När livet slår till

Du har redan konstaterat att det är omöjliga frågor att svara på för annans räkning :wink:

För egen räkning så kan jag i dagens läge inte se skuggan av en chans att jag skulle vilja flytta ihop med någon igen, men man ska väl aldrig säga aldrig för vem vet vad framtiden har att erbjuda :woman_shrugging: :sweat_smile:

Så det där med guldkant låter i mina öron som ett bra alternativ, men däremot så skulle jag inte se ditt/ert upplägg som någon “guldkant” överhuvudtaget. Att själv mer eller mindre tvingas åka hem för att han fått nog av en pang bom, att han själv plötsligt ränner iväg från dig, all den rädslan och oförmågan till ömsesidighet, kommunikation och ömsesidiga kompromisser som han ger uttryck skulle nöta ner mig. Ingen trygghet och ingen tro på att han orkar/vill stå kvar om det skulle börjar blåsa lite snålt och man plötsligt i en period skulle behöva mer.

Så jag hade personligen inte velat vara med en sådan man där i princip allt faktiskt sker på hans villkor och där jag känner att jag vill/måste läsa och söka bland psykologiska teorier för att förklara hans beteenden.

Kanske inget svar du önskade, men jag som också comittar mycket i en etablerad relation… och kanske till och med alldeles för mycket, skulle aldrig välja att utsätta mig för den sortens problemområde och den medföljande stress och besvikelse som det innebär någonsin igen. Men det är ju jag det och vi funkar nog lite annorlunda på det sättet du och jag, för jag är mycket hellre ensamlevande (därmed inte ensam allt igenom) än lever i en “parrelation” på sådana premisser :see_no_evil:

1 gillning

Tack @Noomi för svar och för helt relevanta reflektioner. En del av det du skriver tänker jag själv, och det är därför jag grubblar just nu.
Men, som sagt, vi är alla olika. Och den här mannen har förstås många väldigt goda sidor också, som jag inte lade energi på att beskriva just nu. Han kan på många sätt verkligen beskrivas som en guldkant, särskilt om jag kunde känna mig själv lika säker som du och många andra gör, på att jag helst inte vill bo ihop med någon. Det är ju en vanlig känsla, och jag känner mig just nu intresserad av att försöka förstå varför det inte skulle kunna vara bra även för mig. Under det senaste halvåret, när min dotter var sjuk och behandlades, har han varit ett jättefint stöd för mig. Jag har definitivt haft det lättare under den perioden tack vare honom, än vad jag hade haft som ensamlevande.

Hans landställe brukar inte heller vara ett problem, utan snarare en skön oas som vi besöker på helgerna under försommar och höst.

Så det finns flera perspektiv på situationen, och på relationen. Men visst, hans anknytningsmönster är ett slags handikapp som gör att det ofta måste vara ”på hans villkor”. Men anknytningsmönster har ju alla, och de aktiveras i nära relationer. Man kan vara förnuftig, trevlig, pålitlig osv i alla sammanhang, men i nära relationer uppstår en dynamik som bara delvis är rationell, och där även tidigare mönster och föreställningar spelar oss spratt. Jag tror det gäller för oss alla, åtminstone gäller det även för mig. Så jag funderar vidare på vad mina egna behov verkligen är, och om mina perspektiv kan skifta utan att jag gör våld på mig själv. Någon annan kanske ser det som att jag redan gör våld på mig själv, men jag är inte säker på det själv. Men tiden får utvisa.

En fråga: Vad tycker du är bäst respektive tyngst med att leva ensam? Från mina ensamstående perioder tycker jag att frihet från att grubbla över en man har varit bäst! Men jag har känt mig ganska tom och torftig också. Min svåraste del är nog vardagskvällar efter matlagning. Man är lite för trött för att hitta på något, men åtminstone jag har svårt för att riktigt fastna för tv-serier, jag blir lite uttråkad och rastlös av tv. Då saknar jag det där vardagliga sällskapet som jag, åtminstone ett par dagar i veckan, har med min särbo. Småprat, ibland djupare samtal. En kram i soffan. Att få somna och vakna tillsammans.

