Pappan vill ta bort sin helg

Pappan vill ha barnen en vecka av min semester-jag har gått med på det. Nu vill han ha dem ytterligare en vecka på min semester men jag sa att det inte går för jag har bokat resa till mig och barnen. Då säger han att han ska åka iväg långt själv, vilket är strax före sin barnhelg. Jag frågar om han hinner tillbaka för att ha barnen. Det har han inte tänkt. Jag har sett till att jag och barnen är tillbaka från resan så de kan åka till pappan den helgen och jag är uppbokad den helgen ( jag gör i stort sett aldrig något själv, har barnen i princip på heltid). Han tycker nu att jag ska skaffa barnvakt så han kan åka…
Jag blir smått galen…

Hur skulle ni ha reagerat??

INTE skaffat barnvakt såklart. Sluta nu mamma en vuxen man och låt honom äntligen få stå för de konsekvenser han själv orsakar, istället för att dalta med honom och “bli galen”.

2 gillningar

Hans problem att lösa. Är det hans helg är det väl han som får skaffa barnvakten om han inte kan ha barnen🤔
Bokar han upp sig när han har barnen är det hans problem, inte ditt.

En sak att hjälpas åt om det inte funkar och fråga om hjälp, här låter det mer som han bokat utan att planera in barnen och tar för givet att du bara ska ställa upp.

1 gillning

Håller med Noomi och Tinzel. Det är han som får skaffa barnvakt.

Håller med övriga! Dessutom tror jag att du måste sluta ställa upp på ändringar som han ber om. När han inte kan ställa upp och vara flexibel för din skull måste du sluta ställa upp och vara flexibel för hans skull. Som det är nu så tar han för givet att du ska ändra så att hans problem blir lösta (har du ju gjort). Detta tar han för givet och förstår troligen inte att du redan har gjort uppoffringar för hans och barnens skull.

Jag tror du skulle tjäna på att säga ifrån och från och med nu strikt hålla dig till överenskommelser. Det är de som gäller, oavsett hur obekvämt det blir, för honom eller för dig. Är det bara du som förväntas vara flexibel för hans skull är det nog bättre om det inte är flexibelt alls…

1 gillning

När jag sa att det var hans helg sa han att jag skulle ha en sak klart för mig och det var att han kommer åka oavsett vad jag säger. Så nu står jag här och har gått ställa in min helg för att han valde att ha sin egensemester med sin nya tjej istället för att hämta barnen…

Vad ska jag göra? Han gör vad som passar honom hela tiden…

Han är en liten människa som inte vill/ inte kan /inte är beredd att ta ansvar utan vill äta krumelurpiller medan du är den vuxne i rummet som vet hur man beter sig och vad som är bäst för barnen. Det var hans sak att fixa barnvakt om han nu inte vill ha barnen på sin helg. Gå inte med på att byta om han vill ha dem en annan istället.

2 gillningar

Du har tyvärr barn med en idiot. Du kommer inte att kunna förändra honom, medan han är van att kunna förändra och rucka på dig efter eget behag. Trist, men inget du kan göra något åt, det tror iaf jag.

Jag föreslår att ni gör den planering som är möjlig utifrån hans bristande intresse för sina barn. Du har dem i princip på heltid skrev du tidigare i tråden och jag tycker att duska försonas med tanken på att du HAR dem på heltid. Att du har den obeskrivliga förmånen och nåden att få ha dina barn på heltid.

Strunta fullkomligt i hans relation med/till sina barn och försök också att försonas med att dina barn eventuellt kan var lite frågande eller tom. ledsna ibland över pappans frånvaro men det kan du bara trösta barnen i och sluta ta illa vid dig själv av. Tänk hela tiden på den fördel detta trots allt är för dig, att dummern själv väljer bort detta. Inte något du kan påverka, så försonas med det.

När ni drar upp planen för var barnen ska vara så låt honom själv säga hur och när det passar honom att se dem. Försök inte påverka honom att ta mer eller få vissa viktiga helger för dig själv, för då kan de ge dig den på att det skiter sig just den helgen, som av en händelse. Men den plan ni kommer överens om ska var i god tid och den ska även vara lika rimlig för dig. Spika planen och gör efter det ALDRIG några eftergifter när han vill hålla på och ändra och mecka på. På samma sätt… planera själv aldrig in något som du inte kan ha dina barn delaktiga i, inte utan att ha en annan backup.

Du kan inte förhandla, vädja, fostra, lära honom… men du kan göra det här för att minska den stress och frustration som han orsakar hos er alla och ffa. hos dig.

.
:weight_lifting_woman: :muscle:

2 gillningar

Tack för fina svar!

Jag håller med om att han inte kommer att ändra sig. Hur gärna jag än vill det främst för barnens skull…
Jag ser fördelen med att jag får ha barnen så mycket! Det är få förunnat när man separerar, men det är också väldigt intensivt och jobbigt att ha barnen jämt och inte kunna dela på ansvaret. Men det är bara att inse att det är på mig allt ansvar ligger.

Jag har efter seperationen försökt medla mellan honom och barnen för att de ska kunna ses lite i alla fall. Jag ska sluta med det. Han får själv ta ansvar för om han vill ha en relation med barnen eller inte. Det gör bara så ont i mammahjärtat att se sina barn bli ”övergivna” av sin pappa.

Jag har altid en backup-plan om jag ska göra något särskilt och jag har inte ändrat någon helg och har inte heller låtit honom göra det just för att undvika tjafs…ja förutom nu när han gjorde klart för mig att han inte skulle ta hand om barnen.