Mitt fel?

Hej, har läst mycket här genom flera separationer. Ledsen för alla som går igenom uppbrott med människor man älskar.

Det blir ett lite osammanhängande och långt inlägg. För trött för att skapa det perfekta inlägget. Men vill få lite svar… Jag hade velat veta hur mycket som är mitt fel… det kan säkert ni inte svara på men några andra tankar utifrån kanske man kan få?
Är det jag som är kontrollerande och skapar dålig stämning? Eller är det han som gör att jag blir som jag blir?

Träffades för 3 år sedan och vi hade det så jäkla fint. Vi pratade giftermål och barn. Han prioriterade mig och vår relation. Men båda lite osäkra själar som gett sig uttryck på olika sätt. Han: svårt att visa känslor, jag: stort behov av bekräftelse. Jag mer reaktiv och “högljudd” och han undvikande och tyst. Vi bråkade en del under en period. Senaste 1,5 år har vi “föröskt” med resultatet att han avslutar gång på gång för att han inte tycker det känns bra men har också svårt att släppa. Han ger sig inte heller in i relationen, är dels rädd att misslyckas, vill inte spendera vardagen ihop igen, träffa familj och vänner ihop, resa, planera framåt etc. Allt som var så sjukt jäkla mysigt innan som vi båda tyckte så mycket om. Vi bara ses på typ dejter som kan vara några dagar men det gör mig otrygg och vi pratar en del om det och det blir inte bra stämning. Vi hörs varje dag men det rör sig inte framåt! Det blir bara konstiga träffar där vi båda trippar på tå utan att kunna slappna av och bara vara. Och för mig är det så för att vi inte lever ihop utan ska “passa upp på varandra” de få tillfällen vi ses. Det blir inte naturligt att ha det så efter 3 år ihop.

Jag var osäker och rädd. Jag visste inte ens om det. Nu vet jag. Under dessa 1,5 år har jag gått till psykologer, gått kurser, läst böcker och poddar om relationer och psykologi för att lära mig om mina beteenden, mönster, rädslor mm Vi har pratat mycket, om oss själva och varandra. Inga bråk längre, bara en massa snack. Men så jäkla lite verkstad!

Han ältar alla bråk även om de inte äger rum längre. Han ältar att det inte har känts rätt innan även när det känns bra. Han har prioriterat vänner till viss del över vår relation och möter mig inte när jag önskar något. Som att ge mig komplimanger, att spendera mer tid ihop, att möta mina behov av rutiner och inte leva i resväska fram och tillbaka mellan oss även om han säger att han vill möta mig. Han har också sårat mig genom att prioritera en viss vän och träffa henne bakom min rygg för att han var rädd för min reaktion. Jag har aldrig reagerat dåligt men velat prata om just denna relationen då just denna relationen känns obehaglig. Han har många tjejkompisar som jag aldrig har reflekterat över men denna relationen har han prioriterat framför oss och det har inte kännts bra. Jag har heller inte blivit medbjuden. Jag vet att de bara är vänner men hans sätt att hantera den relationen gentemot mig och oss skapar osäkerhet och otrygghet för mig. Och detta har varit en stor grej han delvis inte tycker känns bra.

Han har också varit nedstämd, inte känt lust för något och isolerat sig med datorspel. Både pga att han misslyckats med relationen och en tuff period i övrigt med en del stress. Han slutade med det nu och kände lusten till livet igen och började tänka mycket på mig och undrade varför det egentligen tog slut. Han var ledsen för hur han hade behandlat mig och inte sett mig. Vi försökte igen nu, men han gör ingen förändring på att ta relationen framåt. Nu känns det inte bra för honom igen. Han har försökt så många gånger men han kan inte komma tillbaka till hur han kände förut. Han kan inte vara sig själv. Han tänker och ältar allt som varit och tycker inte det känns bra mellan oss, främst när vi är ifrån varandra vilket vi är mycket. Han känner att han måste tänka sig för vad han säger och gör vilka han umgås med och vad han berättar och inte berättar. Vi har pratat igenom allting i detalj och han tycker inte det finns någon charm kvar. Men efter en period själv så saknar han mig och allt vi hade. Men han ältar och kan inte släppa gamla saker… kan inte gå vidare och se framåt.
Känns som jag gör allt jag kan, möter honom, accepterar saker jag inte är ok med, nöjer mig med för lite kärlek bara för att han ska bli den han var mot mig innan. Han vet och bekräftar mig i hur mycket jag kämpar för oss och honom. Men han gör ingen förändring, bara ältar all gammal skit och fortsätter med samma kärlekslösa beteende. Det i sig gör mig mer osäker och ökar mitt kontrollbehov. En ond spiral…
Jag har föreslagit parterapi i 2 år för att bolla med nån annan, förstå varandra bättre och få hjälp att komma vidare så vi kan börja få ha en mysig vardag igen. Men han känner inte tillräckligt mycket för det, nån gång har han velat, men sen kommer ältandet och han gör slut.

