Personlig utveckling, självreflektion och lärdomar om livet

Försök att släppa skammen.

Jag upprepar inte alls samma mönster som du, men likt förbaskat upprepar jag mönster. Det är så otroligt vanligt att man inte kan hålla på att skämmas över det. Det kan vara både frustrerande och provocerande, men samtidigt är det mänskligt. Inte äckligt.

Jag kör mitt duktighets- och självständighetsrace i relationer istället. Jag är inte det minsta rädd att vara ensam. Snarare är jag rädd att bli beroende av någon, och det har förstås satt sina spår.

Precis som du har jag svårt att sätta gränser i relationer, men inte för att jag antar barnrollen, utan för att jag mer går in i föräldrarollen, tror jag. Den som ska tillfredsställa alla andras behov och själv stå tillbaka. Jag vet inte riktigt varför, men kanske för att jag är ett typiskt mellanbarn, en duktig flicka som fick mest uppskattning när jag var självgående, ansvarsfull, medlande och icke-krävande.

Störigt som attan, men inget jag tänker skämmas över. :upside_down_face:

Du verkar insiktsfull, och du är säkert något på spåren i dina analyser. Så sluta skämmas och betrakta dig själv med nyfikenhet istället! Försök leta rätt på fler mönster och sätt ord på dem. Skriv ner dem för dig själv, reflektera, gå tillbaka om en månad och läs… Du kommer lära dig massor om dig själv. Och många issues av den här typen minskar faktiskt genom att man har blivit medveten om dem.

Har du någon samtalskontakt? En terapeut?

2 gillningar

Respect :raised_hands:

Vet du vad… om det fanns fler som ägde din förmåga till självinsikt, då vore världen en mycket bättre plats för alla att leva i :clap: :muscle: :v: :revolving_hearts:

4 gillningar

Det där hänger jag inte med på. Ska jag försöka ha de egenskaper jag önskar ha hos partner?

Aha, fattar nu vad du menar.

Uppfattat! Ska göra mitt bästa för att bli riktigt kurvig! :grin:

Nä men det ligger mycket i det du skriver. Och jag tror också att när andra visar upp egenskaper man själv har som man ogillar , eller kanske framför allt om andra pekat ut dem hos en, så kan man reagera extra starkt på dem.

1 gillning

@Trassel Gud vad du är fin. Tack för att du delar med dig om dina mönster och ger pepp. Ska försöka hitta mer och mer till nyfikenheten, jag tror verkligen det är en hjälpsam känsla här. Och bra med konkret tips om att skriva ner och avvakta en månad för att sedan titta igen. Jag har en otroligt bra psykolog som jag ska träffa igen nästa vecka efter sommaruppehåll. Är mycket tacksam för det!

@Tailor Tack för omtanken! Nej, det förstår jag att det inte är någon höjdare det heller.

@Noomi Äsch, nu blir jag smickrad och lite generad. Tack! Fan vad fin du är!

2 gillningar

@nu_ar_allt_bra

gud jag känner verkligen igen det där med att se egenskaper som en själv har och själv tycker illa om och reagera extra starkt på dem, som att det blir ännu mer provocerande på något sätt eller kanske skamligt också för att en egentligen känner igen sig

Vete fan hur du tänker @Tailor , jag hajjar inget

1 gillning

Gränslöst kan betyda många andra saker också, t ex att man inte respekterar andras gränser, säger kontroversiella saker man inte alls menar eller tycker i mening att provocera bara som några och det var det sista jag funderade om du menade så jag hade ju uppenbarligen också fattat fel. :sweat_smile:

2 gillningar

Skönt att höra att jag inte var helt svart i skallen @mordillo
.
Var tvungen att googla och begreppet Gränslöst omfattar en jäkla massa saker/görande.
Tack för mig

1 gillning

För att vara stygg @Tailor
.
Man skulle kunna säga att du är en Glappkäft…

Ber om ursäkt hörru.
.
Tänker mer på det privata livet du beskriver

Ja. Jag har börjat sätt gränser på ett mycket tydligt sätt, och räds inte för att det ska bli obekvämt för den som får befogad kritik riktad mot sig. Givetvis försöker jag säga ifrån först på ett vänligt sätt. När personer ber mig om sådant de kan lösa själva avböjer jag oftare än tidigare eller meddelar att de gärna kan återkomma med frågan längre fram i tiden då jag är upptagen just nu.

