Rädd jag förhastat mig

Efter + 10 år tillsammans och flera barn så kände jag att mina känslor för min man försvunnit efter att han upprepat betett sig illa senaste åren. Jag har väl förstått att han inte mått riktigt bra men det är inget han tagit tag i utan har bara sakta förvandlats till en person jag varken känner igen eller tycker om.
Han får utbrott(vilket tyvärr inte är nytt), skriker och har sig så fort han känner sig kritiserad, har även hänt framför folk när vi varit ute. Han är stolt och lite narcissistisk av sig som kör med silent treatment i flera dagar. Har även senaste åren på något sjukt sätt verkar ha känt av att jag inte varit lika sugen på att vara fysisk vilket gjort att han betett sig som att han varit berättigad till det. Inte med ord men med kroppsspråk och i kombination med det och att han över tid visat mindre och mindre intresse för mig som människa, spenderat nästan ingen tid tillsammans och att han stagnerat som person. Han har liksom inte utvecklats på något plan sen vi träffades. Han har samma lågbetalda jobb och sen sitt särintresse han lägger väldigt mycket tid på. Har han bara det verkar allt annat spela mindre roll. Det har varit så mycket senaste åren att jag totalt gått och retat mig på allt han är.

Sen föll jag i armarna på en annan man. Tanken var bara att det skulle vara något galet, jag förstår ju nu i efterhand att det var mitt sätt att ta mig ur detta, att jag under flera år gått och tänkt men inte kunnat erkänna det för mig själv. Det skulle ju alltid vara vi. Blev iaf totalt förälskad i denna nya mannen, vilket inte var planen. Men där finns ingen framtid och även om det var en möjlighet hade det varit sämsta tänkbara tiden nu.

Trots allt detta och nu när jag skriver detta så inser jag ju att jag gör helt rätt. Min man har betett sig som ett barn i detta, spelat ut framför barnen upprepade gånger över hur mamma varit otrogen och är kär i någon annan. Vägrar ta till sig att han har skuld i att vi skiljer oss. För vi skiljer oss inte pga otroheten, då den skedde precis innan det kom fram att mina känslor dött. För den ansvarar såklart jag för. Men hur hans beteende har bidragit till att jag känner som jag gör. Blir ju extremt lägligt för honom att lägga allt som händer på detta och inte behöva se till sig själv.

Men, här har jag ändå börjat fundera. Tänka tillbaka. Undra om jag kommer ångra mig. Tänka på hur det en gång var. Men problemen har ju alltid funnits där och det är flera månader nu vi valde att skiljas trots vi bor kvar tillsammans fortfarande. Jag antar detta är vanligt? För det funkar ju inte som vi haft det, speciellt inte när mina känslor dött, vi visar ju dessutom våra barn att det är så det ska vara i en relation och denna typ av förhållande vill jag aldrig de ska hamna i.

Jag har flera gånger också tänkt att jag hade aldrig valt honom idag, så stark jag är nu. Hade aldrig tolererat de brister han har och hur illa han så berättigat beter sig.

Så varför har jag börjat tveka? Tveka är kanske fel ord mer kanske att jag börjat känna mig förvirrad och ledsen.

2 gillningar

Ack. Ack ack. Ack ack ack.

Inte samma historia men nästintill.

Så mycket jag älskade - eller åtminstone tyckte om mitt x - när hon inte var närvarande.
Hur blotta närheten snabbt tog mig tillbaka till den bittra verkligheten att vårt äktenskap var ett enda stort misstag.

Så många minnen om hur det var när vi hade det skapligt. Samvetet som anklagar för att jag bedrog henne. Insikten när hon ringer eller sms:ar att det inte skulle gå, varför det inte fungerar mellan oss men så den där plikten och ansvarskänslan fast jag vet att det bästa för oss båda är att vi skildes. Jag skulle gått under annars - och vårt gemensamma barn.

Jag skulle säga minnen, drömmar, ansvar. Men innerst inne vet du att det inte kommer att bli som förr. Du har sett hur han verkligen är nu. Den du trodde du kände, den han kan ha varit när ni blev tillsammans finns inte mer.

