Överraskning vid besök hos juristen

Är så arg, ledsen och besviken just… har suttit tillsammans och gått genom uppdelningen av lösöre och fordon samt räknat på att jag ev skulle bli utköpt. Tog in tre oberoende mäklare för muntlig vördering. Fick vörde på 3200000 ± 200k (denna mäklare var jag inte med och bokade samt hade ingen möjlight att vara med. Min man kände även honom sedan tidigare. Mäklare 2:s vörde 3400000 samt Mäklare 2:s värde 3600000. Jag kollade på olika beräkningnar för att det skulle bli så schysst och rättvist som möjligt. Hittade ett vörde på 3350000 som skulle funka för bägge två samt att han inte behövde betala lagfarten på 1,5 % om det ingick i bodelningen.
Jag tog kontakt med banken som visade hur det fungerande. Hon gick genom beräkningar (bolån på 2775000) och att summan min man skulle köpa ut mig för var 236000 ca skattat och klart.
Efter det dök det upp gåvobrev till honom som vi inte fanns sedan tidigare, både på en sommarstuga som är såld samt ett gåvobrev på ett räntekonto som han inte heller visste om trots det är påskrivit 2021 av honom själv. Han mädde jättedåligt för att han inte visste om dessa men jag sa att det går vi inte och rotar i då avkastningen på pengarna han placerat efter försäljning av stugan skedde för 12 år sedan. Sedan räknade vi tillgångar och skulder (jag har en liten csn skuld samt en kredit. Detta kreditkort har vi använt för gemensamma utgifter i samförstånd de månaderna som varit ansträngda ekonomiskt men det blir ju min skuld då jag står på kortet oavsett om det gätt till mat, gemensamma utgifter och gemensamma räkningar så det får jag betala igen då alltså :woman_shrugging:
Tydligen har vi ett ytterligare bolån på 100000 som mln exman står som ensam låntagare på men jag har varit med och betalt ränta. Så bolånen blev 1 875 000 istället så då räknade jag om kalklylen för utköp i bodelnlng utan fiktivt mäklararvode för der var gratis värderingar och jag la värderingen lägre.

När sedan juristen sammanställde allt och det var samma summor som vi räknat på hemma ca. Det landade pä att han skulle betala mig 264000 kr för tillgångar, skulder, lösöre som bil och släp och utköp av fastiget. Då säger han helt plötsligt att han vögrar betala detta belopp då han har pengar i sin enskilda egendom som använt till saker villet då är hans. Det en bårmotor som han köpte för 40000 kr (har inte ens gjort anspråk på denna) ch en liten summa på ett fordon som han står på ensamt bolån för som han tycker ska räknas med i dom gemensamma bolånen.

Han tyckte 150000 var det han max var villig att betala och inte en krona till. Den dealen innefattar då förljande: en bil från 2013, dubbelsäng, två solsängar och ett parasoll. Värdet avräknat från dom så blir själva utköpet från fasrigheten 5000 kr (rimlig vlnst då den egentliga summan är 214000 för vinsfen) han sa sddan att han kunde sfräcka sig till 175000 (vinsten på huset för mln del 30000 kr). Han har dessutom en skriftlig värdering på mäklare på 3 600 000. Jag som satt och kollade även för hans skull gällande utköp, la mig lägre och såg till att han slapp lagfartskostnad. Sjukt hur han försöker blåsa mlg! Inget avtal har såklart skrivits på då jag könner mlg grundlurad. Hans enskilda egendom kan omöjligt dra ner vår deal då det inte äns tas upp i bodelningen :pray:

3 gillningar

Gå inte med på det. Kräv bodelningsförrättare.

2 gillningar

Bodelningsförrättare är hellt rätt i det här fallet !o skriv inte på något innan allt är kontrollerat!

2 gillningar

Så om du låtsas att ni skulle sälja idag så skulle ni få
3 600 000 pris
Minus 2 775 000 bolån
825 000
/2 = 412 500 vardera
Minus vinstskatt

Det här med lagfart ska inte ens vara med i diskussionen.

Det var lite svårt att hänga med i ditt resonemang.

Hur mycket värderade ni lösöret?

