Oärlighet var beroende

Jag har skrivit här tidigare om min man som varit emotionellt otrogen (vad jag visste då). Nu har jag fått reda på att han varit fysiskt otrogen minst två ggr och har stora problem med porrsurfande och bekräftelse. Han har hela vårt förhållande varit väldigt trevlig mot tjejer och vill att de ska gilla honom. Alla älskar honom då han är snygg smart och charmig. Men han har ljugit sig blå för mig om ALLT, stort som smått, även om jag kan motbevisa. Han hade lovat att sluta porrsurfa, men jag upptäckte att han fortsatt för en vecka sen. Efter jättegräl, där jag stod med väskan packad i hallen, så erkände han porrsurfing och otroheter. Jag har lyft frågan om sexberoende för ett år sen, men han satt inte flera timmar per dag och surfade. Jag trodde att en beroende gör det. Men han har tydligen kollat på jobbet och när han åkt iväg och handlat mm och inte kunnat sluta.
Han har under ett år gått hos psykolog för sitt undvikande och dåliga självkänsla och saker som han förträngt har börjat komma upp. Vi gick till en beroendemottagning och de Konstaterade att han var beroende av porr och att erövra. Han ska nu gå 12 stegsprogrammer och jag ska gå i behandling för mitt medberoende. Vi får se vad mer som flyter upp till ytan. Grunden till ett beroende uppkommer i barndomen. Man tar till saker som ger en lindring. Det är en sjukdom som man inte kan ro för. Men om man till slut erkänner för sig själv att man har problem och inte kan kontrollera det, kan man få hjälp.

Beroendepersonen har tagit över allt mer. Jag har varit kvar eftersom jag älskar personen som är han. Vi har också haft fina stunder. Vi har samma intressen och mål. Men nu börjar mitt arbete med mitt medberoende. Det är jobbigt och jag bryter ihop fler gånger per dag.
Det ska bli skönt att prata med andra som är med om samma sak.
Är det någon som varit med om samma sak?

4 gillningar

Jag har varit i din sits. Mina barns pappa hade porrmissbruk och jag upptäckte detta efter ca 1 år. För mig blev det en chock och det är fortfarande ett problem för mig att lita på människor, män framförallt. Han hade aldrig erkänt sitt beroende för någon men haft det sedan 13-års åldern, dämpade ångesten sa han. Han ville rädda förhållandet och var väldigt ångerfull och rädd för att förlora mig. Vi fick superbra och proffsig stöd som par, han gick i terapi, blockade sig från alla sajter, kanaler osv. Jag gick på anhörigträffar och det var det värsta jag någonsin gjort! Att träffa kvinnor, både unga och äldre, som alla stannat hos en man med ett porr- eller sexmissbruk. Höra om deras kamp år efter år. Att få ihop livet, barnen och framförallt relationen. Alla kändes svaga men ville vara tuffa. Jag klarade inte gå dit igen. Det var INTE ett bra sätt för mig att hantera detta. För då trodde jag fortfarande att det fanns en chans. Att bli helt fri från beroende. Att viljan och motivationen är så stark att det slår ut beroendet. Han älskade mig. Ville ha familj. Och jag trodde på honom och på oss.

Han hade 2 återfall vad jag känner till. Båda kom vid tidpunkter med stora saker i vårt liv, graviditet och flytt. Jag tänkte hela tiden att jag fixar detta, att jag klarar det här och i början fokuserade jag enbart på familjelivet. Jag var tvungen att hitta fokus. Men ju mer han försökte bli av med sitt beroende, desto mer kontrollerande blev han. Först med sig själv. Slutade med all läsk, godis, chips, fettig mat, mackor, alkohol. Sedan började träna mycket. Därefter otroligt sparande, vi skulle snåla in på allt! Det var som om snöret runt min hals blev tajtare och tajtare för varje år. Till slut så brast det bara. Jag såg plötsligt mitt liv och tänkte det här kan jag INTE göra för mina barn. Jag vill inte att de ska växa upp med vår bild av par relation. Och inte hur han hade blivit. Och jag. En skugga av mitt sprudlande glada jag. Så jag begärde skilsmässa. 10 år av gemensamt liv.

Vad har det här gjort mig? Skapat en slags trauma som jag är medveten om och jobbar med. Det är svårast med tillit. Att våga lita på en annan människa. Det har varit mitt problem i dejting och relationer därefter, för jag är misstänksam, klarar inte lita på, blir osäker. Vet inte om det är jag som kräver för mycket eller är det jag som inte jobbat färdigt? Kan man bli färdig? Jag vet att jag är stark och att jag aldrig någonsin skulle stanna kvar hos någon med ett beroendeproblematik. Jag vet också att jag måste lita på en annan person, ge relationen en chans och jag jobbar med att konstant bekräfta mig att OM något kommer fram, då har jag tillit och styrka i mig själv att hantera det.

Det var min berättelse. Min resa. Jag skulle aldrig rekommendera någon att stanna kvar hos någon som har beroendeproblem. Men det är så klart utifrån min erfarenhet. Jag vill leva livet fullt ut och är idag otroligt glad och stolt över att jag lyckades ta mig fri :dizzy:

3 gillningar

Stort tack för svar! Jag är ledsen över att det hände dig och vad det medfört. Jag hade lämnat för länge sen om jag hade vänner. Jag har själv fått ta hand om hela min familjs sedan jag var barn. Därför var jag rätt så allvarlig inte rolig duktig flicka. Det har fortsatt i min 30 åriga relation. Jag mår jättedåligt. Jag är rädd för att han inte tar detta på allvar och att det inte ska funka. De på 12 stegs programmet säger att det funkar för 80 %. Men vi får se… ikväll är mitt första möte. Får se om jag känner panik eller stöd. Jag skulle behöva hjälp med hur man skaffar vänner. Jag har föreslagit fika promenad mm, men de frågar aldrig tillbaka. Jag är nog så trasig att ingen kan älska mig.

2 gillningar

Detta låter som han egentligen bara bytte fokus för sitt beroende/obsession.

Det skulle vara min amatörmässiga tolkning, dvs att han egentligen inte blev ”bättre” i sitt mående/grundproblem.

3 gillningar

Jag vill säga att du absolut kan lämna även utan vänner :heart: Jag har min släkt i ett annat land och de ville INTE att jag skulle lämna mitt ex. Vänner hade försvunnit då vi flyttade till en ny stad och där hade jag inte hunnit lära känna folk mer än ytligt. Med andra ord, jag var ensam. Men jag måste säga att när jag hade bestämt mig så var det som om alla dörrar öppnades! Jag var tvungen att blotta mig och be om hjälp, något som var ovanligt för mig som “stark kvinna”. Kollegor jag lärt känna ytligt hjälpte till med flytten. En snäll äldre granne ställde upp som barnvakt ibland. Och lägenheten fick jag för att jag ringde och faktiskt berättade om min situation, att jag var helt ensam men har fast jobb och behöver hjälp. Oj vad jag lärde mig under den perioden! Jag insåg att människor VILL hjälpa och finnas till! Flera av de ytliga kontakter blev vänner, för vi fortsatte höras av. Jag tog till mig modet och bad om hjälp av barnens kompisars föräldrar och de ställde gladeligen upp!

Du behöver verkligen fundera över hur du vill leva ditt liv! Jag vet inte om de där siffrorna på 80% är så pålitliga… Du är inte skyldig honom eller er att fortsätta kämpa för något och någon! Den enda personen du är skyldig att ta hand om är dig själv :heart:

Och vad gäller att skaffa vänner, fortsätt ordna fika, promenad, lunch och aw! Alla människor är inte lika bra på att ordna eller lika snabba med att “bjuda tillbaka”. Go friendly -appen har jag inte testat men sägs fungera. Andra alternativ är att du går med i olika grupper, t ex frilufstliv eller annat där det arrangeras olika saker.

Börja fokusera på DIG :dizzy:

1 gillning

Tack. Just nu är jag skräckslagen för att vara ensam. Folk har verkligen aldrig gillat mig så mycket. De flesta tycker att jag är tråkig och för snäll. Min mamma är helt ensam och jag vill inte hamna där.

Jag har varit i liknande situation
2017 upptäckte jag hans sexchattande men anar att det var mer för de summorna som han hade swissad
han lovade att sluta sexchatta men han gick också bakom mig ekonomiskt och lovade lägga sprlen på bordet
Jag förlät och vi satsade
tills 2022 visade det sig att han hade fortsätt och dessutom köpte sex

Det var tystnadskultur fick inte berätta för någon. Han flyttade på saker så jag behövde leta fick det se ut dom jag tappade bort sakerna
Stor del av mina smycken hittade jag i påse i förrådet efter att han flyttade från hemmet.
Han ljuger och manipulerar
Alla tror han är sååå snäll och lever så rent

Under hösten har jag nu läst om narcissist och gaslighting

Och nu när jag bögjat prata med vänner och familj är det föera som betättad det är narcissistiskt och detta är gaslighting.
Han ringde mig för 2 månader och sa att han älskade och saknade mig så mycket dum dom jag var avslutade jag inte samtalet utan det fortsätte tills hann bröt ned mig.
För 2 veckor sedan pratade vi och han sa att han träffad en ny kvinna för 3 månader sedan
Det var ok tänkte det bekräftade det jag hade anad.

Dagen efter ringde han mig och bad mig prata med nyja kvinnan och säga att det är inget i mellan oss. När jag kom hem ringde jag tillbaka och var så arg på honom hur han kan begära att jag ska ringa hans andra kvinnor.
Han får sköta sina otrohetsförhållandr själv. Skillsmässan är inte igenom, änn. Då han ville inte skiljas
4 dagar senare berättar han har träffad henne i 5 månader= sedan han flyttade från mig
Så jag anar det är mycket längre

Att jag blev så arg, var det som befriade mig från hans manipulation och jag kunde börja sktika på honom och skrev av mig i sms till honom samt berättad för flera vänner hur det ligger till.

Inte som han ljuger att jag tog ut skilsmässa att han älskar mig då och saknar mig

I fredags ringde gemensam vän han har varit så mycket hos dom
Jag har berättad för henne att jag tog yt skillsmässan för att han har varit otrogen och fortsätt.
Men hon fortsätte men om han bör om flrlåtelse kan du ta honom tillbaks.
I lördags skrev jag till henne jag ser henne inte slm min vön som firtsätte tre gånger med samma frågorna och ihärdligt försöka ta honom till baka even om hon vet han har haft en annan kvinna sedan i sommras.
Jag har skrivet till henne och att hon är inte min vän längre
Jag har tagit avstånd från honom och han fortsätter
Till slut skickade jag vídeó, skrev till …sluta låt mig vara i fred
Videon visar en man, hur glad och sprallig hans fru var 12 timmar innan hon tog sitt liv.
Att med fortsatt och fortsatt utsätta en person sänker den mer och mer
Och att han låter mig ej vara i fred.
Sluta låt mig vara i fred.
Han fortsätte flera sms till
Och ett av dom bedyrar han hur snäll och god han är :face_vomiting: men det är bara inbilning i honom. Han både gaslightar mig och manipulerar alla runt oss att tro på hans lögnar.
I sommras innan han flyttade, rn lördag ville jag inte prata med honom, sa jag stannar inne på rummet jag vill inte prata med dig.
Han ringer rn vän som kommer och sja hjälpa oss att prata vännen frågar ska vi stå i sovrumsdörren och santala. Nej jag kommer fram. Han drog en vän in i sovrumsdlreen, nör jag bärettar det för en annan som sa detta låter som värsta övergreppen.
Så nu har han inte kontaktad mig på en vecka tack o lov.
Jag bryr mig inte längre han får ha hur många kvinnor som helst bara han låter mig i fred.
Jag har både polisprotokoll och annat om hans otrohet, ändå ljuger han att han lever rent och får alla tycka synd om honom.
I sommras försökte han att få flertal i vänskapskretsen att få mig att ändra mig.
De trodde på att han var så snäll tills jag betättsde att han begärde att jag skulle ringa hans andra kvinna.
Då först öppnades deras ögon och de förmodligen insåg att han manipulerad dom alla.
Men jag måste bryta med många vänner, för min egen skull, jag måste hitta en ny kyrka, jag klarar inte att vara där, där han har varit och ljugit. Var där i december efter 10 min behövde jag skynda hem och bröt i hop.

En otrogen människa ändrar sig inte, de gjör om det, de förvirrar en, får fn att tro på dom, skynda bryta med din innan du blir som ett skal av dig själv som jag var i sommras.
Bryt med de han har manipulerad. Fundera på vad du vill?
Vem är du?
Vad gillar du?
Gå på kurser eller liknande lär känna nya vänner och fördjupa vänskapen med de som är goda vänner.
Bryt med de som sårar dig och gkör dig illa.
Och prata med nåhon annan en din partner.
Prata kanske med diakon, terapeft eller någon som kan hjälpa dig se rätsida på ditt liv.
Du är värd bättre
Och jag är värd bättre.
Vi ska bli fria
Och vi dka bygga upp oss
Va rädd om fig det finns bara en som du!
Och du är vördefull dom du är
Vi ska bygga upp oss

.

2 gillningar

Tack för att du delar. :heart: jag har inget annat. Jag har inga vänner, ingen att prata med. Jag går i 12 stegs grupp. Får se om det hjälper. Jag måste hitta rätt psykolog för att ta tag i min låga självkänsla och deppighet. Det är så svårt att hitta rött person som kan hjälpa mig att tro på mig själv igen och att få mig att bli starkare. Mår så dåligt just nu.

1 gillning

Vet du om de själva inte vill då blir det ingen ändring förr en de väljer själva att de vill lämna.
Vigick 12 stegsprogram celebrate recoveri för flera år sedan men han levde i förnekrlse så han hade sitt sexmusdbruk i det fördolda. Tog inte hjälp utan han var så snäll och skenhelig.

Vet du … du är värdefull
Fundera på vad du gillar ge dig tid att prova dig fram och känn efter vad du själva DU gillar och satsa på det och dig.
Förstår dig med ensamheten.
Jag anar att när du hittar vad du gillar och blrjsr datsa på dig själv kommer du att träffa vänner i liknande sits.
De på 12 stegsprogrammet är alla i olika sits i livet, så kanske mår de lika dåligt och vågar inte satsa, jag har upptäckt att svensks kyrkan har olika grupper msn kan vara med på. Kolla utbudet i din kommun på aktiviteter, olika grupper pto.enader, språkcafe. Stickcafe eller handarbetsdagar målar du eller dansar ja fundera om det är något du tycker är ok och börja dör provs dig fram, gå på olika utställningar, konserter mm och berika ditt liv. Med något som du gillar listan vi ksn hitta på är hur lång som helst. Det är tufft nu men det blir bättre.
Jag trodde jag skulle bli såååå ensam.
Nej jag har inte varit ensam jag har varit hemma och baaaara njutit av att han äntlugen flyttade, att ha hemmet för mig själv o h slippa honom dom var inte värd mig. En som bara är otrogen. Fick veta i höstas av hans förra familj att han var otrogen mot sin barnsmor också
Så och hela vårt äktendkap har han blåljuget mig i ansiktet och varit otrogen.
Vi är värda så mycket bättre vi ska berika vårt liv och vi ska få det så mycket bättre
Vi ska lyfta blicken vi ska lyfta hakan och strecka på ryggen det var inte vi dom var otrogna det var idioterna som är och var otrogna och dessa äckel är inte värda oss.

Börja ta hand om dig. Gjör något som du gillar och gjör det för dig själv.:revolving_hearts::revolving_hearts:

1 gillning

Jag läser ditt inlägg då och då när jag mår dåligt. Det betyder jättemycket och ger mig hopp :heart:. Ja han fortsätter att ljuga om ”småsaker”, men om han ljuger om småsaker så måste han definitivt ljuga om stora saker. Jag hade ett hopp om att nu skulle det bli bättre när han började 12 stegs programmet, men han behandlar det som en kurs han snabbt vill bli klar med och få en guldstjärna. Han verkar känslomässigt fortfarande leva i förnekelse.
Tack för bra tips om aktiviteter. Jag måste börja satsa på mig själv. Jag mår inte bra i det här. Det är lätt för en del att säga att jag ska lämna, men det är inte lätt.

Har du kunnat/hunnit/orkat gå till botten inom dig själv med varför det inte är lätt?

För att jag efter 30 års relation med en beroende har tappat bort mig själv. Jag har inga vänner (vem orkar umgås med en som inte orkar vara rolig eller ge något), min ekonomi och karriär har blivit söndertrasad, min självkänsla är i botten. Jag har blivit psykiskt misshandlad i alla år. Han han också varit jättegullig och trevlig, jag har levt på dessa stunder och hoppats att nu blir det bättre. Jag har sedan varit utbränd i ett par omgångar mot slutet och inte orkat. Jag är så otroligt trött och utmattad på alla plan. Jag känner mig värdelös och vet att inte en enda människa i världen kan uppskatta mig eftersom jag är tråkig och säger fel saker. Jag har inget att ge.

1 gillning

Så är det ju med all sannolikhet inte alls :muscle: :v: :revolving_hearts:

Har du kontaktat någon som kan hjälpa dig att successivt vända den här nedåtgående spiralen?

Tack :pray: :heart: Jag har gjort försök att få kompisar, men det är alltid ensidigt. De återkommer aldrig och vill träffa mig. I en grupp, om jag frågar något, så svarar folk alltid och bara tittar på andra. Jag blir utesluten och kommer inte in. Jag har pratat med terapeuter; med en psykolog om min barndom/anknytning vilket var bra. Jag har fått bli förälder till hela min familj vid väldigt unga år, så jag har inte fått vara ung och lekfull. Jag har pratat med en annan terapeut om att jag inte har vänner. Det hjälpte inte riktigt.
Är det någon som har bra tips på en psykolog som kan hjälpa med att kartlägga vad jag gör för fel?

1 gillning

Först och främst vill jag att du slutar prata “skit” om dig själv, en skitpratade vän vill ingen ha och det är troligen vad du sänder ut. Det blir mao en självuppfyllande profetia. Du intalar dig själv att ingen vill bli vän med dig och just därför blir det så.
Det är såklart skitlätt för mig att säga som inte går i dina skor, förlåt att jag är brutal :heart:

Men din ända uppgift just nu borde vara att bli vän med dig själv. Sen faller förhoppningsvis resten på plats också. Ibland måste man fake it til you make it. Våga pröva ta plats, testa nya saker. Ta tid för att lyssna inåt. Ligg på soffan, gå promenader. Känn efter vad du är sugen på. Laga mat, träna eller gå på museum. Sticka, läs böcker eller hoppa fallskärm. Testa, testa. Inget är fel lika mycket som att något är rätt.

Och ta hjälp, men du måste också vilja bli hjälpt och det innebär att ta sig ut på okänd mark. Våga säga ja till förändring.

Du förtjänar absolut bättre än honom :heart: och bättre är också att vara själv utan honom! Kom ihåg det. Du behöver ingen annan!

1 gillning

Tack för fina ord. :heart: ja du har nog rätt. Det är svårt bara, när det inte finns så många positiva interaktioner. Men jag får börja leva på de små interaktionerna som finns och sluta trycka ner mig själv

1 gillning

Har du tänkt på hur mycket energi du lagt på honom/relationen/saker som inte gynnar dig… under många, många år…? Inte konstigt att du blivit dränerad!

Vad skulle hända om du la din energi bara på dig? På saker som är bra för dig? På saker som du vill göra? Stora eller små? Jag tror att du ganska snart vaknar leende varje dag! Med koll på läget, även om det är ett annat läge än det du vaknar till just nu.

Jag räknade mikrosegrar i början. Det kunde vara vad som helst som jag gjorde, bara det var positivt för MIG. Men fira! Uppmärksamma! För att många små steg blir tillsammans en lång väg… Förändring är svårt, en del av oss fick inte välja utan kastades in i den. För egen del ser jag numera att livet utan X är drömlivet. Helt annorlunda. Jag styr mitt liv, och jag gör det bra. Samtidigt kan jag ibland sörja att det inte blev (eller kommer bli) något guldbröllop för mig. Men väljer nog hellre börja om med pappersbröllop, eller ingen bröllopsdag alls faktiskt, framför att ”fira” med mitt X. Han är inte värd mig.

Tack för svar. :grinning: ja jag behöver börja göra saker för mig. Träning är just nu det enda roliga jag har och riktigt hinner/orkar med. Är konsult och jobbar väldigt mycket med ett jobb jag inte alls gillar, men måste ta det jag får nu. Min ekonomi i bolaget är helt dränerad. Det är svårt att få uppdrag som 50 +. Det är också något jag måste ta tag i; bli anställd eller fortsätta som konsult. Men där börjar jag komma en bit på vägen. Jag har tidigare inte alls tänkt mig att avsluta mitt bolag. Nu inser jag att detta sätt at leva gör mig mer ensam. Ett sammanhang är viktigare än frihet att ha längre somrar.

1 gillning