När illusionen spricker

Oj vad det har varit svårt idag, och fortsätter vara svårt. En känsla av skam över att blivit lämnad och ersatt av någon annan kommer över mig. En insikt om att min exfru egentligen inte älskat eller varit förälskad/kär i mig på många många år, och att jag hela tiden hoppats på att hon tappat den förmågan, men att den kanske kunde återkomma. Jag skäms för att jag tillåtit mig bli avvisad, mer och mer, i alla dessa år. Jag har stått där med mössan i hand och bett om bekräftelse. Jag har stått ut med ett beteende som jag av någon anledning ursäktat som en del av hennes personlighet. Jag har mycket svårt just idag att släppa det förflutna och se min framtid. Att den är fri från just detta. Tyvärr går jag fortfarande tyngd av sorg, övergivenhet och skam och vem vill ha en sån person?

Men jag är en person kapapel till stor kärlek. Jag är omtänksam och uppmärksam. Det är bara det att jag riktat den kärleken mot en illusion och på köpet svikit mig själv helt. Försökt bli älskad genom att anpassa mig. Visat upp det bästa jag har, tålamod, ömhet, för att bara bli avvisad om och om igen.

Ljuset i mitt liv är mina barn. Jag älskar dem över allt annat och vi har faktiskt en bra vardag tillsammans. Jag märker att de trivs, även om jag idag har svårt att vara glad. Igår var det bättre.

När jag mår så här dåligt är även den minimala kontakten som krävs som föräldrar smärtsam för mig. Jag tolkar SMSens innehåll och tidpunkt och undrar vad hon gör och med vem. Jag skäms över att det är så, men tror att erkännandet av att jag gör så kan vara bra för att rannsaka mig själv. Kanske kan jag förlåta mig själv.

Idag lovade jag mig själv att aldrig prata om vår relation eller mina känslor med min exfru. Det är inte bra för mig. De närmaste månaderna ska jag hålla en fasad mot henne och givetvis minimal kommunikation. Detta kommer bli lättare med tiden. Jag kommer läka! Jag kommer ge min kärlek till någon som förtjänar den och uppskattar den.

Avslutningsvis vill jag säga, till den som kanske läser detta, att min exfru inte gjort något fel som sökt och eventuellt funnit en ny kärleksrelation. Tyvärr gör det ingen skillnad för mig, smärtan i uppbrottet och skilsmässan finns kvar lika starkt. Kanske starkare nu när jag inser att hon inte tappat förmågan till romantisk kärlek, bara tappat kärleken till mig.

8 gillningar

Bra. Sörj det som varit. Boosta dig själv. Minimal kontakt. Det kommer en tid då du får det du längtar efter. Det går upp och ner en längre tid men efterhand blir det bättre och bättre.

1 gillning

En helg har passerat och den var delvis svår. Framförallt hade jag en usel natt till söndag med ett ständigt bombardemang av tankar som inte är produktiva och fysiska uttryck som ont i magen, “stark” puls. Även drömmar om exet som inte var inte var så roliga.

Igår söndag talade jag länge med en vän i telefon och det hjälper. Idag känner jag lite tydligare att jag måste acceptera situationen, förlåta mig själv för de misstag jag gjort, men också börja släppa den ilska och bitterhet som vuxit inom mig under de sista åren. Den gör varken mig eller någon annan gott. Det fanns saker i relationen som inte var bra, jag behövde den tid jag behövde för att inse att relationen inte längre var bra för mig.

Jag kan inte annat än att jobba med mig själv i terapin, meditera och försöka finna ro inombords samt leva mitt liv så bra jag kan. Det är jag skyldig mig själv. Hitta det som ger mig ro och glädje. Sluta fokusera på det som varit och vad som inte blev.

Men mitt fokus ska vara mitt liv, min glädje och min inre ro. Och börja söka efter vad en kärleksrelation ska innehålla för att passa mig. Jag vill gärna kunna dela den glädje jag finner i livet med någon annan.

2 gillningar

Dagarna går och ofta är de fyllda av både “bra” och “dåliga” saker, även om det är ganska meningslöst att dela upp livet på det viset.

