Ringer dit svärföräldrar vid konflikt #2

Jag sa till min sambo ikväll att jag inte vill att hon ringer hit svärföräldrarna då vi har en konflikt (skedde igår). Var ganska bestämd. Hon kallar mig för vidrig som tar upp sånt. Det växlas en del ord. Jag säger “du ska bort” (ur mitt liv). Hon tar det som ett hot. Hon ringer svärmor. Världen rasar samman. Svärfar ringer. Och ringer. Jag svarar inte. Sätter på flygplansläge. Min sambo är inne på toaletten och sitter med mamman sin i telefonen. Går dit. Fördtår då att min sambo har tagit allt som ett hot. Svärmor är galen. Det pratas om att ringa polisen. Att anmäla mig. “Jag är rädd” säger min sambo. Jag fattar ingenting. Är ju jag som är rädd i vår relation. Hon puttade mig även innan men det bryr sig ingen om. Får ångest. Försöker förklara för henne att jag aldrig skulle hota eller göra något mot henne. Mamman hennes fortfarande på telefonen. Väser om hur sjuk jag är. Lägger min sambo på så ringer de polisen. Jag blir helt förtvivlad. Alla säger att jag behöver vård. Mer eller mindre hotar att jag ska söka vård annars polisanmälen de mig. “Han ska vara snäll” hör jag svärmor säga i telefonen. De säger att jag inte ska vara runt barnen. Ringer svärfar och vädjar om förståelse. Min sambo har berättat allt helt åt skogen. Förklarar för han. Kan inte sova nu. Det är bara så olustigt. Jag kan vara i riktig knipa här. Vi har 2 små barn jag är rädd min sambo kommer försöka ta från mig. Hon säger jag är en dålig pappa men skrev senast för någon dag sedan hur fin jag är med barnen.

Snälla vad ska jag göra? Jag vill bara komma ur detta. Jag vet inte vad min sambo är kapabel till

Jag ycker du ska göra två saker.

  1. Sätta på inspelning på mobilen när de drar igång och skäller inför barnen, så att det hörs att du säger ifrån.
  2. Ring socialtjänsten/familjeenheten i din kommun och hör om de kan hjälpa dig.

Jag tror inte det finns någon väg ut utom separation. Det svåra blir att hon inte ska lägga beslag på barnen.

1 gillning

Ja det låter ju som en väldigt infekterad situation. Har svårt att se att ni kan gå vidare därifrån utan det är nog bättre att ni särar på er så snabbt som möjligt, innan situationen eskalerar ytterligare.

Och ja, du får nog faktiskt tänka på hur du formulerar dig framöver. Det var ingen bra formulering. Självklart beror allt på kontext hur en sådan formulering uppfattas men nu har ju hon och hennes familj möjlighet att själva rama in den som de vill och då ser den inte bra ut. (Du kan inte få bort någon du skaffat barn med ur ditt liv, ja inte utan att slå ihjäl henne iaf). Om du kan så bör du bestämma i förväg hur du ska uttrycka dig kring saker så att du eliminierar möjligheten att det kan tas som ett hot. Om du tappar självkontrollen och säger saker som är ogenomtänkta och som du inte kan försvara i efterhand så bör du ta dig ur den situationen ni har direkt innan det händer fler grejer.

2 gillningar

Du har ingen framtid i den relationen
det bästa du kan göra när hon sätter igång är nog att knipa igen och låta henne hålla på
Spela in om möjligt.
Hennes eller föräldrarnas mål är kanske att få egen vårdnad och det kan ha varit så länge.
Hon har ett års försprång i den processen.

Så knip käft och sök dig därifrån innan det är helt kört för dig
Ni kommer aldrig att lösa den situationen om hennes lösning är att ringa föräldrarna varje gång och säga att hon är rädd. Ni har inget förtroende för varandra verkar det som.

2 gillningar

Hej @Detarnognu

När jag såg din " nygamla rubrik " så hajjade jag till.