Fan. Som det låter… jädra synd att man inte kan välja vem man älskar.
Jag vet inte om jag är kontrollerande eller om han bara ger för lite… Jag tycker inte jag är en kontrollerande människa på det sättet trots mina osäkerheter. Men jag kanske är det? Den jävla frågan… är det mitt fel?

2 gillningar

Nej, vanligtvis är inte det en av parternas fel, men hela situationen/relationen du beskriver låter väldigt ansträngd och dränerande.

3 år är kort tid, och utan barn osv borde relationen flyta på ganska smärtfritt…. Typ rosa moln :slightly_smiling_face: Gör den inte det, och det finns flera problem som dykt upp tidigt i relationen, då tror jag ärligt att det är så enkelt att ni helt enkelt inte är så bra för varandra som du egentligen önskar och vill tro.

Ber om ursäkt om jag grusar dina förhoppningar.

6 gillningar

Ett enkelt svar på en svår fråga… och svaret är att ni passar uppenbart inte alls ihop.

“Bryt upp bryt upp, den nya dagen gryr… oändligt är vårt stora äventyr” [Karin Boye] :herb:

7 gillningar

Det låter som att han inte vill. Han sitter och problematiserar och ältar det gamla för han vill troligen inte gå vidare och satsa.

Tror inte han kan ge dig det du behöver och vill ha.

Jävligt hårt och trist, men vissa är bara deadends. Sätt en deadline till hur länge till du vill stånga dig blodig på er och få smulor tillbaka, inför sedan noll kontakt och häng med vänner och familj istället som vill vara med dig och som tydligt visar det. Sen har du med dig all nyvunnen självkännedom med dig in i nästa förhållande, win win för dig.

3 gillningar

Låter ju först och främst som att ni har olika anknytningsmönster och triggar de sämre sidorna hos varandra i er dynamik. Jag tänker att det du kan ändra är främst dig själv och ditt eget beteende. Kan du anpassa dig efter hans sätt att vara och vilja ha det? Annars tycker jag du ska lägga ner projektet att ändra honom så att han ska passa dig. Det kan också vara så att om du slutar jaga efter och istället själv blir mer avståndstagande så kan han krypa fram ur sitt skal och komma efter dig. Men jag vet inte om jag skulle rekommendera den sortens spel.

4 gillningar

Tack Lisa0987! Absolut väldigt dränerande, för oss båda. Därför jag vill komma vidare, i relationen då…

Jag vet dock inte om jag håller med om att det alltid är så lätt. Jag tror det är väldigt olika för olika personer beroende på vad man har med sig i bagaget, anknytning mm Jag tror det kan vara lite farligt att tro att det ska gå så lätt, att man har en lite för romantiserad bild av det. En Hollywood film bild. Jag har en 15+ år lång relation i bagaget som också var stormig i början innan vi landade ihop. Men med det sagt så säger jag inte att min och “3årskillens” relation är rätt ändå.

Du grusar inga förhoppningar. Det är vad det är, skit rätt ut sagt. :blush: Och jag önskar nästan höra det, så jag kan gå med gott samvete. Även om det gör så ont att släppa allt vi har, eller hade, som inte står i min text. Det är en väldigt fin person med mycket kloka och gemensamma värderingar som jag tyvärr vet att det inte finns så många av. Det gör ont som fan att tänka att jag förmodligen aldrig kommer dela dem med en och samma person igen.