Det som plågar mig mest är att tankarna fortfarande kretsar för mycket kring exfrun. Egentligen är det inte så konstigt, jag tror tankarna kretsade på samma sätt när vi var gifta, men då fanns tryggheten där: hon fanns i mitt liv, även om vårt äktenskap inte var riktigt bra för mig. Nu kommer tankarna på henne lite på samma sätt, fast innehållet är annorlunda: minnen av vårt förflutna och sorgen över att det inte gick, en ilska kring att bli avvisad och att jag inte vågade se sanningen i vitögat. Att jag svansade runt med ett hopp och på så vis förminskade mig själv. I vissa fall blir jag upprörd och arg, andra fall sorgsen. Det är väldigt lätt att fastna i dem.

Häromdagen hände något alldeles underbart inom mig. Plötsligt släppte oron och sorgen och ersattes av ett lugn och en värme i min kropp. Jag kände acceptans inför det som hänt och en glädje över det liv jag har och det som ligger framför mig. Det var så skönt att slippa den där rösten som bombarderar med tankar och oro inom mig. Jag kände mig tillfreds.

Känslan försvann lite grann dagen efter men jag försöker glädjas åt att den kom och att den förmodligen återkommer. Det är nog en glimt av mig själv när jag läkt lite mer.

Jag går hos två terapeuter, en privat och en via vårdcentralen. Den privata har jag gått ganska regelbundet hos och det har varit både bra och emellanåt väldigt smärtsamt. Målet är att jag ska komma närmare mina känslor och hamna mindre i grubbel och ältande. Jag tycker det gör nytta även om det som sagt är smärtsamt och svårt ibland.

Terapeuten via vårdcentralen har jag inte träffat så många gånger men hen kom med en ganska stark rekommendation till mig vid det senaste tillfället. Hen tyckte jag ska försöka träffa min exfru tillsammans med en familjerådgivare och berätta om mina känslor, att jag saknar henne och älskar henne. Familjerådgivaren skulle då moderera och på något vis skulle exfrun berätta om sina känslor.

Jag sa direkt att det känns helt fel. Jag känner att jag börjar få mer distans och ökad inre trygghet, att börja riva upp de här såren igen känns som helt fel väg att gå. Dessutom har jag mycket svårt att tro att exfrun är särskilt intresserad. Att vi inte kunde nå varandra i kommunikationen var ju en mycket starkt bidragande orsak till skilsmässan. Skulle hon i det här skedet plötsligt öppna sig och kunna berätta om sina känslor och annat inför mig?

Att sätta mig och berätta om denna smärta och sorg, längtan jag fortfarande har till henne, skulle vara extremt smärtsamt för mig och jag är i princip säker på att hon inte skulle kunna ta emot det på ett sätt som verkar helande på mig. Jag tror jag skulle känna mig i totalt underläge. Det är ju detta underläge, denna assymetri, som är själva orsaken till att jag var tvungen att lämna henne. Jag måste bli älskad som jag behöver, annars vill jag inte leva i ett äktenskap. Det var mitt livs svåraste beslut och jag är egentligen glad att jag inte förstod hur smärtsamt det skulle vara; då hade jag inte vågat ta beslutet.

Jag funderar på att skippa terapeuten från vårdcentralen, det var ett så väldigt underligt förslag och det var dessutom inte första gången. Det fanns en emfas i det som jag finner märklig.

Jag talade med flera närstående om detta och de höll med. “Helt fel” tyckte de. Bygg upp dig själv, jobba med dina demoner och bli fri från ilskan och smärtan till slut.

Exfrun och jag har en bra kommunikation om barnen och det räcker gott så. Vi kan tala med varandra i telefon som så behövs. Vi kan mötas på t ex föräldramöte. Kanske har terapeuten inte förstått det. Det är inte alls så att vi skriker på varandra eller är ovänliga.

