Samarbete med en narcissist

Mitt ex, barnens pappa har narcissistiska drag. Det är bara 4 månader sedan jag flyttade ifrån honom och vi har barnen varannan vecka med byte på söndagar då det passade bäst för honom fram tills nu då livssituationen nu ser annorlunda ut. Jag ville egentligen ha bytet på fredagar redan från början men pga hans jobb passade det dåligt då men nu när det skulle fungera vill han inte alls ändra. Varför ändra ngt som fungerar tycker han. Men varför inte prova fredagar tycker jag, det kanske är ännu bättre. Anledningen till att jag vill ha fredagar är för att jag vill vara som piggast när barnen kommer, jag vill ha hela helgen framför oss som start på veckan. Jag tycker det är lite tråkigt med söndagen. De kommer på kvällen, vi äter sen kan vi inte göra så mkt för det är skola dagen efter och sen drar vardagen igång med jobb, skola, träningar och när helgen kommer är man mer sliten efter att ha roddat med allt helt själv hela veckan. Men det går icke få honom att ändra sig. Vad kan jag göra? Han har ingen anledning att inte låta oss prova, hade han haft det hade det varit annorlunda nu är det bara för att han kan. Så känns det i alla fall. Finns det ngt jag kan göra? Ngt jag kan säga eller göra som får honom att ändra sig. Är han inte narcissist så han har drag av det i alla fall. Och jag vet att man måste agera och Tänka lite Annorlunda kring sådana personer. Snälla hjälp mig. Det lär förmodligen uppstå fler situationer där han Inte kan/vill samarbeta.

Tyvärr är det väldigt svårt just att påverka den som inte vill. Har man väl börjat med något kan det vara oerhört svårt att ändra det. Du kan försöka med familjerätten och få hjälp med avtal, men om han sätter sig på tvären så kommer det inte att bli något där heller.

Ibland får man helt enkelt välja sina strider. Funkar det hyggligt nu så kanske det är gott nog istället för att kämpa och bli osams om något som den ene inte vill.

1 gillning

Nä.
Du kan/ kommer inte att få honom att ändra sig.
Det är om han själv skulle komma på den idén.

Har han för sig att söndag är det så kommer han att hålla fast vid det.

Sedan är frågan om han är narcisisist, kan vara det att han inte kan tänka utanför boxen och klarar inte att improvisera och ändra det som redan blivit bestämt. Rutiner får inte ändras/ rubbas.

Eller så är det för att djävlas.