Personliga saker och skälig omfattning

När vi skilde oss så tog jag över huset och vi skiftade det i bodelningen. Vi tog endast upp huset för han var inte intresserad av mina konton, ett litet spar och litet privat pensionssparande, det är ju dina pengar sa han. Han tog den dyrare, större bilen och jag den lilla men dessa tog vi inte heller upp.

Mitt ex tar ofta upp att han bara gett mig huset, eller som sist att jag fick det nästan gratis. Vilket han får känna då han “bara” fick det jag fick låna upp.
Men samtidigt så tog jag över flera lån och krediter som initialt var hans, då vi bakade in det i bolånen knappt ett år innan han drog. Det rör sig om ca 260’.
Tog jag upp det när sa sa att han bara skänkte huset till mig, fattade han inte varför jag ska komma och gnälla om nåt såå gammalt.

Förutom dessa så betalade jag hela insatsen om 130’ själv när vi köpte vår första lägenhet. Då dessa pengar var enskild egendom efter en kapitalförsäkring av min mormor, kom vi överens om att dessa skulle komma mig till godo.

Så nu till saken, inte för att det ändrar något men jag är lite irriterad på att vi inte skrev in allt detta i bodelningen. Bara för att visa varför han inte fick 50%.

Han har under december lagt ut som en skojig adventskalender på en del av sina klockor på FB (en kompis berättade och visade några) och han har många av dem. Han började samla redan när vi var gifta och det ligger en hel del pengar i dessa. En gång hade han avbetalning på tre klockor samtidigt och fattade inte alls varför han inte fick köpa den där Rolexen som var så billig för 120’ för det var en investering. Var ju bara att ta ett banklån.
Vet att en av våra kompisar tog upp det när jag pratade med honom, han sa att de där klockorna lätt var värda minst 200’ om inte mer.

Jag vet att förutom enskild egendom så undantas personliga saker från bodelningen. Såvida de är dina och bara du som använder dem men det jag inte visste var att undantaget ska ha skälig omfattning.
Men vad anses som skälig omfattning?

1 gillning

Snälla @Trott, släpp nu det där och strunta i vad han säger eller inte säger. Ni har kommit överens och du vet att ni har gjort upp i godo. Du varken behöver eller ska söka bekräftelse hos vare sig dig själv eller andra att er bodelning var fair. Den är historia nu och skulle du mot förmodan känna/oroa dig för att du fick någon enstaka krona mer än han så känn dig nöjd och :zipper_mouth_face: som muren än ett tag, men fröjdas inombords :smirk:

Det där bröllopet sänkte både dig och din gard alldeles… och fick dig att bli sårbar och börja grubbla på allt möjligt gammalt som sedan länge är avklarat. Höj nu garden igen och räkna dagarna till februari är över, då klingar nog detta av inom dig allt eftersom :muscle: :v: :revolving_hearts:

5 gillningar

Jag är trött på att varje gång höra “men sälj huset då om du inte har råd” eller att jag bara fick huset. Eller hur mycket han ångrar att han inte tvingade mig att sälja, för alla andra tycker han var dum i huvudet som bara gav det till mig.
Eller att han skriver det till våra barn.

Är även trött på att jag behöver förklara allt det för våra vänner som exet eller den nya pratar med.
Och ja det stör mig att de säger så till andra som jag tidigare träffade tillsammans med exet. De som känner mig men jag inte har nån kontakt med nu.

Även om jag att det inte är så, så ser det ut så i vårt bodelningsavtal att han gett mig ganska mycket mer än några kronor. Det som han kan visa bonusbarnen och sin nya.

Jag vet att den är historia men det vore skönt att nästa gång säga du vet de där klockorna…

Sen kan det ju vara bra för alla som skilsässoplanerar och tänkt investera hela sparkapitalet i en Rolex att den kanske ska ta med i bodelningen…:smirk:

1 gillning

Jag tror att det är jättevanligt att komma dragande med den där bodelningen som var såååå orättvis. Och jag var sååå givmild som gav X sååå mycket… bla, bla, bla! Kloka vänner genomskådar det där efterhand, och till sist blir det om inte annat ganska tjatigt, För varför ta upp det, liksom? Ångrar han att han var ”givmild”? Ja, det var ju klantigt att teckna ett avtal som man ångrar.

