Poddar,Ljudböcker o böcker 🙂

Jag lyssnar mycket på radio och poddar. Skulle gärna vilja ha lite tips :slightly_smiling_face: lyssnar oftast på p3 dokumentär, rättegångspodden och sommar i p1.

1 gillning

Efter tips från en annan här på forumet så kan jag tipsa om Stora relationsguiden,avsnitten om otrohet har jag precis lyssnat på.

1 gillning

Mina favoriter just nu:

  • Så kan det gå
  • Bakom fasadenpodden
  • lyckopodden
  • On attachment
  • On purpose
  • The Mindset mentor
  • The fearless in love

Lyssnar även allt med Esther Perel samt tidigare lyssnade jag på HappyDajting men inte längre intressant då jag är i relation.

2 gillningar

Har precis lyssnat klart på ljudboken Nalas Värld av Dean Nicohlson. Gillar ju katter och har följt Dean på Instagram.

Tidsfördriv och tankarna luras iväg på annat håll en stund.

Här är några av mina tips

Ljudböcker

  • Hemligheten, Dan Josefsson och Egil Linge
  • The creative act: A way of being, Rick Rubin
  • Say what you mean, Oren Jay Sofer
  • Dejting börjar med dig!, Linnea Molander
  • Mastery, Robert Greene
  • Meditations, Marcus Aurelius
  • The book you wish your parents had read, Philippa Perry
1 gillning

“Hur långt är nu?”. En bok om när ens barn får cancer, skriven av en kvinna som kan kosten att sätta ord på känslor och svåra händelser. Tung, men vacker.

3 gillningar

Här kommer ett till boktips. En kort bok om gränsdragning.

Boundaries: the power of NO, Jeffrey Dawson

2 gillningar

Jag har precis läst Vuxna barn till känslomässigt omogna föräldrar av Lindsay C Gibson.

Det talas ju ofta om narcissism och personlighetsstörningar nu för tiden, så det är ganska befriande att den här boken istället genomgående väljer termen känslomässigt omogen. Det säger egentligen mer om vad det handlar om.

Författaren lägger alltså ingen vikt vid att definiera psykatriska diagnoser utan fokuserar på känslomässigt omogna beteenden och hur de saboterar relationer, främst mellan barn och föräldrar.

Man behöver inte alls ha hopplösa föräldrar och en emotionellt fattig barndom för att ha utbyte av denna bok. Den tar upp mycket som man kan ha nytta av rent generellt för att förstå “svåra” människor och vilket förhållningssätt man själv kan använda i kontakten med dem för att inte fara illa.

5 gillningar

Jag beställde den till mig själv som julklapp men leveransen är försenad. Jag har velat läsa boken länge och är mkt pepp på att få bättre förståelse för mina föräldrar, särskilt mamma. Kul att du uppskattade boken!

2 gillningar

Toppen med en massa tips :slightly_smiling_face:

Har precis börjat lyssna på en ny ljudbok
När själen inte mår bra av Karin Wennerlöf.

Nu har jag läst igenom boken Kärlek utan tjafs av Anneli Påmark och Carl Österberg.

Jag både störde mig på den och tyckte den var informativ och användbar. :smile:

En lättläst bok med ganska mycket handfasta resonenmang angående hur man kommer i
kontakt med sina känslor och börjar uttrycka dem på ett konstruktivt sätt.

Författarna använder begreppet hjärtintelligens, vilket är en av sakerna jag stör mig på. Jag fick lite samma känsla som när språket i barnböcker förenklas för mycket för att man underskattar läsarnas förmåga att förstå budskapet.

Men ändå tyckte jag att boken på ett begripligt sätt binder ihop olika teorier angående relationer. Här vävs principerna kring anknytningsteorin ihop med kommunikationsteknik och visar med återkommande exempel från en fiktiv familj/släkt hur man kan ta sig an problem som beror på att personerna har svårt att uttrycka sig, svårt att veta vad de känner, är konflikträdda osv.

1 gillning