Råd om att bryta kontakten

Jag har hängt här på forumet under ganska lång tid. För ett par år sen skrev jag ett inlägg om min situation, men eftersom jag var mitt i den kändes det efter ett tag alltför utlämnande, så jag fick inlägget borttaget. Under processen har det ändå varit ett stort stöd att läsa andras inlägg. Anledningen till att jag skriver nu, är en situation som uppstått och som blivit svår att hantera.

Min separation har varit väldigt utdragen. Jag skriver ”min” separation eftersom jag både dragit och burit oss igenom den. Separationen var mitt initiativ och delvis var det för att jag ville att det skulle gå så smidigt som det var möjligt som jag drivit, husförsäljning, bodelning, flytt (även hans), men jag ville nog också undvika att möta hans humör och attacker mot mig.

Vi levde ihop i ganska många år. Vi har inga gemensamma barn, men han har två barn sedan tidigare. Under vår tid tillsammans har det varit mycket bråk. Han har inte varit snäll mot mig, han har inte varit fysiskt våldsam, men psykiskt. Han har varit utstuderat elak, jag blivit kallad hemska saker, han har förminskat och nedvärderat mig. Det har aldrig varit möjligt att prata ordentligt om det som hänt. Hans story är att vi båda två varit lika bra på att bråka.

Som jag såg det när vi separerade, så var det en massa praktiska saker vi behövde ta oss igenom och om inte jag fixade, så hade vi nog inte varit klara ännu. Mycket av mitt fixande har också gått ut på att hitta vägar där han kan samarbeta, eller i alla fall inte motarbeta. En annan anledning till att jag tagit så mycket ansvar är bonusbarnen. Jag har inga egna barn och de är båda väldigt viktiga för mig. Jag ville inte heller att han skulle sätta sig på tvären där, som bonusmamma har man ju ingen rätt till umgänge.

Barnen är ganska stora nu och bestämmer själva hur de vill göra, vi har kontakt utan att han är inblandad. Han har övertagit vårt gemensamma hus, all bodelning och alla flyttar är klara. Det finns inte längre något som binder oss samman, men efter allt det här så landade vi i att bli någon slags vänner, men det har till största delen varit på hans villkor.

Den här ”vänskapen” har väl varit rätt okej. Vi har pratat regelbundet, men egentligen för ofta för mina behov. Vi har pratat om bonusbarnen, men annars mest om vad som händer i hans liv. Många gånger vänder han sig till mig när han behöver råd om något. Jag har inte delat särskilt mycket med honom, mest om han frågat. Han frågar ibland, men mest för att det ska se bra ut, inte för att han på riktigt är intresserad.

Jag har tänkt att det kommer att ebba ut, rinna ut i sanden, att vi ska höras av mindre och mindre. För några månader sedan så verkade det bli just så. Det kunde gå flera dagar, upp till en vecka, innan jag hörde något. Om jag hörde av mig hade han inte tid att prata, var för trött, eller något annat. Jag tänkte att han kanske träffat någon och att det i så fall skulle vara bra. Efter en tid berättade han att det var just så. Han hade träffat någon och han var kär. Min första reaktion var faktiskt lättnad, att jag äntligen skulle kunna släppa taget. Det väckte också sorg över att vår relation varit som den varit, men på ett bra sätt. Som att jag skulle kunna sörja och avsluta.

Men sen blev det helt sjukt och det är anledningen till det här inlägget. Det visade sig att situationen med den nya är komplicerad och anledningen till att han berättade det för mig var att han mådde jättedåligt. Efter att jag först lyssnat och försökt förstå, känt medkänsla, så blev det ju helt galet. Han ville på allvar att jag skulle lyssna på och stötta honom för att han var olycklig i sin nya kärlek. Jag sa att han får prata med någon annan om det, ändå gav han sig inte. Jag har fått mycket skit, mycket om att jag är oförmögen att bry mig om andra människor (dvs honom, men också hans nya, han menar alltså att han ska prata om hennes problem med mig, hur sjukt är det?). Det är varianter på temat och det är sånt jag hört många gånger förr, sånt som petar i sårbarheter hos mig. Jag har gång på gång sagt att han får vända sig till någon annan och till sist att han inte ska höra av sig till mig.

