Otrohet

Hej. Läst mycket här och undrar hur andra ser på otrohet?
Jag kom på min fru,ja exfru numera, i början av januari hon ljög åt mig angående kontakt med en annan man,bedyra inget hänt men sexuella meddelanden.

Hon hade tidigare varit osäker om hon vill fortsätta så jag gjorde beslutet för henne å stack.
4 veckor senare ligger dom med varandra,men hon anser själv hon har aldrig varit otrogen mot mig, vi var separerade så då är man betraktad som singel och får göra vad man vill.
Efter det lämnade jag in skillsmässo papper.

Själv anser jag man är otrogen då,så länge man har betänketid,men enligt henne är det bara ett papper, så nej inte otrogen

Frågan är vad anser andra, är man otrogen då eller inte?

Det är ju bra om man är tydlig med varandra, om man har “egentid” eller är separerade. Det räcker ju dessutom om den ene säger att man är separerad, då är man det. Det går inte att hålla fast den andre genom att t.ex. inte skriva under skilsmässopapper.

2 gillningar

Hon var otrogen redan när hon skrev sexuella meddelanden till en annan man.
Sedan är det en definitionsfråga, men jag tycker nog att sålänge man är gift på pappret så kan man hålla sig lugn av ren respekt för den andra. Med det sagt, har ni uttryckt att ni separerat så är det nog upp till var och en vad ni vill göra trots att inga papper är inskickade.

3 gillningar

Betänketiden på sex månader har man ju pga gemensamma barn. Hade ni inte haft barn hade ni inte haft någon betänketid.

Så jag skulle inte betrakta det som otrohet där du redan flyttat ut och skilsmässopappren är inlämnade och ni är överens om att skilja er.

2 gillningar

Vi har barn

Ja, det förstår jag för det är ju enda anledningen till den sk. betänketiden som väl i många avseenden är ren formalia, i synnerhet om man är överens.

2 gillningar

Något jag inte ville,men man måste ju respektera den andras beslut

Märk väl, det är skillnad på vad som är fel enligt regler och konsensus och en helt annan vad som är snygg och rimlig hantering. Det är nog få som skriver här som tycker att det är ett smart val av ditt x att genast hoppa i säng med en ny.

Finns nog tyvärr inga måsten här :frowning: Förstår att det känns orättvist och jävligt.
Mitt ex tyckte inte att hon var otrogen trots att hon under 3-4 månader skrivit kärleksförklaringar till en annan man, träffat honom flertalet gånger och kysst honom. Hennes uppfattning var att det redan var slut mellan oss, trots att jag inte ens visste att hon ville skiljas.
Så, alla har sina uppfattningar om vad som är rätt eller fel.
Jag förstår att du som känner dig sviken vill att hon ska äga sin otrohet. Från hennes sida vill hon nog nerspela hela grejen eftersom det känns jobbigt och skamfyllt att vara otrogen.

Håller med!
Själv anser jag man kan allt vänta med det åtminstone en tid,inte genast hoppa i säng.
Saken blir ju den då, att OM man skulle ångra sig och bestämma försöka igen, så finns det ju en tredjepart inblandad redan och det blir ju mera komplicerat. Osäker om jag kan förlåta det respektlösa beteendet men det är ju mitt ansvar

Frågan löd om man anser det vara otrohet per se.

“Smart val” är ju något annat och såklart är det inte det smartaste valet man kan tänka sig.

Tänk på att vissa som inte förmår sig tala med sin partner väljer otrohet som en säker väg ut. Dvs någon andra chans är inte på kartan.

2 gillningar

Det här tror jag är förklaringen i många fall. Jag tror inte ens att det nödvändigtvis är ett medvetet val från den som är otrogen, “det bara blev”, men det är tydligt att många behöver det stödhjul som en ny partner innebär, för att kunna lämna den gamla.

2 gillningar

Håller med, hon säger dom pratade om det och det fanns inga känslor eller annat där,bara fysiskt,och det var en konsekvens av hennes mående.
Det gör det inte mindre smärtsamt för egen del ändå men kanske en viss förståelse

Att skaffa förståelse är svårt men bra. Det hjälper med bearbetningen och ilskan känner jag själv. Det betyder inte att man accepterar beteendet, men det gör det lättare att inte falla i gropen av bitterhet för alltid.

Bakom varje handling finns ett behov. Så hon borde kunna förklara för dig vad det är hon saknat som gjort att hon valt att prata med en annan man från första början.
Vad hon gör nu efter ni flyttat isär och separerat är skitsamma, det är hennes liv och det måste du tyvärr acceptera.

1 gillning

Hon kan inte prata om känslor,får ingen förklaring,låser sig helt då jag tar upp något.
Håller med vad du säger

Jag tycker föga förvånande att det är otrohet, formellt så väl som informellt. Man gör saker i rätt ordning och väntar ut betänketiden. Så bråttom kan det inte vara att få knulla. Va väl någon i Seinfeld som sa “Without rules there is only chaos” :joy:. Men inställningen till denna frågeställning beror nog på vilken typ av person man är.

2 gillningar

Håller med,saken var den jag kom på henne med sexting ,och före det hade hon sagt.pt mig hon vet inte om hon vill fortsätta tillsammans. Slutresultatet blev jag stack, 4 veckor efter låg dom,men är bara “kompisar” inget mera.
Får lite känslan man sticker huvudet i sanden och vågar inte möta sina egna problem och känslor, istället för man

Oberoende…så för jävligt är det! Min tur vara med barnen och ångest nivån blir skyhög se henne hur man ändå kan vara så respektlös mot någon så man inte orkar vänta. Lägg ännu till den mannen hon var med är fullt medveten om situationen eftersom han är “en kompis” till henne… lögnerna och det som gjorde är något jag personligen aldrig kommer förstå!
Och OM dagen kommer hon vaknar ur sitt tökken och inser vad hon gjort,så har jag svårt se hur jag skulle ens klara av förlåta det.
För mycket vatten har runnit under broarna för att det ska gå reparera mera, så ända man har kvar då är att acceptera och försöka bygga upp ett nytt liv igen då

Hallå Hallå till @Sirk , @Johan40 , @DantesInferno , @Restenavlivet
.
Nu är det Sirk som gjort inlägget som får svara: ditt inlägg är till 85/90% lika ett inlägg som nån skrev i början av Januari.
Har du två nick ?