2 gillningar

Jag lider visserligen rejält när någon får kritik, även om den är befogad - men på mitt jobb drabbas helt oskyldiga när en kollega inte gör sitt jobb. Den som behöver lära sig en läxa drabbas egentligen inte alls.

Principen blir densamma som om en sjuksköterska upptäcker att en annan sjuksköterska fuskar med sitt jobb, bryter mot rutiner etc, och att patienterna kommer skadas om inte någon annan täcker upp för misstagen.

Nu dör ingen på mitt jobb, vilket förmodligen är anledningen till att inkompetenta “sjuksköterskor” får jobba kvar. Istället delar ledningen ut mer av de personernas jobb på oss andra, så att det i alla fall ska bli gjort. Om än något undermåligt.

Ett par av mina närmaste kolleger vägrar helt enkelt göra extrajobbet som landar på oss. “Det får falla”, säger de. “Annars kommer det ju aldrig bli någon förändring”. Men de säger det inte öppet till chefen, utan struntar bara i att göra det.

Och det är i den fasen som enskilda individer kommer drabbas ganska hårt. Kollegorna går liksom och väntar på att korthuset ska rasa, för att en smitande kollega ska få ta smällen. Och kanske ledningen. De tänker att det är bästa sättet att få igenom en förändring. Eller också tänker de helt enkelt att det inte är deras bekymmer.

Jag och ett par andra kolleger fixar dock inte att offra oskyldiga “patienter” i väntan på en förbättring, eftersom det kan ta evigheter. Vi tar på oss hela jäkla jobbet istället, för att minimera skadan för tredje part. Samtidigt som vi förstås också hoppas på en förbättring och fortsäller larma till ledningen om att situationen är ohållbar.

Det låter kanske som jag jobbar i en ovanligt misskött verksamhet, men det gör jag inte. Det ser likadant ut på många andra ställen i den offentliga sektorn. Köer, bristande resurser och ärenden som läggs på hög är den nya verkligheten. Det är inte alls värre hos oss än hos andra.

Jag är dock inte rädd för att ha mycket jobb, den stressen klarar jag, men jag blir stressad på ett vansinnigt destruktivt sätt när folk faller mellan stolarna och jag egentligen kan hjälpa dem, men det formellt inte ligger på mitt bord.

När jag blir en del av den okänsliga byråkratmuren som vanligt folk springer in i gång på gång… Jag fullkomligt hatar det. Det bryter ner mig. Det gör att jag vaknar i vargtimmen och inte kan somna om. Då tar jag hellre över ärendet, gör pappersarbetet som krävs och ser till att få bollar i rullning för den enskilde “patientens” skull.

Men det innebär samtidigt att vissa kolleger kommer bli irriterade på mig, eftersom jag istället bidrar till att täcka upp för sånt som i deras ögon bör avslöjas.

Det är bara det att jag inte tror på något stort avslöjande som kommer förändra allt och lösa problemen från grunden. I så fall hade jag nog kunnat gå på den linjen, jag med. Men jag kan inte se hur det någonsin ska kunna inträffa.

Jag tycker den här typen av dilemman är fruktansvärt svåra att hantera. Jag försöker vara förnuftig och vuxen och tänka konstruktivt men det finns ju inga enkla, rätta svar. Allt är en evig balansgång, ett evigt vägande för och emot. Jag kan bli lite avundsjuk på de kolleger som har förmåga att helt och hållet låta bli att ta på sig den där sortens ansvar som svävar löst i rummet.

2 gillningar

Sen jag tog till mig termen ”silent quitting” så har jag blivit mycket mer till ro kring min mitt yrke och vad jag gör. Jag presterar det jag får ersättning för, varken mer eller mindre.

2 gillningar

Den termen har jag aldrig hört tidigare :+1:

Men jag har likafullt försökt tillägna mig strategin då jag har en kollega som funkar urdåligt i teamet… kan aldrig komma i tid och väl där så är det en enda räcka av impulsivt och ogenomtänkt startande av diverse projekt högt och lågt, men aldrig något färdigställande. Jag höll på att bli galen av att fara runt och städa upp för att… tja, varför jag gjorde det är jag inte ens själv riktigt på det klara med.
Ville väl hjälpa och trodde nog i min enfald att det kanske skulle gå att nå fram om jag bara försökte hjälpa lite till.

