste ditt där om pengar. Finns ju en app, Splitwise, som kompisar använt på redan. Man reggae det man betalar så delas det upp så det blir tydligt vem som ska betala vad.
Borde den inte funka för er få med?
Du handlar, lägger in kvittot och han får en ping om vad han ska betala.
Jag har inte använt den då vet inte men kändes som den borde funka.

Barnomsorgsräkningen kan ni få delad. Majoriteten av alla kommuner har den möjligheten att de separerade föräldrar har vars en “plats” till ett barn. Då får båda föräldrarna en egen faktura och skulle han strunta i att betala sin så drabbar det inte dig utan enbart honom och de dagar som är pappas dagar inom barnomsorgen.

1 gillning

Tack! Vad tror ni om:

  1. Först får man godkänna varandras inköp/kostnader,
  2. Därefter dras beloppet enligt en fördelning man är överens om.
1 gillning

Problem med när behovet finns uppkommer också, höst vinter sommar kläder/skor .när vem ska ta ansvar.? Kan gå veckor innan ex tänker till. Anser det EJ bara åligger mig. Jag upplever att jag blir utväntad då jag tidigare alltid ordnat detta. Tillägg i en app att uppmärksamma det är JA tack, barn växer så det knakar.