Det som är svårt och som jag skulle behöva råd omkring, är den här känslan av att jag sviker när jag inte pratar med honom, inte förklarar vad han gör fel gentemot mig. Jag vet att han ändå inte kommer att förstå, men det här sitter så djupt i mig. Av en klok person har jag fått rådet att jag måste svika andra, göra dem besvikna, för att ta hand om mig själv. Jag förstår vad det betyder, men den här starka känslan det väcker…

Många gånger hör man att man ska bryta, inte ha någon kontakt, men är man en person som inte självklart kan värna om sig själv, så är det inte så enkelt. Bryta, ja, men hur? Hur hantera de känslor som kommer av det? Hur hantera medkänslan man ändå kan känna för den andra personen, för att man ser oförmågan? Och hur hanterar man skitstormen som kommer, där personen siktar in sig på det den vet är det känsligaste?

Är det någon som känner igen sig, som varit igenom detta och som kan berätta om hur det varit?

1 gillning

Men när ska du stå upp för dig själv om inte nu? Du är inte skyldig honom något, absolut ingenting. Han respekterar inte dig, dina känslor eller gränser.

Varför tycker du att han är värd din vänskap? Varför tycker du att han är värd att du ska sitta och lyssna på honom och hans problem i den nya relationen? Är du hans terapeut?

Hur länge till tycker du att det är rimligt att han tillåts dra ner dig? Hur många dagar till ska han få lov att förstöra för dig?

Det räcker väl att ni har mailkontakt gällande bonusbarnen?

Du behöver inse att han är en egoistisk skitstövel som inte förtjänar något från dig.

2 gillningar

Syster.
Skulle jag ge mitt x lillfingret skulle hon ta hela handen så hur skurkaktig jag än känner mig - minimal kontakt, inte svara när hon ringer och neka hjälp om det inte är absolut akut.

Du har ingen skyldighet att bry dig om honom.

3 gillningar

Jag förstår att detta säkert är djupt inrotat i dig. Och det är inte lätt att bryta mönster.

Att kunna vara en bra lyssnare är en fin egenskap. Likaså att bry sig om andra. Och tyvärr finns det många människor därute som gärna utnyttjar det som är fint och bra hos andra.

Kanske är jag inte rätt person att ge råd, för jag har varit lite i samma situation. Jag har också lyssnat, brytt mig och förstått även när jag borde ha kastat ut dem genom dörren istället.

Men samtidigt får du fundera över vad “svek” egentligen är, och vad det betyder för dig.
För vem svek egentligen vem i er relation? Var det inte han som svek dig, när han förstörde er relation genom elakheter?
Och är det verkligen värre för dig att svika dig själv (som du gör när du har kontakt med honom) än att “svika” en skitstövel som redan förstört alla sina miljoner chanser?

Han är tyvärr van att kontrollera dig genom att vara elak. Han vet att han kan manipulera genom att ge dig dåligt samvete. Han gör det här medvetet och metodiskt.
Se det här som ännu en elakhet från honom. Dvs ännu en elakhet som du inte ska behöva tåla.
För det är han och inte du som är elak!

Du har redan lyckats göra något väldigt svårt, dvs att avsluta en destruktiv relation.
Jag tror att du klarar detta också :slightly_smiling_face: :muscle:

2 gillningar

För mig var det kunskap som behövdes. Jag läste den här listan många gånger: https://varningstecken.n.nu/ och kunde för första gången se mönstret i vårt förhållande. Han hade inte bara råkat ha en dålig dag varje dag, utan hade ägnat sig åt utstuderad psykisk misshandel. Det var inte mitt fel, och det var inte något som han bara råkat göra mot mig, utan han hade medvetet varit elak.

Sedan har jag varit på Youtube. Där finns hur mycket som helst när det gäller just psykisk misshandel. Jag fladdrade runt och såg mycket skit innan jag började känna igen vilka Youtubers som visste vad de pratade om och som tog upp ämnen jag kände igen mig i. Jag har lärt mig mest av DoctorRamani och Surviving Narcissism.

Det krävdes att jag var helt övertygad om att jag inte kunde förändra mitt ex eller göra honom snällare eller lyckligare, och att jag dessutom var övertygad om att det var skadligt för mig att ha honom i mitt liv. Då först kunde jag släppa honom och sluta ha dåligt samvete.

