Orättvist? Om underhållsbidrag

Lite bakgrund. Jag separerade för 2,5 år sedan. 2 ganska små barn. Pappan är numera dömd för brott mot mig och hatar mig pga att jag anmälde honom.

Nu till min egentliga fråga.
Barnen har bott hos mig 20 av 31 dagar varje månad. Dvs ungefär 240 av 365 dagar på ett år. Dom är skrivna hos mig.

Pappan tar inget ansvar för något utöver sitt egna umgänge med barnen. Han betalar inget underhåll, inga ytterkläder/skor, inget extra för barnens aktiviteter. Jag tar utöver detta vabb, bvc, föräldramöten osv.

Pappan tjänar ca 25 000 kr mer än mig i MÅNADEN. Och då har jag ändå ett helt ok betalt jobb…

Ska det vara såhär?
Eftersom han hatar mig skrattar han mig typ rakt upp i ansiktet när jag tar upp frågan om underhållsbidrag. Han kommer aldrig betala något självmant.

Jag har försökt ansöka om underhållsstöd från
Försäkringskassan 2 gånger men det leder ingenstans. Dom ringer honom och han manipulerar dom. Det enda som händer är att han blir vidrig(are) mot mig.

Så det jag undrar över är helt enkelt om det ska vara såhär?

Jag har rätt svårt att få ihop ekonomin eftersom det oftast blir ett par vabbdagar i månaden. Hade han bidragit ekonomiskt så hade vardagen blivit mer dräglig för hans barn.

Jag har ingen personlig erfarenhet av att involvera FK så jag funderar på hur det kan komma sig att han inte blir underhållsskyldig?

Har du dragit detta vidare från fk till familjerätten?

Det är lite svårt att ge råd då vi inte får veta varför FK anser att ha inte ska betala underhållsbidrag. I ditt fall hade jag kontaktat alla instanser som det går. Kommunen erbjuder ofta bra stöd och rådgivning och precis som @Noomi skriver är familjerätten en viktig del i processen.

Någon absolut rättvisa finns det dock inte. Jag har ett barn på heltid, får barnbidraget samt lägsta summan av underhållsbidraget. Men det täcker ju inte t ex aktiviteter, dyrare utgifter såsom inköp till aktiviteter eller låt oss säga en mobil. Jag anser mig vara rätt ekonomisk, gör inköp på rea, planerar in större inköp osv men det är ändå svårt att få pengarna att räcka.

Mitt tips är att ringa till familjerätten och fråga dem om råd, jag har fått en hel del tips själv de gånger jag varit i kontakt med dem. Oavsett vad, ge inte upp!

Tack för era svar.

Familjerätten är inget alternativ. Vi gick till familjerätten i över ett år och det är den sämsta investeringen i tid jag gjort. Det går inte att samarbeta om en part (han) inte vill samarbeta vilket familjerätten också fastslog.

Jag vet inte riktigt varför försäkringskassan avlslagit min ansökan. Så vitt jag förstått så ringer dom bägge föräldrar för att ”utreda” vart barnen bor mest och då har han sagt att det ”bara är tillfälligt” att dom bor mest hos mig. Vi har aldrig haft varannan vecka utan dom har bott 9+5 hos mig. Med andra ord har dom lyssnat och tagit fasta på vad han säger…

Ta ett nytt varv ned Försäkringskassan. Ring och prata med dem och hör hur de tänker. Skriv och tacka för samtalet, som du sammanfattar i punktform och skickar med dokumentation bakåt i tiden när barnen varit hos dig resp honom och hur det är tänkt framöver. Heja dig!

PS tror att FK tittar på inkomst efter skatt, inte före? Miniminivån ska han ju hur som haver inte komma undan att betala.