Råd om att bryta kontakten

Ja, ibland är samtalsstöd/terapi viktigt där man är, ibland är behovet annat. Jag har i olika perioder i livet gått i terapi och kommit fram till att jag också behöver leva livet på egna ben emellanåt. Efter varje varv så lär man sig ju mer om sig själv.

Din berättelse påminner delvis om min. Det har varit mycket praktiskt, framför allt kring huset och det har varit tungt i sig. Vi har behövt ha kontakt kring olika saker och även om jag försökt hålla en gräns, så har jag gett med mig om en hel del, bara för att få det klart. Det som påminner om din berättelse är just det där att han förväntar sig något av mig och att det ska vara på hans villkor. Kanske framstår det av mitt inlägg som att jag har svårt att överhuvudtaget säga ifrån, men så är det inte. Jag säger ifrån, men det kostar på.

Det låter fint att det är annat för dig att hålla gränsen nu. Hoppfullt. Med tiden kommer det nog inte att vara lika kostsamt för mig heller. Om det händer. Vi kommer kanske att ha lite kontakt om bonusbarnen, men annars finns det egentligen inte något behov av det.

Faktiskt har han kommit fram till att han inte kan ha kontakt med mig just nu (fast jag redan hade sagt att jag inte ville ha det). Det är för jobbigt för honom eftersom jag inte förstår någonting om hur han har det. Apropå att inte förstå eller respektera mina behov. :grin:

1 gillning

Tack för att du delar din berättelse. Mannen du träffat låter på många sätt lik mitt ex. Vad bra att du kunde ta det lugnt och bromsa, men tråkigt att det skulle sluta så. Jag kan också ibland tänka att jag drar till mig fel sorts män, att det är något hos mig som gör att de inte respekterar mig och utnyttjar mig känslomässigt. Men som @onedaymore kommenterade tidigare, de är människor som utnyttjar de fina egenskaperna hos andra.

Mitt ex gör också så. Om jag säger något som han upplever som negativt mot sig själv, då går han till angrepp. Det behöver inte vara något som rör hur han agerat, det kan vara att jag uttrycker hur jag känner och det väcker en känsla i honom som han inte kan hantera. Han använder också sådant jag sagt i förtroende, eller sånt han vet eller tror är känsligt för mig. Så som det du berättar att mannen du träffat vände sig mot dig och menade att det var du som hade problem, när du inte ville fortsätta träffa honom. Det var väldigt fult gjort av honom.

Kanske hans exfru är i liknande situation som jag. Hon lär ju känna honom, så OM han pratar om dig med henne (det är inte säkert att han gör det), så förstår hon vad som egentligen hänt. Mycket möjligt har hon varit med om detsamma. När det gäller mitt ex så tror jag inte att han har velat spela spel, men han vill att jag ska finnas där för honom. Fast jag är inte helt säker. Jag har i alla fall en misstanke om att den nya kanske inte är så intresserad längre, fast han vill framställa det som att det beror på att hon är i en jobbig situation. Jag känner ju honom…

Du har rätt i att så länge kontakten finns kvar så kommer man inte vidare. Just nu är det så himla rörigt, jag har sagt att jag inte vill att han hör av sig och efter det har han sagt upp kontakten med mig, för tillfället. En sån här person måste ju vara den som har initiativet/överläge. Men han lär återkomma.

1 gillning

Tack Miriamsan för att du delar din berättelse. Känns bra att det finns fler som förstår vad det handlar om. Önskar dig allt gott i framtiden och hoppas du får lugn och ro från ditt ex en lång tid framöver.

2 gillningar