Partner för Sorgbearbetning – Stockholm

Hej!

Jag är en man på 43 år som är i “mitten” av en skilsmässa. De senaste veckorna har jag mått mycket dåligt, med sorg, ångest och svartsjuka som begränsar mig kraftigt i min vardag. Jag är förmodligen inne i en livskris.

För att ta kontroll över min situation och må bättre har jag börjat träffa en psykolog. Men jag har också köpt en bok som heter Sorgbearbetning vilken innehåller en handlingsplan för att just bearbeta sorgen och komma vidare från den. Boken rekommenderar att man genomför handlingsplanen tillsammans med en partner. Partnern har sin egen sorg att bearbeta och man arbetar tillsammans och växelvis för att genomföra handlingsplanen.

Jag söker en person som är villig att göra detta tillsammans med mig. Jag har inga krav på partnern annat än att hen ska vara villig att genomföra hela planen och att vi båda respekterar gemensam tystnadsplikt. Det vi pratar om stannar mellan oss. Vi dömer inte varandra utan följer planen till punkt och pricka. Du bör också vara beredd att köpa och läsa boken: https://www.adlibris.com/se/bok/sorgbearbetning-ett-handlingsprogram-for-kanslomassig-lakning-vid-sorg-efter-dodsfall-separationer-och-andra-forluster-9789197479608.

Kontakta mig antingen i tråden eller via direktmeddelande om du är intresserad, så tar vi det därifrån.

Tack på förhand!

Mvh,
H

3 gillningar

Jag är intresserad! Vad är upplägget? Hur mycket/ofta bör man ses enligt planen?

1 gillning

Upplägget är att var och en läser igenom boken en gång utan att göra några övningar etc. Sen läser man en gång till och genomför då övningarna. Det är totalt sju träffar och ett antal hemuppgifter att göra mellan dessa. Själva träffarna fokuserar i huvudsak på att vara varandras “öron”. Den ene redogör för olika saker i förlusten/sorgen och den andre lyssnar. Sedan tvärtom.

Jag har barn varannan vecka och det är nog mest realistiskt att göra detta när jag är barnfri. Det går bra att vara hemma hos mig i så fall.

2 gillningar

Jag är ny här. Har precis letat efter något liknande.
Jag ser att inlägget är från juli 2023 och nu är det mars 2024.
Jag har beställt boken och vill gärna ha någon som ör intresserad för sorgbearbetning och är beredd att göra det tillsammans.
Skriv svaret här eller enskilt.