1 gillning

@Keep_up
Instämmer med föregående talare och lägger till att LÖSÖRET är lätt att värdera lågt i stunden men när man ska köpa nytt går det loss på flera hundra tusen allt inräknat.

Enskild egendom är bara enskild fram till dess att den används för ett gemensamt inköp, eller köp för gemensamt bruk.

Har ni ex använt några av pengarna från stugförsäljnigen eller räntekontot till gemensam resa eller bil för familjens bruk är dessa inte längre enskilda rent juridiskt.

Vad har det extra bolånet nyttjats till?
Var kom de 40 pengarna till båtmotorn ifrån?

Sen kan jag tycka att det är moraliskt ok att låta honom behålla de tillgångar som har kommit till boet via arv från hans sida, de kommer ändå att komma era gemensamma barn tillgodo längre fram.

Men du ska baske mig ha din del av era gemensamma ansträngningar vid bodelningen.

Dessutom kan man argumentera barnledighet, VAB och möjligen även väga in pensioner etc.
Nå, om detta kan man tvista lång väg.

Men om inte bilen från 2013 är en premium i mint condition och obelånad kan man nog tänka att du inte har några tydliga skäl att vara nöjd med uppgörelsen.

3 gillningar

Fördelning av lösöre och fordon (utan mc) är fördelat mellan oss. Två bilar utan lån, passat 2013 och variant golf 2011 varav han tar över golfen. Han tar dessutom båt med trailer (obromsad trailer och ingen dyrare båt men med ekolod m.m). Samt fördelning av övrigt lösöre är överenskommet. Det extra bolånet som står enbart på honom på 100’ är för mc där han betalade 29500 från enskild egendom. Det var hans dröm att äga en hd (jag har inte ens mc-kort utan gick med på att han tog lån som bolån). Jag har däremot betalat ränta på även detta lån.
När vi räknade på värde på huset satte vi 3350000 vilket skulle innebära att han köper ut mig för ca 214’ efter skatt. Harleyn ska säljas och där ska pengarna splittas. Vi skulle räkna ihop dom gemensamma tillgångarna (konto, pensionsspar, fonder och aktier som finns och lämna konto med enskild egendom utanför), därefter dra av mina skulder hos csn och kreditkort. Detta gjorde vi hos juristen och då landade hon i att han skulle ge mig 50’ då hans tillgångar var större. Således skulle han betala mig för huset 214’ plus 50’ vilket blir 264’. Därutöver skulle han ge mig hälften av summan som hd:n säljs för. Så allt var vi överens om tills han såg summan på 264’ som han skulle betala mig. Då vägrade han och sa att han max skulle ge mig 150’, kunde efter ett tag gå upp till 175’. Hans anledning till detta var att han lagt 24900 av sin enskilda egendom vid inköp av motorcykeln och att han köpt en båtmotor för 40’ för sin enskilda egendom. Jag har inte gjort anspråk på någon båtmotor (hans eget värde av båt, trailer med utrustning var 35’ så utgår att inte båtmotorn är inräknad i det). Gör han anspråk på motorcykeln så drar jag inte av för bolånet på 100’ som han står för och räknar på dom bolånen som jag faktiskt står för så får han behålla försäljning av motorcykeln. Så förstår inte vad han håller på med?
Han förstår inte hur jag kan känna mig lurad och räknade sin uträkning där han inte ska dela dom gemensamma tillgångarna med mig och att jag får en passat för 2013 som är värderad på nätet till 135’ vilket han räknar som ett kapital. Han tar inte med att passaten är diffad mot andra saker som vi kommit överens om att han tar…

Ta in en jurist

Enskild egendom är svår.
Så fort det används till hem/familj blir det egen egendom såtillvida ni inte har äktenskapsförord.

2 gillningar

Nej, inget sådant finns för enl min man visste han inte om sin enskilda egendom. Det han vet att det använts till är en del av motorcykeln och en båtmotor. Motorcykeln kan ha ha sitt lån på som ligger som ett bolån på 100’ och så splittar vi inte den försäljningen men då räknar jag inte av dom 100’ i befintligt bolån för uträknande av min vinstdel. Jag står inte som låntagare alls på det.