Jag tycker att du ska intala dig själv att de där klockorna inte spelar någon roll. Att du gjort ett val och det var att bo kvar i huset. Och när tvivlet gnager om hur bra deal du egentligen gjort, så försök att se ett större perspektiv. Det är pengar. Prylar. Han är en obehaglig man som på nåt sätt skott sig på dig tidigare. Hur illa bodelningen än blev så satte den stopp för fortsatt ekonomisk förlust i form av ytterligare klockor till honom, tänk två år till men nån klocka om året kanske. DET hade varit en förlustaffär för dig!

Men som råd till andra, så håller jag med. Inför bodelningen, tänk igenom vad som är personliga tillhörigheter och vad som är ojämnt fördelade dyra prylar! Skulle ju lika gärna kunnat handla om dyra smycken till en kvinna eller att ena parten har en mycket dyr hobby och den andra är som jag: bakar surdegsbröd. :joy:

3 gillningar

Jo att få sköta ekonomin själv är det enda som är bra. Ingen vuxen man som ber mig swisha pengar till mat veckan innan lön.
Ingen som kan stå och gnälla på utlandssemestern om att hade han bara fått ha ett kreditkort hade allt ordnat sig, när det enda han behövde betala var hyrbilen, men inte sett till att haft täckning/pengar på kontot. För när man hyr bil så måste den som kör stå på betalkortet. Inte undra varför pengarna inte räcker till trots att de borde. Inte hitta kvitto på smycken som inte jag har fått osv. Eller behöva tala om varför vi inte har råd att åka runt på olika saker hela tiden, såsom de gör nu.

Om en klocka per år hade räckt. Förutom de han fick pappersfakturor på har jag ingen koll på när han skaffade nya. Men jag tyckte samlingen växte. Han måste haft runt 30-40 klockor när vi skilde oss.

I två fall nu så är det den nya som tagit upp det, tror hon räknade med de pengar hon trodde han skulle få för att kunna bidra till lägenheten.

Jag försöker nu få ned allt skriftligt, efter tidigare tips från psykolog. Dels för att kunna släppa och få det visuellt framför mig att egentligen fick han inte så mycket. Skulle klockorna med så har han nog fått det han ska om inte mer.
Men även för vad vet jag om bonusbarnen kommer och har åsikter. Inte vet jag vad som händer framöver.

3 gillningar

Alldeles frånsett bodelningen nu… men när du, som här, verkligen fritt berättar hur er relation faktiskt har sett ut (inte allt det andra där du helt förlorar dig i dina egna fullständigt orealistiska fantasier om hur fantastisk en så in i grönsvedda ofantastisk :poop:-man plötsligt ska metamorfoseras att bli med sin nya fru) så undrar jag;

  • Vad i himmelens namn är det med honom som du saknar? :flushed: :see_no_evil:

Du har betalat varje evig luskrona du fått i bodelningen tusen gånger om :muscle: :v: så sluta nu grubbla på detta :pray:

2 gillningar

@Trott Det här kom precis upp i mitt fb-flöde och jag tyckte det var väldigt fint och tänkvärt. Jag vågar inte gå i god för att det verkligen är Anthony Hopkins som står för citatet… men oavsett vilket, så förtar inte det själva budskapet :revolving_hearts:

.
”Släpp taget om människor som inte är redo att älska dig.

Detta är det svåraste du någonsin kommer behöva göra i ditt liv och det kommer också vara det viktigaste.

Sluta ha svåra konversationer med människor som inte vill förändras.

Sluta dyka upp för folk som inte har något intresse av din närvaro.

Jag vet att din instinkt är att göra allt du kan för att få uppskattning av dem omkring dig, men det är en impuls som stjäl din tid, energi, mentala och fysiska hälsa.

När du börjar kämpa för ett liv med glädje, intresse och engagemang kommer inte alla vara redo att följa dig till den platsen.

Det betyder inte att du måste ändra på vem du är, det betyder att du måste släppa taget om människor som inte är redo att vara med dig.

Om du blir utesluten, förolämpad, bortglömd eller ignorerad av de människor du ger din tid till, gör du inte dig själv en tjänst genom att fortsätta erbjuda dem din energi och ditt liv.

Sanningen är att du inte är för alla och alla är inte för dig.

Det är detta som gör det så speciellt när man hittar människor som man har vänskap eller kärlek matchat.

Du kommer att veta hur värdefullt det är eftersom du har upplevt vad det inte är.

Det finns miljarder människor på den här planeten och många av dem hittar du på din nivå av intresse och engagemang.