Det är bara att framförallt jag (men jag tror även hon behöver det) behöver en distans för att bli min egen. Exfrun är en auktoritet i mitt liv, det är ett mönster jag levt med i mer än 10 år. Jag behöver bygga upp mitt eget liv och mitt oberoende. Jag vill släppa den ilska och bitterhet som byggts upp under de senaste åren så att jag kan minnas det som var fint med äktenskapet och familjen utan att känna smärta och sorg.

Minnen är för övrigt ett tema just nu. Så många minnen av platser och händelser som bubblar upp, ofta från en semester eller aktivitet vi gjort som familj. Och de flesta är kantade av den sorg som redan då fanns där. Jag hade en känsla, redan för kanske sju år sen, att kärleken inte längre var besvarad. Och när minnena då kommer upp, så är det den sorgen som färgar dem. Jag hoppas att den sorgen kan omvandlas till en acceptans och jag kan minnas att vi var där vi var, upplevde det vi upplevde och att jag kan vara tacksam för det. Det som var bra i relationen fanns ju samtidigt: en vänskap, en respekt, omtanke, gemensamma värderingar, med mera. Nu när jag skriver detta känns det lite mer så faktiskt. Att jag kan acceptera att vi är olika personer och att det som skedde inte kunde bli på något annat sätt. Det är ingens fel. Det är en del av villkoren som en kärleksrelation omgärdas av. Man kan inte vet hur romantisk kärlek utvecklas.

5 gillningar

Låter helt galet! Vad skulle detta leda till? Visst du lättar ditt hjärta, men till henne? Jag hade inte valt detta och med det förslaget försvann givetvis din tillit till den terapeuten…
Du verkar ha kloka vänner.

1 gillning

Hen hade en idé om att det skulle hjälpa mig acceptera situationen och hen tyckte också att jag skulle acceptera att jag alltid kommer åtrå min exfru. Det känns inte alls särskilt aptitligt att tänka så. Jag vill att det ska släppa så att jag kan vara jämställd i den relationen. Annars kommer det ju alltid finnas en svartsjuka i botten av relationen.

En av mina närmaste vänner är också mitt “ex” och jag har inga som helst romantiska eller sexuella känslor till henne. Jag älskar henne som den fina vän hon är. Så jag har i alla fall släppt de romantiska känslorna till ett “ex”.

2 gillningar

Jag har börjat meditera regelbundet och upplever att det hjälper mig. Det blir åtminstone en paus från en del av de tankar som mal och kanske tränar jag min kropp och mitt inre att låta tankar och känslor komma och gå, istället för att dras in i dem varje gång de dyker upp.

Tack för tipset!

1 gillning

Mycket igenkänning i din tråd. Läs gärna min. Hur längesedan va det ni separerade?

Idag är en riktigt tung dag.

Jag har varit i terapi och det är jobbigt. Det känns som att det aldrig tar slut. Jag orkar inte riktigt må så här längre. Men jag måste ta ett andetag till, och ett till, för barnens skull och för de som tycker om mig. I söndags var det 100 dagar sedan jag fick reda på att hon dejtar och jag bara föll ihop.

När jag lämnade terapin hade jag fått ett SMS av exfrun där hon meddelar att hon berättat om “killen hon träffar” för barnen. Det har gått tre månader sen de träffades. Det är givetvis upp till henne att bedöma vad som är bäst för henne och barnen. Jag känner att allt går så otroligt fort. Men kanske är det bra på något sätt. Ytterligare en spik i kistan.

I början av separationen hade vi någon form av överenskommelse att vara vänner och så. Jag tror inte jag fattade själv att jag inte är hennes vän utan att jag fortfarande älskar henne. Men för hennes del var kärleken borta för länge sen. Klart det är lätt för henne att gå vidare med någon annan då.

Idag känns allt så vansinnigt bittert. Jag är så otroligt trött på att må dåligt, att kämpa mot sorg, meningslösa tankar om varför det blev på ena eller andra sättet, meningslösa tankar på hur hon är kär i en annan och att jag inte dög. Att vara ratad. Det är som att alla dessa år av avvisning egentligen enbart handlar om att hon inte älskade mig romantiskt men inte ville vara ensam, kanske inte splittra familjen och så vidare. Och nu när hon träffat en ny kille så blir hon den jag längtat så efter. Hon som gav av sin värme, uppmärksamhet, sensualitet osv.