Som det så många gånger blir i det verkliga livet har drömprinsen förvandlats till en groda vid prinsessans kyss. Nu är det hennes uppgift att ta hand om kungariket och prinsen så prinsen kan få roa sig med sitt. Allt och alla finns till för att tillgodose hans behov.

Du är ledsen för att det blev som du blev, du saknar den han en gång var för dig men honom kommer du inte att få tillbaka. Det var en hägring, en illusion. Nu har den spruckit och du ser det troll han är nu och som han kommer att förbli om inte något under inträffar.

Släpp och gå vidare, annars går du under.

4 gillningar

Är väl lite på ett liknande ställe fast våra problem inte är exakt samma och inte varit otrogen. Ja, det är jättesvårt och läskigt att släppa känner jag, särskilt som det är barn med i det hela och det gör mig också mer nervös för det ekonomiska än om jag bara haft mig själv att tänka på.

För min del handlar det nog om flera saker så som att vi levt tillsammans länge och det gör det svårt att veta hur livet blir utan honom, att jag oroar mig för hur han och alla andra inblandade och omkring kommer att påverkas då jag lätt tar på mig skuld och ansvar för det, att de drömmar jag haft för vårt gemensamma liv varit en sån stor del av min person och även fast jag ser nu att det aldrig kommer bli som i mina drömmar så blir ju ett avslut på relationen spiken i kistan för dessa drömmar och förhoppningar. Men egentligen tror jag inte att det finns något val, det är bara en väldigt skrämmande och jobbig process, man vill bara gömma sig under någon filt någonstans och skita i alltihopa.

4 gillningar

Ack ja.
Hög igenkänningsfaktor.
Men livet går inte i repris.
Många troll spricker i solen och många hinder försvinner när ärmarna kavlas upp, den sura tjuren bits i hornen och man börjar ta tag i saker.
Många rädslor och hinder sitter i våra tankar och föreställningar.
Börjar vi göra saker får vi andra perspektiv.

3 gillningar

Tack för era svar! Han har ju naturligtvis varit väldigt fin och bra på många vis men ibland känner jag att vi egentligen borde ha brutit upp för längesen i och med all drama men att vi hållt ihop för vi haft en väldigt stark kärlek. En som nu tyvärr är borta från min sida. Jag tänker att förändringen kanske är depression, samtidigt måste man ju ta tag i problemet om det går ut över relationen. Har tagit upp problemen så många gånger men ingen förbättring och känner mig verkligen inte skyldig att dedikera resten av mitt liv till någon som beter sig som han gör. För vem vet, det kanske bara är så att hans starka negativa drag blivit värre och detta kanske aldrig återgår. Är man över 40 och inte jobbar på sig själv lär det ju inte bli bättre. Men oj vad vi pratat och jobbat med mina brister. Nästan skrattretande. Det fanns en period då han blev lite bättre och t.ex. kunde be om ursäkt, fantastiskt va?
Det är liksom som att något i mig dog då för några år sen när han börja skapa sig igen och skrika könsord och allt vad det var. Till sist gick det inte att återfå känslorna som jag så hårt försökte jobba tillbaka. Han hade en av de där bra ögonblicken när han erkände allt, jag hade rätt och han skulle bättra sig, ansträngde sig väldigt där i samband med det men det var liksom helt dött för mig då. För sent. Sen finns ju inte tilliten där heller längre när någon betett sig illa så många gånger.

2 gillningar

Tar relationen mer än vad den ger, måste den ena hela tiden anpassa sig för att det ska passa den andra får den vara hur fin den vill annars, relationen suger ur mer energi ur en part än vad den ger tillbaka. Till sist är man ett svart hål, ett emotionellt tömt skal som fattar dåliga beslut och behöver bekräftelse och få någon form av kärlek, ömhet, kraft från något håll om så utifrån för att överhuvudtaget orka.

Så nej, du har inte förhastat dig. Som så många andra har du stått ut med mer längre än du borde ha gjort.