1 gillning

Jag tycker nog att friheten att få ha mitt eget hem som min egen oas när jag kommer hem efter en kämpig dag är stort. Att kunna göra vad jag vill, och när och hur. Troligen så finns det nog lite inslag av att faktiskt inte alls behöva anpassa mig efter någon annan, tom. att få sova själv och vakna själv gillar jag numera :joy:

Det jag kan sakna lite är att kunna hjälpas åt med diverse göromål, planerande av olika saker osv. Men egentligen ser jag inget som jag saknar så mkt med en man som skulle göra det värt att flytta in honom i mitt hem för att leva ihop med någon igen 24/7. I framtiden kanske jag kommer att sakna det där mer när det så småningom blir fråga om pensionärstillvaro, mer ledig tid och fler möjligheter till resande osv. Det är fullt möjligt att det kan bli så och att jag kanske ångrar mig då, men den som lever får se vad som händer då… för alla män som vill bo ihop har väl troligen inte dött ut till dess tänker jag, risken är väl snarare att det är tvärtom :see_no_evil:

Jag har turen att ha ett yrke jag stortrivs med och en kollegiegrupp som till stora delar är väldigt intressanta och intellektuellt givande personer så jag saknar inte direkt djupa samtal på fritiden och då jag eg inte är någon som trivs med någon mängd av “kallprat” heller, så saknar jag i nuläget inte det heller i nämnvärd omfattning.

Det jag isf saknar är det man i teorin hade kunnat ha om man hade levt ett helt “liv” tsm med någon som man har gemensamma barn med. Möjligheten att dela de erfarenheterna, minnena, uppgifterna, kommande barnbarn osv. men DET är ju en total utopi och rena fantasier och går aldrig att komma ens i närheten av med en ny partner. Sen är jag uppriktigt sagt inte det minsta intresserad av att bli någon bonusvuxen i andras barns liv. Det där med spänningen med nya partners och den nyhetens behag är för mig lite av typen… “been there, done that” och känner mig i nuläget rätt klar med allt som kräver de riktigt stora investeringarna.

Vad tror du om det här, kanske skulle passa bra som beskrivande text på dejtingsajt :rofl:

5 gillningar

Den beskrivningen kunde vara min, från början till slut!

2 gillningar

Det är mycket i din beskrivning som får bekanta klockor att ringa hos mig.

Mitt senaste ex hade en rätt mysko anknytning och en ytterst destruktiv relation till sin mor. Han var väldigt präglad av det och det ställde till problem av ungefär den typ du beskriver.

Det vill säga - vi två hade en relation som på många sätt var fin och kärleksfull. Han månade alltid om mig och ansträngde sig på olika sätt som jag vet var väldigt krävande för honom. Det var kanske myrsteg för mig men slitigt för honom - och jag var genuint glad åt hans vilja!

Men han kunde absolut inte planera framåt, varken vad gällde semesterplaner eller själva relationen. Precis som din parter, alltså. Det var både frustrerande och sårande. Och det ställde höga krav på mig att vara förstående och tålmodig.

Jag känner även igen mig socialt. Jag vill liksom du ha mycket egentid och jag trivs alltid bäst i små sällskap oavsett hur mycket jag gillar personerna som är med. Men jag gör också undantag för min partner. Jag har egentligen aldrig blivit trött på närvaron av mina män. Det är omvärlden jag behöver vila från.

Man måste därmed inte sitta i knät på varandra, men jag skulle heller inte känna mig trygg med och uppskattad av någon som inte orkar ha mig i sin bostad mer än ett par dagar ens om vi pysslar med olika saker i varsin del av huset. Om jag ska ha en relation igen ska det vara med någon som kan trivas med upplägget att han kollar på en film och jag läser en bok.

Ett retoriskt svar på en retorisk fråga: min personliga magkänsla är att du inte ska nöja dig. Helt enkelt för att du är en av de klokaste och mest reflekterande personerna som skriver på det här forumet. Du har kommit så långt i arbetet med dig själv att jag helt krasst inte kan tycka att du ska nöja dig med att bara ha och vara en guldkant när det inte är vad du söker. Du borde hitta en mer emotionellt mogen partner som fyller betydligt fler av dina behov.

Allt kan man aldrig få, det vet vi ju alla, men du får för lite.

Det är min spontana betraktelse utifrån. Hoppas det inte låter hårt och cyniskt. Jag bara känner att det inte kommer bli bra i längden om du ofta måste göra avkall på sådant som är viktigt för dig på grund av hans anknytningsproblem.

Kanske är jag för färgad av mina egna erfarenheter. Jag fick så ofta stå tillbaka och offra mina egna behov och önskemål eftersom jag visste att jag hade en sorts emotionellt övertag gentemot mitt ex. Det var därför självklart att jag var skyldig att liksom vänta in honom.

Jag hade haft en bra barndom och en bra relation till mina föräldrar. Jag var bra på att kommunicera och formulera vad jag ville. Medan han såg nära relationer som konflikthärdar och ofrånkomlig maktkamp och han kunde inte uttrycka vare sig känslor eller behov. Han hade lärt sig sedan barnsben att sådant möttes med hån och förakt. Bäst mådde han när vi var tysta tillsammans.