3 gillningar

Precis som @onedaymore skriver så har du ju många fina egenskaper, som du förstås vill värna. Jag är/var väldigt ansvarstagande, och det värnade jag stenhårt. Plus att jag inte behöver vara hård och kall bara för att andra är elaka. Jag ska vara omtänksam oavsett vad andra gör. Men efter skilsmässan har jag lärt mig att modifiera HUR de egenskaper jag är stolt över faktiskt får styra, och att det kan finnas andra värden också. Kanske är du också hjälpt av detta: du har kvar dina grundvärderingar ÄVEN om du tonar ner ditt ansvar för hur han mår, ditt ansvar för att lyssna på honom och ditt ansvar för att han inte ska känna sig sviken.

Du vet ju också att de här samtalen med honom inte kommer att hjälpa. Han kommer inte ändra sig, ta till sig dina råd och reda ut sitt humör eller sätt att bemöta andra, bara genom telefonsamtal med dig. För då hade det ju redan hänt för länge sen.

Han respekterar inte dina gränser när han kräver att du ska stötta trots att du inte vill, han lägger ett galet ansvar för sitt eget liv och sina egna relationer på dig. Det är DET som diskvalificerar honom för fortsatt stöd från dig. DU är fortfarande en omtänksam, empatisk person.

När jag tonade ner mitt ansvarskännande så har jag kunnat utveckla min stolthet och gränssättande. Det känns fint att utvecklas som människa, även om det inte har varit lätt. Men jag känner mig mer hel och stark nu, gladare också. Och jag är övertygad om att du har massor att vinna på att dra en tydligare gräns mot honom. Kanske ska du till och med kontakta någon för att prata om situationen och hur djupt det sitter i dig? Det är inte lätt att dra gränser mot en sådan person, och det kommer troligen inte räcka med att du drar gränsen en gång för alla, utan behöver nog försvaras skarpt en längre tid.

3 gillningar

Visst är det han som svikit. Både förr och nu. Det kan bli som vita fläckar där jag inte ser vad som egentligen händer, så tack för ledtråden. Jag tror du är helt rätt person att ge råd.

Under en period nu har det känts någorlunda normalt att ha kontakt, så jag har varit mindre vaksam, men jag ska försöka nu att byta perspektiv och se att det är han som sviker, att han är elak och manipulativ.

Och tack för de peppande orden. De berör mig mycket. :heart: Det har varit tungt och det har tagit tid och kraft att komma igenom separationen. Jag ska klara detta också.

1 gillning

Haha, “varje dag”. Igenkänning där. Så många omständigheter, personer och så jag då, som kan förstöra en dag.

Den sidan var en ögonöppnare för mig också. Jag läste den för att komma fram till att jag måste lämna relationen, och för att påminna mig så att jag skulle kunna stå fast vid det. Nu har det varit någorlunda lugnt ett tag, så jag har lite grann glömt att det aldrig har varit en normal relation med honom och det är det inte nu heller.

Nu läste jag listan igen. Inget är förändrat. Tack för påminnelsen! Jag ska kolla Doctor Ramani också.

1 gillning

Det är väl detta som är bland det svåraste i situationen. Det är egenskaper som jag tycker om hos mig själv, som uppskattas av andra, som hänger ihop med värderingar om hur jag vill att världen ska vara. När jag har satt gränser har han anklagat mig just för att vara hård och kall, och även om jag vet att det inte är sant, så tar det.

Jag tror jag förstår hur du menar om att tona ner ansvaret. Jag behöver inte göra mig hård, men jag behöver inte agera. Faktiskt blir känslan lite mildare av det. Det som @onedaymore skrev om svek tar jag också till mig. Det är han som svikit.

Det låter fint det du skriver om vad det gett dig att tona ner ansvaret. Och ett fint sätt att uttrycka det på, ”tona ner”. Inte göra om sig, men tona ner. Tack för fina råd! :heart:

1 gillning

Man skaffar sig en samtalskontakt/terapeut som hjälper en att adressera det man själv bär med sig i sitt bagage som medför att man uthärdar och känner att det är ens ansvar att hjälpa till överallt och till alla… helt in absurdum, som för dig.

Som hjälper dig att upptäcka och bearbeta det som gör att du placerar dig själv längst ner på skalan av människor och aldrig förmår dig att erkänna, värdera och prioritera det DU vill och behöver :muscle: :v:

2 gillningar

@Noomi Ja, det är absolut ett sätt. Som jag skrivit tidigare har hela processen med uppbrott och separation tagit lång tid och varit tung. Jag har haft samtalsstöd under hela den tiden och det har varit till stor hjälp. Just nu är det inte aktuellt för mig med ny kontakt/terapeut, även om det i den här situationen blir uppenbart att jag har en del kvar att rådda med.