1 gillning

Men precis, och när man är van vid någons beteende slutar man någonstans reagera. Men plötsligt fick jag distans känslomässigt och insåg hur sjukt respektlöst det är och bestämde att såhär kan jag inte ha det mer och inte heller barnen borde se och höra det. De har ju uttryckt att vi bråkar ofta och så har inte ens jag sett på det tidigare. Vi kan liksom aldrig diskutera utan att han brusar upp och börjar skapa sig(om det gäller honom).

1 gillning

Inte minst för barnens skull är det bra beslut du tagit. På så vis visar du dem att det sätt ditt x behandlar dig på är inte ok någonstans.

Jag håller med övriga som svarat dig när det gäller ditt perspektiv. Du verkar redo att gå vidare. Men, som du kommer att märka om du läser här på forumet, så kan man lära sig mycket om hur fruktansvärt sårande och plågsam en otrohet är för den som blir bedragen. Jag tror du behöver tänka in det och acceptera det i kommande steg. Det är omöjligt för din man att tänka “ja ja, vi hade ändå skilt oss, vad spelar lite otrohet för roll”. Särskilt som att du själv antyder att det inte bara var otrohet utan stor förälskelse från din sida. Det har han så klart känt av. Tänk dig in i hur det hade varit för dig om den du lever med varit otrogen först, och sen sagt att den vill skiljas. Det är mycket tuffare än att bara höra “jag vill skiljas”.

Viktigt att du verkligen är ärlig när du säger att du tar fullt ansvar för din otrohet, som var fel och sårande, och förmedlar det tydligt till din man. Annars kommer skilsmässan hela tiden att försvåras av att han vill “ge igen” eller få upprättelse. Om man skiljer sig efter många år så är det ändå viktigt att försöka ge den andra partnern respekt.

2 gillningar

Nej, otrohet är inte smickrande. Inte den bild som tecknas ovan heller. Utbrott, silent treatment, uppträtt som han har rätt till fysiskt umgänge, valt att spendera tid på särintresse och ts retar sig på allt han är.

Detta sammantaget låter som en självupptagen person som anser att han har rätten på sin sida, att andra finns till för honom och hans behov. Nu kan det i o f s bero på hans mående men då måste han ta tag i det och söka hjälp själv.

Utifrån den bakgrund som tecknats tycker jag inte ts partner visat henne särskilt mycket respekt och jag betvivlar att han är förmögen att ta till sig och bemöta henne på ett respektfullt sätt. Jag skulle säga att även han är skyldig henne en respektfull och uppriktig ursäkt om hur han behandlat henne men tror inte att han varken kan eller vill ta emot och ge ett sådant respektfullt bemötande.

Men jag kan vara ute och cykla.

3 gillningar

Vet du vad som också är svårt? Att själv ha levt med en man som inte alltid haft rent mjöl i påsen. En jag aldrig känt jag kunnat lita på under alla år, som flörtat, sms:at och betett sig allmänt gränslöst. Så nej, jag har inte särskilt dåligt samvete med tanke på allt han utsatt mig för. Otroheten är faktiskt sorgligt nog det som gett mig mer lycka än jag känt på flera år. Det och hjärtesorg såklart.

Sen är det också svårt att ha dåligt samvete mot någon som väldigt medvetet skriker framför våra små barn hur jag bedragit honom, upprepade gånger, som ett vapen. Även innan han fick reda på om otroheten och vi bestämt att separera betedde han sig på ett ganska likt sätt för det är så han är.

4 gillningar

Hej,

Så tråkigt att höra din historia. Vi är många som gått igenom samma sak tyvärr.

Det är såklart omöjligt för någon här att precis förstå just dina känslor, tankar och situation - vi får utgå från det du skriver. Det är även omöjligt att veta hur dåligt det faktiskt är för er. På en skala 1-10 hur skulle du bedöma erat förhållande?

Att du föll för en annan man är inte så konstigt med tanke på hur du haft det där hemma. Hade du fått det du ville ha av din man hade det aldrig hänt, eller hur? Jag är ingen förespråkare för otrohet men skulden ligger inte bara hos dig. Framförallt om du uttryckt dina önskningar och saknad men inte fått någon respons på det.

Av din text låter det som du kan backa om du vill, stämmer det?

