Ni som lämnat o snabbt träffat ny partner

Hur är det vanligt att reagera när ens partner träffar en ny. Även om man själv redan gjort det och varit den som lämnat?

Tänker att jag blev lämnad o min man träffande mkt snabbt en yngre kvinna och lever i relation. En bekant varit ute för samma salt för några år sedan och hon har nu efter 4 år träffat en man och hennes ex reagerar starkt på flera sätt.
Är det vanligt ? Han är arg,tvär, vill inte samarbeta.

1 gillning

Jag lämnade och träffade snabbt en ny. Min fd var såklart ledsen men inte besvärlig pga min nye.
Efter ca ett halvår träffade han en ny. Jag var mest glad för hans skull och inte så överraskad, då det var en ungdomsbekant.

2 gillningar

Vad som är vanligt törs jag inte uttala mig kring…

Tror att det kan vara väldigt olika helt enkelt. Kan bero på hur skilsmässan gick till, på vems initiativ som du säger, var man hyffsat överens, hur ”löste” sig en del praktiska frågor, hur väl lyckas man samarbeta kring eventuella barn. Är det mycket tjafs som ”hänger kvar” efter skilsmässan…

Det som jag dock tror är vanligt, och kanske lite allmängiltigt mänskligt, är att när ens ex-partner träffar någon ny så kan det väcka känslor. För somliga kanske det blir en ”ny” påminnelse om att man är skild (från sitt ex). Att ens ex gått vidare. Råkar den nya partnern vara någon ”bekant” så kanske det gör att det svider (lite extra).

För somliga så kanske det även blir en känsla av att det är ytterligare en part man ska förhålla sig till, inte sällan om man har yngre barn, bonuskonstellationer etc. Ytterligare behov av mer samarbete etc bla.

Och som med många känslor så behöver det inte vara logiskt och rationellt alla gånger…

3 gillningar