Det är ju spelets regler. Kärleken kan ta slut. Men fan vad det gör ont när det är ensidigt. Och jag är så ledsen att jag bara gav och gav och försökte och försökte och att jag tillät mig bli avvisad i så många år. Jag vet att jag inte kan ändra detta. Det är det förflutna. Finns bara framtid.

4 gillningar

Fy så tungt känner igen så mycket i det du skriver men ännu tyngre för dej med barn styrke kramar olycks broder

1 gillning

Usch det var en hemsk natt och jag sov nog ca 3-4 timmar. Idag har jag en mycket tung ångest med ont i magen och illamående.

Jag orkar snart inte med att leva så här. Jag har stöd av min mamma och några nära vänner. Men jag kommer liksom inte ur den här känslan av att vara tillintetgjord. Jag måste resa mig och kasta av mig det gamla. Men jag faller in i samma jävla ältande och självömkan.

Detta är det värsta jag varit med om i mitt liv.

Jag går i terapi. Det är både dyrt och väldigt jobbigt. Jag måste tro att det hjälper.

Jag mediterar i princip varje dag. Igår och idag har det varit väldigt svårt att koncentrera mig, men i övrigt har det varit bra för mig, tror jag.

Jag rör på mig med cykling och gym.

Jag äter relativt bra, även om det idag är väldigt svårt att få ner maten pga ångest.

Jag försöker engagera mig i mina hobbys och även upprätta lite nya sociala kontakter.

Men hur länge ska det vara så här?

När kan jag slippa tänka på henne, känna svartsjuka, ilska, sorg och allt vad det är i en giftig blandning? Jag fastnar i ett ältande som inte vill ta slut.

Jag vet ju att jag är en fin person med många goda egenskaper, varför klarar jag inte att stå rak i ryggen och säga: jag klarar mig utmärkt, jag behöver inte min exfru.

Varför gör det så ont att hon träffat en ny person, när vi varit separerade i åtta månader? Var är min självkänsla?

Idag kommer barnen igen och jag känner både glädje och oro. Ska de börja prata om hennes nya kille nu? Hur ska jag klara att bemöta det med självrespekt och utan att svartmåla eller göra ner på barnens mamma?

7 gillningar

Kramar till dig.
Jag känner igen mig.
Jag fick lite nya perspektiv av att läsa dina tankar.
Har också kämpat med att bli sedd och älskad i 15 år. Tillslut lämnade jag och är nu olyckligt kär i exmannen ist för i mannen.
Dina ord gav mig insikten att han har ju aldrig älskat mig som jag behöver. Jag har bara tjatat om något som inte finns. Dessutom har han vetat om det. EGO.
Du är liksom jag fast i en illusion och besvikelse över ett äktenskap en relation som aldrig innehöll vad jag iaf behövde.

Vad behöver du?
Vad vill du?
Vem är du?

På riktigt.

Jag började affirmera. Ofta. På promenader. Högt. I bilen.
Det har hjälpt. Mina tankar har faktiskt förändrats. Jag verkligen tror på vad jag säger. Det är enbart positiva affirmationer.

Mina tankar känslor för exet har förändrats för jag ser på mig själv och mina behov på ett sätt som inte matchar hans beteende mot mig. Han blir typ ointressant. Detta är en liten liten positiv förändring men det har gjort skillnad.

Det är som att hjärnan har vant sig vid tankar på att jag vill/behöver bli älskad av dig. I så många år. Tankarna har blivit som diken i hjärnan. Och det går liksom inte att finna nån annan verklighet. Prova affirmera. Plötsligt tänker din hjärna andra tankar. Proportionerna förändras och efter ett tag finns det alternativa tankar till smärtan att inte vara älskad av exet.

Jag kanske skriver mer sen. Kram.