Om du inte redan gjort det så tycker jag först du ska skriva ner en lista på allt som är bra och allt som är dåligt i er relation. Sen gör du en konsekvenslista på hur det kommer bli om du stannar respektive lämnar.

När tankar på att skilja sig väl börjat komma så letar man efter bevis precis överallt på att det är det bästa. Då är det svårt att se alla konsekvenser av att lämna.

Nedan några saker som jag önskar någon hade sagt till mig innan jag skiljde mig och förklarat hur jobbiga dessa saker faktiskt kommer att bli(allt som är bra med att lämna har du säkert redan koll på och nedanstående betyder inte att jag förespråkar att stanna):

  1. Att inte sitta och äta middag hela familjen
  2. Att inte sova och vakna bredvid nån
  3. Alla minnen som kommer tillbaks så fort man ser fotografier, saker mm.
  4. Skulden man känner gentemot familjen
  5. Vv-livet och ensamheten
  6. Om man träffar en ny och problemen med bonusbarn, byta veckor så det synkar med nya partners mm
  7. Alla högtider utan familjen samlad
  8. Att ha kämpat tillsammans i så många år med barnen, livet mm.
  9. Relationen med gemensamma vänner kommer förändras.
  10. Att inte ha någon som går där hemma och ”skrotar”.
  11. Alla tankar som kommer ett tag efter separation i form av: tänk om, jag borde, gjorde jag/vi verkligen allt vi kunde osv.
  12. När exet träffar en ny.
  13. Att bara träffa barnen varannan vecka. Det blir tomt utan de.

Som sagt, jag lämnade oxå och jag ångrar mig inte men det blev mycket jobbigare än jag hade trott. Det behöver såklart inte bli samma för dig, vi är alla olika, men det kanske kan vara bra att veta.

Hoppas allt löser sig bra för dig!

3 gillningar

Tack för ditt tips! Låter vettigt att tänka så. Jag inser också när jag läser din lista att jag får ännu mer att lägga på hans ”negativa lista”. Han äter tex i princip aldrig middag med oss. På högtider är han ganska antisocial och min familj har alltid känt han aldrig brytt sig om att lära känna dem har nu kommit fram. Sista gångerna satt han i typ en timme när vi kommit dit med musik i lurarna eller på sin Instagram vilket jag tycker är extremt ohövligt. Kändes liksom inte som han ville vara där. Jag har ju själv ifrågasatt om han egentligen, innerst inne vill stanna kvar i förhållandet.

Sen det här att träffa någon annan önskar jag nästan att han gör, och misstänker lite han har då han är borta sena kvällar flera gånger i veckan, just för att hans hat mot mig ska släppa. Jag känner mig inte bekväm i rollen jag har fått heller, typiska kvinnofällan, projektledaren, när jag från början aldrig ens ville gifta mig. Har alltid känt ett obehag i kroppen när han kallat mig sin fru. Ändå var det jag som fick för mig vi skulle gifta oss efter en kris vi hade haft. Osunt.

3 gillningar

Ack ja.
Att vara ensam i tvåsamheten.
Att känna att man ska vara den som ska dra i allt och den andra bara glassar runt.
När man inte är kompatibla och den andre varken kan, vill eller klarar av att ta in någon annans perspektiv än sitt eget.

Tror du förhastade dig mera när du föreslog giftemål efter en kris.

Jag förstår tanken bakom listan och det är en god idé men mitt fall är lite extremt. Det kan finnas fler än jag som levt under förvrängda förhållanden som fysisk och psykisk misshandel.
Jag tänkte när jag såg listan:

“1. Att inte sitta och äta middag hela familjen” - hände nästan aldrig och då sent och vidbränd mat.

“2. Att inte sova och vakna bredvid nån” - någon som man känner avsmak för, inte vill ta i med tång och drömmer om andra medan hon ligger bredvid

“3. Alla minnen som kommer tillbaks så fort man ser fotografier, saker mm” - ger mig rysningar och flashbacks om hur dåligt jag mått.

“4. Skulden man känner gentemot familjen” - inte mot familjen men mot henne och hennes släkt - att jag mot bättre vetande och magkänsla drog upp henne med rötterna från sitt sociala sammanhang tvärs genom halva landet och sedan dumpade henne.