Länge trodde jag att jag skulle kunna förändra dynamiken genom att anstränga mig mer. Gå honom mer till mötes, ge honom mer space, mer tid, mer frihet. Leda med goda exempel. Ställa lägre krav på honom. Sluta förvänta mig den närhet jag behövde. Sänka förväntningarna i största allmänhet.

Jag försökte helt enkelt intala mig själv att vi trots allt hade det så pass bra att det vägde upp. Men det var ett självbedrägeri. Trots att han stöttade mig genom svåra perioder när jag hade en sjuk anhörig, t ex. Han har alltid även ställt upp när jag har haft praktiska problem och alltid visat omsorg. Sådana saker gjorde att jag höll fast vid honom trots att jag så många gånger kände mig totalt övergiven i relationen.

Man kan som sagt var inte råda någon annan. Och du kommer fatta rätt beslut hur det än blir. Men själv lever jag hellre med min konkreta, överskådliga ensamhet som singel än att ständigt förhålla mig till den oförutsägbara och svårtolkade ensamhet som uppstår i en relation där man inte är på samma emotionella nivå.

2 gillningar

Du ska förstås trivas och må bra i din relation :heart_eyes: Har du pratat om din syn på förhållanden i allmänhet, vad du uppskattar i ert förhållande och vad du behöver mer av? Om ja, hur tänker han? Om nej, är det något du vill/kan ta upp? Parterapi, hade det kunnat vara ett alternativ?

Du som är klok har säkert koll på detta men påminner om att din förmåga att förstå ska innefatta både honom och dig själv, med andra ord, låt inte din förståelse för honom ta mer plats än din förståelse av dig själv. Du och dina behov ska alltid gå först :heart:

Du har rätt i det här. Och jag måste jobba med min känsla av att det är omöjligt, och att det enda val jag har är ensamhet på hundra procent av tiden, istället för som nu, femtio till sjuttiofem procent av tiden.

Jag vet inte varför det känns så omöjligt med tanken att ”hitta någon bättre”. Dels ett visst mått av realism förstås. Det finns en massa män på dejtingsajter som inte passar mig. Och även om jag kan sålla bort många i ett första steg, så innebär nästa steg försök till samvaro, vilket jag ofta verkligen drar mig för. Jag minns från tidigare perioder av singelskap hur motigt jag tyckte det var att dejta. Jag är nog en initialt ganska kritisk och krävande person tyvärr. Jag känner själv att jag duger, men att ingen duger för mig, ha ha. På ett sätt är det bra, för jag slösar inte tid på att försöka gilla alla jag träffar, även om jag givetvis beter mig civiliserat.
Men det gör också själva dejtandet lite tungrott. Jag har försökt använda metaforen tandborstning, något man bara gör om man vill ha fungerande tänder. Att dejta främmande män är något jag ser som nödvändigt att göra för att åtminstone ha en möjlighet att stöta på den person som jag faktiskt skulle kunna ha en nära relation med.

När jag träffade min nuvarande kärlek kände jag redan under vår första dejt hur underbart det var att prata med honom. Han var också, då, väldigt öppen om sig själv. Under vårt första dryga halvår tillsammans fanns ingen, eller bara en liten, skymt av det som sedan har visat sig hos honom. Han kände ju inte heller till det själv. Våra förtroliga och roliga samtal pågår fortfarande, även om nu tyvärr området närhet i relationen har blivit minerad mark.

Så, jag är kär i en man, men behöver kanske lämna honom trots kärleken och samtalen, eftersom hans rädsla för närhet troligen inte kommer att förändras. Jag behöver vara ensam ett bra tag först för att vänja mig av vid honom. Jag är så osugen på att vara ensam. Har varit det i så långa perioder av mitt liv, ända sedan min första skilsmässa för tjugo år sedan. Jag kan inte alls uppskatta det på, samma sätt som du gör, eller andra här på forumet. Jag trivs med egentid men behöver inte enorma mängder av det.

Det,är förstås logiskt att lämna när ens behov inte blir tillgodosedda, och helt enkelt lita på att behoven på sikt kan bli uppfyllda av någon annan, eller av mig själv, eller att jag åtminstone inte ägnar för mycket tid åt att grubbla över en person som jag inte kan förändra. It makes sense.