2 gillningar

Tack för svar Noomi. Vet inte om jag helt håller med men förstår vart det kommer från och vad du menar. Min text är ju bara en liten del av hela relationen men helt klart får jag inte vad jag vill ha av relationen nu.

Ändå otroligt svårt stt bryta. Har aldrig känt att någon varit min människa mer än han. Intressen, sättet att vara på (förutom det ovan) och gemensamma värderingar som inte är allt för lätta att hitta likasinnade i som man dessutom känner en attraktion för. Gör så jäkla ont bara. Att det inte ska funka.

1 gillning

Tack för ditt svar Largo! Jag tar gladeligen emot all input, hård eller ej. :blush:

Han älskar att problematisera, det har han själv utryckt och han saknar till och med att jag inte problematisera som han gör.
Jag ser inte att det leder nånstans än till att skapa mer olustiga känslor. Och det sabbar ju uppenbarligen för honom också. På flera plan än bara i vår relation.

Jag ska umgås med människor som vill umgås med mig. Tack för den👍

1 gillning

Tack för ditt svar Nimue. Vi har olika anknytningsmönster, det är vi medvetna om. Det är lustigt det du skriver om att jag inte kan ändra någon annan. Jag har aldrig upplevt att jag har försökt ändra någon annan men det kanske jag gör? I min värld så anpassar man sig efter varandra och ger och tar. Jag vill tex ge det han behöver och jag tänker väl att det bör vara ömsesidigt. Har inte sett det som att jag vill ändra honom genom att önska saker i en relation som får mig att må bra och som i sin tur skulle fördjupa vår relation. Men det kanske är att vilja ändra någon.

Pratade med en vän om allt detta och kom fram till en insikt i att vi har olika värderingar i vissa saker som helt enkelt krockar och skapar skav. Tex vilka relationer man har med andra när man själv är i en kärleksrelation.

Nej sånna spel vill jag inte spela. Jag har delvis gjort det tidigare men det är inte ärligt mot mig själv och mina känslor. Jag vet vad jag vill och det är att vara i en seriös relation med honom och jag tänker aldrig förneka det eller dölja det. Jag står för det till 110% och är stolt över att jag vågar älska även när det inte är besvarat.

Fint att få din syn på det. Tack för det!

1 gillning

Jag tror att ditt förhållande är dödfött i den konstellation som ni är nu. Det låter som om du har kommit en bit på väg med dig själv men det låter inte som om din partner har gått samma värld.
Det enda du kan göra nu är att släppa honom helt och skapa avstånd. Ni är fortfarande i en destruktiv dans.

Ibland är det så illa att det inte är någons fel, eller fel på någon, utan att det är kombinationen som inte fungerar. Jag och mitt x hade helt andra stötestenar, men faktum är att vi båda lever i nya relationer som fungerar mycket bättre.

När det gäller relationer så tror jag att när man träffas och inleder en relation så är det är ren chansning. Det är omöjligt att förutse vad det är som kommer att fungera bra eller dåligt. Det svåraste är att inse när ett förhållande inte går åt rätt håll och man borde bryta trots att man fortfarande gillar varandra. Där är ni nu.

4 gillningar

Har du någonsin funderat på om det är just hans generella ovilja, initiativlöshet, oengagemang, kärlekslöshet, svajiga beteenden typ av/på, närhet/distans (även om det är minimalt inslag av de positiva sidorna… och verkar bli bara mindre och mindre med tiden) osv. som har lett in dig på en destruktiv väg, där det som är lite positivt med honom antar helt oproportionerlig storlek i förhållande till vad det är han faktiskt ger dig? För när man läser det du beskriver så ger han ju just inget alls av det som du behöver, tvärtom så sabbar han de fåtaliga stunder ni har tillsammans genom att “problematisera”, vara negativ och älta sönder de tillfällena oxå…

Alltså att alla dessa svårigheter som han uppvisar och som eg verkar ha funnits mer eller mindre redan initialt har fått dig att fastna i en berg-och-dalbana av omväxlande negativt och positivt… där det knappt behövs mer än ett positivt gruskorn förrän det inom dig antar formen av ett stort berg?!

