På grund av

på grund av en persons ohyggligt otrevliga ton och påhopp på mitt sårbara inlägg här, väljer jag att radera det hela. Mycket osympatiskt och icke medmänskligt.

Men fy 17 vad svårt du har det :disappointed_relieved: 1700:- kvar att leva på när fasta utgifter är betalda räcker ju ingenstans för en vuxen och två tonårskillar som antagligen äter som två hästar :see_no_evil:

Jag vet inte om du jobbar deltid eller heltid? Men om du har en deltidstjänst, finns det någon möjlighet för dig att gå upp på 100%? Kan du prata med din chef om att situationen är mer eller mindre akut och att du behöver tjäna mer för att få det hela att gå runt…

Eller kan du jobba extra, barnen verkar ju vara så stora att de klarar sig själva delvis… så kan du ta extrapass på ditt ordinarie arbete, eller på någon annanstans så att du ökar på inkomsterna lite. Jag förstår att du knappast har några utgifter som är möjliga att dra ner på, där har du säkert redan minimerat utgifterna så mycket det bara går.

Men hur är det med hyra/boende, är det dyrt… och finns det någon möjlighet att hitta något billigare boende?

Stadsmissionen eller kyrkan brukar kunma hjälpa till vid sådana tillfällen, men jag förstår ju att det inte löser problemen i längden=(

raderat

Det borde finansen del fonder du kan söka pengar ur också. Kanske nåt att kolla upp…

1 gillning

raderat

raderat

Det finns en bok som heter ”Alla dessa stipendier och fonder”. Det finns att låna på biblioteket eller köpa. Tror du får upp en del om du googlar och använder sökorden stipendier, fonder, ensamstående och mödrar också.

Hej

Vet inte om det hjälper, men jag var i samma dåliga sits under det första året. Fast med den vetskapen att jag hade ett kontaktnät som hjälpte mig med det mesta, mina 4 syskon, föräldrar, och vänner som lovade mig pengar om jag behövde. Jag lånade aldrig något från vännerna men det var en trygghet att veta att de fanns tillgängliga.

Jag ringde från mina föräldrar runt och sa upp tidningen, telefonen, tv licensen (på den tiden fanns det). sa upp mig som månadsgivare till läkarmissionen, amnesty mm. så var inte med någonstans. Allt för att få så låg månadskostnad. Skor kunde jag inte köpa till mig själv, de limmade jag ihop. Hade ingen bil utan cyklade. Sålde av så mycket jag kunde.
Vissa tidningar sa också att det gick bra att säga upp avtalet i förväg som fanns eftersom jag hade så dålig ekonomi på grund av skilsmässa.

För att klara sig utan mobil och abonnemang fick jag en windowstelefon som jag stack till Swedbank och stod utanför deras skyltfönster för att få gratis internet och kunde skicka på messenger.

Semestern var att cykla en gamal järnvägsbank och övernatta i tält. Lånade alla böcker och filmer på biblioteket.

Datorn har jag fått av flera vänner, skärmen är från acer, mus och tangentbord från iMAC och datordelen Toshiba med windows 2007.

Något som jag vill att du gör. Berätta att det är jobbigt för andra närstående, och även de vänner du inte pratar med så ofta. För det är inget skämmigt att ha dålig ekonomi!

Svenska kyrkan kan ha viss hjälp, om du går dit under expiditionstiden och frågar. Jag gjorde aldrig det själv, men vet att det finns sopplunch.

2 gillningar

Jag måste bara fråga, så att jag förstår…

Om du jobbar heltid o sitter med en hyra på 5600:-… Va är det för andra utgifter du har som gör att du inte har mer än 1700:- kvar efter att räkningarna är betalda? Jag får inte ihop det?

Ekonomi går ju att räkna på från 2 olika håll, om du inte har möjlighet att öka dina inkomster, så kanske du kan sänka dina utgifter?

Gör en ordentlig budget och följ din ekonomi stenhårt några par månader nu när du är singel så att du får koll på vart pengarna tar vägen. Har du köpkort, krediter? Säg upp dom i så fall.

Vad är det för banklån du nämner? Billån? Sälj bilen och köp en billigare bil, eller skippa bil, gå, cykla, åk kommunalt.

Har du dyra abonnemang för mobiler, fiber? Kolla upp vad som är billigast.

Kolla upp vad du har som kan säljas, ut med det på blocket.