Men innan jag samlat kraft till att ta det steget, om det inte bara plötsligt sker, känner jag att jag ska prova att vidga min acceptans ytterligare lite och se hur det påverkar mitt beteende och mitt känsloliv. Inte för att vara en dörrmatta utan mer som en utökad meditationsträning. Jag är inte en person som utplånar mig själv, även om det kanske kan låta så. Men jag är uppriktigt nyfiken på att studera vad som händer med mig i den här situationen ett tag till.

3 gillningar

Ja här tycker jag du kommer till pudelns kärna. Han kommer troligen inte kunna ändra på sitt sätt, i allafall inte varaktigt och då har du att ta ställning till två alternativ och det är att antingen lämna eller acceptera. Jag tycker inte det är ett självklart val och det kan också ändras över tid, idag kanske du tycker det känns helt rimligt att ni träffas som ni gör men om ett halvår eller ett år kan situationen vara en helt annan.
Men om det är som du skriver att närhet är ett minerat område kanske du ska fundera ett varv till för bara det att något skaver på det viset hos er bägge ökar avståndet mellan er tror jag.

Vad gäller dejting är det absolut inget för mig av den anledningen att det känns som en jobbintervju och det man säger att man ska gå in i det som “en kul grej” och “ta det som det kommer”, “det blir vad det blir” och det kan ju bara vara att man “träffar en kompis” - det funkar inte alls för mig när jag ändå vet att premisserna för oss bägge egentligen är att vi vill hitta en partner. :roll_eyes:
Men - man ska aldrig säga aldrig heter det ju fast det känns väldigt avlägset måste jag säga.

Jag tror att det är bra att skynda långsamt, fundera igenom vad som är viktigt för en själv och också involvera sin partner tidigt men att sen tillämpa det i praktiken - ja där är jag inte än! :sweat_smile: (Nu har jag ingen partner att tillämpa det på än men jag tränar på alla mina andra relationer i livet och inte är det lätt inte!)

2 gillningar

@Honungspaj när jag läser vad du skriver så blir känslan att du vill egentligen så mycket mer.
Stannar du för länge även denna gång?

Precis som du så är jag en människa som klarar av “att ta mycket”
Trygg i mej själv från barndomen och kan skilja på vad som ska ligga mej till last och inte.
Det jag har lärt mej om mej själv så är det att denna egenskap ändå tar på en, fastän att jag orkar.
Varför ha dessa överseenden fast det inte är dessa egenskaper man söker eller vill ha?
Varför ska andras behov styra bara för att man klarar av trycket?
Känner du dej viktig för honom när dina behov får en sådan liten plats?
Jag önskar att du finner ett svar så att du slipper grubbla, ofta är det ju grubbleriet som är det som dränerar en.

1 gillning

Du resonerar som vanligt väldigt välbalanserat och klokt… dock så kan jag inte låta bli att känna en stor tveksamhet när jag läser ditt sista stycke.

För varför och på vilket sätt skulle det vara något att vara “nyfiken på” (i strikt positiv mening), dvs vad som händer med dig själv om du pressar dig ännu längre med det som du uppenbart inte alls varken gillar eller trivs med och som inte heller är vad säger dig behöva och vilja ha? Låter mer som självskaderi…

Kan det vara så att den där, iaf för mig, svårförståeliga idén/tanken är ett sätt för dig att inför dig själv legitimera och rättfärdiga att du inte klarar av att ta det beslut som du möjligen med ditt förnuft vet/anar vore det bästa för dig… helt enkelt för att du inte emotionellt klarar av att effektuera det?

Var rädd om dig själv @Honungspaj :revolving_hearts:

1 gillning

Det här är ju en asjobbig situation, och jag hade det exakt så.

Mitt ex har inte släppt taget om mig, trots att det var han som gjorde slut. Förmodligen skulle det vara tämligen enkelt för mig att veva honom tillbaka om jag försökte.

Men det skulle ändå inte bli den typ av relation som jag behöver, för han är fortfarande samma person som han var för några år sedan. Och jag med.

Han kan aldrig bli den där partnern som jag har livliga, flödande diskussioner med. Han kan heller aldrig bli en partner som gärna bokar in en minisemester med några veckors varsel eller ett bröllop hos gemensamma vänner eller tar hänsyn till mig när han önskar semesterveckor.

Och jag kan inte bli en partner som mår bra utan att få diskutera högt och lågt i relationen. Eller klarar att känna mig trygg trots att jag inte vet på torsdagen om han vill träffa mig på midsommarafton eller om han tyvärr inte hinner. Eller vara helt nöjd med att han förmodligen kan tillbringa delar av sin semester med mig, fast jag får inte besked förrän typ samma dag som det passar honom.