Du verkar ha jobbat på bra med dig själv, däremot inte alls han utan allt du skriver i förstående termer om varför han gör som han gör läser jag som utomstående mycket mer enkelt… han gör som han gör för att han inte vill tillräckligt. Det är tufft att höra för du vill sannolikt intala dig att han eg vill vara med dig i en seriös och fullskalig relation och att frånvaron av verkstad för att ta det dithän beror på ditten och datten av omständigheter som är mer lättsmälta.

Visst kan det finnas inslag även av sånt… men han visar ju faktiskt inte den minsta VILJA att åtgärda något av det och nu kommer jag att låta hård, men jag tror faktiskt att det är kört i detta fallet. Han förmådde i början att anstränga sig (ja, jag tror det var en ren ansträngning redan då) för att vara den person han skulle vilja vara, men inte är… men det vill/orkar/klarar han inte nu efter tre år. Det finns inte längre tillräckligt med bränsle kvar i er dynamik, däremot det där med att han “kommer tbx” går efter gång är ju sannolikt beroende på att han saknar tryggheten och den lilla närhet som han behöver/vill ha med dig och då får helt på sina premisser.

Jag skulle nog faktiskt kategorisera allt detta som du beskriver som en emotionellt destruktiv relation… för dig. Bryt upp och var den som tar det steget, istället för att förr eller senare bli lämnad en gång för alla och då sitta än mer fast i den här av/på-mönstren som hans distansering medför även för dig :crossed_fingers:

5 gillningar

Men det är väl ändå ganska tydligt att du vill att han ska ändra på sitt beteende? Han ska ge dig komplimanger, bekräftelse, flytta ihop, spendera mer tid tillsammans, ev avsluta kontakt med vissa vänner etc.

Nu menar jag alltså inte att detta är fel, det kan vara en bra sak att kunna uttrycka sina behov och jag menar inte nödvändigtvis att dina önskemål där är orimliga. Men uppenbarligen är det ju inte ett sätt på vilket han vill vara eller ha er relation. Därmed får du väl leka med tanken att du accepterar hans sätt att vara och vilja ha relation istället. Dvs slutar förvänta dig bekräftelse och komplimanger, acceptera att ni inte kommer bo ihop eller ses särskilt ofta, och att han har (vänskaps)förbindelser med andra kvinnor som han inte heller berättar allt om för dig.

Kan du tänka dig att ha en relation på de premisserna? För att han är speciell och det finns andra saker som är bra med honom? Om inte så tänker jag att du egentligen har svaret där. I slutändan tycker jag inte det är självklart att ditt sätt att vilja lägga upp relationen är bättre än hans sätt, men var och en har rätt att se till sina egna behov och önskemål och kan man inte jämka ihop det på ett sätt som funkar för bägge så går det inte.

4 gillningar

Jag känner igen mig i dina tankar och agerande. Ju mer mitt ex backade, blev passiv, vägrade se verkligheten, exploderade, ställde krav som jag omöjligt kunde acceptera, desto mer investerade jag i relationen. Terapi, böcker, samtal, listor, försök med olika sätt att vara, ses, dela liv etc. När det jag egentligen borde ha sett var att vi ville olika saker och borde dela på oss.

Numera har jag en lapp på skrivbordet framför mig där det står “escalating commitment to a failing course of action”. Ett fint begrepp för något jag numera vet att jag behöver akta mig för. Kanske har du samma tendenser som jag?

Jag tror du ska lämna honom och söka någon som vill vara med dig, som lyfter dig. Men först hitta sig själv. Där verkar du dock vara på god väg. Lycka till!

4 gillningar

Rev.

2 gillningar

Hej! Du resonerar klokt. Allt handlar om honom, väldigt lite om dig och dina behov. Läs på lite om medberoende? Det hjälpte mig att se hur skev min relation var, och stt häva mig ur beroendet till mitt ex. Lycka till! Du är värd en relation där dina behov är lika viktiga som din partners.

4 gillningar