“5. Vv-livet och ensamheten” - just det ja, vår tonåring som i princip vägrar att sova över eller ens vara hos henne fast jag önskar det.

“6. Om man träffar en ny och problemen med bonusbarn, byta veckor så det synkar med nya partners mm” - hennes är vuxna och utflugna.

“7. Alla högtider utan familjen samlad” - jobbar för det mesta då och på slutet var det i prinicip jag, mitt x och vår tonåring. Jag ser gärna att tonåringen är hos henne då. Ensamma högtider är för mig de bästa högtiderna. Jag är lite konstig.

“8. Att ha kämpat tillsammans i så många år med barnen, livet mm.” - just det ja, det var just det. Jag fick för det mesta försöka dra hela lasset själv medan hon mest gick hemma. När jag påpekade det fick jag till svar att hennes syster klarade minsann av heltidsarbete och ta hand om hem och hus där hennes sambo gick och skrotade hela dagarna. Jo, men det är hon. Jag är jag.

“9. Relationen med gemensamma vänner kommer förändras” - är antisocial och har inga vänner utanför jobbet.
“10. Att inte ha någon som går där hemma och ”skrotar”” - och stökar ner och lämnar disk och tomma förpackningar efter sig och som skäller på mig att jag ställer saker fel när jag försöker plocka i ordning - jo tack, jag har förvisso vår tonåring som är nästan lika skräpig som sin hulda moder.

“11. Alla tankar som kommer ett tag efter separation i form av: tänk om, jag borde, gjorde jag/vi verkligen allt vi kunde osv”. - ja, jo, det är poäng. Jag borde aldrig ha gift mig med henne. Borde ha brutit efter första träffen. Det kändes inte bra.

“12. När exet träffar en ny” - hoppas jag verkligen att hon gör och någon som kan se, älska och ta hand om henne så som hon behöver…

“13. Att bara träffa barnen varannan vecka. Det blir tomt utan de.” - Just ja, önskade att vår tonåring anammade vv boende så jag hade en vecka med barnet ur huset så jag kom åt att röja och städa ordentligt.

4 gillningar

Jag var inne på att skriva en liknande komplettering, men kom aldrig till skott.

Det där med att träffa någon annan kan också gå fantastiskt bra!

3 gillningar

Letar efter den där filten att gömma mig under varje dag. Inombords skriker en röst ”Ta hand om mig! Se mig! Bekräfta mig! Kom med förslag! Gör tillsammans med mig!” (Och ja, det går utmärkt att känna så samtidigt som man är superkapabel och kan organisera och genomföra flyttar, renoveringar, resor, kalas och alla andra bestyr som ensamstående). Att du @Fri kommer komma landa i ditt beslut framöver är jag övertygad om. Livet går vidare och vi måste hitta vägar att acceptera det. Jag har en liknande historia som du. Blir fortfarande översköljd av tvivel och ånger, men för varje gång blir det lättare att resa sig. Saknar i grunden en partner att dela livet med. Göra tillsammans. Komma överens. Förändringen/uppbrottet kommer ta sin tid, göra ont och vara skrämmande. Men du fixar det. Prata, skriv, ta hjälp. Sök upp människor. Bygg ny tillvaro. Pröva dig fram. Var snäll mot dig själv och din process.

1 gillning

Tack för ditt svar!
Tror jag är livrädd över att glömma allt dåligt och gå tillbaks för jag känner mig ensam, rädd och osäker. Nu agerar jag inte alls på det sättet utan tvärtom. Väldigt handlingskraftig, fixat lägenhet jag snart får tillgång till och letar möbler och fixar med allt annat.
Det jag hängt upp mig på är att jag för flera år sen drömde att vi separerade och blev tillsammans igen. Har satt sig och blivit en rädsla eftersom att vi faktiskt, precis som i drömmen, separerade så kanske andra delen stämmer också. Hör ju hur det låter men jag antar jag hängt upp mig eftersom allt i mig skriker nej i detta, att detta kapitlet är slut. Men ändå rädsla över att det inte finns någon där ute som passar, som är på väg till mig, som jag kan spendera resten av livet med. Jag har såklart inte bråttom men det är ju ändå det jag vill ha längre fram, kärlek och den där. Den där med stort M som jag trodde jag hittat när jag föll för min man. Samtidigt har detta också gjort mig lite skeptisk till att tro det finns en som är helt rätt, att det varar för livet.

