Redovisning av bank konto vid skiljsmässa

Hej

Hur långt tillbaka kan min x fru, begära att jag redovisar mina bank konton vid en skiljsmässa ? Måste jag redovisa mina bank konto ?

kan hennes advokat kräva att jag redovisar min bank konto utan en dom från tingsrätt.

ytterst tacksam för ett svar.

Det står tom att man har upplysningsskyldighet, så hon behöver egentligen inte ens kräva att se dem.
Från att ni gifte er till den dagen bodelningen är skriven. Detta på grund av att ingen ska kunna gömma pengar för den andra, då det händer att den ena har räknat ut att skilja sig och inget säger att hen gömt pengar.

lagen:
3 § Varje make är skyldig att tills bodelningen förrättas redovisa för sin egendom och för sådan egendom som maken har haft hand om men som tillhör den andra maken. Makarna är även i övrigt skyldiga att lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelningen.

hoppas det var svar på frågan.

2 gillningar

Min advokat menar på tex vid jämkning så kollar man retroaktivt,
2 år tillbaka om det nära relation och
6 månder tillbaka om de är extern (vet inte vad han menar med extern )

Låter konstigt om man ska redovisa för hela 6 år av ett äktenskap.

ytterst tacksam för ett svar.

Bra svar :ok_hand:

Är det något som jag har innerligt svårt för att bara höra talas om så är det detta smusslande, mörkande och undangömmande av gemensam egendom både vid pågående äktenskap och sedan vid ev skilsmässa.

Ska man hålla på och smussla och mörka med sina tillgångar så bör man öht inte ens gifta sig… iaf. inte så länge som man inte vågar stå för att man inte vill dela/visa/vara ärlig med tillgångar/konton osv. ens medan man fortfarande är gift och då såklart inte heller vid ev kommande skilsmässa och därmed skriver ett giltigt och registrerat äktenskapsförord innan man gifter sig. Vågar man inte, eller inte tänkte så långt, innan man gifte sig så är det bara att dela lika tycker iaf jag :triumph:

1 gillning

Jag kan inte svara på det med hur lång tid tillbaka man kollar eftersom det inte står i lagboken, och jag har inte läst på hur domstolar har dömt i dessa fall. Din advokat har säkert rätt i detta, och jag kan heller inte veta vad extern betyder.

Tack Noomi

Jag blev så arg ett tag när mitt X hittade en ny och jag ville avsluta så fort som möjligt men hon vägrade hela tiden bodelningen, så jag lånade alla lagböcker jag kunde om skilsmässan och bodelning för att läsa på.

Men det är ju bara lagen jag läst på, inte hur domstolar dömt, för allt står inte i lagboken. Det står inget hur lång tid man har på sig för att göra en bodelning efter en skilsmässa, enbart att de som bott som sambos har bara ett år på sig.

Jag har sökt endel på domar. Vill minns att upp till 10 år är rimligt att kunna begära bodelning efter skilsmässa om det finns förklaringar.

Om någon bara på pin kiv vägrar bodelning rekommenderar jag att ansöka om bodelningsförättare. Båda får dela på kostnaden. Man kan när som helst avbryta genom att komma överens .

Ja, så klart du måste redovisa dina bankkonton. Det är liksom en av grejerna med varför äktenskapet kan ses som tryggare än sambo. Om man inte har äktenskapsförord delar man lika när tillgångar och skulder är avräknade och då måste ju alla kontona upp på bordet.

2 gillningar

Om jag bara tittar på ditt eget inlägg så skriver du 6 månader först och 6år i citatet ovan.

Jag tror faktiskt inta att det finns någon absolut gräns i lagen. O. Ditt x kan bevisa att du avsiktligt undanfört tillgångar så tror jag att hon kan få med det lägre bort.

I alla händelser är det bäst om man kan komma överens själva. Det behöver inte vara exakt delning om båda är med på det.

I den här länken påstås det att man är skyldig att redovisa sin ekonomi tre år tillbaka i tiden:

I den här länken pratar man om nåt som heter giftoträttstrappan som gäller om man varit gifta i mindre än 5 år; man ska alltså inte kunna gifta sig med någon och direkt efteråt begära skilsmässa och tro att man omedelbart har rätt till hälften av den andres pengar:

2 gillningar