3 gillningar

Kan även flika in från mitt håll och se likheter. I 13 år tog jag hand om exet känns det som. Jag undrar om hon någonsin älskade mig eller om jag bara blev utnyttjad som en stark person som fyller ett bekräftelsebehov hos henne. Jag har gjort allt jag kunnat för att hon ska må bra, men jag då?
Jag har tappat mig själv i det hela och successivt börjat göra avstånd. Till slut kände hon ingen bekräftelse från min sida och valde otrohet.

Har funderar mycket i samma tankar nu under separationen och inser att jag försökt trycka undan mig själv under all denna tid. Såklart har det funnits tider av ljusglimptar och hopp. Men det har mest varit på nivån att hålla mig flytande.

Jag försöker nu intala mig själv att jag är värd mer. Det är egentligen inte mig det är synd om i denna otrohet, jag har ju gjort allt jag kunnat och varit trogen in i det sista.

Dags att vända tankarna till positivt som sagt! Börja tala gott till sig själv och inse att personen man älskat varit en fantasi. Hon är inte den jag trodde hon var. Jag är värd så mycket mer!

4 gillningar

Låter väldigt jobbigt och jag lider med dig!

Det är väl så att separationen i början är en del. Sedan ska man bearbeta igen när personen träffar någon ny. Jag tror du hamnat i en naturlig dipp helt enkelt. Det kan ju ta 1-2 år innan man är på benen igen.

Man måste försöka ändra sitt tankesätt om hela grejen. Vi äger inte varandra som människor. Trots att vi ingår löften när vi gifter oss så äger vi inte varandra. Ditt ex har nu ett annat liv och du håller krampartat tag i det förflutna (jag känner igen mig i det, men här har det bara gått 2 månader.
Det är ju supersvårt att släppa när man har barn tillsammans och ständigt påminns om det förflutna, inget konstigt där.

Jag tänker att du gör allt rätt! Fortsätt med träning, hobbys osv. Försök att inte trycka undan känslor och samtala så mycket du bara kan! Kanske kan du få terapisamtal genom jobbet? Kommuner brukar ju ha rabatterade samtal som nollställs efter 6 månader osv.

3 gillningar

Du har helt rätt. Vi har båda våra egna liv nu och ingen av oss har rätt att bestämma eller tycka något om den andres liv. Så länge vi har barnens bästa för ögonen är allt OK. Och hon har inte gjort något fel. Det är lätt att resonera så mentalt och jag håller med. Vi äger inte varandra.

Men emotionellt är det mer komplicerat. Hon och jag är på väldigt olika platser i separationen. Vi är väldigt olika människor. Jag vill absolut inte hålla fast i det förflutna, det är därför jag kämpar med allt jag har för att släppa taget och läka på något sätt.

2 gillningar

Det låter bra. Jag fastnar ofta i tankar på att mitt ex kan ge den kärlek jag behöver till någon annan. Det spelar egentligen ingen roll, för jag kan ändå inte få den kärleken, men det var ju den där viljan till mig som jag saknade. Och den viljan finns så klart gentemot den nya killen. Såna tankar är väl nästan definitionen av svartsjuka. Meningslösa.

Men detta är något inom mig. Det är gamla och djupa sår som jag behöver bearbeta. Jag skulle ju mycket hellre kunna känna: jaha, du vill inte ha mig: då vill inte jag ha dig heller.

1 gillning

@jazzen
Jag har läst hela din tråd och känner igen mig mycket i känslorna och illusionen. Jag undrar hur du mår idag och hur ditt liv ser ut några månader senare i processen?

Kram

Det är längesedan jag skrev något här. Bit för bit har saker och ting ljusnat, framförallt inom mig själv.

Det har hänt en hel del sedan oktober, när jag skrev här sist. Jag bytte terapeut, eftersom den terapeut jag gick till betedde sig oprofessionellt. Den nuvarande terapeuten har en helt annan metod och fungerar mycket bättre. Att jag bröt med den första terapeuten visade sig också bli ett sätt att stå upp för mig själv. Jag är viktigare än andra, framförallt viktigare än terapeuten. Jag har en tendens att tänka på andra före mig själv och det är inte bra.