Något som också kan också vara till hjälp, som kan vara helande, är att höra om andras erfarenheter. Bara att känna att man inte är ensam i en situation, inte ensam att inte klara av att hålla gränser, att andra kan förstå svårigheten i det och hur de hanterat det, kan lyfta och ge ett perspektiv på situationen.

Det är mycket möjligt att jag kommer att vilja prata med någon om det här i framtiden, det kan verkligen vara jätteviktigt i en situation som min. Just nu har jag fått bra råd och tankar kring situationen, bara sedan igår känner jag mig säkrare, och jag hoppas och tror att jag kommer att kunna stå fast vid att vi inte ska ha kontakt något mer. Men som uppochner skrev, så är det nog en gräns jag kommer att behöva försvara en tid. Håll tummen för mig!

Hej! Jag tycker inte du ska behöva tänka på ditt agerande utifrån termer som “svek”, när förväntningen (att du ska ställa upp) är helt orimlig så tycker jag verkligen att din vilja att inte gå honom till mötes är det enda rimliga och sunda för dig själv.

Det jag undrar om du funderat på är just om du kan förlika dig med tanken att han inte kommer klara av att förstå? Det är en sorg i sig, men utifrån det beskriver så tror jag inte han riktigt klarar av att se dina behov och perspektiv och förstå dem, och som en konsekvens av det jobbar han med skuld och skam i stället. Vad tror du?

2 gillningar

Tjaaa, jag kan absolut hålla tummarna, till och med i plural… och den som lever får se hur det går :+1:

1 gillning

Nej, precis. Det har ju kommit till en punkt där det orimliga gör det omöjligt. Oavsett om det är ett svek eller inte, så kan jag inte ställa upp.

Det är precis det här, han kommer inte att förstå. Han mår verkligen dåligt, men han förstår inte vad han gör mot mig när han vill att jag ska vara hans stöd. Han förstår inte det orimliga i det. Jag kan inte bara tycka att han är dum i huvudet (även om han är det och jag också tycker det), för jag ser hans smärta. Jag kan känna med den, men jag kan inte göra något åt den.

Tankarna om svek, om att han sviker, är mycket för att tala om för mig själv att jag inte har något val, men skrapar man på det så handlar det ju precis om det här. Att han har det svårt och att jag inte kan hjälpa honom. Och att han inte förstår det.

Kanske att jag en tid måste leva med detta. Han kommer att komma på fötter, utan min hjälp och kanske är det den bästa hjälpen att jag släpper taget.

Så fint att höra att det redan känns som ett steg framåt! Och visst är samtalsstöd bra och viktigt, men jag är också en person som gärna varvar med eget arbete och stöd av andra. Kanske är det just nu en tid för att arbeta, pröva, öva för dig, och inte just blicka inåt och gräva i sig själv. Du kanske redan har en del svar men behöver öva på att omsätta dem i praktiskt handlande.

Att skriva om detta väcker en del minnen. Vi skildes sommaren -19, och inför sommaren -20 var det en väldig press från hans sida angående att planera semester, veckor hit och dit. Jag minns att jag som första steg inte svarade omedelbart på hans sms. Bara för han ställer en fråga så måste inte jag svara genast. Och den där inbromsningen gjorde att jag hann tänka ett varv till på vad jag skulle svara. När jag formulerat ett svar så lät jag det mogna över dagen, och mot kvällen så läste jag igen och strök allt som inte var absolut nödvändigt. Alla förklaringar, frågor, allt som kan inbjuda till ytterligare respons. ”Jag behöver fundera på det” var ett sånt avskalat svar jag skickade. Det var en tid av väldigt mycket ångest, men av rätt skäl. För varje gång, varje sms jag hanterade så blev det bättre.

