Pensionskapital vid bodelning

Hej alla
Vi har varit gifta i 20år.
Vad gäller kring tjänstepension vid bodelning, och pensionsförsäkring?och det allmänna pensionskapitalet?
Kan någon redogöra för mig tack?

Förstår jag saken rätt ingår inte allmänna pensionsrätren i en bodelning

Tjänstepension ingår inte heller i bodelningen såvida inte arbetstagaren har inflyrande över hur tjänsteoensionen disponeras

Individuellt och privat pensionssparande ingår i bodelningen.

1 gillning

Den översta delen i triangeln ska bodelas då?

Förstår jag saken rätt så ja.

Tjänstepension KAN ingå. Inte den vanliga som arbetsgivaren betalar ifall företaget har kollektivavtal men om man har en som är separat tecknad av arbetsgivaren. Och man kan styra hur den placeras, alltså att man som anställd ”äger” den. Står i avtalet man får när den tecknas.

3 gillningar

Hej och tack för svar.
Finns det något sätt man kan förbereda sig inför kommande skilsmässa ekonomiskt?
Ändra i sin pensionsplan?
Flytta pengar?
Tips mottages tacksamt, tack.

Rent allmänt tycker jag att det känns helt otidsenligt att börja kräva del i någons tjänstepension så länge båda parter har yrkesarbetet och inte avstått yrkesarbete och därmed följande pensionsrätt till förmån för omhändertagande av gemensamma barn.

Att dela privat sparande är däremot självklart enligt mitt sätt att se på saken iaf.

3 gillningar

@Noomi men om man istället för löneförhöjning (som man kan spara på ett sparkonto som delas vid skilsmässa) väljer att arbetsgivaren sätter av motsvarande summa i en tjänstepension?

1 gillning

Nja, alla pengar ska ingå, och man ska redovisa alla sina konton, så all sån förberedelse får nog räknas som ”fusk”, att lura sin partner. Men med det sagt så finns det säkert situationer där en part måste förbereda, om hen lever under ekonomiskt tvång, kanske psykisk misshandel eller liknande. Eller en förälder som inser att hen dels är lågavlönad, dels kommer att stå ensam med barnen och krångel med underhåll etc. Då hade jag t ex köpt alla tänkbara kläder till barnen, för den gemensamma kassan, medan tid fanns.

2 gillningar

Ja, då utgår iaf jag från att man inom relationen har kommit överens om det alternativet. För var skulle annars den årliga (eller hur ofta det nu än är) löneförhöjningen som inte betalas ut ha tagit vägen?

Om du skulle uppskatta, hur stor andel svenskar är det som kan kan välja ett sådant alternativ?

1 gillning

Tjänstepension ingår inte i bodelning tex.
Däremot ingår privat pensionsförsäkring i bodelning…

Menar du en tiotaggarlösning?

Googla så ser du.

Avstår lön till förmån för pensioninbetalning dvs. löneväxling så ingår den i bodelning likväl som privat pensionssparande.
Dock ingår inte allmän pension och tjänstepension (vanligtvis) finns några få undantag ovan är ett,. Det handlar om den står på företaget eller individen. Tex. vid löneväxling så avstår en löntagare från en del av sin lön till förmån för pensionsinebtaltningar för att balansera skatteeffekter härlett till brytpunkter mellan nu och senare. Det är att likställa med ett privat (pension) sparande.

Löneväxling ingår inte enligt
Löneväxling - minPension.

1 gillning

Hej
Efter vad jag hört ingår privat pensionssparande, typ pensionsförsäkring i bodelning, men inte löneväxling. Vad menar du skulle ingå, om den står på individ eller företag?

Löneväxling är att en medarbetare frivilligt avstår en del av sin lön till förmån för pensionsavsättning dvs. det är ett frivilligt åtagande som en del arbetsgivare erbjuder. Det är även av betydelse hur upplägget ser ut dvs. förfogandet över det. Däremot finns det efterlevande skydd som betalas detta ut som enskild egendom - Men nu pratar vi bortgång - Kanske fel forum att betona det.

Lisa: Det går att finna en del svar om du googlar som du skriver, men rent generellt pekar praxis mot att just frivilligt avstående av lön ingår i bodelning beronde på förfogande. Men sedan står det varen fritt att göra de tolkningar och förhandlingar man vill i händelse av skilsmässa.
Finns mycket kul att läsa om detta men börja med 11 kap. 4 § äktenskapsbalken.

Jag vill bara betona att det är viktigt att vara påläst i händelse av bodelning för att få ut sin del och det är inte riktigt så svart och vitt som vill göra gällandes.

Självklart behöver man vara påläst vid bodelning.
Här är ett mer uttömmande svar:

Generellt ingår det inte, men
”den delen av löneväxling som skedde under de senaste tre åren från att ni väckte talan för äktenskapsskillnad, ingår i bodelningen”. enligt kap 11 i Äktenskapsbalken som du nämner.

Japp, och mer därtill gällande praxis (dvs. mer än tre år bakåt), vilket inte är del av det svaret. Inte alls självklart, iom att du avstår lön går det att anta att den betalas ut och sedan investeras i pension därmed skall den klassas som giftorättsgods. Däremot är det fullt möjligt att via äktenskapsförord reglera detta med enskilda pensionssparande vilket vara aktuellt vid stora obalanser eller deltid.

Poängen jag vill göra är att pensionskapital inte alls är tabu att ge sig efter, framförallt löneväxling, då det kan klassas som giftorättsgods.

Viktigt att tänka på framförallt om det råder ekonomisk obalans som blir än mer påtaglig när det kommer till pension. Bra att fundera på detta innan det blir dåligt då förmågan att vara omtänksam är högst begränsad och diskussionerna ofta infekterade.