Handla begagnat, second hand, loppis om du kan.

Se till att få klart bodelning och ev försäljning av gemensam bostad.

Det blir bättre! Ta kommandot nu.

1 gillning

Vet inte om det finns där du bor, men där jag bor finns det en Facebook-grupp där man kan fråga om saker man behöver eller ge bort saker gratis. Om det är nåt som annars sku behöva köpas.

raderat

Jag kan bara konstatera att du o jag har väldigt olika syn på många saker här i livet… Det där med kvinnor, kvinnodominerade yrken o löner väljer jag att helt bortse ifrån, det kommer bara urarta om vi ska styra in på det.

Det som orsakar problemen just nu är alltså att du sitter med dubbla boendekostnader?
Allt annat du listar upp är ju normala levnadskostnader, som ju för sig nästan alltid går att dra in på.

Varför har du valt att flytta o därmed dragit på dig dubbla boendekostnader under en längre period, utan att planera för de ekonomiska konsekvenserna? Jag finner det märkligt att en vuxen människa, som är förälder till o med, inte tar större ansvar för sin ekonomi o försörjning än så. Det kan ju inte kommit som en överraskning för dig att det skulle ut 5600:- mer i månaden om du flyttade? Då måste du ju även ha planerat ekonomiskt för detta, eller borde ha gjort iaf.

Sen detta med att “leva på marginalen” av sin ekonomiska förmåga, det är ett vansinne som jag aldrig kommer att begripa mig på varför folk gör. Men det är absolut inget ovanligt. Borde du inte klara en extra utgift på 5500:- i månaden ett par månader utan att behöva låna eller tigga pengar från välgörenhet till mjölk o toapapper? Vore det inte rimligt att du haft en ekonomisk buffert?
Du bodde i ett hus som du ägde innan, om jag kopplat ihop historien rätt. Vad hade hänt om det uppstått en oförutsedd kostnad med huset på 20-30.000 som var tvunget att åtgärdas direkt?

Du sitter i en knepig sits rent ekonomiskt just nu, det förstår jag. Men hur kan du inte se att det är bara du själv som satt dig i den sitsen? Inte bara pga av lite extra utgifter som uppkommer runt skilsmässan, mer pga av att du levt ekonomist oansvarigt tidigare.
Har du 20,000 nettoinkomst o en hyra på 5600:- så borde det inte vara några som helst problem att på relativt kort tid lägga undan så du har en buffert motsvarande 2-3 månadsinkomster om du frågar mig.

Nu har jag ingen koll alls på hur det ser ut med ekonomin runt huset du ska sälja, men man kan ju anta att det kommer loss en del pengar därifrån sen när det är sålt? Hur lång tid tar det att sälja huset? 3 månader? 6 månader? Ta antalet månader gånger din extra boendekostnad så får du fram en summa, kolla om det inte går att du lånar den summan av en bank eller liknande, för att sen lösa med kapitalet du får loss vid husförsäljningen? Ta kommando och ansvar över din ekonomiska situation, sluta sitt o tyck synd om dig själv.

Jag ber i förväg om ursäkt om jag trampat på nån öm tå, eller uttryckt något på ett sätt du finner oförskämt.

1 gillning

Såg att du har hemförsäkring, och den menar du väl på lägenheten? Kolla upp om du har hemförsäkring genom facket, då Kommunal har haft det tidigare. Då betalar du dubbel hemförsäkring om du har en privat plus fackets.

Det ÄR kärvt i början av skilsmässan då jag fortfarande vill ha kvar sjuk/olycksfallsförsäkringarna på både mig och barnen plus bil och hus. Så kostar väl ca 3000:- månaden.

Jag fick ut ca 15 varje månad. Men bodde därefter och cyklade eller åkte kollektivt istället. Mobilen (windowsmobil först) har jag vimla på nu då den kostar 100:- per månad, likaså dotterns. Ingen TV. Nu har jag en huawei. Vi kollar på mobilen.
Nu har jag så hög ekonomi så jag kan lägga undan pengar för att byta golv i köket. Än så länge är det ihoptejpat med gaffatejp.
Duschade på jobbet, eller så åkte jag ner till sjön och badade. Det gick ner till 6 grader, sen så blev man inte blöt. :wink:

Men under den värsta tiden så fick jag en känsla av att “fan jag ska allt visa alla att jag klarar det!”

3 gillningar

raderat