Den här insikten slog mig i skallen relativt hårt när han dumpade mig. Min instinktiva känsla var ju att försöka få honom tillbaka. Men vem av oss ska ändra på sig? tänkte jag. Vem ska byta personlighet? Vem ska göra alla kompromisser och uppoffringar?

Tror du att han skulle vara beredd att göra motsvarande experiment? Att kliva utanför sin komfortzon och vidga sin acceptans för dina behov? Om du bad honom uttryckligen?

Jag försökte med båda mina ex. Jag tänkte att det är en bra idé att försöka gå halva vägen var. Men ingen av dem kunde/ville.

1 gillning

Tack för fler kloka reflektioner och kommentarer.

Jag har inte varit i den är situationen tidigare, att jag överväger ett uppbrott från någon som jag verkligen älskar och som jag har haft, och har, många fina stunder tillsammans med. Jag har blivit dumpad hårt, flera gånger, och tagit mig igenom det. Nu är det som om jag överväger att lämna, inte bara honom och vår relation, utan även en stor del av mig själv. Det kan låta märkligt eftersom jag beskrivit hur lite tid jag kan få av honom totalt sett, men den tiden har betytt mycket för mig. Och när, om, jag väl utdelar hugget, så är allt det borta. Jag behöver lite mer tid för att vänja mig vid tanken.

Jag vet precis hur det är att vara ensamstående, utan en relation, och jag vet att jag klarar det bra. Men jag vet också att jag kommer att känna mig tom och ensam, oftare än vad jag önskar. Därför känns det inte som om jag vill skynda mig in i den tillvaron.

Han kan bara skada mig med sitt undvikande beteende om jag låter honom skada mig. Just nu låter jag det inte ske. Jag fyller dagarna med annat, har egna planer och mår bra. Men när vi väl ses igen kommer det förstås att börja ske saker igen, och då behöver jag vara uppmärksam på mig själv och redo att säga orden som avslutar allt, om vi inte lyckas mötas på något sätt.

Det har hänt förut att vi varit ”vid kanten” men lyckats närma oss varandra. Jag ser att han gör ansträngningar för mig, utifrån sin egen förmåga. Men han kommer aldrig att ha samma förmåga som jag har när det gäller närhet eller flexibilitet. Där har han ett stort handikapp. På alla övriga områden är han en jättefin man. Snäll, rolig, varm, ömsint och hjälpsam. Vi har samma värderingar när det gäller samhällsfrågor, han läser mycket och är intresserad av kultur, han är en bra kock. Jag vet att han älskar mig eftersom jag både känner det och han säger det. Så det jag förlorar om jag gör slut är verkligen inte lite.

Jag förstår att det utåt skulle se bra och rätt ut att bryta upp, visa att jag står upp för mig själv, att jag hellre är ensam än nöjer mig med smulor, att jag räknar med att träffa en annan man som passar mig bättre. Men inom mig känns det inte alls så just nu. Och jag känner mig inte som den underlägsna, den som förtrycks. Tvärtom egentligen, han är den som lever med sitt handikapp och jag kan välja om jag vill och kan ha det som en del av mitt liv eller inte.

Genom åren med honom har jag lärt mig mycket om anknytningsmönster, och förstått en del om hur det kan vara att leva med undvikande anknytning, något som man ju bara har oturen att drabbas av genom de föräldrar man har fått. Det är en tung börda, samtidigt som det inte är något man generellt pratar om, vilket gör handikappet både okänt och osynligt. Förutom att det märks i en nära relation så märks det inte för andra, men det märks ju i den inre dialogen man har med sig själv. Där finns mycket stränghet och en stor inre osäkerhet som skapar sress som man inte har ord för. Att få vara ensam, ofta, har blivit det sätt man har lärt sig för att reglera sitt känsloliv på så att man orkar kliva ut i världen igen och fungera. Och omvärlden har ingen aning om hur man känner sig inuti eftersom man utåt är så välfungerande och väl omtyckt.

Det finns förstås en gräns för hur mycket man som partner ska behöva förstå och ”stå ut med”. Men den gränsen är inte generell utan individuell. Jag har nog helt enkelt inte nått min personliga gräns ännu eftersom jag känner mer ömhet än ilska eller uppgivenhet. Jag känner mig inte utnyttjad, även om det säkert kan upplevas så av andra, och alla har ju sina egna personliga filter att läsa omvärlden genom som är helt relevanta. Jag känner mer att frågan handlar om mig själv än om honom. Vem jag är och vem jag vill och kan vara framöver. Och den frågan behöver jag vända och vrida på med eller utan honom i mitt liv.

9 gillningar

Håller tummarna för att behandlingen går bra för din dotter :sparkling_heart: