Säga till barnen vid en prov-separation?

Hej, har barn som är 4 år och 1år 8 mån. Vi ska separera på prov. Vi bor med barnen i vår gemensamma bostad och den andra föräldern kommer bo i en mindre lägenhet. Vi tänkte köra byta efter 2-2-3 dagar då barnen är små, eller har ni några andra tips? MEN, vad säger man till barnen. Hade det varit ett definitivt beslut så hade det varit mer självklart? Men nu är det på prov. Vi brukar jobba borta då och då i något/några dygn. Ska man säga att den andra föräldern är på jobb? Eller helt enkelt säga att den bor på ett annat ställe? Så svårt. Har ni råd?

1 gillning

Hej,
Har inget råd men vill likt dig få lite råd och tips.
Har hamnat i liknade situation. Min fru vill ha ”space”, hon har tröttnat, känner sig trängd och vill separera på prov.
Vi har inte pratat ihop oss helt. Jag kan se en provseparation ett par månader för att känna av. En kvar i huset och den andra i lägenhet (eller lägenhetshotell). Vet inte hur vi ska säga till barnen. De är 5 och 8.
Jag har hela denna vecka sovit borta (bekantas soffor och sen lånat lägenhet ett par dagar). Imorgon drar frun till arbete på annan ort måndag till fredag, men sen behöver vi ordna nått.

Hur ska vi lägga upp det för barnen?
Bra fråga. Hoppas både du och jag får lite svar här.

1 gillning

De är för små för att få mer information än nödvändigt. Ta med dem till lägenheten i något ärende, så de vet vad “lägenheten” är för något. Sedan använder ni bara det ordet utan fler förklaringar än så. “Pappa är i lägenheten i dag” eller “Mamma sover i lägenheten”.

4 gillningar

Dina barn är större och kommer definitivt att undra. Du kan säga att ni inte ska bo tillsammans på ett tag utan att nämna orden Skilsmässa eller Separation. Kanske barnen frågar varför, och då är det upp till er att komma på ett bra svar. Att ni varit osams ett tag, att ni behöver vara i fred en period kanske? Om inte din fru vill förklara rent ut till barnen att det är hon som inte vill bo med dig längre.

2 gillningar

Tack för svar! Ja det låter klokt.

Mina barn var 4 och 2 när vi separerade. Jag förklarade att vi ska separera och det betyder att jag flyttar till ett annat hem, att barnen kommer att bo både kvar i huset med pappa men också hos mig i en lägenhet. Sedan förberedde jag förskolan så de visste vad som kommer att hända.

Jag tänker att det viktigaste är att följa sin stil. Både jag och mitt ex har pratat normalt och använd de riktiga orden som vi sedan förklarat för barnen, därför var det sjävklart att ha ett sådant samtal. Frågorna och insikterna kommer allt eftersom.

Stort lycka till förstår att det är tufft!

3 gillningar