3 gillningar

@Fri det går inte att räkna med att det går att komma tillbaka när du separerar, delar upp tillgångar och ekonomi. En dröm är en dröm, andras verkligheter är exempel på hur det kan gå. Hur det blir mellan er beror på er båda. Bättre att förvänta sig att kommande överenskommelser sker utifrån helt andra premisser efter separationen. Jag var själv inte helt beredd på detta, trodde allt skulle bli enklare, men det är lång väg kvar…

Dessutom har du ju barnens perspektiv att ta hänsyn till. Hur påverkar förändringen dem? De ska vänja sig vid en ny tillvaro. Har någon av er råd att bo kvar? Hur blir er ekonomi efter separationen? Hur påverkar det familjelivet? Allt kommer att lösa sig som sagt, förbered dig bara på att det tar tid. Du kommer fixa det, precis som många före dig gjort. Och fortsätt att drömma om kärleken. Det ger styrka och hopp!! :seedling::two_hearts:

1 gillning

Jag läste denna lista, och tänkte att sannerligen - så olika det kan vara.
Jag gick igenom listan, och delar med mig av mina egna svar för att ge perspektiv på hur olika relationer kan vara.
Det är snart 3 år sedan jag skilde mig.

  1. I min förra relation åt vi aldrig tillsammans. All mat gick i mikron, en portion åt gången. När sista portionen var klar, hade de första avslutat och lämnat bordet. Nu däremot äter barnen och jag alltid tillsammans.
  2. Det blev ingen skillnad. Vi rörde inte varandra. Hon önskade celibat på religiösa grunder.
  3. Fotografier ger mig sorg. Över vad jag förlorat. Och då menar jag inte någon familj förlorad i skilsmässan utan 12 bortkastade år på denna kvinna.
  4. Skuld? Jag har aldrig känt någon skuld. Jag är lycklig. Barnen är lyckligare också. Ska jag känna skuld för att jag gjort barnen lyckligare?
  5. Detta blev aldrig en grej för oss. Barnen vill inte vara hos henne, och de är så stora att de kan bestämma det själva. De äter lunch hos henne på helgerna.
  6. Träffat en ny. Hennes unge flyttar in på heltid. Inga problem!
  7. Pjuii… högtider utan bråk. Äntligen!
  8. Vadå tillsammans? Det var en enda lång konflikt.
  9. Detta var faktiskt lite negativt. Men också positivt, för nu har jag lov att själv välja mina vänner.
  10. Man träffar en ny. Det ordnar sig. Jag lovar. Dessutom kände jag mig redan så ensam i relationen, att det inte blev någon skillnad direkt.
  11. Den dagen då jag flyttade ut var en av de lyckligaste i mitt liv. Men jo, det kom tankar. Tänk om jag stannat kvar - usch.
  12. Hon försökte desperat att vinna mig tillbaka. Men så träffade hon en annan. En sten lyftes från mitt bröst.
  13. OM det blir varannan vecka. Det beror på hur gamla barnen är, eller?

Så jag säger inte att punkterna inte kommer att bli jobbiga - men det kan vara också såhär som jag har skrivit.
Det är nog väldigt individuellt.

3 gillningar

Ska tillägga att jag däremot var full av tvivel och tvek under själva separationsprocessen.
Jag hade ju lovat att ta hand om denna i lust och i nöd och så övergav jag henne. Var det verkligen moraliskt korrekt.

Men, faktiskt… idag mår hon bättre än innan. Skilsmässan tvingade henne att ta tag i sitt eget liv och fixa sin egen skit. Fick henne att växa som människa.
Det märks på henne när jag träffar henne, vilket jag naturligtvis gör p.g.a. barnen. Och vi kan samtala civiliserat.

5 gillningar