Jag träffade honom för ett par veckor sedan, och då ville han prata enskilt med mig om vår 17-åring. Jag svarade att vi kan ses hos familjerådgivningen. Det vill förstås inte han, det ska ske på hans villkor, så trots att det gått så lång tid sen skilsmässan så blev det ett nytt tillfälle att dra den där gränsen. Han har ingen särskild rättighet gentemot mig, inte ens ”för barnets skull”. Det finns inget som skadar barnet med att vi ses på mina villkor och inte hans. Men så länge har jag gjort saker på hans villkor ”för barnens skull”. Det hjälper inte. Och det känns fortfarande att dra den där gränsen, att mina villkor är lika viktiga som hans. Allt ovett han öser över mig, jag är helt slut efteråt. Men det är över snabbt, och det händer sällan nu, eftersom vi inte har kontakt eller samarbetar. Det är en helt annan sak att upprätthålla gränsen nu än för några år sedan.

1 gillning

Vilket du heller inte ska, han ska ta tag i sina problem, vända sig till egen terapi och sen ska du kapa banden. Vad får du ut av att vara hans krycka?

Ja. Den bästa hjälpen är att du släpper taget och blockar honom.

För din skull
För hans skull.

Du kan inte och ska inte hjälpa/ rädda honom.

Han försöker klamra sig fast vid dig och det blir ohållbart i längden.

1 gillning

Nej, det är precis det. Jag tänkte att det var tydligt i mitt inlägg, men kanske inte så väl som jag trodde. Jag vill alltså inte ha kontakt längre, jag vill inte vara stöd eller krycka och jag får absolut inte ut något av det. Inte av det eller vår kontakt överhuvudtaget.

Precis. Det är den processen som är igång nu. :slight_smile:

1 gillning

Hej,

Jag känner igen mig så, fast från andra sidan. Jag lyckades till slut lämna en tjugo år lång relation med psykisk misshandel, gick i terapi och nu i höstas efter ett antal år började jag må riktigt bra. Kunde känna glädje igen, skratta och nosa lite på att träffa en ny person i mitt liv. Då träffade jag på en man via en hobby jag har. De första samtalen var bara så bra, öppna och fina. Han hade något år innan blivit lämnad av sin fru och var ganska vilsen. Ganska direkt ville han definiera vilket typ av relation vi hade. Jag bromsade men kände att jag ändå var intresserad och ville se vart det tog vägen. Så jag ändrade inget i mitt liv, utan vi träffades när vi hade tid. Fanns en del oroande tecken som att han verkade ha ganska tät kontakt med sitt ex.
Han tyckte samtalen med mig hade hjälpt honom komma över sitt ex, men i handling så fortsatte de träffas varje vecka (minst) trots vuxna barn. Jag anförtrodde mig om min separation och vi pratade om existentiella frågor. Efter någon månad så började jag få känslor, vi hade så många gemensamma intressen. Men han verkade fortfarande vilsen och hade planer både hit och dit. Det var mycket som inte sas rakt ut. Och trots att varningsklockor ringde började jag få förhoppningar. Så jag bjöd hem honom en kväll, först hade vi så roligt och samma humor, sen var det som att vända på en hand. Han började ”korsförhöra” mig helt kyligt om ”vår relation” och ville att vi skulle ”bygga en relation”. Samtidigt verkade han helt avstängd känslomässigt.
Det kändes helt fel, några dagar senare träffades vi för att gå på ett evenemang och jag hade då bestämt att berätta att det inte kändes helt rätt för mig.
Det blev inget bra, kan jag lugnt säga. Plötsligt vände han allt jag anförtrott till honom mot mig och menade att det var jag som hade problem med närhet. Jag valde att inte dra så stora växlar utan tyckte att nu visade han vem han var.

Nu mår jag inget vidare när jag tänker på allt jag gett av mig själv och att han troligen förvränger det inför sin exfru. Kanske säger som ditt ex. Dessutom så river det upp de gamla såren från min förra relation. Känner mig helt störd, hur träffar man en juste man? Det känns som jag drar till mig ”fel” sorts män, de känner väl av att jag är empatistörd. Det jag vill säga är att genom att upprätthålla kontakten med sitt ex, så kommer vare sig han eller du vidare. För mig kändes det som att han ville dra in mig i ett ”mind game” med sitt ex. Kanske göra henne svartsjuk, eller visa att han kunde få en ny. Som tur är har jag varit uppmärksam och vi hann aldrig bli fysiska.

Mitt ex och jag hade enstaka, praktiska messkontakter de första åren. Nu kan vi träffas någon enstaka gång på någon släktträff och då kan vi vara trevliga mot varandra. Det har varit bra för oss båda.

3 gillningar