När inte exet kan ta över huset

Exet bor kvar i huset men kan pga sin låga inkomst inte ta över lånen och jag släpper naturligtvis inte halva huset när jag har kvar halva lånet …

Bodelningen är inte gjort ännu (efter dryga året sen skilsmässan blev klar).

Han får gärna bo kvar i huset så länge yngste sonen (minderårig) gärna vill ha ett garage att vara i …

Jag for i stort sett utan att ta något med mig, försöka resonera vettigt med en pengagirig envis person var inte högst på agendan utan tänker att min sinnesfrid får kosta lite …

Hur ska man månne skriva bodelningen om huset?

  • Han får som sagt gärna bo kvar så länge han kan och har råd.
  • Jag vill inte lägga ut några pengar på ev renoveringar.
  • Jag är mest intresserad av att ha allt klart ifall någon av oss skulle dö. (Vi har mina, dina och våra barn) Skulle han dö före vore det inget problem, då säljer jag bara huset och hans/våra gemensamma barn får dela på ev vinst men skulle jag dö före vill jag inte att mina barn ska behöva bråka med honom.

Någon som har bra förslag på formulering av bodelning eller andra bra förslag på hur jag bäst ska gå tillväga?

Spontant, sälj. Hur ska du kunna köpa ett nytt boende om du står kvar på huslån?

Om ni ändå vill ha huset kvar så skulle jag vända mig till en jurist. Renoveringar får du ju räkna med. Äger du halva huset så är ju halva huset ditt ansvar.

Jag sitter i liknande sits, tror inte exet får ta över lånen men jag vill att barnen ska få bo kvar. Förmodligen löser vi det genom att han får betala alla lån även om de rent tekniskt står till hälften på mig, problemet är hur vi gör den dag huset ändå säljs - jag kan ju inte begära hälften då, om jag inte betalat på flera år.

Mitt ex betalar allt som berör huset (driftskostnader + lånet) i dagsläget… är i ett mindre samhälle så hus kostar inte lika mycket som på större ställen …
Den dagen han inte kan fixa det blir väl aktuellt med försäljning …
Han är strokedrabbad så var enklare fixa lgh åt mig och han känner sig tryggare i huset med sina fysiska och kognitiva/psykiska hinder …

Hade han inte varit strokedrabbad med en hel del fysiska och psykiska hinder hade försäljning absolut varit det enda alternativet men iofs hade han ju kanske inte haft det ekonomiska läget han är i idag … och som det är nu har jag låtit honom bo kvar i huset just för att han känner sig trygg där, och att sonen får greja i garaget …

Jag bor i hyreslgh och funderar inte på köpesbostad men vem vet vad som händer i framtiden så du kanske får rätt där …

Ja, jurist kanske är smartast …

Knepig situation. Men ta hjälp av jurist, särskilt som ni har särkullbarn. Är barnen minderåriga? I så fall går överförmyndaren in om du går bort och ni inte har reglerat med testamente och då åker han ju ut.

Vill du verkligen ha ansvar för halva huset? Vad som helst kan ju hända, vattenskada, havererad panna, whatever. Jag skulle personligen inte vara bekväm med det. Har visserligen ok lön men inte så jag kan slang upp några stora stålar om något händer. Jag måste dra runt mitt eget hushåll.

Kan ni skriva ett tidsbegränsat avtal? Har han någon annan som kan gå in för lånen, förälder, syskon?

Han har en bror som jag faktiskt föreslog åt exet att ta över min del men vet inte om han ens är intresserad och brodern har sambo o barn som mitt ex nog inte vill ska ha del ev huset ifall något händer någon av dom …

Ja, ingen enkel sits, tycker jag själv också och därför har jag inte gjort något åt det, skjutit på problemet … kan ju bara hoppas att inga större kostnader närmaste 5 åren så hinner yngsten flytta ut o huset kan ev säljas …

Vad menar du förresten med tidsbegränsat avtal?

Tack för omtanken och råden :blush:

Brorsan kanske kan gå in som borgenär istället för att äga huset?

Om ni ber en jurist hjälpa med ett avtal så bestämmer ju ni vad det ska innebära. Exempel

NN har rätt att bo i huset dock längst till (datum x ELLER att sonen YY flyttst). Därefter ska NN lösa ut XX till gällande marknadsvärde annars ska huset säljas. Löpande kostnader (rabbla upp vilka) ska betalas av NN. Underhåll och reparationer betalas till lika delar av båda delägare. Vid framtida försäljning ska vinsten delas lika mellan delägarna.

Typ…? Fast juridiskt korrekt formulerat då…

1 gillning

Ja, det låter som något vettigt att fundera på …

Tack för hjälpen :blush:

1 gillning

Det låter bra! Frågan är bara om jag skulle ha råd att hjälpa till med underhåll och reparationer, är inte direkt höginkomsttagare och min egen framtida lägenhet lär ju kosta en slant, i synnerhet om den ska vara stor nog så barnen får varsitt rum (själv kan jag sova i vardagsrummet)

@chipped Äger man hälften så är man ju ansvarig för hälften så om något rasar får du ju vackert slanga upp pengarna. Jag skulle själv inte gått med på det då jag inte har sån stor buffert / sparande utan behöver dra runt mitt egna hushåll.

En tidsbegränsad skriftlig överenskommelse kan ju vara en fungerande kompromiss under en övergångsperiod. Men det är nog bra att tänka igenom hur man ska hantera eventuella stora kostnader som rasad panna, vattenskada eller liknande.