Nya erfarenheter

Vad tar ni med er in i era nya liv/relationer som ni lärt er av eran senaste separationen?

What you see is what you get.

Hade han velat hade han gjort det.

Jag ska aldrig skärpa mig mer. Inte tassa på tå, anstränga mig och sträcka mig i det oändliga. Fokusera mer på vad jag tycker om honom än på vad han tycker om mig.

Jag duger som jag är!

15 gillningar

Att aldrig mer bo ihop med någon utan skilja på kärleksliv och vardagsliv med barn.

9 gillningar

5 gillningar
  • Sluta vara naiv
  • Sätta gränser och ha en plan för vad jag gör om dom överträds
  • Vara modig och stå upp för mina behov
  • Man kan endast ändra på sig själv
  • Lär känna personen på djupet innan man binder sig för mycket. Ignorera inte röda flaggor/magkänsla. Våga säga stopp om det känns fel från början.
  • Ingå eventuellt nya förhållande av rätt anledning. Inte för att man blir raggad på eller tänker att man måste hitta någon, utan för att det tillför något extra till livet.
  • Värdera mig själv högre!
11 gillningar

Att kärlek verkligen inte överlever allt. Att man kan behöva lämna någon som man fortfarande älskar. Och att det blir bra till sist.

7 gillningar

Att man inte kan veta vem man passar ihop med förrän man prövat. Det svåra är att göra slut när man inser detta och inte lura sig själv att det kommer bli bättre.

Det viktigaste lärdomarna om förhållanden:

  1. I ett förhållande är man snälla mot varandra.
  2. Svartsjuka är inte romantiskt, det är början på ett begränsat liv.
  3. Om endera parten, eller båda, känner att de behöver förändra den andre så är man inte rätt för varandra, det går nämligen inte att ändra någon. Det kommer bara att leda till känslor av besvikelse och att inte duga.
10 gillningar

Några fler tankar

  • Intimitet och sex måste vara någorlunda synkat mellan båda.
  • Båda måste ha en vilja att kommunicera och förstå varandra. Detta måste ske regelbundet.
6 gillningar

Vara ärlig mot mig själv och min partner, även obekväma känslor måste ut.
Lita på röda flaggor eller min instinkt.
Inte bo ihop, aldrig någonsin igen.
Inte gå in i rollen där jag är den mentalt starka bara för att det får mig att känna mig behövd.

6 gillningar
  • Jag är ett kap, och han ska vara glad att han lyckades fånga mig!

  • Det blir inga nya gemensamma barn med ny partner. (Aldrig att jag sätter mig fast med någon igen med “18-årsgaranti”)

  • Det blir inget bröllop förrän alla hemmaboende barn är över 16 år gamla. (Det blir kanske aldrig något bröllop alls igen, men OM)

  • Tänka igenom i förväg och skriva papper på ALLT ekonomiskt om en ska bo ihop med ny partner. (Jag vill aldrig mer göra om en bodelning där en ska kriga och tjafsa om pengar en har rätt till enligt lag)

  • Kommunikation är A och O, och inget jag kompromissar bort. Jag har också rätt att säga vad jag vill ha och få det jag behöver.

11 gillningar

Jag går inte in i relation med barnlös kvinna såvida det inte är glasklart att hon anser sig färdig med att få barn och att det känns trovärdigt.

Jag tänker inte agera psykolog hemma. Det har jag ingen kompetens i. Någon som har för mycket problem så kommer det sannolikt att bli en för stor utmaning att ha det i en relation. Väljer hellre de som verkar trygga i sig själva hur hårt det än kan låta.

Jag gifter mig sannolikt inte en gång till och gör jag det så kommer det bli en lång lista på äktenskapsförord och vad som gäller, upprättat av en jurist

En partner som inte tar ansvar för att lönen ska räcka månaden ut bör träffa någon annan man. I annat fall kommer det bli bråk.

Dominant partner med kort stubin och som inte vill lyssna på andra i en kommunikation ska jag också undvika.

11 gillningar

Massor av viktiga och bra tankar att ha i "ryggsäcken "
Tack alla som svarat :orange_heart:

3 gillningar

Det jag prioriterade och sen insåg när jag träffade någon efter separationen:

  • Vikten av att vara på samma våglängd när det gäller kommunikationen. Att inte behöva förklara sig i kvadrat innan den andre nästan förstår…

  • Att kompromissa ska alltid vara åt båda hållen och det finns en gräns för när man kompromissar för mycket.

  • Humor är viktigt för mig, att få skratta tillsammans med sin partner är mer än nödvändigt för att orka med stressigare tider.

  • Jag behöver vara med någon som hör och förstår mig. Jag är väldigt empatisk och mån om att den jag är med mår bra, därför behöver jag få känna samma omtanke tillbaka.

6 gillningar

:muscle::orange_heart::slightly_smiling_face:

1 gillning

Mina erfarenheter hittills efter mycket funderade och ältande så ska jag definitivt
lita på min magkänslan och ALDRIG ignorera den igen.

3 gillningar