Orosanmälan

Saker händer med barn. Märken uppstår efter blöjskav, eksem, ramlat, gått in i saker mm. Mitt barn(5 år) är inget undantag. Bytte blöja 08:30 och såg inget konstigt. Lämnade på fsk 09.
Vid 12:30 såg fskpedagog ett “rött märke format som en hand” Pådrag, kort tagna och orosanmälan. Jag hade misshandlat mitt barn, enligt anmälan.
Socialen startade en utredning och snart polisförhör som misstänkt misshandel på mitt barn.
Jag är jätterygg med barnets och min relation och märker att fskpedagoger börjat “kolla extra” hur barnet är med och runt mig. Detta är så stressande och jag fattar de är skyldiga att anmäla vid minsta lilla misstanke. Ett rött märke…både jag och mamman(ex sambo) sa det kunde vara skav efter blöja men fsk vidhöll det är ett märke efter en hand. Man ser det man vill se uppfattar jag det som. Finns inga tidigare orosanmälningar på mig och jag har fläckfritt belastningsregister. Känner mig dock jagad nu.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men hörde av en kollega att hon råkat ut för detta pga att sonen senare konstaterats ha extremt lätt att få blåmärken (vet inte vad diagnosen heter).
Det innebar att de utreddes som familj när sonen var liten och det framkom inga konstigheter och därmed hände inget ytterligare.
Jag förstår om du känner obehag och tycker det är jobbigt men jag tror att du kan lita på processen.
Man ska komma ihåg att detta sker för barnens bästa och förskola/skola har anmälningsplikt. Det är ju bra att det anmäls för att skydda barnen. Finns det inga skäl för anmälan så kommer utredningen att läggas ner.
Stay cool och prata med mamman och barnet så att ni har en bra kommunikation.

Tack för lugnande svar.
Processen är jobbig men måste gås igenom.

2 gillningar

Du skriver att barnet är fem år. Jag undrar hur det kommer sig att barnet fortfarande har blöja? Nattetid kan jag förstå men dagtid?

2 gillningar

Som @November undrar även jag kring anledningen till att barnet 5 år har blöja dagtid på fsk. Vad säger barnet? En femåring kan berätta om det inte ligger en större funktionsvariation i botten.
Om inget har hänt hemma finns ingen grund till oro. Sitt still i båten. Delta i utredningen med positiv inställning. Tänk på alla barn där det faktiskt är något, och känn att detta är för dem. Och lite ”vad bra att fsk anmäler” hos oss finns ingen anledning till oro, men kanske hos någon annan…

3 gillningar