Samäganderättsavtal?

Har tagit ut skilsmässa men lovat vänta sex månader innan vi gör bodelning. Har hus, bil, vovve o husvagn - inga gemensamma barn.
Tydligen har fd maken dålig ekonomi och har nu säljannons på blocket om Husvagn säljes 120000
Vad gör jag?

Du ska se till att få en tydlig bild över giftorättsgodset.

Risken är annars att han betalar av privata skulder med ert gemensamma giftorättsgods.

Vad är orsaken att han vill dröja? För att han ska kunna söka lån eller få tag på ny bostad?

Saken är den att innehållet i bodelningen inte förändras för att ni väntar ett halvår eller ens år. Det är sådana värdena var den dagen du fick din ansökan om skilsmässa registrerad hos tingsrätten som är det intressanta, det är de som ska in i bodelningen.

Det här är oroväckande!

Dröj inte.
Gör bodelningen nu.

1 gillning

Vet du varför han har dålig ekonomin?
För mig hade nog anledning styrt lite hur jag agerat.
Samt om jag själv var beroende av de där 6000 kr.

Vi stressade igenom vår bodelning, något jag kan ångra lite idag. Inser nu att vi borde gjort den mer tydlig.
Fick rådet tidigt då exet ville iväg så snabbt så gick han med på att jag fick ta över huset för mindre än 50%. För att han skulle om han fick tid ångra sig, vilket han nog gjort och tar upp varje gång det pratas om pengar. Att han bara gav mig huset. Hade jag gjort om den idag hade jag tagit upp andra saker för att tydligt visa att det gick jämnt upp, om inte till hans fördel egentligen.

Edit… jag missade en nolla i vad han vill sälja för. Värdet för den fanns ju med vid brytdatumet. Jag skulle ringt en jurist

1 gillning

@Maja54 hur gick det på banken förra månaden?

Rent spontant kan jag tycker att det är dags att lägga ut den till försäljning, så klart ni kunde haft diskutera det först.

Anledningen att vänta med bodelning/försäljning av hus var att han vill bo kvar och jag ville vara ”snäll” så jag gav honom ett halvår.
Jag förstår att myndigheten har uppgifter om mina besparingar vilka skall in i bodelningen men vet inte hur man gör/dokumenterar det materiella, bil, husvagn, maskiner… mm

Inte bra…
Han fick inte överta lånet o då heller ingen möjlighet lösa ut mej

Jag tror du ska ta tag i det genast annars kan han ordna nya problem som du får vara med o betala till var rädd om dej ,:shamrock:

Finns en bra tråd hur det praktiskt går till

1 gillning

Det tråkiga svaret är ju att ni, utan äktenskapsförord, äger allt tillsammans även ev skulder fram till skilsmässa begärdes, om det inte kan uppvisas att de är ”bara hans”.
Värdet på tillgångar (pengar och prylar) delas på hälften.

Säljer han husvagnen för att ha råd att lösa ut dig?

Har du koll på er ekonomi/maskiner/bilar o andra saker? Om inte, se till att få det. Prata med bank eller jurist.

Bodelningsavtal kan väl upprättas även om han behöver lite tid på sig att ev lösa ut dig?

Ni ska göra en lista med allt av värde som ni äger. Dela upp det i tre kolumner: Ditt, hans och gemensamt. Det som är gemensamt delas upp till 50/50. Dra sedan av skulder (dina, hans och gemensamma på samma sätt.

Om någon av er blir tjuriga och vill dra det enligt lagens bokstav (vilket man inte behöver om man är överens) så är det i regel den som har sitt namn på köpehandlingen (för t.ex. husvagn) respektive har betalat som "äger"saken. Det är dennes giftorättsgods. Detta kommer dock inte spela någon egentlig roll i slutändan förutom ifall den ene har mer skulder än den andre. Då kommer dennes kvarvarande giftorättsgods att vara mindre än den med mindre skulder.
Nästa steg är att man lägger ihop det kvarvarande värdet och delar på mitten. Det betyder att den som har mer skulder får större andel av det som är kvar.
Om en person däremot har mer skulder än dennes giftorättsgods är värt så delas inte överskjutande skuld. Personens giftorättsgods blir då noll men hen kommer att få hälften av den andres kvarvarande giftorättsgods. Det är alltså en riktig bajsmacka att ha en äktenskapspartner med skulder i en skilsmässa.