Jag har också träffat någon ny. Relationen har tagit lite tid på sig, framförallt eftersom jag behövde och behöver arbeta med mig själv, men har vuxit sig starkare och starkare. Men jag, och hon, är också medvetna och måna om att vi behöver ta hand om och odla oss själva så att vi står starka både var för sig och tillsammans.

Under november kände jag ofta en större livsglädje än på länge, kanske på flera år, eftersom jag inte längre behövde anpassa min glädje och passion till min exfrus ofta glädjelösa beteende. Jag hörde en röst inom mig som peppade mig, som bekräftade mig i det jag gör bra i livet. Jag kände en stark passion inför att vara förälder, att vara kreativ och att arbeta. Det var mycket härligt.

December var en svårare månad, vilket jag var helt beredd på. Det var då ca ett år sedan vi tog beslut om skilsmässa och december är både födelsedagsmånad för ett av barnen och jul. Denna kravfyllda högtid, då alla är så lyckliga och lever i sina perfekta kärnfamiljer. På tv, alltså. Så det var en månad med mer ångest och mindre lust i allmänhet. Men inte i närheten av så mörkt som det var i juli och augusti! Det var också en månad med skratt och glädje! Med sköna kvällar och dagar med mina underbara barn. Fina samtal med nära vänner!

Året avslutades på ett mycket fint sätt tillsammans med min nya tjej.

Vad jag fortfarande arbetar med är att komma till ro med det som varit och att äktenskapet gick i kras. Jag känner ofta en ilska och besvikelse över det sätt min exfru behandlade mig, men också en ilska över att jag inte sa stopp långt tidigare. Att jag övergav mig själv så mycket. Jag vill be om ursäkt till mitt inre barn och säga “förlåt, jag skulle stått upp för dig, jag skulle sagt att jag inte kan acceptera att bli behandlad så här år ut och år in”.

Jag har en vänlig fasad mot min exfru. Jag kommunicerar endast om det som rör barnen direkt. Hon ber emellanåt om råd i vissa ämnen som inte är barnrelaterade, och det stör mig. Men samtidigt vill jag tänka vuxet och långsiktigt: jag är en hjälpsam och vänlig människa och jag kan vara lite extra schysst även om jag innerst inne vill be henne dra åt skogen. En dag är jag helt över henne och kanske kan hon hjälpa mig med något då, vem vet.

Jag märker att exfrun har vissa beteenden som jag idag upplever som mycket märkliga, men som jag på något sätt accepterat innan. Jag försöker notera detta och acceptera att jag lagt fingrarna emellan i många år. Den processen tror jag är viktig för att frigöra mig från vad som var ett destruktivt förhållande för mig. Att börja se henne som hon är och inte som jag hoppades att hon var.

Jag har också tänkt mycket på hur mycket av vår verklighetsuppfattning som är färgad av vårt känslotillstånd. Och att det är väldigt svårt att verkligen veta hur en annan person känner, särskilt om man med den personen inte har en öppen och ärlig dialog. Jag upplevde mitt äktenskap på ett sätt, men jag kan egentligen inte veta hur min exfru upplevde det. Hon var heller inte särskilt intresserad av, eller förmögen, att dela med sig av sin upplevelse. Det är i mina ögon en ganska dålig grund att bygga en kärleksrelation på. Alltså behöver jag ge akt på just denna öppna dialog, att i min nya relation arbeta med att vara ärlig med mina känslor och också öppen för att lyssna på den andres känslor. Men också att “kräva” öppenhet. Jag vill inte investera av mig själv i en relation där det saknas öppenhet och ärlighet.

Som vanligt skriver jag långt och vindlande, det är en spegling av hur jag konstant analyserar mig själv och den verklighet jag lever i. Det är också något jag blivit mer medveten om.

Saker jag vill ändra framöver:

  • Leva mer i nuet, ta vara på de fina stunderna i varje dag
  • Komma tillbaks till meditationen
  • Planera in mer återhämtning: sluta ha dåligt samvete när jag slappar
8 gillningar