Om du slutar dyka upp kanske de inte letar efter dig.

Om du slutar försöka kanske förhållandet tar slut.

Om du slutar sms:a kanske din telefon förblir mörk i veckor.

Det betyder inte att du förstörde förhållandet, det betyder att det enda som höll det var energin som bara du gav för att behålla det.

Det där är inte kärlek, det är fägring.

Det är att ge en chans till de som inte förtjänar det!

Du förtjänar så mycket mer.

Det mest värdefulla du har i ditt liv är din tid och energi då båda är begränsade.

De människor och saker du ger din tid och energi till, kommer att definiera din existens.

När du inser detta börjar du förstå varför du är så orolig när du umgås med människor, aktiviteter eller utrymmen som inte passar dig och inte borde vara nära dig.

Du kommer att börja inse att det viktigaste du kan göra för dig själv och alla omkring dig, är att skydda din energi hårdare än något annat.

Gör ditt liv till en trygg fristad, där endast människor “kompatibla” med dig är tillåtna.

Du är inte ansvarig för att rädda någon.

Det är inte ditt ansvar att övertyga dem att förbättra sig.

Det är inte ditt jobb att existera för människor och ge dem ditt liv!

Du förtjänar äkta vänskap, sanna åtaganden och fullständig kärlek med friska, välmående människor.

Att bestämma sig för att ta avstånd från skadliga människor, kommer att ge dig den kärlek, aktning, lycka och skydd du förtjänar.”

Anthony Hopkins.

2 gillningar

Skriv du ner en sådan lista på ekonomiska oförrätter @Trott , jag har en sådan. Inte ofta jag tar upp den för någon, men den kan vara skön att ha i ryggen om x:et skulle dumma sig.

Mitt x:
Fick halva mitt avgångsvederlag men inte halva mina studieskulder.
Tog endast upp bokfört värde på en traktor som var värd 3 ggr så mycket (ca 150 000)
Fick mig att köpa en villa då han skulle köpa ut mig från gården, sedan hoppade han av. Det blev jag som köpte ut honom istället (Fick betala dyrare dock) och han betalade INGET för de extrakostnader han orsakade mig genom villaköpet och två flyttar.

Ändå anser jag mig stå här med vinstlotten - gården. Men jag vet vad han är för en skitstövel…

4 gillningar

För att det inte alltid varit så med ekonomin. Eller iaf inte så det märkts de första åren. Jag studerade när vi träffades och första tiden vi bodde ihop, jag hade sen lägre lön. Vi har egentligen aldrig tjafsat om ekonomi fören vid ett första tillfälle när jag var föräldraledig med dottern och han tog våra sista pengar och köpte en innebandyklubba. Hans ex berättade att han gjort liknande när deras barn var små nu när jag pratade med henne.

Det var först några år senare som det verkligen satte igång med att låna pengar, avbetalning, köpa klockor och annat utan att prata med mig då det påverkade även min/vår familjs ekonomi. Vid ett tillfälle fick han ta ett samlingslån och andra gången så tvingas vi till att baka in det i bolånet för att få ned kostnaderna.
Även om han kanske alltid sån så har jag väl hoppats på att han skulle lyssna fatta vad jag menade och börjar ta ansvar “igen” som vi hade det första åren. :no_mouth:

Psykologen frågade precis samma fråga.

Det är väl självklart att han likt en fjäril nu äntligen blivit den där underbara mannen med fru nr 3. Hon är ju love of his life och de kommer ju vara happy ever after. Eftersom hon gjort honom hel. Ni andra har bara inte insett det än :joy:

3 gillningar

Lite som Jesus, eller valfri gud/gudinna. …och där sitter hon på sin piedestal… Underbart att bli beundrad i början, sen ganska ensamt. Och rätt vad det är så inser han att han har kvar en del av sina brister, eller att det blir jobbigt på nåt sätt. Att hon där uppe på piedestalen börjar ställa jobbiga frågor om ekonomi eller nåt. Och då åker hon ner, bums!

Kanske är det så, kanske inte. Alla dessa inlägg i sociala medier är ju bara ett sätt att bygga den där piedestalen, och att placera henne där uppe. Som bevis på att hon verkligen har gjort honom hel. Halleluja!

Åh @Trott! Du har verkligen dragit vinstlotten som blivit av med denna igel! Nu äger du dina pengar.

1 gillning