Ny partner - vänner försvann

Har

2 gillningar

Det enkla svaret är ju att engagera i någon förening eller intressegemenskap. Jag och min nya sambo engagerade oss i ett jaktlag där vi nu fått flera goda vänner.

En sak jag tänker på dock. Har ditt x hittat någon ny? Ser han dig som orsakande till separationen? Mår han dåligt? Beroende på svaren på frågorna ovan så kan det vara så att vännerna tycker synd om honom i skilsmässan. Finns det någon av vännerna som du kan fråga om något sådant?

Umgås vännerna med ditt x? Om inte kan det vara så att ni upplevs som pestsmittade, och att vännerna inte vill få smittan. Det är ju inte okänt att skilsmässor sprider sig inom kompisgäng.

2 gillningar

Hej,

3 gillningar

Om jag får gissa så är ni de första som skiljer sig i kompiskretsen. Jag tror att de helt enkelt är lite villrådiga hur de ska förhålla sig. Lite som folk drar sig undan från en nybliven änkling, man vet inte vad man ska säga. Och så är det den där otäcka smitteffekten. Man vill inte se att det finns risk att ens eget förhållande kan gå samma väg en dag.

3 gillningar

Jag tänker som @Restenavlivet att vännerna kanske inte vet hur de ska förhålla sig. Det kan vara att de inte vill ta parti och därför inte umgås med någon av er, eller att de bara känner sig obekväma och inte vet hur de ska bete sig. Jag tror att du inte har något att förlora på att vara rak, sen hur du formulerar frågan kanske kan funderas ett par varv på. Tänker att du behöver vara tillräckligt tydlig för att de ska förstå, men inte anklagande. Mer kanske att ha förståelse för att de inte vet hur de ska bete sig och försöka ge dem klarhet i det.

Tänker också att du kanske kanske inte ska ge upp utan också fortsätta att bjuda in. Vännerna kanske behöver vara i ert sällskap tillsammans x antal gånger innan det nya sätter sig.

Sen är det inte fel att också försöka utöka vänskapskretsen. @Restenavlivet s förslag om att engagera er i något för att hitta nya vänner är ett fint förslag tycker jag.

3 gillningar

Tac

3 gillningar

Har du något att förlora på att ha en öppen diskussion med dina vänner? Är väl ingen skam att dela med sig av sina känslor och upplevelser, bara det sker konkret och konstruktivt.

Skulle de vara nonchalanta eller likgiltiga så är det inga vänner att ha kan jag tycka. Men för din egen skull hade jag ansett att det är bäst att du tar ett samtal med de.

4 gillningar

Tack.

1 gillning

Fräck fråga, gillar de inte din nya?

1 gillning

Joj

2 gillningar