Men numera får det falla bäst det vill och då får högre chefsled göra sitt. Vilket de väl lite lamt försökt, så nu är ju företagshälsovården inkopplad på tredje svängen, men hopplöst med någon som inte tycker hen har/gör nåt fel. Mer får de göra om de finner det lämpligt/möjligt och genomförbart vilket inte är troligt längre då detta har ytterligare eskalerat de senaste 5-7 åren.

Jag är iaf inte anställd för att sopa upp efter dysfunktionella människor som inte hanterar sig själva :face_exhaling:

1 gillning

Drabbades av lite insikter under dagen. Jag är i mångt om mycket nöjd med min situation. Jag har barnen varannan vecka, och då är jag ensam förälder helt på mina egna villkor. Jag har ensamt ansvar för ekonomi och hus. Vad jag gör på min fritid är helt upp till mig, och ambitionsnivå gällande städning, socialt liv, och annat är helt upp till mig. Och jag vill inte ha det på något annat sätt. Min flickvän och jag är särbo. Hon har sin vardag och jag har min. Ingen av oss vill blanda ihop dem genom att flytta ihop. Skilsmässan ledde till att jag hamnade i en livssituation som jag verkligen trivs med.

Även om jag och min ex-fru hade rett ut våra problem och behållt kärleken så vi aldrig skilts, så vetefan om jag varit såhär nöjd. För när man bor ihop och delar en vardag så måste man rätta sig så mycket efter hur den andra vill ha det. Jag är sån iaf, jag tappar så lätt bort mig själv och vad jag vill. Så jag behöver verkligen att få ha mitt eget och min egen tid, för annars luckras jag upp. När jag är själv håller jag ihop.

Det var jävligt att komma hit till denna plats i livet, men jag tror jag kommit rätt.

11 gillningar

Så hoppfullt och fint att läsa. :pray:

1 gillning

Jag lägger ett inlägg här, kanske många av mina inlägg borde vara här, då de handlar mycket om personlig utveckling.

I veckan gjorde jag ett personlighetstest på jobbet i samband med en utbildning. Strengthfinder var testet. Det var till för att identifiera ens främsta styrkor utifrån att man fick svara på ett antal frågor.

När jag klickade på svaret, så blev jag inte förvånad egentligen över att jag hamnade i kategorierna strategiskt tänkande och att jag får saker att hända. Däremot blev jag först förvånad över att jag inte hamnade inom området relationer. Något som jag egentligen genom livet identifierat mig som att det är där min styrka ligger. Att samarbeta med andra människor, att jag bryr mig mycket om andra människor, vad de tycker och hur man ska få dem nöjda.

Men så tänker jag en vända till, att jag tror jag ändrats en del, att jag blivit väldigt påverkad, pga saker som hänt i samband med skilsmässan och när jag gått inåt mig själv för att reda i saker. Jag tror jag blivit relationsutmattad på något vis, och därför sätter andra saker som viktigare just nu, kanske ser mer till mina egna behov, än att göra andra till lags. Jag vet inte, men det skapade många funderingar i mitt huvud. Just nu tar nog annat helt enkelt plats, men jag tror att när stormen lagt sig, så kommer det också mattas ut, och jag blir mer i balans i mig själv, en helhet. Just nu känner jag mig ganska kaotisk inombords.

6 gillningar

Här är jag helt tvärtom. Inga krusiduller och falskhet. Raka rör.

Har ett sånt tydligt minne från när jag va liten. Det va en kille i min klass jag inte umgicks med, vi va kanske 10. Han frågade mig varje dag om jag ville va med honom efter skolan. Jag hade alltid undanflykter. Minns inte riktigt varför jag inte ville va med honom. Men en dag efter att han frågat och jag kommit med undanflykter sa han

-du behöver inte säga att du ska handla med din mamma. Det är okej om du inte vill det.

Blev en sån otrolig skiftning i hela min hjärna då och helt plötsligt var det som jag respekterade honom på ett annat sätt. Svarade att jag inte ville va med honom idag. Nästa dag frågade jag om han ville va med mig och vi blev bästa kompisar hela mellan och högstadiet

2 gillningar