Varför skapade du en ny ? För visst är den ny ?

Får lite intrycket av att kanske du skapar dessa situationer, detta gnager i mig.
Rent generellt så har svärföräldrar inte med ett äktenskap att göra, visst fan kan jag som föräldrer tycka om saker när min barn har det kämpigt.

Men återigen, jag får inget grepp om din plan för att rätta till detta !

1 gillning

Jaha det var mest att jag inte visste var jag skulle skriva på den andra tråden.

Min plan är att skaffa ett eget boende och bil och sen göra en bodelning som vi får hjälp av en jurist med. Förhoppningsvis är min sambo förnuftig nog att för barnens skull låta dem träffa oss lika mycket. Men i nuläget vet jag ej vad hon är kapabel till.

1 gillning

Hela den här situationen känns olustig. Din sambo är rädd för att du uttryckt dig klumpigt och vill polisanmäla dig för hot?
Vad sjutton har ni för relation som har gjort att hon är rädd för dig?
Jag börjar få svårt att tro att det bara är din sambo och svärföräldrar som gör fel här. Något stämmer inte här.
När började svärföräldrarna lägga sig i ert förhållande?
Hur ofta bråkar ni egentligen?

Jag vet ärligt inte vad hon menar. Har aldrig gjort något mot henne. Hon har däremot blivit fysisk mot mig. Skallat, knuffat osv.

De har lagt sig i från första början. Men mer nu. Bråken avlöser varandra skulle jag säga. Så länge inte min sambo får precis som hon vill. Då är saker lugnare.

2 gillningar

Det här är en bra plan.

Försök hålla dig lugn (låta henne få som hon vill om oväsentligheter) medan du planerar för en exit. Försök att applicera “grey rock” metoden, dvs gör dig ointressant att bråka med. Hantera henne svalt och opersonligt och undvik att gå igång på hennes provokationer.

3 gillningar

Dokumentera allt! Puttar, slag, knuffar osv. Uppstår synliga skador som tex blåmärken så fotografera dessa. Blir hon riktigt aggressiv och börjar hota och slå så ring polisen direkt och anmäl henne. Försök spela in samtal, men håll dig själv lugn.

När du berättar för henne att du vill ha skilsmässa/ska flytta är det kanske bäst att du har någon med dig, en nära vän eller förälder. Ifall hon skulle bli aggressiv/manipulativ/hotfull.

Var rädd om dig.

2 gillningar

Om du skulle tveka angående inspelning av samtal så är det så enligt svenska lag att man får lov att spela in samtal utan motpartens vetskap så länge man själv deltar i samtalet.

2 gillningar

Läs ditt användar namn.
Du valde det av en anledning.
Hon kommer inte att ändra sig lika lite som en tiger kan bli prickig eller valar lära sig flyga.
Agera på det.

2 gillningar

Mitt X s systrar blanda sig i vår separation. Speciellt den ena . Bad flertalet ggr att hon skulle låta bli , lämna i fred . Ändå dök de upp hos mina föräldrar med bandspelare ( stor väska - höll den i bordsnivå hela tiden) kastade skit på mig .
Mina föräldrar tyckte deras agerande var helt upp mot vägarna. Vad har de med sin brors och svägerska separation att göra .
Mina föräldrar satt mest tysta och lyssnade på deras hittepå snack . Frågade mig sen om de har ngt allvarligt fel där uppe . Gör man så när man är närmare 50?

Min tolkning- personen i detta fall mitt X är så maktlös och liten …
snälla hjälp mig mamma - hen är dum mot mig .
Griper efter halmstrån för att rädda sitt eget skin typ .
Gör klart för ditt X / sambo att du inte vill ha med dennes familj att göra . Ert förhållande är er sak .

Jag sa till mitt X på en myndighet att om hans systrar kontaktade mig el min familj en gång till - går jag till polisen och anmäler eftersom jag flertal ggr sagt åt personen : låt mig va.

1 gillning