Såld delägarskap innan skilsmässa

Hoppas någon kan svara på min fråga.
Jag och min har ansökt om skilsmässa.
Min man var delägare i ett företag som han har såld.

Kan någon svara mig

Hon skrev strax innan……

1 gillning

Tveksamt om det är ok att “gömma undan” pengar innan man blir formellt skilda i Tingsrätten. Har man t ex flyttat ut från ena partnern eller att denna kan visa att man är på väg att skiljas så lär pengarna gå tillbaka till bodelningen ifall man kan bevisa.

Som bevismaterial kan nog SMS eller mejl räknas.

Annars är det nog många som skulle göra sig av med bodelningstillgångar innan skilsmässa. Föra över stor summa pengar från bankkonto till nära vän. Rent logiskt borde det aldrig hålla rättsligt

1 gillning

Det är naturligtvis inte ok, frågan är väl snarare hur man kan bevisa vad som har skett o hur…. En bra jurist krävs nog. Kanske ingen vanlig bodelningsförättare……

Kanske någon har erfarenhet och vet vart man vänder sig.?

1 gillning

Hade ni ett äktenskapsförord? Är företaget hans enskilda egendom?

Om inget äktenskapsförord finns så försöker han blåsa dig. Värdet av hans del i företaget ska tas upp i bodelningen. Kämpa för det, vad han än tycker om att det är “hans” företag så säger lagen något annat. Du ska ha det du har rätt till.

Mitt råd är som alltid att ta hjälp av en jurist, det är alltid värt det! Kolla vilka möjligheter du har via dina försäkringar. Jag har tex juristförsäkring via mitt fackförbund DIK. Den kostar mig några tior i månaden, det blev en stor vinst för mig när mitt X försökte blåsa mig. Och jag kan få hur mycket juridisk hjälp som helst…

2 gillningar